دلایل تابش نور از شیشه جلو خودرو و راه حل آن

2

تابش نور چراغ یا آفتاب در شیشه جلوی خودرو شدیداً آزاردهنده و خطرناک است؛ ولی روش ساده‌ای برای کاهش شدت آن وجود دارد.

آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله مکانیک اخبار دانستنی دانستنی های جالب خودرو دانستنی های جدید دانستنی های فنی

اگر خودرویی با شیشه‌های استاندارد کارخانه‌ای استفاده می‌کنید، حتماً با پدیدهٔ تابش مستقیم نور آفتاب یا چراغ خودروهای روبرو به چشم و کاهش دید رو به رو شده‌اید. در این لحظه، دید راننده برای لحظاتی، کاملاً مختل می‌شود و البته نظم ضربان قلب نیز به‌هم می‌ریزد.

اگر بیش از دو ثانیه راننده نتواند به حالت عادی بازگردد، احتمال تصادف به ویژه در ترافیک، بسیار بالا خواهد بود؛ پس اقدام برای پیشگیری از این اتفاق، به ویژه در روزهای آفتابی یا در شب باید جزو اولویت‌های راننده باشد. بدیهی است که برای رفع یک مشکل، ابتدا باید دلیل آن را درک کرد.

روشنایی زنندهٔ شیشه جلو، چطور اتفاق می‌افتد؟

دلیل اصلی بازتاب و تابش خیره کنندهٔ نور به چشم راننده، وجود گرد و خاک یا مه در روبرو است که منبع نور را به چشم منعکس می‌کنند. این پدیده در علم فیزیک «پراکندگی» نامیده می‌شود؛ نور، صدا و ذرات متحرک در صورت برخورد با ذرات یک ماده تغییر مسیر پیدا می‌کنند و بازتاب رخ می‌دهد. اگر شیشهٔ جلوی خودرو تمیز نباشد، نوری که به سمت راننده می‌رود در اثر برخورد با ذرات، پراکنده شده و در آخر تابشی خیرکننده به چشم‌ها می‌رسد. اگرچه روشنایی نور بیشتر باشد، شیشه حالت کدر بیشتری پیدا می‌کند.

هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر، گازهای حاصل از مونتاژ کابین و داشبورد در فضای داخلی زیاد هستند؛ با اینکه این مورد یادآور بوی خوش خودروی جدید است، ولی تا زمانی که این گازها به طور کامل از کابین بیرون نروند، احتمال اختلال در دید راننده وجود دارد.

چطور از تابش خیره کننده شیشه جلو، پیشگیری کنیم؟

ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه حل، تمیز کردن شیشه است. برای این کار می‌توان از یک شیشه شوی، دستمال یا حولهٔ میکروفیبر، ایزوپروپیل الکل، خمیر جرم گیر خودرو و دستمال کاغذی استفاده کرد.

برای تمیز کردن شیشه از بیرون این مراحل را طی کنید:

نخست تمام سطح شیشه را با دستمال میکروفیبر تمیز کنید تا ذرات نسبتاً بزرگ جدا شوند.

شیشه شوی را روی دستمال میکروفیبر دیگری بپاشید و سپس با دقت تمام، شیشه را تمیز کنید.

خمیر جرم گیر را به آب گرم آغشته کنید و به آرامی آن را از بالا تا پایین روی شیشه فشار دهید. این کار ذرات لکه دار نظیر شیرهٔ درختان یا فضولات پرندگان را از بین می‌برد.

در مرحلهٔ آخر، شیشه شوی را به دستمال میکروفیبر دیگری اسپری و شیشه را تمیز کنید.

برای تمیز کردن شیشه از داخل کابین این مراحل را طی کنید:

با استفاده از دستمال میکروفیبر خشک، تمام سطح شیشه را تمیز کنید.

دستمال میکروفیبر دیگری را به الکل ایزپروپیل آغشته و سپس مجدد شیشه را تمیز کنید. این کار تمام ذرات روغنی روی شیشه حاصل از گازهای داشبورد را از بین می‌برد.

در مرحلهٔ آخر، شیشه شوی را به دستمال میکروفیبر اسپری کنید و روی سطح شیشه بکشید.

برای براق کردن شیشه، می‌توان بعد از انجام مراحل بالا، از انوع واکس‌های موجود در بازار استفاده کرد. در رانندگی روزانه می‌توان از آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و پوشش‌های مخصوص شیشه هم استفاده کرد؛ علاوه بر این، همیشه از سلامت برف پاک‌کن و پر بودن مخزن آب پاش مطمئن باشید تا در وضعیت اضطراری از آن استفاده کنید.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    خسته نباشید برای دیدن تبلیغات حتما باید هرچی ب ذهن خلاقتون میرسه رپ بنویسید که بازدید کننده زیاد بشه شیشه جلو رو یو وی ۴۰۰ اصلی بدون کم کردن دید یا نانو سرامیک یو وی بزنید دیگه نیاز به واکسو این چیزها نداره و این طبیعی هست که شیشه جلو همیشه باید تمیز باشه نیاز به توضیحات نبوده هرکسی پشت فرمون میشه در وحله اول شیشه رو تمیز می‌کنه

  2. شجاع می گوید

    فکرکنم فروشنده دستمال میکروفیبری داداشی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.