راهنمای نگهداری از باطری ماشین در زمستان

0

برای همه ما پیش آمده است که در فصول سرما قصد استفاده از ماشین‌مان را داشته‌ایم اما روشن نشدن خودرو غافل‌گیرمان کرده است.

در این‌گونه مواقع اولین موردی که از ذهن می‌گذرد اشکال در باطری ماشین است چرا که هوای سرد زمستانی وارده بر باطری احتمال اینکه بر روی قدرت و عملکرد این قطعه از ماشین تأثیر منفی گذاشته باشد، زیاد است. به طور کلی هوای سرد تخریب باتری خودروها را سرعت می‌بخشد لذا رانندگان نباید اجازه‌ پیش آمدن چنین وضعیتی را بدهند. حال فرض می‌کنیم که به تازگی صاحب خودرو شده‌اید و اطلاعاتی درباره‌ی نحوه نگهداری از باطری ماشین در زمستان ندارید. به همین منظور توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید چرا که قصد داریم راهنمای مناسبی درباره‌ی نحوه‌ی مراقبت از خودرو در چنین وضعیت‌هایی ارائه دهیم.

تعمیرات تخصصی پژو 206 بررسی مشکلات خودرو صداي تق تق فرمان 206 صدا گیری تق تق ماشین صدای تق تق موتور 206 صدای تق تق موتور از چیست علت صداى تق تق موتور دنا آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو اگزوز چیست

استفاده از کاور و پوشش برای خودرو

بسیاری از افراد، خودرو را در پارکینگ نگهداری نمی‌کنند؛ حال ممکن است از داشتن یک موقعیت بسته در قالب پارکینگ بی‌بهره باشند و یا به هر دلیلی امکان استفاده از یک مکان سقف‌دار را نداشته باشند؛ در این صورت توصیه می‌کنیم که از یک کاور یا پوشش باکیفیت استفاده کنید تا باتری ماشین در هوای سرد زمستانی دچار یخ زدگی نشود. ضمناً بکارگیری کاور ماشین وقتی بیشتر به چشم می‌آید که قصد داشته باشید برای طولانی مدت از خودرو استفاده نکنید.

استفاده از شارژر باتری

روش جالبی که برای نگهداری از باطری ماشین وجود دارد که البته بیشتر در زمان‌هایی به کار گرفته می‌شود که افراد نیازی به استفاده از خودرو ندارند و این وسیله را در پارکینگ قرار داده‌اند، استفاده از شارژر باتری است. در واقع باید از روش باتری به باتری استفاه کنید تا برای باطری خودرو که قرار است طولانی مدت یا حتی برای یک ماه استفاده نشود، مشکلی پیش نیاید. البته باید دقت داشته باشید که در زمان خرید شارژر باتری حتماً نوع استاندارد را تهیه نمایید.

استفاده از پوشش برای باتری

از جمله راه‌حل‌های مناسب به جهت نگهداری از باتری خودرو استفاده از یک پوشش مناسب برای باتری است. در واقع صاحبان خودروها نه تنها می‌توانند از پوشش یا کاور برای خودرو بهره‌مند شوند، بلکه امکان بکارگیری این پوشش به طور اختصاصی برای باتری نیز وجود دارد. توصیه می‌کنیم برای این منظور از یک روکش چرم بهره ببرید تا به طور کامل بتوانید از باتری مراقبت نمایید.

بررسی سطح اسید باتری

ممکن است بعضی از خودرو دارای باتری اسیدی باشند که در این صورت باید هر شش ماه یک بار به طور کامل بررسی شوند و این موضوع قبل از زمستان‌ها بیشتر به چشم می‌آید. به طور کلی اگر دارای چنین خودروهایی هستید، حتماً این مورد را بررسی نمایید تا باتری سالم‌تری داشته باشید.

استارت هر چند روزه‌ ماشین

روش ساده اما موثر نگهداری از باتری خودرو، استارت زدن این وسیله‌ی نقلیه هر چند روز یک بار است. شاید اصلاً قصد بکارگیری ماشین‌تان را برای مدت زمان خاص نداشته باشید اما باید بدانید که دو الی سه بار استارت زدن در هفته به خوبی می‌تواند عمر باطری ماشین را افزایش دهد. این روش اگر چه بی‌اهمیت جلوه می‌دهد اما شما صاحبان خودرو را از هزینه‌های تعمیر و تعویض باطری ماشین بی‌نیاز می‌کند.

تمیز نگه داشتن باتری

اگر روی باتری‌ها جرم کمتری ایجاد شده باشد که ناشی از واکنش‌های شیمیایی در باتری است، به طور معمول می‌توان گفت که عمر باطری ماشین افزایش می‌یابد. البته باید توجه داشته باشید که وجود جرم در اطراف باتری خودرو امری طبیعی است اما از طرفی اگر این جرم‌ها بیش از اندازه در اطراف باتری بمانند، قطعاً عملکرد این قطعه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هر چند وقت یک بار باتری خودرو را به طور کامل دقیق تمیز نگه دارید و در این خصوص فرقی بین باتری ایرانی و باتری خارجی نخواهد بود.

خارج کردن کامل باتری از خودرو

این روش نیز اگر چه نیاز به مهارت برای خارج کردن باطری ماشین از خودرو دارد اما از بهترین راه‌کارها برای جلوگیری از معیوب شدن باتری است. در واقع احتمال اینکه افراد علاقه‌ای به استفاده از خودرو نداشته باشند وجود دارد که این امر ممکن است به دلایلی مانند سفر بلندمدت و… پیش آمده باشد که در این صورت خارج کردن باتری خودرو از بهترین روش‌ها برای نگهداری از این قطعه حساس به شمار می‌رود.

بررسی اتصالات باتری

وقتی قرار است در هوای سرد از خودرو استفاده کنید، توصیه‌ اکید داریم که قبل از استارت زدن، حتماً اتصالات باطری خودرو را مورد بررسی قرار دهید تا همه چیز در جای درست باشد. پر واضح است که در غیر این صورت امکان صدمه به باتری وجود دارد که طبیعتاً باید هزینه‌های زیادی را به جهت بررسی، تعمیر و حتی تعویض باتری در نظر داشته باشید.

پرهیز از رانندگی‌های کوتاه مدت

حتماً می‌دانید که استفاده از خودرو در سرما به جهت مسافت‌های کوتاه، فرصت را از دینام برای شارژ مجدد باتری خواهد گرفت که این موضوع می‌تواند به ضرر سلامت باطری ماشین منجر شود. بنابراین توصه می‌کنیم که تا حد امکان برای رفت و آمدهای کوتاه مدت از خودرو استفاده نکنید؛ البته اگر هوا به شدت سرد است و احتمال این وجود دارد که دینام عملکرد درستی از خود نشان ندهد.

انتخاب مناسب باطری ماشین

قبل از اینکه به نگهداری باتری خودرو اقدام کنید، طبیعتاً باید از یک باتری باکیفیت استفاده کرده باشید. همانطور که حتماً می‌دانید، باطری غیراستاندارد عمر چندانی ندارد و به طور حتم روش‌های نگهداری عنوان شده در این مقاله نیز جوابگو نخواهد بود. ضمناً توجه داشته باشید که پس از تهیه یک باتری ایرانی مانند صبا باتری، سپاهان باتری و… حتماً نصب این قطعه را نیز به افراد باتجربه بسپارید.

جمع‌بندی

استفاده از یک باطری ماشین از دغدغه‌های همه‌ی صاحبان خودروهاست و با توجه به اینکه در فصول سرما ممکن است سلامت این نوع قطعات در خودرو تهدید شود، لذا باید راه‌کارهایی در نظر گرفته شود تا باتری خودرو بتواند در بهترین شرایط آماده‌ی فعالیت باشد. به همین منظور ما در این مقاله سعی کردیم تا به روش‌های کارآمدی در این خصوص اشاره کنیم که با در نظر گرفتن هر کدام به خوبی می‌توانند از باتری ماشین‌تان مراقبت کنید. البته به یاد داشته باشید که خرید باتری ایرانی از برندهای باکیفیت از مهم‌ترین مواردی است که توجه به آن به جهت استفاده از یک باتیر ایده‌آل ضروری خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.