تفاوت لنت و ترمزهای جلو خودرو با ترمزهای عقب خودرو

0

یکی از مشکلاتی که خودرو با آن مواجه می شود خرابی لنت ها است که تا زمانی که به صدا در نیایند خوب عمل نکنند به خراب بودن آنها پی نخواهیم برد اما بیشتر ما نمی دانیم که بین ترمزهای جلو و عقب خودرو تفاوت هایی هم وجود دارد.
از منظر فیزیک، ترمزهای خودرو به این منظور طراحی شده اند که انرژی جنبشی در یک وسیله نقلیه را به انرژی حرارتی تبدیل کنند.این کار منجر به تولید اصطکاک خواهد شد و نتیجه آن چیزی است که انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل خواهد کرد.

تفاوت عمده ای که در این بخش وجود دارد این است: میزان گرمای تولید شده.


با نگاهی به ترمزهای جلو و عقب خودرو، اندازه و وزن روتورهای ترمز، کالیپر ترمز و سطح پدال، مشهود خواهد بود که دیسک ترمز جلویی خودرو بسیار سنگین تر از بخش عقب خواهد بود.
هنگام تغییر لنت های ترمز، احتمال بروز مشکل در دیسک ترمزهای جلو بیشتر از ترمزهای عقب خواهد بود و این مورد کاملا طبیعی است.به این دلیل که هنگام ترمز، وزن خودرو به دیسک ترمز جلویی منتقل می شود.

بسیاری از مواقع پیش آمده که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشیم و از خرابی ترمز عقب خودرو مطلع شویم اما ندانیم که فرق ترمز عقب با جلو در چیست؟بسیاری در پاسخ به این سوال می گویند قطعا تنها تفاوت آنها در این است که ترمز های جلو در جلو خودرو و ترمز های عقب در عقب خودرو قرار دارند اما این پاسخ کاملاً گمراه کننده است. مقایسه ترمز های جلو و ترمز های عقب با اصطکاک و گرما ارتباط دارد.

ترمز های جلو در مقابل ترمز های عقب

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

از دیدگاه فیزیک، ترمز های اتومبیل برای تبدیل انرژی جنبشی وسیله نقلیه در حال حرکت به انرژی گرمایی، از طریق اصطکاک طراحی شده اند. نتیجه این تبدیل انرژی، باعث توقف ماشین و گرمای حاصل به محیط منتقل می شود.اینجاست که تفاوت عمده این ۲ ترمز خود را نشان می دهد که آن مقدار گرمای تولید شده است.با نگاهی به ترمز های جلو و ترمز های عقب، به ویژه اندازه و وزن روتور های ترمز، کولیس های ترمز و سطح لنت ترمز متوجه می شویم که ترمز های جلو نسبت به ترمز های عقب بسیار سنگین تر هستند و این باعث می شود بتوانند ترمز های عقب را بگیرند.

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 تعویض لنت ترمز پژو 206 آموزش تعویض لنت پراید تعمیر ترمز خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعویض لنت ترمز 206 زمان تعویض لنت ترمز ال 90 زمان تعویض لنت ترمز سمند

اما چرا ترمز های جلو نیاز به کنترل گرمای بسیار بیشتری دارند؟. هنگامی که به جلو حرکت می کنید و ترمز می گیرید، مرکز ثقل خودرو به جلو حرکت می کند و وزن و حرکت بیشتری را بر روی لاستیک های جلو می گذارد؛ بنابراین لاستیک های جلو کشش بیشتری پیدا می کنند و می توانند نیروی ترمز بیشتری را متوقف کنند تا ماشین متوقف شود. از آنجا که ترمز های جلویی تا ۷۵ درصد نیروی توقف خودرو را ایجاد می کنند، در ترمزگیری شدید بیش از ۵۰۰ درجه فارنهایت گرما تولید می کنند.

این امر توسعه چند ویژگی مشترک طراحی را ضروری کرده است. فشار هیدرولیکی بالا، تقسیم شده توسط سیلندر اصلی، نیروی توقف بیشتری را ایجاد می کند. از طرفی کولیس های ترمز بزرگتر و چند پیستونی نیروی توقف بیشتری را نیز ایجاد می کنند. سطح لنت ترمز بیشتر باعث افزایش اصطکاک می شود و مواد لنت ترمز نیز اصطکاک را افزایش می دهد.

روتور های ترمز با قطر بزرگ تر برای گشتاور توقف بیشتر، روتور های ترمز ضخیم تر در دما های بالا شکل خود را حفظ می کنند. روتور های ترمز هواکش سریع تر گرما را پراکنده می کنند.

زمان تعویض لنت ترمز چه موقع است؟

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 تعویض لنت ترمز پژو 206 آموزش تعویض لنت پراید تعمیر ترمز خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعویض لنت ترمز 206 زمان تعویض لنت ترمز ال 90 زمان تعویض لنت ترمز سمند
زمان تعویض لنت ترمز از جمله مهم ترین قطعاتی بوده که در سیستم ترمز خودرو وظیفه ایجاد اصطکاک در چرخ ها و در نهایت توقف خودرو را دارد.

ویژگی های آیرودینامیکی در بدنه و زیر ماشین باعث عبور هوا از طریق ترمز می شود و به اتلاف گرما کمک می کند.اکثر ترمز های عقب هرگز نباید بیش از ۴۰ درصد قدرت توقف خودرو را در هر زمان مشخص تأمین کنند.ترمز های عقب تقریباً به اندازه ترمز های جلو گرما تولید نمی کنند. اگر اینگونه طراحی نشده بودند، هر بار که پدال ترمز را می گیرید، ترمز های عقب قفل می کرد و یا سیستم ضد قفل ترمز (ABS) دائماً فعال می شود.

انتقال وزن در سیستم ترمز چگونه است؟

ترمز پارک الکترونیکی (EPB) ترمز دستی برقی چیست آموزش رگلاژ ترمز دستی بهترین نوع ترمز دستی خراب شدن ترمز دستی ترمز برقی چیست اهرم ترمز دستی برلیانس انواع ترمز خودرو آپشن خودرو چیست ترمز دستی برقی مرسدس بنز مقالات آموزشی خودرو مقالات فنی خودرو مقالات تخصصی خودرو مجله مکانیک

هنگام ترمز گرفتن وزن خودرو به سمت جلو منتقل می شود یا به سمت عقب ؟جواب این سوال بسیار واضح است و شما بارها و بارها این شرایط را تجربه کردید. هنگام ترمز بیشتر وزن خودرو از عقب به سمت جلو منتقل می شود.به دلیل انتقال وزن به سمت جلو هنگام ترمزگیری باید دیسک ترمزهای جلو به گونه ای طراحی شوند که بتوانند فشار بیشتری را تحمل کنند و نسبتا از دیسک چرخ عقب نیز بزرگتر باشند تا توانایی ایجاد تعادل بین چرخ ها را داشته باشند.

کدام دیسک ترمزها بیشتر خراب می شوند ؟ دیسک ترمز جلو ؟ دیسک ترمز عقب ؟

بزارید با کمک گرفتن از مطالب بالا جواب این سوال را بدهیم؛همانطور که در بالا خواندید وزن خودرو هنگام ترمز از عقب به جلو منتقل و و دیسک ترمزهای جلو فشار زیادی را متحمل می شوند ولی دیسک ترمزهای عقب فشار کمتری را نسبت به دیسک های جلو را متحمل می شوند و همین موضوع نشان می دهد که کدام دیسک بیشتر در معرض سایش و آسیب دیدگی قرار میگیرد.با توجه به گفته بالا مصرف دیسک ترمزهای جلو نسبت به دیسک چرخ های عقب بیشتر می باشد.

ساختار دیسک ترمز عقب خودرو

ساخت قطعات خودرو باید بر اساس استاندارد باشد و تمامی خودروسازان برای ساخت هر نوع خودرو یک ساختار مشخص دارند.در ساخت دیسک ترمز جلو و دیسک ترمز عقب نیز باید یک تعادل مناسب ایجاد شود و نباید تفاوت هایی زیادی داشته باشند.همانطور که گفتیم در ساختار ترمز ها باید نیروی متوقف کننده را به صورت متعادل باشد و باید تمامی فشار و سنگینی روی دیسکهای جلو و دیسکهای چرخ عقب در حالت تعادل باشند .

حالا کمی دقیق تر درباره ساختار دیسک ترمز عقب صحبت کنیم؛وظیفه و عملکرد دیسک ترمزهای عقب خودرو و جلو کاملا همانند یکدیگر می باشد اما به دلیل محل قرارگیری دیسک ترمز عقب، این قطعه بیشتر از ۳۰ درصد نیروی کاهش سرعت یا توقف را نمیتواند تامین کند .همانطور که در بالا ذکر کردیم دیسک چرخ جلو و دیسک چرخ عقب مشابه اند و اکثر ویژگی های آن ها یکسان می باشد و البته تفاوت شاخص آن ها ایجاد نیروی فشار می باشد که در دیسک ترمز جلو نسبت به عقب بسیار بیشتر است .

 

منبع:ساعدنیوز

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.