بورس کالا متهم اصلی گران شدن قیمت خودروها

0

راهکار وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی خودروها و تعدیل قیمت ها در بازار، عرضه خودرو در بورس کالا بوده است. اما با وجود افزایش عرضه انواع خودرو در بورس کالا،‌ آنچه مردم در عمل احساس می کنند ادامه افزایش قیمت خودروها در بازار است تا جایی که برخی بورس کالا را هم یکی از متهمان این گرانی عنوان می کنند.

اخبار بورس و سهام بورس کالا روح الله ایزدخواه کیست اخبار بازار خودرو دلایل گران شدن خودرو اخبار مهم اخبار قیمت خودرو

این روزها قیمت خودرو در بازار ایران به واقع ترمز بریده و در سایت‌های آگهی و خرید و فروش هر روز قیمت‌ها بالاتر می‌رود. همین امروز نیز همه خودروهای پرطرفدار تولید داخل با افزایش قیمت همراه شدند.

نوسان بالای قیمت دلار در چند وقت اخیر تاثیر خود را بر برخی بازارها از جمله بازار خودرو به صورت مشهودتری آشکار کرده است تا جایی که قیمت برخی خودروها به صورت روزانه رکورد می شکند. در این میان راهکار وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی و ملزم کردن شرکت های خودروساز برای عرضه خودرو در بورس کالا نیز نتوانسته به تعدیل قیمت ها کمک کند و حالا خود یکی از متهمان افزایش قیمت ها در بازار است.

از حدود ۲ ماه پیش شاهد عرضه خودروها در بورس کالا هستیم و خودروسازان به مرور محصولات بیشتری را در این بستر عرضه می‌کنند. از اهداف مهم عرضه خودرو در بورس کالا حذف رانت از بازار خودرو و شفافیت در این بازار بوده است. در این میان اما برخی معتقدند که عرضه خودرو در بورس در افزایش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

اما  مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، عرضه قطره‌چکانی خودروسازان را یکی از عواملی عنوان کرده است که موجب شده تا عملکرد ارائه خودرو در بورس کالا آنچنان که باید، نتایج خود را در بازار نشان ندهد.

روز گذشته «عبدالله توکلی لاهیجانی»، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد با افزایش عرضه خودرو در بورس و انجام شدن واردات خودروهای خارجی به زودی التهابات بازار خودرو کاهش خواهد یافت.

وی در این مورد از قانونی جدید برای خودروسازان پرده‌برداری کرده است. به گفته او، یکی از مواردی که در تعامل با بورس کالا مصوب شد، میزان عرضه خودرو در بورس است، به‌طوری که کف عرضه را برای خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) دو هزار دستگاه و برای خودروسازان کوچک ۵۰۰ دستگاه در هر مرحله قرار دادیم؛ البته این فقط کف عرضه است و اصل بر آن است که همه تولیدات خودروسازان در بورس عرضه شود.

این مقام مسئول یادآور شد: در هفته‌های گذشته به طور مثال شاهد عرضه تنها ۲۶ دستگاه از یک مدل خودرو در بورس کالا بودیم که متعاقب آن رقابتی عجیب بین مشتریان به وجود آمد و قیمت‌ها افزایش یافت که این مساله سیگنالی منفی به بازار می‌داد، اما اکنون و با مشخص شدن کف عرضه در بورس به دنبال آن هستیم که شاهد معضل عرضه قطره‌چکانی خودروسازان نباشیم.

بورس کالا تاثیری در افزایش قیمت خودرو ندارد

یک کارشناس خودرو در باره میزان تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر افزایش قیمت ها گفت:این حرف قطعا غلط است. برای اینکه بورس کالا یک پلتفرم فروش است و پلتفرم به هیچ عنوان تاثیر اقتصادی ندارد.

فربد زاوه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین ادامه داد: مشتری نه بر اساس هیجان بلکه بر اساس جیبش تصمیم می‌گیرد که چه خودرویی بخرد. اگر قرار بود مردم بر اساس هیجان تصمیم بگیرند الان نفری یک بوگاتی در خانه خود پارک می‌کردند ولی چون پولش را ندارند پراید می‌خرند! اصولا هم انسان‌ها بر اساس توانایی اقتصادی خود تصمیم می‌گیرند نه بر اساس شایعات و بازارگرمی‌ها. برای همین در واقعیت این حرف‌ها شایعاتی است که دلالان به آن دامن می‌زنند. آنها به دنبال بازگرداندن قرعه‌کشی و سودی هستند که می توانند از این راه کسب کنند.

تاثیر واردات خودروهای خارجی بر قیمت‌ خودروهای ایرانی

مسئولات وزارت صمت واردات خودرو یکی از راهکارهایی می دانند که می تواند به متعادل سازی بازار خودرو داخلی نیز کمک کند.  مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در این باره گفت:  با افزایش عرضه در بورس کالا، همچنین نزدیک شدن زمان واردات نخستین خودروهای خارجی و البته مطرح شدن موضوع مالیات بر عایدی که در مسیر خوبی است، انتظار می‌رود به‌زودی شاهد شکسته شدن التهاب بازار خودرو باشیم و سوداگران از گردونه خارج شوند.

این خبر در حالی اعلام شد که «سید مرتضی عمادی»، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد هنوز هیچ مشخصاتی از خودروهای وارداتی به گمرک اظهار نشده است.

اما  زاوه درباره تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودروهای داخلی به همشهری آنلاین گفت: اولا که به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به این هفته برسد مگر آنکه پروسه واردات را به طور کامل اجرا نکرده باشند که معنی‌اش این می‌شود که ماشین‌های وارداتی چندان قابلیت عرضه به بازار و شماره‌گذاری نخواهند داشت ولی حتی اگر شماره‌گذاری هم بشوند خیلی نمی‌توان امیدوار بود که تاثیری در بازار بگذارد.

این کارشناس خودرو، درباره دلایل رشد قیمت خودروهای داخلی بیان کرد: مشکل بزرگ بازار خودرو، تورم پایه پولی است؛ یعنی مسئله عرضه فقط مطرح نیست و تورم پولی است که بازار را آشفته کرده.

این کارشناس با تاکید بر اینکه مسئله تورم پولی را نمی‌شود با عرضه حل کرد، بیان کرد: بر این اساس، راهکارهایی که وزارت صمت دنبال می‌کند برای کاهش قیمت محصولاتی که الان در بازار است جواب نخواهند داد!

آینده بازار خودرو چه می‌شود؟

زاوه در پاسخ به اینکه آیا التهابات بازار خودرو تحت تاثیر افزایش عرضه خودرو در بورس کالا و واردات کم خواهد شد هم بیان کرد: قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. چون همانطور که گفتم دلیل التهابات بازار خودرو تورم پولی و سیاست‌های کلان پولی کشور است و این مشکلات را با این شیوه‌ها نمی‌شود حل کرد.

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی همه اقتصاد ایران گرفتار تورم است، ادامه داد: در حال حاضر موضوع فقط در خودرو نیست؛ بازارهای دیگر از جمله بازار مسکن هم همین وضعیت را دارد. مسکن را هم می‌خواهند وارد کنند؟! برای همین اگر می‌خواهند مشکلات را حل کنند باید تکلیف برخی موضوعات اقتصادی همانند فروش نفت و برجام و مسائلی از این دست برای بازار روشن شود.

وی درباره وضعیت بازار خودرو در روزهای آینده گفت: ما گرفتار تورم پولی ناشی از سیاست‌های کلان کشور هستیم و با توجه به شرایط کنونی اقتصاد که همچنان درگیر برخی مسائل مانند کسری بودجه و سیاست های کلان پولی هستیم نمی‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها در بازار خودرو کنترل شود. مسئولان هم باید سعی کنند تا برخی مسائل کلان را حل کنند تا در نتیجه آن، بازارها نیز متعادل شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.