مایلژ تایر «Tire Mileage» چیست؟

0

همواره یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده هر وسیله نقیله چرخ‌ها و علی‌الخصوص لاستیک است. هنگام بررسی و خرید لاستیک فاکتورهای بسیاری وجود دارد که اطلاع از آن‌ها قطعا کمک مضاعفی به شما حین خرید تایر خواهد کرد. یکی از اصطلاحاتی که به احتمال قریب به یقین به گوش‌تان نخورده است، مایلژ است! پس از خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که خرید یک جفت لاستیک ارزان قیمت صرفاً به معنای صرفه‌جویی در خرید شما نیست!

اگر شما هم نمی‌دانید مایلژ تایر چیست، پس با ما باشید تا سرتان کلاه نرود!

اصطلاح مایلژ به چه معناست؟

به قیمت تمام شده هر حلقه لاستیک، بر اساس تقسیم قیمت بر عمر مفید لاستیک، مایلژ تایر گفته می‌شود. میزان مایلژ اصولاً به عمق آج تایر و همچنین کیفیت ساخت آن بستگی دارد. به این فرمول در تصویر روبرو دقت کنید.

آج تایر

قسمت رویی لاستیک که جاده را لمس می‌کند، آج تایر است. دندانه‌ها و اَشکال روی تایر همان آج تایر است که روی سطح آن قابل مشاهده است و از یک دیواره به دیواره دیگر کشیده شده است. آج از اجزای مختلفی تشکیل شده است از جمله: فرم تایر، بلوک‌های آج (که به آن لبه‌های آج نیز گفته می‌شود)، شیار‌ها، حفره‌ها، میله سایش و سایر مشتقات دیگر مانند شیار‌های باران. وقتی صحبت از چسبندگی تایر می‌شود، موضوع مرگ و زندگی در میان است. چسبندگی به معنای چنگ زدن تایر بر روی جاده و کنترل شما بر روی خودرو در هنگام رانندگی است.

عمق آج

تشخیص لاستیک سایی دلایل لاستیک سابی چیست رفع لاستیک سابی علت لاستیک سابی پراید علت لاستیک سابی چرخ عقب علت لاستیک سایی از داخل علت لاستیک سایی چرخ عقب پراید لاستیک سابی سمند لاستیک سابی نشانه های لاستیک سابی نشانه های لاستیک سایی ساندرو علت لاستیک سایی چرخ جلو روا آموزش تعمیر جلوبندی پراید ایرادات جلوبندی خودرو ایرادات جلوبندی آموزش عیب یابی جلوبندی خودرو نشانه های خرابی جلوبندی نشانه های خرابی جلوبندی 206 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

عمق آج اندازه‌گیری عمودی بین بالای آج لاستیک تا پایین‌ترین شیار‌های لاستیک است. طبق استاندارد ایالات متحده آمریکا، عمق آج بین ۸ تا ۹ میلی‌متر تعیین شده است. از آنجایی که اندازه‌گیری دقیق عمق آج با خط کش دشوار است، عمق آج بهتر است با عمق سنج آج لاستیک اندازه‌گیری شود. لاستیک‌های نو باید دارای عمق متوسط آج ۸ تا ۹ میلی‌متر باشند. به مرور زمان و با رانندگی، آج فرسوده می‌شود. لاستیک با عمق آج زیر ۱.۶ میلی‌متر فاقد چسبندگی و فرسوده محسوب می‌شود.

اگر آج تایر به اندازه کافی عمیق نباشد، ماشین شما کشش را از دست می‌دهد و زمان ترمز طولانی‌تری را متحمل می‌شود. شیار‌های کم عمق آج کنترل وسیله نقلیه را در آب و هوای بارانی و مرطوب سخت‌تر می‌کند و احتمال هیدروپلنینگ افزایش می‌یابد. برای اطمینان از ایمنی خودرو، عمق آج را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم وسیله نقلیه خود در نظر بگیرید. همچنین لحظه ترمز تا توقف خودرو نیز زمانبر است. این لاستیک‌ها برای رانندگی ایمن نیستند و باید تعویض شوند.

عمق آج چگونه اندازه گیری می‌شود؟برای انجام این کار می‌توانید از ابزاری به نام «عمق‌سنج آج» کمک بگیرید یا می‌توانید از نشانگر‌های سایش روی تایر به عنوان راهنما استفاده کنید. حداقل عمق آج ۱.۶ میلی‌متر «طبق قانون سازمان حمل و نقل و ترافیک ایالات متحده آمریکا» در حدود سه چهارم لاستیک است، بنابراین هنگام اندازه‌گیری به این نکته توجه داشته باشید.
هنگامی که از عمق‌سنج آج استفاده می‌کنید، آن را روی سطح لاستیک قرار می‌دهید و انتهای آن را به سمت پایین فشار دهید و یک سوزن به یکی از شیار‌های لاستیک می‌چسبد و می‌توانید میزان عمق لاستیک را متوجه شوید.

Tread Wear چیست؟

ضریب سایش یا «TreadWear»: این مؤلفه نشان دهنده میزان مقاومت ﻻستیک در برابر سایش می‌باشد. سازمان حمل و نقل و ترافیک ایالات متحده آمریکا، استانداردی را تعیین کرده که به وسیله‌ی آن نشان می‌دهند که لاستیک از چه کیفیتی برخوردار است. به این استاندارد UTQG گفته می‌شود. شاخص‌های این استاندارد بر روی دیواره لاستیک نوشته شده‌اند و نشان می‌دهد که تایر چه میزان چسبندگی، مقاومت در برابر گرما و مقاومت در برابر سایش را دارد.

این شاخص صرفاً یک میزان نسبی است که به عوامل مهمی مانند نوع مصرف، شرایط جغرافیایی، دما، میزان باد تایر و … بستگی دارد. پس اگر می‌خواهید بین لاستیک‌های یک برند، یکی را انتخاب کنید، این شاخص می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده باشد. این شاخص توسط تولیدکنندگان لاستیک بر اساس نتیجه‌ی آزمایشات انجام شده به روی تایر در آزمایشگاه تعیین می‌شود. اکثر خطوط تولید لاستیک‌های جدید دارای این نمره دهی هستند با این حال به آن‌ها یک فرصت شش ماهه نیز داده می‌شود تا تایر‌های خود را پس از تولید نمونه‌ی اولیه مجدداً بررسی کنند. هنگامی که این آزمون و نمره تائید شد، نتیجه به صورت یک فرمت عددی به روی دیواره‌ی لاستیک حک می‌شود.

هرچه این عدد بزرگتر باشد نشان می‌دهد که آج لاستیک عمر و دوام بیشتری در برابر سایش دارد، و هرچه این شاخص عدد کمتری را نشان بدهد آج لاستیک خیلی سریع‌تر فرسوده می‌شود. که علاوه بر اینکه عملکرد تایر را دچار مشکل می‌کنید، باعث به وجود آمدن هیدروپلینینگ نیز می‌شود. در نظر داشته باشید که رانندگی ایمن در شرایط آب و هوایی مرطوب و برفی تحت تأثیر عمق آج، طرح گل تایر و ترکیبات مواد اولیه آج لاستیک شما قرار دارد. در جاده‌های خیس یا پوشیده از برف، عملکرد ترمز به تدریج با عمق کمتر آج کاهش می‌یابد.

در این استاندارد برای اینکه نشان بدهند که لاستیک چه میزان مقاومتی در برابر سایش دارد و چه مسافتی را می‌تواند طی کند، آن را با «Treadwear» نشان می‌دهند. اندازه این شاخص را به صورت عدد نشان می‌دهند. البته همانطور که گفتیم این عدد صرفاً یک شاخص نسبی است به عنوان مثال، برخی از لاستیک‌های مسابقه‌ای فرمول یک دارای درجه‌بندی آج بسیار پایینی هستند. این به این دلیل است که تایر‌های مسابقه‌ای نه برای طول عمر بلکه برای عملکرد و سرعت طراحی شده‌اند.

* ذکر یک نکته در این باره ضروری است: این عدد یعنی سایش آج «Treadwear» هرچقدر که از عدد ۳۰۰ بالاتر باشد، به معنای این است که لاستیک سفت‌تر است و دیرتر ساییده می‌شود، اما میزان چسبندگی لاستیک به جاده کمتر می‌شود و احتمال سُر خوردن ماشین در سرعت‌های بالا خیلی بیشتر می‌شود! امّا هرچقدر که این عدد از ۳۰۰ کمتر باشد، عمر لاستیک مقداری کاهش می‌ابد ولی خود لاستیک نرم‌تر است و ناهمواری‌های آسفالت را بیشتر مهار می‌کند و چسبندگی لاستیک به جاده بهبود پیدا می‌کند و متقابلا امنیت خیلی بالاتری دارد.

اهمیت مایلژ لاستیک برای رانندگان تاکسی یا ماشین‌های سنگین چیست؟

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو تعمیر خودرو انواع لاستیک قیمت انواع لاستیک گل لاستیک چیست فلش روی لاستیک چیست

برای کسی که ماشین وسیله کارش است و هزینه تعمیر و نگهداری خودرو برایش بسیار مهم است، دانستن این موضوع مثل یک «کد تخفیف طلایی» برای کمک به شما هنگام تصمیم‌گیری برای خرید لاستیک است. با این تفاسیر خرید یک لاستیک با میلاژ بالا و قیمت بالاتر بسیار به صرفه‌تر از خرید یک لاستیک ارزان قیمت با مایلژ پایین است. گرچه مبلغ بالاتری را جهت خرید لاستیک هزینه می‌کنید اما از سوی دیگر تا سال‌ها نیازی به تعویض آن ندارید.
منابع:hamtire.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.