ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: کدام یک بهتر است؟

0

سیستم‌های مدرن ترمز این روزها از تکنولوژی‌های بسیار خوبی بهره می‌برند. با استفاده از انواع کامپیوترها، سنسورها و بسیار قطعات پیشرفته مهندسی دیگر، این سیستم‌ها به خوبی می‌توانند خودروها را در هر سرعتی که باشند متوقف کنند. هر چند، این روزها خودروسازهای مختلف، روی مدل‌های متنوع خود از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌کنند و گاهی اوقات، شاهد استفاده از سیستم‌های ترمز کاسه‌ای روی خودروها هستیم. از این رو، اگر به دنبال تغییر هر یک از این سیستم‌های ترمز روی خودروی خود هستید، بیایید ابتدا ترمزهای کاسه و دیسکی را با هم مقایسه کرده و ببینیم، کدام یک بهتر هستند.

آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش ترمز گرفتن اساس کار ترمز انواع ترمز خودرو انواع لنت ترمز ایرادات سیستم ترمز ماشین بهترین سیستم ترمز تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی معایب دیسک ترمز آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل

همان طور که احتمالاً می دانید، تفاوت‌های کاملاً مشخصی بین ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای بر اساس سیستم ساخت، نحوه عملکرد و بازدهی آن‌ها وجود دارد که قطعاً از آن‌ها با خبر هستید. در ادامه، با زوم فور کار همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین این تفاوت‌ها بپردازیم.

۱ – تفاوت‌های ساختاری

تقویت ترمز پراید راه های تقویت ترمز ماشین ترمز پراید خراب شدن ترمز پراید بهترین دیسک ترمز انواع دیسک ترمز تعویض لنت ترمز تعمیرکار مکانیک پراید

ترمزهای کاسه‌ای به توپی چرخ متصل می‌شوند و همراه با چرخ می‌چرخند. این نوع ترمزها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده می‌کنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز، حرکات بیرونی کفشک‌ها در تماس با لبه‌های کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می‌شود. این فرآیند نهایتاً خودرو را به طور کامل می‌تواند متوقف کند. از سویی دیگر، در ترمزهای دیسکی، از قطعه‌ای به نام کالیپر استفاده می‌شود که به یک دیسک متصل شده و با فشرده شدن پدال ترمز، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمزهای موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو می‌شود.

مجله خودرو مجله خودرو کارستان سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو دانستنی های جالب خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو تعمیر و نگهداری پراید افزایش طول عمر باتری افزایش طول عمر خودرو افزایش طول عمر لاستیک افزایش طول عمر موتور رفع پوسیدگی بدنه خودرو

علاوه بر این، در یک ترمز کاسه‌ای، کفشک‌های ترمز بزرگی هستند که برای ایجاد نیروی اصطکاک، با بخش داخلی کاسه ترمز در حال چرخش تماس ایجاد می‌کنند. حرکات این کفشک‌ها به کمک یک سیلندر هیدرولیکی بزرگ که داخل کاسه ترمز نصب شده کنترل می‌شود. در عین حال، در یک سیستم ترمز دیسکی، از لنت‌های ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده می‌گردد. برای کنترل حرکت لنت‌های ترمز، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندرهای هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپرها نصب شده‌اند استفاده می‌شود.

به طور کلی، جنگ بین ترمزهای کاسه‌ای و دیسکی در این بخش را ترمزهای کاسه‌ای می‌برند، زیرا از نظر ابعاد، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگ‌تر هستند.

آموزش مکانیک خودرو تعمیرات تخصصی خودرو آموزش عیب یابی خودرو علت چوب شدن پدال ترمز علت ضعیف شدن ترمز علت خالی کردن ترمز بهترین مکانیک تهران آدرس مراکز صداگیری ماشین آموزشگاه برق خودرو

۲ – تفاوت عملکرد

در مورد ترمزهای دیسکی، روغن ترمز با فشار زیاد وارد کاسه شده و این فشار را به پیستون‌های سیلندر چرخ منتقل و نهایتاً سبب حرکت پیستون می‌شود. در ادامه، کفشک‌های ترمز به بیرون حرکت کرده و با بخش داخلی کاسه ترمز تماس پیدا می‌کند.

هر چند، در سیستم ترمز دیسکی، زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پیستون روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال می‌کند. در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم، روغن ترمز وارد کالیپر شده و لنت‌ها روی دیسک ترمز می‌چسبند. بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۳ – تفاوت راندمان کار

چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز دریافت می‌کند. به همین دلیل است که ترمزهای کاسه‌ای بیشتر روی خودروهای بزرگ نصب می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمزها را می‌توان در اندازه‌های بزرگ‌تر به راحتی ساخت و به همین دلیل، در خودروهای سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است.

در ترمزهای دیسکی، چرخ در حال حرکت نیروی اصطکاک بسیار بالایی به دلیل تماس بین دیسک و لنت ترمزها دریافت می‌کند.

۴ – تفاوت در نوع استفاده و کاربری

این روزها، همان طور که گفتیم، از آن جایی که ترمزهای کاسه‌ای را در هر اندازه‌ای به راحتی می‌توان ساخت، آن‌ها بیشتر در خودروهای سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، ترمزهای دیسکی از آن جایی که اندازه کوچک‌تری دارند، از این رو، معمولاً در خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند.

ما همه چیز در مورد تفاوت‌های سیستم‌های ترمز دیسکی و کاسه‌ای را توضیح دادیم، حال شمایید که باید قضاوت کنید کدام یک از این سیستم‌های ترمز، بهتر هستند. لطفاً نظر خود را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.