دانستنی ها و اطلاعات عمومی خودرو

0

مصرف سوخت

اگر در فصل سرما متوجه شدید که آمپر بنزین خودرو سریعتر از حد معمول کاهش می‌یابد، یعنی به عبارت دیگر مصرف بنزین افزایش یافته، لازم است برخی بررسی‌ها را انجام دهید.

 برای این کار بهتر است به ترتیب مواردی همچون:

فیلتر هوا
شمع‌ها
وایر و سیم‌های اتصال
روغن موتور
سنسور اکسیژن
و فیلتر سوخت را چک کنید.

گاهی اوقات که مصرف سوخت به صورت تدریجی و طی چندین ماه افزایش می‌یابد، شاید استفاده از مکمل‌های پاک کننده سیستم سوخت رسان و انژکتور تاحدی برای رفع این مشکل مفید واقع شوند.

ماشین ساسات نمی کند

اگر خودرو در هوای سرد مثلا صبح ها به محض روشن شدن خاموش می شود و به معنای دیگر ساسات نمی کند و باید پا روی پدال نگه داشته شود،ایراد میتواند از موارد زیر باشد.

۱-  استپر موتور

(ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن بر اثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد. استپر را تمیز کرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید)

۲-  گرمکن هوزینگ دریچه گاز

۳-  سنسور دمای آب

دنده ی اتوماتیک خودرو معکوس های ناگهانی می دهد

پایین آوردن مصرف سوخت دلایل بالا رفتن مصرف سوخت مصرف سوخت 206 اتوماتیک مصرف سوخت پژو پارس اتوماتیک راههای کاهش مصرف سوخت سمند مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک مجله مکانیک بررسی مشکلات خودرو

هرگاه با گاز ندادن، دنده ی اتوماتیک خودرو شما معکوس های ناگهانی دهد و روان کار نکند در واقع دنده کم کردن سخت شده باشد

مشکلات احتمالی عبارتند از:

اتصال گیربکس از تنظیم خارج و یا خراب شده است.
میزان روغن در گیربکس درست نیست.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
مشکلی در موتور ایجاد شده است.
در سیستم های کنترل گیربکس الکترونیکی مشکلی ایجاد شده است

در صورت خرابی فشنگی دمای آب دو حالت زیر پیش می آید

هوا سرد است، به خودرو استارت میزنیم، خودرو روشن می‌شود اما درجا کار نمیکند! به دلیل اینکه به Ecu گزارش نشده است که دمای آب سرد است که Ecu به موتور پله‌ای دستور دهد دور موتور را زیاد کند.

گاهی دمای آب بالاست ولی به Ecu اشتباهاً دمای پایین را گزارش می‌کند که این امر باعث دستور اشتباه Ecu به استپر موتور می‌شود و موتور با دور بالا کار میکند.

تفاوت سوپر شارژر با توربو شارژر

تعمیرات تخصصی هیوندای نقشه خودرو آموزش نقشه خوانی خودرو خواندن علائم روی نقشه نقشه دزدگیر ماشین نقشه سیم کشی خودرو نقشه برق هیوندای سوناتا نقشه برق سانتافه آموزش برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

برای پرخوران کردن هر موتور در جهت افزایش توانایی های آن لازم است تا حجم زیادی از هوا (هوای فشرده) وارد سیلندرها گردد. بر همین اساس هر دو وسیله ی نامبرده شده از یک کمپرسور تشکیل شده اند تا این عمل را صورت دهند.

اما تفاوت اینجاست که نیروی لازم برای چرخش این کمپرسور در سیستم سوپر شارژر به وسیله ی ارتباط مستقیم با میل لنگ توسط یک تسمه ایجاد میشود؛ اما در توربو شارژر توربین نصب شده در مسیر گازهای خروجی از اگزوز که با شفتی به محور کمپرسور متصل است، این وظیفه را به عهده دارد.

سنسور دمای آب چیست؟

این سنسور دمای موتور را به ECU ( کامپیوتر خودرو ) و راننده نشان می‌دهد. خرابی این سنسور باعث می‌شود که خودرو در حالی که گرم شده اما همانند حالت سرد سوخت پاشی داشته باشد و یا حتی می تواند باعث شود که ECU موتور سرد را اشتباهأ گرم شناسایی کند.

این سنسور نیز با گذشت زمان ممکن است خراب شود. خوشبختانه تعویض آن هزینه‌ی زیادی در پی ندارد.

 واترپمپ چیست و چه کاری در خودرو انجام می دهد؟

دانستنی های حقوقی دانستنی های بیمه دانستنی های فنی جالب و خواندنی بعد از وقوع تصادف چه باید کرد قوانین تصادفات راهنمایی و رانندگی

وظیفه اصلی واترپمپ همانطور که از نام آن پیداست، پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو می باشد و مشخصا یکی از مهمترین قطعات داخل موتور، واترپمپ است.

این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود.

مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضأ مستقیما به آن متصل می باشد.

 جداکردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است❗️

همانطور که میدانید ولتاژ تولیدی دینام حدود ۱۴ ولت است، اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. قله (پیک) تولید ولتاژ دینام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به بیش از ۱۶ ولت نیز میرسد.

در حالت عادی که کابلهای باطری متصل است این نوسان ولتاژی به دلیل خاصیت خازنی باطری تعدیل میشود؛ اما اگر کابل باطری هنگامیکه خودرو روشن است، باز شود، این نوسانات میتواند بر روی قسمت های حساس خودرو (تمامی کنترل یونیت های الکتریکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد!

حداکثر تحمل نوسان ولتاژی ECU به طور استاندارد تا ۱۶ ولت است.

پس اگر هنگامیکه خودرو روشن است، کابل باطری را جدا کنیم، به طور حتم ریسک سوختن ECU (کامپیوتر خودرو) وجود دارد!!!

ecu چیست

 ناک چیست؟

علائم خرابی شمع خودرو آموزش تعویض شمع پژو 405 آموزش تعویض شمع خودرو آموزش تعویض شمع سمند EF7 آموزش تعویض شمع سمند آموزش تعویض شمع و وایر ریو اجزا شمع خودرو انواع شمع خودرو انواع وایر شمع زمان تعویض شمع 206 زمان تعویض شمع ال90 زمان تعویض شمع برلیانس زمان تعویض شمع پراید زمان تعویض شمع پژو 405 زمان تعویض شمع خودرو زمان تعویض شمع موتور زمان تعویض شمع و وایر پراید مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

موتورهای احتراق داخلی به این شکل کار می کنند که مخلوط سوخت و هوای وارد شده به سیلندر در محفظه احتراق توسط شمع مشتعل میشود و این انفجار سبب پایین رفتن پیستون شده و نیروی موتور تولید میشود و در ادامه به چرخ ها انتقال پیدا میکند.

مشکل ناک زمانی بروز میکند که موتور بسیار گرم باشد و دمای محفظه ی احتراق آن قدر بالا برود که مخلوط سوخت و هوای وارد شده بر اثر همین حرارت و زودتر از زمان جرقه زنی شمع ها مشتعل شود.

معمولا ناک زمانی اتفاق می افتد که خود شمع نیز میخواهد جرقه بزند و به این ترتیب دو احتراق با هم در داخل محفظه احتراق ایجاد می شوند و با یکدیگر تداخل میکنند، چنین موردی فشار و تنش زیادی را به موتور وارد میکند که صدای آن را میتوان از بیرون نیز شنید.

مشکل اصلی اینجاست :

برخورد این دو احتراق با یکدیگر آنقدر به موتور فشار وارد میکند که در نهایت می تواند سبب آسیب دیدن پیستون ها نیز شود. این اتفاق دمای پیستون ها را نیز به شدت بالا می برد. شاید برایتان جالب باشد اما ناک داشتن موتور برای مدت زمان طولانی حتی ممکن است منجر به سوراخ شدن پیستون شود که اگر چنین اتفاقی بیافتد هزینه ی زیادی را باید برای تعمیر موتور پرداخت کرد.

یکی از اصلی ترین دلایل بروز ناک در موتور، اکتان نامناسب سوخت است. کارخانه های سازنده معمولا اکتان مناسب سوخت را برای موتور خودرو در دفترچه ی راهنمای مشتری قید می کنند.

همانطور که می دانید اکتان بالاتر به معنی مقاومت بالاتر سوخت در برابر اشتعال است؛ بنابراین اگر سوختی اکتان پایینی داشته باشد زودتر مشتعل خواهد شد و این برای موتوری که دما و ضریب تراکم بالایی دارد مورد خوبی نیست. بنابراین همواره سعی کنید از سوختی که کارخانه ی سازنده برای خودرو پیشنهاد کرده است استفاده کنید.

 وایر شمع خودرو :

علت استارت نخوردن موتورسیکلت تعویض شمع موتورسیکلت ریپ زدن موتورسیکلت علت خفه کار کردن موتورسیکلت گاز نخوردن موتورسیکلت تعمیرات تخصصی موتورسیکلت مجله موتورسیکلت علائم خرابی شمع خودرو شمع موتورسیکلت عمر مفید شمع خودرو

علیرغم اینکه علائم خرابی در وایر شمع ها معمولا قابل رویت نمیباشند، ولی باید آنها را هر بار هنگام تنظیم موتور مورد بررسی قرار داده و پس از گذشت یک سال تعویض گردند.

ترک و بریدگی در وایرها قابل رویت میباشد؛ ولی بعضی از آنها دارای عایق سیلیکونی میباشند که وجود عیوب یاد شده در آنها را نمیتوان رویت نمود.

روش تشخیص وجود ترکهای ریز در وایر :

هنگام روشن بودن خودرو در هوای تاریک، اطراف وایر وجود جرقه نشان دهنده وجود ترک میباشد!

هر وایر فقط باید به شمع خودش وصل شود(جا به جا وصل نشود)

همه وایر شمع ها باید یکجا تعویض گردند

فیلتر بخار بنزین (کنیستر) چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در حالیکه اکثر مردم از وجود کنیستر در سیستم سوخت اطلاع ندارند،کنیستر نقش بسیار مهمی در سیستم سوخت خودرو بازی میکند
.
بنزین بخاری تولید میکند که قابلیت انفجار دارد، سمی و بسیار فرار است. قبلا در باکهای بنزین به گونه ای بود که برای جلوگیری از جمع شدن بخار بنزین، بخار بنزین میتوانست از آن خارج شود. اگرچه برای ایمنی خودرو لازم بود، اما اثرات زیانباری برای محیط زیست داشت. خوشبختانه خودروهای امروزی راه حل بهتری برای مشکل بخار بنزین دارند و این راه حل چیزی نیست به جز فیلتر بخار بنزین (کنیستر).

کنیستر مانند فیلتر آکواریوم با کربن پر میشود و به طور پیوسته بخار را بررسی میکند. در صورت وجود بخار بنزین، این بخار را دوباره به سامانه سوخت رسانی وارد میکند تا به داخل موتور رفته و بسوزد .

بدین ترتیب در مصرف سوخت صرفه جویی شده و از بخارات بنزین هم استفاده بهینه میشود .

رفع مشکل روشن شدن چراغ چک :

آپشن های فوتون تونلند شرایط فروش فوتون تونلند فروش اقساطی فوتون تونلند مشخصات فنی فوتون تونلند معایب فوتون تونلند قیمت فوتون تونلند دیزلی فروش نقدی پیکاپ تونلند انواع پیکاپ در ایران محصولات جدید ایران خودرو مجله خودرو

ایراداتی که موجب روشن شدن چراغ چک می شوند به دو دسته ی ایرادات دائم و ایرادات موقت تقسیم میشوند :

ایرادات دائم معمولا به دلیل مشکلات مداوم و طولانی مدت در خودرو ایجاد میشوند مانند خرابی سنسورها و…

ایرادات موقت خطاهایی هستند که به دلیل مشکلات لحظه ای مانند تغییر ناگهانی داده های سنسور و… به وجود می آیند که اغلب قابل چشم پوشی هستند.

 به دو روش میتوان مشکل چراغ چک را حل نمود :

روش اول: استفاده از دیاگ خوردو
روش دوم: روش قدیمی

در روش اول باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.
و اما روش دوم که بسیار ساده است و میتواند ایرادات موقت را برطرف کند :

خودرو را خاموش کرده و کابل مثبت و منفی را از باتری جدا کنید. به مدت ۳۰ ثانیه دست خود را روی بوق نگه دارید تا برق موجود در خازن ها خالی شود. ۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس کابل ها را به باطری متصل کنید. حال اگر ایراد از نوع موقت باشد به همین راحتی چراغ چک خاموش میشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.