فناوری غیرفعال کردن سیلندرها (Cylinder Deactivation) چیست ؟
#فناوری و آموزشی
معرفی فناوری غیرفعال کردن سیلندرها (Cylinder Deactivation)
این فناوری که در برخی از منابع با نام پیشرانه با حجم متغیر نیز نامیده میشود، روشی مؤثر برای کاهش ملموس مصرف سوخت است.
در یک رانندگی معمولی، راننده از تنها حدود 30 درصد قدرت پیشرانه استفاده میکند. در این شرایط، دریچه گاز تقریباً بسته شده و موتور برای کشیدن هوا نیاز به انجام کار بیشتری پیدا میکند. این باعث تلفاتی میشود که به تلفات پمپاژ شناخته میشود.
اساس این تکنولوژی بر مبنای روش قدیمی موسوم به «غیرفعال کردن سیلندرها در حالت عدم نیاز» است.
بهندرت در شرایط متداول رانندگی نیاز به کل قدرت موتور وجود دارد، به همین جهت هم واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) میتواند با استفاده از این تکنولوژی دستور غیرفعال کردن بخشی از سیلندرها را در شرایط عدم نیاز صادر کند.
کارستان