۱۲ تفکر نادرست در مورد خودروها!

0

برداشت‌هایی که در تمام ابعاد زندگی ما وارد شده و نقش مهمی در تصمیم گیری‌هایمان بازی می‌کنند. اگر فکر می‌کنید اینگونه باورها ویژه سال‌های اخیر بوده و با پیشرفت علم و تکنولوژی نقش آنها کمرنگ شده سخت در اشتباهید؛ این‌گونه فکرها آن‌قدر قدرتمند و ظریف هستند که بتوانند خود را همگام با تغییرات زندگی به راحتی به روزرسانی کرده و همچنان در صحنه بدرخشند.

صنعت خودروسازی و فرهنگ استفاده از خودروها هم از آن دست مقولاتی است که شاهد وجود باورهای نادرست زیادی در آن هستیم.
از بی رقیب و رؤیایی بودن کیفیت و قدرت خودروهای آمریکایی گرفته تا تعویض زودهنگام روغن‌موتور، آن هم فقط به دلیل تغییر رنگ و بو. در ادامه با شماری از برداشت‌ها و روایت‌های شناخته شده و معروف ولی نادرست بیشتر آشنا خواهیم شد.

خودروهای کره‌ای در مقایسه با خودروهای ژاپنی و آلمانی شتاب ندارند!

در ابتدای آغاز به کار خودروسازان کره‌ای، خیلی‌ها فکر می‌کردند ماشین‌های ساخت کره خودروهایی هستند که اصلاً نمی‌توانند به سرنشینان خود حس لذت، شتاب و چابکی را ارائه کنند؛ چون در آن روزها چهره خودروهای تولید شده در کیا و هیوندای نسبت به دیگر هم نسلان خود در سایر کشورها نظیر ژاپن بسیار گوناگون بود و حس عقب‌ماندگی ذهنی را در بیننده زنده می‌کرد. امروزه مهندسان و طراحان سرشناس آلمانی از کمپانی‌هایی مثل آئودی و بی ام و در هیوندای و کیاموتورز مشغول کارند و کارگاه‌های طراحی آنها در مناطق ویژه و صنعتی مانند نورنبرگ تأسیس شده است. دیگر باید قبول کرد که می‌توان انتظار عملکرد خوب و کیفیت زیاد از خیلی از خودروهای کره‌ای داشت؛ با این حال همانگونه این برداشت در افکار مصرف‌کنندگان وجود دارد.

آلومینیوم به اندازه فولاد امن نیست!

این ماجرا از زمانی که سازندگان خودرو به استفاده از آلومینیوم برای ساخت قسمت‌های گوناگون خودروهایشان روی آوردند در میان مردم رواج پیدا کرد. این کار موجب شد تا خودروسازان دست به آزمایشات زیادی بزنند تا بتوانند ثابت کنند اگر چه این فلز مقاوت بالایی مانند فولاد ندارد؛ ولی می‌تواند خیل امن و کارگشا باشد.

شرکت خودروسازی فورد جزو نخستین خودروسازانی بود که با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های تصادف نشان داد استفاده از فلز آلومینیوم در محصولاتی مانند اف-۱۵۰ همچنان امنیت آن را در بهترین حالت ممکن حفظ کرده است. اگر چه امروزه این فلز سبک نقش بسیار بزرگی در صنعت خودروسازی دنیا بازی می‌کند؛ ولی همچنان خیلی‌ها عقیده دارند آلومینیوم به اندازه فولاد امنیت لازم را ندارد.

هیبریدی‌ها شتاب خوبی ندارند!

زمانی که نسل اول تویوتا پریوس به بازار ارائه شد و هوندا هم با یک پیشرانه یک لیتری طراحی شده بود، سنگ بنای باوری که می‌گفت، هیبریدی‌ها خودروهایی کند هستند، گذاشته شد. همراه با به روز شدن تکنولوژی ساخت این نوع خودروها و ساخت خودروهای برقی مانند تویوتا راو ۴ و لکسوس ۴۵۰ اچ این برداشت کم رنگ‌تر شد و این روزها بجز اقلیتی فناوری گریز کمتر کسی به آن معتقد است.

 کراس اوور ها پایداری کافی را در رانندگی ندارند!

تعدادی اعتقاد دارند خودروهای اس یو وی هنگام تصادف بیشتر خسارت می‌بینند چون به علت ساختار مهندسی‌ای از ایستایی لازم برخوردار نیستند. این برداشت در سال‌های اول ارائه این نوع خودروها صادق بود؛ ولی امروزه به دلیل استفاده از سامانه‌هایی مانند کنترل کششی مدرن، تنظیمات چرخ دنده‌های برقی و حتی چرخش برقی در اس یو وی‌ها، این نوع خودروها تقریباً بطور چشمگیری بر این ضعف غلبه کرده‌اند.

اگر چه با وجود استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، پایداری فیزیکی ممکن است هنگام رانندگی در بادهای زیاد و در سرعت‌های بالاتر از ۱۱۰ کیلومتر کمی با ناپایداری و امن نبودن این نوع خودرو مواجه شویم؛ ولی این مساله آن قدر مشکل زیادی نیست که از ابهت این خودروهای عظیم بکاهد.

با خودروهای چهارچرخ متحرک همه جا می‌شود رفت!

شرکت بهمن موتور مدیرعامل بهمن موتور سایت فروش بهمن موتور جدیدترین خودروهای وارداتی انواع پیکاپ در ایران بهترین وانت پیکاپ قیمت پیکاپ G9 مشخصات پیکاپ G9 معرفی خودرو

بر پایه همین برداشت به شما توصیه می‌کنند اگر به جاده‌های کوهستانی یا مسیرهای شن و ماسه‌ای و گردنه‌های برف‌گیر می‌روید از خودرویی استفاده کنید که به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز باشد. این باور درست است ولی فقط تا میزان بسیار کمی! مسلماً فقط استفاده از این سیستم ناجی شما و خودرویتان در مسیرهای برفی و دشوار نخواهد بود.

گزینه‌های دیگری هم باید باشند و به خوبی به کار خود ادامه دهند تا مشکلی برای شما در اینگونه جاده‌ها پیش نیاید.

لاستیک‌های مناسب، اجزای تعلیق سالم و تنظیمات ارتفاعی مناسب از جمله مواردی است که نقص هرکدام از آنها توانایی و کارایی سیستم چهارچرخ متحرک را به طور عجیبی محدود می‌کند.

در زمینه قدرت خودرو، اسب بخار از گشتاور مهم‌تر است!

گشتاور حاصلضرب نیرو در مسافت است. درحالیکه اسب بخار را سرعتی تعریف می‌کنیم که در آن کار انجام می‌شود. خودرویی که اسب بخار بالایی نسبت به گشتاورش داشته باشد، خودرویی سریع خواهد بود چون این مساله به خودرو سرعت و شتاب خواهد بخشید.

سال‌ها خیلی از رانندگان عقیده داشتند که شمار بالا و خیره کننده اسب بخار تعیین کننده قدرت پیشرانه خودرو است؛ ولی در حقیقت این میزان گشتاور است که مشخص کننده قدرت پیشرانه و ارزش یک خودرو است. جی لنو، از کارشناسان سرشناس صنعت خودرو در این مورد گفته است: «اسب بخار خودروها را به فروش می‌رساند، ولی گشتاور برنده مسابقات می‌شود.»

پیشرانه‌های ۶ سیلندر به اندازه ۸ سیلندرها قدرتمند نیستند!

گاهی اوقات پیش آمده است که کمپانی‌های خودروسازی از موتورهای مثلاً ۴ لیتری روی محصولات خود استفاده می‌کنند، ولی یکی از آنها مانند تویوتا تاکوما موتور شش سیلندر دارد و دیگری مانند مرسدس بنز AMG GT از یک موتور ۸ سیلندر استفاده می‌کند.

تصوری که در ذهن مردم ایجاد شده این است که هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد لاجرم قدرت پیشرانه هم بیشتر است، ولی این برداشت هم در دنیای تکنولوژی چندان محلی از اعراب ندارد؛ چون سازندگان توانسته‌اند در خیلی موارد از یک پیشرانه شش سیلندر قدرت و گشتاور به مراتب بالاتری نسبت به یک پیشرانه هشت سیلندر به دست بیاورند.

خودروهای لوکس غیرقابل دسترس هستند

این روزها دیگر نیاز نیست تا آخر عمر آرزوی نشستن پشت فرمان خودروهای لوکسی مانند رولزرویس و بنتلی را داشته باشیم. اکنون گزینه‌های خیلی زیاد و مقرون به صرفه‌ای از طرف تولیدکنندگان عرضه شده است که با داشتن تمام امکانات خودروهای اشرافی، می‌توانند لذت رانندگی با خودرویی لوکس را به مالکان خود ارائه کنند. امروزه خودروهایی مانند کیا کادنزا و مزدا سی‌ایکس-۹ با قیمت‌هایی نسبتاً معقول و در دسترس می‌توانند آرزوی داشتن یک خودروی شیک را محقق کنند.

صندلی‌های چرمی دست‌دوز ژاپنی با قابلیت کنترل درجه حرارت و تجهیزات هوشمند بسیار مدرن از جمله بخش‌های دلپسندی است که با هزینه‌های به مراتب کمتر قابل تهیه هستند و دیگر استفاده از این نوع تجهیزات آرزوی محال نیست.

روغن موتور را حتماً در مسافت‌های کم تعویض کنید!

حتماً شنیده‌اید خیلی از تعمیرکاران خودرو می‌گویند روغن موتور را با وجود آن‌که روی بسته‌اش نوشته شده قابلیت طی مسافت ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار کیلومتر را با آن نوع روغن دارند، بنابراین از پیمودن مسافت به اندازه پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض کنید. حتماً از شنیدن این توصیه تعجب کرده‌اید. واقعیت در مورد این‌گونه موارد به جز باورهای تعمیرکاران رجوع به اطلاعاتی است که شرکت‌های خودروساز در دست مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

این از برداشت‌های اشتباهی است که موجب می‌شود هزینه‌هایی به مالکان خودرو تحمیل شود. تصور کنید اگر فقط به جای تعویض روغن در هر ۱۰ هزار کیلومتر هر ۶۰۰۰ کیلومتر این کار را انجام دهید، حداقل هر سال پرداخت یک نوبت هزینه اضافی بیشتر را برای خود تراشیده‌اید. طبق گزارش موسسه ادموند آمریکایی‌ها با استناد به همین برداشت سالانه میلیون‌ها دلار نفت هدر می‌دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.