ده نکته بسیار مهم در دفترچه راهنمای خودرو

0

یکی از چیزهایی که همیشه معمولاً داخل خودروی خود دارید دفترچه راهنمای آن است و اگر این گونه نیست، بهتر است همیشه آن را دم دست داشته باشید. این کتابچه آموزشی، بالاخره اطلاعات بسیار مهمی در مورد خودروی شما مانند نحوه کار با برخی امکانات و تجهیزات خاص آن و همچنین توصیه‌هایی در مورد عیب یابی مشکلات احتمالی خودرو دارد.

در نگاه اول، البته این همه اطلاعات می‌تواند کمی خسته کننده باشد، از این رو بهتر است دفترچه راهنما را به چند بخش تقسیم کرده و طی چند روز آن را تمام کنید. به همین دلیل هم هست که ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با ۱۰ مورد از مهم‌ترین موارد و اطلاعاتی که می‌توانید داخل دفترچه راهنمای خود پیدا کنید، آشنا کنیم. آیا برای افزایش اطلاعات عمومی خودرویی خود آماده هستید؟

۱ – چگونه به درستی خودرو را راه اندازی کنیم:

هر سال که می‌گذرد، با پیشرفت تکنولوژی خودروها مجهزتر و از نظر فناوری‌های به کار رفته، بروزتر می‌شوند. برخی از این تکنولوژی‌های خودرویی را برای نخستین بار که می‌خواهید استفاده کنید، ممکن است نیاز به انجام برخی تنظیمات خاص داشته باشند. این سیستم‌ها شامل مواردی مانند سیستم ورود بدون کلید، سیستم چراغ‌های تاخیری و حتی تنظیمات مخصوص سیستم صوتی می‌شوند. بدون راهنمایی گرفتن از دفترچه راهنمای خودرو، این نوع تنظیمات اولیه می‌تواند کار بسیار سخت و خسته کننده‌ای باشد؛ هر چند، با مطالعه دقیق آن، راه اندازی اولیه چنین سیستم‌هایی به راحتی آب خوردن خواهد بود.

۲ – چگونه مایعات خودرو را چک کنیم:

ممکن است برخی بگویند چک کردن روغن موتور کار سختی نیست، ولی بعضی نکات وجود دارند که باید به هنگام بررسی مایعات خودرو حتماً مورد توجه قرار بگیرند، مثلاً برخی مایعات را باید زمانی که داغ هستند و برخی دیگر هنگام سرد بودن بایستی بررسی شوند. به عنوان مثال، روغن موتور را زمانی که خودرو خاموش است و روغن گیربکس را زمانی که خودرو را روشن کرده‌اید و موتور در حال کار کردن است باید چک کنید. مهم‌تر از همه، برخی خریداران خودروهای جدید ممکن است کار سختی برای پیدا کردن محل‌های چک کردن مایعات و روغن‌های خودرو داشته باشند، زیرا محل این موارد بسته به مدل‌ها ممکن است تفاوت‌های بسیار زیادی با هم داشته باشند.

۳ – توصیه‌هایی برای رانندگی بهتر:

 

از آن جایی که هر خودرو خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد، همیشه یک شیوه رانندگی ایده آل و خاصی وجود دارد که ممکن است با سبک رانندگی شما سازگار باشد و ممکن هم هست که قضیه گاهی اوقات کاملاً برعکس باشد. این موضوع مخصوصاً در دوره به اصطلاح آب بندی خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد. دوره آب بندی به ۲۰۰۰ کیلومتر اول رانندگی با خودرو گفته می‌شود. در دفترچه راهنمای خودرو معمولاً کارهایی که باید در این دوره انجام بدهید و البته، نبایدها ذکر شده است، همچنین در این دفترچه‌ها معمولاً توصیه‌های بسیار خوبی برای کاهش میزان مصرف سوخت یا افزایش ایمنی خودرو وجود دارند.

۴ – چگونه مشکلات ساده و معمول را عیب یابی کنیم:

مکانیک پراید آموزش مکانیکی پژو 207 مکانیکی پژو 405 آموزش مکانیک خودرو دانستنی های مکانیک خودرو چگونه مکانیک خودرو بشوم آموزش مکانیک خودرو pdf مجله مکانیک مجله ماشین مجله خودرو کارستان مجله خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو عیب یابی استارت خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند عیب یابی برق خودرو پژو 405 آموزش عیب یابی گیربکس اتومات عیب یابی گیربکس آموزش عیب یابی جلوبندی خودرو

 

تصور کنید در یک پارک کنار جاده هستید و خودروی شما خراب شده است، جاده به قدری خلوت است که احتمالاً خیلی نباید روی کمک دیگران حساب کنید. منطقه‌ای که در آن هستید دوردست بوده و موبایل شما هم آنتن نمی‌دهد. در دفترچه راهنمای خودروی شما، توضیحات بسیار خوبی در مورد این که در مواقع اضطراری چه کارهایی باید انجام بدهیم دارد. از جمله این موارد می‌توان به نحوه تعویض تایر پنچر، باتری به باتری کردن خودرو یا حتی چگونگی باز کردن دستی پنجره برقی اشاره کرد که در بیشتر دفترچه راهنماهای خودرو وجود دارند.

۵ – دسترسی آسان‌تر به اطلاعات فنی:

 

بالاخره در نقطه‌ای از زندگی از خودروی شما، نیاز خواهید داشت تا برخی اطلاعات فنی در مورد خود خودرو و برخی قطعات آن به دست بیاورید، این اطلاعات می‌تواند از ابعاد خودرو تا اندازه موتوری که روی خودروی شما نصب شده است متفاوت باشد. این نوع اطلاعات و موارد بیشتری را می‌توانید در بخش مشخصات فنی دفترچه راهنمای خودروی خود پیدا کنید و با موارد بسیار زیاد و مختلفی در مورد آن آشنا شوید. با دانستن این اطلاعات، به محض بروز مشکل برای خودرو، در صورت نیاز تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد آن را به راحتی می‌توانید منتقل کنید.

۶ – چگونه فشار باد ایده آل برای تایرها تنظیم کنیم:

 

حتی اگر چگونگی کار کردن با یک فشارسنج باد تایر را بدانید، باید از فشار باد ایده آل خودروی خود خبر داشته باشید تا بتوانید آن را تنظیم کنید. اگر چه این اطلاعات معمولاً در کناره‌های هر تایر نوشته می‌شود، هر موقع که بخواهید می‌توانید آن‌ها را در دفترچه راهنمای خودروی خود بیابید. همراه با این موارد، راهنماهای قدم به قدم برای این که چگونه تایر را باید باد بزنید و چه کارهایی را باید انجام بدهید یا ندهید هم داخل دفترچه راهنما وجود دارند.

۷ – چگونه سطوح خودرو را تمیز و از آن‌ها محافظت کنیم:

به طور طبیعی، همه دوست دارند که بدنه خودرویشان همیشه براق و درخشان و کابین خودرو، همیشه نو به نظر برسد. اگر چه یک سری راه کارهای تمیز کردن خودروی کلی وجود دارند که در مورد اکثر خودروها صادق هستند، ولی برخی مثلاً روکش چرم یا پارچه خاص داخل خودروی شما ممکن است نیازهای ویژه‌ای داشته باشند. دفترچه راهنمای خودروی شما ممکن است حتی اطلاعاتی در مورد چگونگی درست تمیز کردن مکان‌هایی مانند آینه بغل‌ها، تیغه برف پاک کن‌ها یا تزئینات کرومی داشته باشد که معمولاً شما حتی فکرش را هم نمی‌کنید.

۸ – این دکمه چه کاری را انجام می‌دهد:

 

از آن جایی که هر خودرو با دیگری متفاوت است، امکان این که یک فرد بتواند عملکرد و کارایی هر دکمه و دسته داخل یک خودرو را بداند بسیار کم و نزدیک به صفر می‌باشد. اگر چه می‌توانید با امتحان و خطا یا فشردن دکمه و منتظر ماندن برای دیدن این که چه اتفاقی خواهد افتاد متوجه این موارد بشوید، ولی این کار ممکن است آسیب‌هایی به خودروی شما وارد کند و هزینه‌های زیادی برایتان بتراشد. اگر در مورد عملکرد یک دکمه خاص اطلاعی ندارید و نمی‌دانید دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد، فقط کافی است سری به دفترچه راهنمای خودروی خود بیندازید.

۹ – چگونه چراغ‌های هشدار را تفسیر کنیم:

زمانی که برخی چراغ‌های عجیب و غریب که هیچ وقت آن را قبلاً ندیده‌اید پشت آمپر روشن می‌شوند، موضوع می‌تواند بسیار اذیت کننده و خسته کننده بشود و فقط نگاه کردن به آن، هیچ دردی از شما دوا نخواهد کرد. البته، یک علامت روغن کوچک به معنی این است که روغن موتور کم شده، ولی برخی چراغ‌ها وجود دارند که کاملاً شما را گیج خواهند کرد. اگر شک دارید که معنی یک چراغی که روشن شده چیست، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید و بعداً به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و حل کند.

۱۰ – گارانتی خودرو شامل چه مواردی می‌شود:

زمانی که خودروی شما به مشکل می‌خورد، ممکن است تمامی راه حل‌هایی که یک مکانیک به شما ارائه می‌کند را قبول کنید. برخی قطعات یا مشکلات خاص، ممکن است شامل گارانتی باشند. حتماً باید دفترچه راهنما و شرایط کمپانی را بخوانید تا کاری انجام دهید که گارانتی را از بین می‌برد. اگر شرایط گارانتی را خوانده‌اید و برخی از بخش‌های آن را نمی‌فهمید، حتماً با یک کارشناس در مورد آن صحبت بکنید.

موارد بسیار زیاد و جامع دیگری هم در دفترچه راهنمای خودروها معمولاً وجود دارد، ولی نکته‌هایی که در این مطلب ما مطرح کردیم، برخی از موارد قابل توجهی هستند که هر راننده‌ای باید از آن‌ها خبر داشته باشد. حتماً هر چند وقت یک بار دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید تا با همه چیز آن آشنا بشوید، مطمئناً این کار طول عمر خودروی شما را افزایش خواهد داد و تجربه رانندگی را بهبود خواهد بخشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.