چند راه برای بهتر گرم شدن بخاری خودرو

9

چند کار کوچک باعث میشوند که بخاری خودرو عملکرد مطلوب تری را ارائه بدهد.

تعویض رادیاتور بخاری:

رادیاتور بعضی از خودروهای قدیمی از جنس برنج و مس ساخته شده اند ، که این آلیاژها رسانای ضعیفی برای گرما‌هستند. البته اغلب رادیاتورها از جنس آلومینیوم هستند که گرما را بخوبی منتقل میکند ، ولی اگر رادیاتور شما جزو دسته اول است ، میتوانید آن را تعویض کنید.

علائم خرابی رادیاتور چیست؟

پیش از این که بخواهید رادیاتور خودرو را تعویض کنید، باید از خراب بودن اطمینان بیابید. در ادامه برخی از علائم و نشانه های خراب شدن رادیاتور را برایتان عنوان می کنیم:

افزایش دمای آب و بالا رفتن آمپر آب خودرو
روشن شدن چراغ هشدار
کار کردن نامرتب و نامنظم اتومبیل
نشت آب از نواحی اطراف رادیاتور
بیرون پریدن آب از رادیاتور
بروز پدیده بخار آب از نزدیک رادیاتور در زمان کار کردن خودرو
کاهش حجم آب در رادیاتور

درجا کار نکنید:

هرچند مدت زمان زیادی طول نمیکشد که بخاری گرم شود ، ولی حرکت کردن به زود گرم شدن موتور کمک میکند و بخاری نیز زودتر گرم میشود. شما هم سعی کنید بعد از حرکت بخاری را روشن کنید ، ضرری ندارد!

روشن کردن کلید A/C:

با روشن کردن این کلید کمپرسور تهویه هوا فعال میشود و رطوبت داخل اتاق خودرو از بین میرود. این امر باعث میشود هوا گردش بهتری داشته باشد و گرما بهتر حس شود.

علت بوی نامطبوع بخاری خودرو چیست؟

بخاری خودرو به دو دلیل ممکن است بوی بد از خود ساطع کند. اولین دلیل مربوط به عدم درزبندی مناسب پوسته فن می‌شود. زمانی که این پوسته‌ها دچار مشکل شوند، هوای اطراف آن‌ها وارد کابین شده و بوی بدی به همراه خواهد داشت. دلیل دوم نیز مربوط به نشت آب از رادیاتور بخاری می‌باشد. در این شرایط باید شیلنگ‌های ورودی به سیستم رادیاتور را بررسی نموده و نقطه نشتی را پیدا کنید.

بخاری ماشین چگونه روشن می‌شود؟

زمانی که بخاری را روشن می‌کنید، فن شروع به کار نموده و حرارت را از آب رادیاتور به سمت داخل کابین هدایت می‌کند. به همین ترتیب هوای گرم وارد ماشین شده و دمای کابین را بالا می‌برد. آب رادیاتور به جهت گردش به دور موتور، داغ شده و برای فعال کردن بخاری هزینه اضافه‌ای بر خودرو تحمیل نخواهد شد.

بخاری ماشین با چی کار می‌کند؟

بخاری ماشین برای گرم کردن کابین از گرمای موتور استفاده می‌کند. در حقیقت زمانی که آب رادیاتور به دور موتور می‌چرخد، گرمای آن را گرفته و دمایش بالا می‌رود. سپس فن بخاری این گرما را از سمت رادیاتور به داخل کابین انتقال می‌دهد. در نتیجه روشن کردن بخاری در زمستان هیچ بار اضافه‌ای بر موتور وارد نساخته و مصرف سوخت را افزایش نخواهد داد.

گرمای بخاری خودرو چگونه منتقل می‌شود؟

باد گرمی که از طریق دریچه‌های بخاری خودرو وارد کابین می‌شود، توسط فن نزدیک رادیاتور تولید می‌گردد. این فن نیروی لازم را از باتری ماشین دریافت نموده و شروع به چرخیدن می‌کند. در نتیجه گرما از شبکه رادیات به سمت داخل کابین منتقل می‌گردد. این گرما معمولا پس از روشن شدن خودرو و بالا رفتن دمای آمپر آب ایجاد شده و با تنظیم قدرت باد ورودی می‌توان شدت گرمای داخل کابین را تنظیم کرد.

چرا رادیاتور ماشین سرد است؟

یکی از مشکلاتی که اغلب رانندگان در فصول سرد سال و هنگام استفاده از بخاری ماشین با آن مواجه می‌شوند، سرد بودن رادیاتور است. در واقع رادیاتور سرد منجر به عدم گرمادهی بخاری در کابین نیز خواهد شد. مهمترین دلیلی که باعث سرد بودن رادیاتور می‌شود، هوا داشتن شبکه‌های رادیات است. برای حل این مشکل می‌توانید از طریق پیچ هواگیری اقدام نمایید. در صورتی که خودرو شما فاقد پیچ هواگیری است، بایستی هنگام ریختن آب در رادیاتور کمی صبر کنید تا آب وارد تمامی مجاری و شبکه‌ها شده و اگر باز هم نیز بود، به آن آب اضافه نمایید.

علت دیر گرم شدن موتور خودرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم بخاری خودرو گرمای مورد نیازش را از حرارت موتور تامین می‌کند. از این جهت تا زمانی که موتور به اندازه کافی گرم نشود، امکان بهره بردن از بخاری در ماشین وجود ندارد. در فصل زمستان موتور نسبت به فصول گرم، کمی دیرتر از حد معمول گرم شده و انرژی مورد نیاز را برای بخاری فراهم می‌آورد. این مسئله مربوط به سردی هوای اطراف موتور و درون سیلندرها است. از این جهت بهتر است پیش از روشن کردن بخاری کمی صبر کنیم تا موتور ماشین در طی حرکت گرم شده و دمای آمپر آب بالا برود. این مسئله در پراید نسبت به دیگر مدل‌های ماشین بیشتر به چشم می‌خورد و زمان بیشتری را باید برای گرم شدن موتور پراید سپری نمود.
رفع گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو

رادیاتور بخاری یکی از اجزای سیستم خنک‌کننده خودرو بوده و ساختاری شبیه به رادیاتور اصلی دارد. گاهی این رادیاتور دچار گرفتگی در لوله‌ها و شبکه‌های خود شده و عملکرد بخاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای حل مشکل دو راهکار وجود دارد. اولین روش تخلیه رادیاتور بخاری و کمپرس هوا در لوله‌ها و شبکه‌های آن است تا هر گونه گرفتگی از مجاری آن خارج شود. روش دوم نیز تخلیه کامل آب رادیاتور اصلی است. البته در این حالت ممکن است نتیجه دلخواه ایجاد نشود، به همین منظور بهتر است ابتدا رادیاتور بخاری را تخلیه نمایید.

سخن پایانی

بخاری قطعا سیستم مهمی در خودرو است. اگر شک دارید کافیست یک روز زمستانی بدون بخاری با ماشین تردد کنید!

برای همین باید از سلامت آن مطمئن باشید. در این مقاله تمام دلایل سرد بودن باد بخاری خودرو و راه حل های آنها را بررسی کردیم. از آنجایی که کارکرد تمام قطعات خودرو به نوعی به یکدیگر وابسته میباشد، بهتر است تمام سرویسهای خودرو به موقع انجام شوند ، تا خیالتان همیشه راحت باشد. در حال حاضر بهترین راه برای اینکه سرویسهای خودرو به موقع انجام شوند، هشدار سرویس های دوره ای ردیاب رادار هست که بعنوان یک آپشن اضافه علاوه بر ردیابی خودرو در اختیار کاربران این برند قرار گرفته است.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در کامنت ها هر سوالی راجع به مشکلات خودرو دارید از ما بپرسید.

سوالات متداول
آیا بخاری ماشین فیوز دارد؟
بخاری ماشین دارای فیوز در مرکز توزیع برق است تا در برابر نوسانات برق محافظت شود.
چرا بخاری ماشین گرما نمی دهد؟
عوامل مختلفی بر کاهش میزان گرمادهی بخاری ماشین موثر هستند. برخی از این عومل عبارت از خراب شدن ترموستات، کاهش حجم آب رادیاتور و مایع خنک کننده آن، خراب شدن فن بخاری، جرم گرفتن رادیاتور و مسیر گردش آب و بروز نقص در عملکرد واتر پمپ می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. حاج عباس می گوید

    سلام کارشناس نیستم ولی در روستا زندگی کردم اول باید. هواکش عقبشو چسب یک دوست بزنی بعدمقدارزیادی شبدر بهش بدی بخوره بعدنیمساعت چنان بخاریش کارمیکنه که از اگزوزش آتیش میزنه بیرون

  2. لگوک می گوید

    کارشناسان عزیز ، بخاری الاغ مدل ۱۴۰۱ چجوری روشن میشه ؟

  3. فرشید می گوید

    خخخخ این مقاله را کی تنظیم کرده هرکسی تنظیم کرده عین مدیریت اقتصادی کشوره وقتی اطلاعاتی در مورد چیزی ندارید چرا مخاطبین را گمراه میکنید با اطلاعات غلط واقعا متاسفم واستون بنده بعنوان یک متخصص در این حوزه واقعا متاسفم جمع کنید درشو گل بگیرید بیسواد های نادان بی خرد

  4. خودتی می گوید

    Ac یعنی auto cooler. ماشین من شاهینه بخاری و کولرش معرکس حرف نداره اصلا پژو سمند و دنا به پاش نمیرسه اونم بدون افت توان

    1. فرشید می گوید

      شاهین منظورت همون اشغالیه که آتیش میگیره آخه شاهین هم شد ماشین ضمنا جهت اطلاع بگم که سیستم گرمایشی و سرمایشی همین اشغال با پژو 206 هیچ فرقی ندارد کلا محصولات خودروهای داخلی سیستم برقی هاشون مشابه همدیگه در اصل خر همان خره پالانش عوض شده حیف پولی که بخوای بدی شاهین بزار ده سال کار بکنه یه تصادف سنگین باهاش بکنی بعد متوجه خواهی شد که چی گفتم سرطان واقعی پژو 206 از تمام اینا بهتره حداقل چیزیه که طراحیش پدر مادر داره و‌چهارتا ستاره جهانی داره در حالیکه همین شاهین اگر بره واسه آزمون جهانی مثل زانتیا یک ستاره هم به زور میگیره چون طراحی سکیم خیاربه بنده کارشناس خودرو هستم و چهل ساله که در این زمینه تخصص دارم هر گردی که گردو نیست

  5. جوکر می گوید

    همش شعره

  6. سامان می گوید

    اشتباه میزنی داداش . کلید ACرا اگه بزنی کولر روشن میشه . نه تهویه هوا.

    1. رضا .موسوی می گوید

      نه حاجي باید سیستم رو بیاری رو گرمایشی بعد AC روشن کنی وخیلی گرمتر از حالت اوله

    2. پیام عبداله زاده بردر می گوید

      درست میگه. وقتی کلید AC رو میزنی بخار شیشه ها هم از بین میره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.