علت سفت شدن فرمان برقی خودرو چیست؟

0

علت سفت شدن فرمان برقی هر خودرویی اعم از تیگو، آریزو و… می‌تواند مربوط به دلایل متعدد و مختلفی باشد. تمامی این دلایل را در ادامه این مقاله توضیح داده‌ایم. پیش از آن‌که بخواهید بدانید دلیل سفتی فرمان برقی چه چیزی می‌تواند باشد، بهتر است که بدانید که فرمان‌های این‌چنینی چه مزیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند.

فرمان برقی خودرو چگونه کار می‌کند؟پیش از پرداختن به دلایل سفت شدن فرمان برقی، بهتر است نگاهی کوتاه به ساختار فرمان برقی داشته باشیم. به‌طور کلی فرمان وظیفه دارد نیروی لازم برای گردش چرخ‌ها به چپ و راست را فراهم کند. در این حالت، راننده با چرخاندن فرمان، میل فرمان را می‌چرخاند و میل فرمان هم گشتاور را به جعبه فرمان می‌فرستد. جعبه فرمان وظیفه دارد جهت نیرو را تغییر دهد و چرخش فرمان را به نیروی مستقیم به چپ و راست تغییر دهد تا چرخ‌ها حرکت کنند.

 

در فرمان هیدرولیک، فشار هیدرولیک ناشی از پمپ هیدرولیک باعث راحت‌تر شدن حرکت چرخ‌ها می‌شود ولی در فرمان برقی یا EPS، این کار بر عهده نیروی الکتریکی است. در این حالت، یک موتوربرقی یا الکتروموتور، به میل فرمان و یا جعبه فرمان متصل می‌شود. با چرخاندن فرمان از طرف راننده، این الکتروموتور در جهت گردش شروع به کار می‌کند و به این ترتیب گشتاور بیشتری روی میل فرمان اعمال می‌شود. با این کار راننده می‌تواند با نیروی اندکی، فرمان را بچرخاند.

ویژگی‌های انواع فرمان برقی

فرمان‌های برقی که در اغلب خودروهای مدرن و امروزی دیده می‌شوند ویژگی‌ها و مشخصات خاصی دارند. این فرمان‌ها که پس از فرمان‌های هیدرولیکی به بازار وارد شدند توانستند به‌سرعت جایگاه خوبی را در بین خودروسازان برای خودشان پیدا کنند و امروزه خودروهای زیادی هستند که از این نوع فرمان بر روی آن‌ها استفاده شده است. به‌عنوان مثال در محصولات فونیکس، مدل تیگو ۸ پرو یا آریزو ۶ پرو از سیستم فرمان برقی استفاده می‌کنند.

همان‌طور که از نام این فرمان مشخص است، نحوه گردش و عملکرد آن با نیروی الکتریسیته تغییر پیدا می‌کند و همین‌که روند تولید برق برای آن همواره یکسان نیست می‌تواند عمر فرمان و حتی باتری خودرو را بسیار بیشتر کند. دو ویژگی مهم و خاص این فرمان‌ها مربوط به مصرف سوخت کمتر و همچنین هزینه‌های پایین‌تر مربوط به نگهداری و خدمات سرویس‌دهی این نوع از فرمان‌ها می‌شود.

بررسی دلایل مختلف سفت شدن فرمان برقی

محصولات برند فونیکس یکی از خودروهای جدید و امروزی است که فرمان آن از نوع برقی بوده و ممکن است گاهی اوقات با این مشکلات روبرو شود. در ادامه دلایلی که می‌تواند سبب بروز این اتفاق شود را هرچه بهتر و بیشتر توضیح داده‌ایم. البته علت سفت شدن فرمان برقی ۲۰۷ یا جک S5 هم دلایل مشابهی دارد. درنهایت می‌توانید برای بررسی علت این موضوع به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مراجعه کنید.

فشار هوای کم لاستیک‌ها

شاید تعجب کنید اما در خودروهایی همچون تیگو ۷ پرو که از فرمان برقی استفاده می‌کنند ممکن است فشار باد نامناسب تایرها عامل بروز این مشکل باشد باشد. در این شرایط که معمولا بیشتر خودش را بر سر دور برگردان‌ها نشان می‌دهد نیازی به انجام کار خاصی نیست، بلکه می‌توانید به آپاراتی مراجعه کرده و باد لاستیک‌ها را مطابق با آنچه که کارخانه سازنده تعیین کرده است، تنظیم نمایید.

سردی فرمان

گاهی اوقات پیش می‌آید که علت محکم شدن فرمان برقی خودرو مربوط به زمانی باشد که خودرو هنوز به شروع به حرکت نکرده است. میزان حاد بودن این مشکل بسیار پایین است و وقت زیادی برای تعمیر آن دارید اما اگر مدت زمان طولانی را از این مشکل غافل شوید باید انتظار وارد شدن خسارت به بخش‌های مختلف خودرو را داشته باشید.

فرمان به محورهای سری و اتصالات U شکلی وصل شده و از طریق آن‌ها به چرخ‌ها وصل می‌شود. زمانی که هر روز از خودروی خود کار می‌کشید این اتصالات دچار مشکل و آسیب می‌شوند. اگر مشکل در این قسمت از خودرو باشد، سفتی فرمان چند دقیقه پس از راه افتادن و کار کردن خودرو برطرف می‌شود.

خرابی موتور فرمان برقی

تعمیرات تخصصی هیوندای تعمیرات تخصصی سانتافه سیستم فرمان برقی تعمیر فرمان برقی بررسی مشکلات خودرو تعمیرگاه هیوندای در تهران بهترین تعمیرگاه هیوندا و کیا تعمیرگاه کیا سراتو تعمیرگاه هیوندای اشرفی اصفهانی دفترچه راهنمای هیوندای سانتافه دفترچه راهنمای کیا سورنتو فرمان برقی آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

یکی دیگر از دلایل سفتی فرمان برقی، بروز مشکل در کارکرد الکتروموتور یا به‌اصطلاح عمومی‌تر موتوربرقی فرمان است. همان‌گونه که گفتیم، در فرمان برقی، نیرو یا به‌طور دقیق‌تر گشتاور کمکی مورد نیاز برای چرخش میل فرمان و حرکت چرخ‌ها به کمک یک الکتروموتور تامین می‌شود. در صورت بروز مشکل در این الکتروموتور، گشتاور کافی برای کمک به راننده وجود نخواهد داشت. در این شرایط فرمان برفی خودرو سفت می‌شود. البته باید در نظر داشت، الکتروموتور معمولا کارکرد صفر و یک دارد. معنی این جمله آن است که الکتروموتور فرمان برقی یا سالم است و کار می‌کند و یا خراب است و از کار افتاده. بنابراین با خرابی آن، فرمان کاملا سفت می‌شود.

اتصالات برقی

علت سیم زدن لاستیک پراید علت سیم زدن لاستیک پژو علت کج شدن چرخ عقب 405 علت کج شدن چرخ جلو پراید علت کج شدن چرخ سمند دلیل پله شدن لاستیک دلایل پله پله شدن تایر علت لاستیک سایی از داخل مجله مکانیک ایرادات جلوبندی خودرو

مشکلات در اتصالات برقی نیز می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل در خودرو باشد. نیروی لازم برای حرکت الکتروموتور فرمان، مستقیما از طریق برق خودرو تامین می‌شود. به این ترتیب در صورتیکه مشکلاتی در مسیر برق فرمان برقی وجود داشته باشد، الکتروموتور از کار می‌افتد. در این شرایط فرمان برقی سفت می‌شود چون نیروی کمکی برای آن وجود ندارد.

خرابی‌های الکترونیکی

هرچند فرمان برقی خودرو یک سیستم الکتریکی و مکانیکی است ولی دستورات لازم از طریق مدارهای الکترونیکی به سیستم می‌رسد. به همین دلیل وجود هر مشکلی در سیستم‌های الکترونیکی کنترل فرمان برقی، باعث بروز این مشکل می‌شود. علت این مسئله آن است که سیستم نمی‌تواند در زمان درست فرمان آغاز به کار را به الکتروموتور برساند و به همین دلیل فرمان برقی سفت می‌شود.

منبع:آسیاخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.