حجم موتور تیگو ۷ پرو چقدر است؟

1

موتور تیگو ۷ پرو؛ بررسی فنی و مشخصات

موتور تیگو ۷ پرو باوجود حجم موتور نه‌چندان بزرگ، می‌تواند قدرت قابل قبولی تولید کند و به این ترتیب این کراس‌اوور را پا به پای رقبایش به‌پیش می‌برد. موتور تیگو ۷ پرو یکی از بخش‌های اصلی این خودرو در قابلیت‌های حرکتی است و به همین دلیل در این مطلب به مرور بخش‌های مختلف موتور این خودرو می‌پردازیم.

حجم موتور تیگو ۷ پرو چقدر است؟

مجله خودرو معرفی خودرو معرفی دنیای خودرو اخبار خودرو خودروی فونیکس تیگو ۷ قیمت خودروی فونیکس تیگو ۷ امکانات رفاهی فونیکس تیگو ۷ پرو

قبل از بررسی حجم موتور این خودرو، بهتر است ابتدا با مفهوم حجم موتور بیشتر آشنا شویم. حجم موتور به‌طور کلی حجم همه سیلندرهای موتور خودرو است. حجم هر سیلندر، فاصله بین بالاترین محل پیستون و پایین‌ترین محل پیستون است. در اصلاح فنی به این دو، نقطه مرگ بالایی و نقطه مرگ پایینی هم می‌گویند. به این ترتیب حجم هر سیلندر از موتور، فضایی بین این دو نقطه است و حجم موتور، جمع حجم همه سیلندرها.

اکنون به حجم موتور تیگو ۷ پرو باز می‌گردیم. حجم موتور این خودرو به‌طور دقیق معادل ۱۴۹۸ سی سی است. به این ترتیب حجم هر سیلندر این خودرو معادل ۳۷۴.۵ سی سی خواهد بود. البته حجم موتور را معمولا برحسب واحد لیتر بیان می‌کنند که در آن هر لیتر معادل ۱۰۰۰ سی سی است. به این ترتیب حجم موتور تیگو ۷ پرو معادل ۱.۵ لیتر خواهد بود.

مشخصات موتور تیگو ۷ پرو

 اتوهلد تیگو 7 بررسی تیگو 7 امکانات چری تیگو 7 تصاویر تیگو 7 تعمیرات تخصصی تیگو ۷ قیمت تیگو 7 پرو گیربکس چری تیگو 7 مزایا و معایب تیگو 7 مشخصات تیگو 7 پرو موتور تیگو ۷ پرو شرکت مدیران خودرو معرفی خودرو

موتور تیگو ۷ پرو، یک موتور ۴ سیلندر خطی است که ۱.۵ لیتر حجم دارد. شاید در ابتدا چنین حجم موتوری برای یک کراس‌اوور به‌اندازه تیگو ۷ پرو کوچک به نظر برسد اما واقعیت آن است که این موتور توانمند است. موتور تیگو۷، با استفاده از یک توربو شارژر، قدرت موتور را افزایش می‌دهد. به این ترتیب قدرت موتور کراس‌اوور محبوب مدیران خودرو به بیش از ۱۵۰ اسب بخار می‌رسد.

این توربو شارژر وظیفه دارد هوای بیشتری را وارد موتور خودرو کند تا به این ترتیب خودرو بتواند سوخت بیشتری هم به موتور تزریق کند. تزریق سوخت بیشتر به موتور تیگو ۷ باعث افزایش قدرت آن می‌شود. به این ترتیب شتاب تیگو ۷ پرو در حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت آن بیشتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

استفاده از یک موتور کم حجم ولی قدرتمند در  تیگو ۷ پرو باعث شده مصرف سوخت این خودرو به‌خوبی کنترل شود. به این ترتیب این خودرو با قدرتی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار، مصرف سوختی معادل ۸.۴ لیتر دارد.

قدرت موتور تیگو ۷ پرو

مجله خودرو معرفی خودرو معرفی دنیای خودرو اخبار خودرو خودروی فونیکس تیگو ۷ قیمت خودروی فونیکس تیگو ۷ امکانات رفاهی فونیکس تیگو ۷ پرو

موتور تیگو ۷ پرو با کمک توربو شارژر می‌تواند ۱۵۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۵۰۰ تولید کند که برای یک خودرو ۱.۵ لیتری رقم مناسبی است. به این ترتیب قدرت تیگو ۷ جدید بیش از ۱۰۰ اسب بخار به ازای هر لیتر حجم موتور است. قدرت موتور این از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌ها منتقل می‌شود. همچنین این خودرو به ازای هر تن از وزن خود بیشتر از یک‌صد اسب بخار قدرت دارد. در این زمینه همچنین می‌توانید گیربکس  تیگو ۷ پرو هم بیشتر بخوانید.

قدرت مناسب باعث می‌شود این خودرو بتواند به‌خوبی از پس وزن سرنشینان بر بیاید. به این ترتیب تیگو ۷ پرو حتی زمانی که ۵ سرنشین داخل آن هستند هم به‌خوبی در جاده حرکت می‌کند و نشان محسوسی از افت توان در آن دیده نمی‌شود.

علاوه بر قدرت موتور، گشتاور هم یکی از پارامترهای مهم در زمینه موتور خودرو است. قوای محرکه این خودرو گشتاوری معادل ۲۳۰ نیوتون متر دارد. گشتاور بالاتر به معنای آن است که خودرو کشش بهتری دارد. به این ترتیب تیگو ۷ پرو در شتاب‌گیری‌های میانی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین گشتاور بیشتر به سبقت گیری‌های بهتر در جاده‌ها هم کمک می‌کند.

نکته مهم‌تر از میزان گشتاور موتور، تولید بیشترین گشتاور در دورهای موتور پایین است. تولید حداکثر گشتاور در دورهای موتور پایین باعث می‌شود موتور در زمان حرکت چابک‌تر باشد. به این ترتیب در زمان حرکت در بزرگراه یا شهر، برای شتاب گیری کافی است اندکی پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهید. در این حالت بلافاصله توربو شارژر وارد مدار می‌شود و خودرو شتاب مناسبی می‌گیرد.

موتور تیگو ۷ پرو ساخت کجاست؟

شرکت چری برخلاف بسیاری دیگر از خودروسازان این کشور، موتورهای مورد استفاده در محصولاتش را خود طراحی می‌کند و از موتور دیگر شرکت‌ها بهره نمی‌گیرد. سرمایه گذرای بلندمدت و سنگین چری بر روی موتور خودروهای تیگو و آریزو باعث شده، موتورهای چری در سال‌های اخیر چند بار عنوان بهترین موتور بازار چین را به دست آوردند. موتور مورد استفاده در تیگو ۷ پرو هم یکی از همین موتورها است.

چری چین برای طراحی موتورهای خود سال‌ها است با شرکت معتبر اتریشی AVL همکاری می‌کند. شرکت AVL یک شرکت مهندسی در زمینه قوای محرکه است و طراحی موتورهای چری ازجمله تیگو ۷ پرو را بر عهده دارد. البته مهندسان چری نیز در طراحی این موتور همکاری داشته‌اند تا دانش تولید آن را به دست آورند. درنهایت تولید این خودرو در چری چین انجام می‌شود. به این ترتیب موتور این خودرو ترکیبی مهندسی و کیفیت اروپایی و تولید در چین است.

چگونه از موتور توربو مراقبت کنیم؟

موتور تیگو ۷ پرو یکی از بهترین موتورهای چری و یکی از بهترین و بادوام‌ترین موتورهای خودروهای چینی در ایران است. به این ترتیب این موتور می‌تواند بدون بروز مشکل، سال‌ها کار کند اما برای افزایش دوام آن باید بعضی نکات را رعایت کنید. موتور این خودرو از توربو شارژر استفاده می‌کند به همین دلیل نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.

در موتورهای توربو، بهتر است در شروع حرکت مدتی به موتور فرصت دهید تا به‌خوبی گرم شود و در شروع حرکت هم آرام برانید. گرم شدن موتور باعث می‌شود روغن در توربو شارژر به‌خوبی جریان پیدا کند و شفت توربو شارژر آسیب نبیند. به‌علاوه در زمان خاموش کردن موتورهای توربو نیز بهتر است مدت کوتاهی توقف کنید تا دمای موتور پایین بیاید. این مسئله به‌ویژه وقتی مدت زیادی در جاده و با دور موتور بالا رانندگی کرده‌اید اهمیت دارد. در این شرایط بدنه و پره‌های توربو شارژر به‌شدت داغ است و خاموش کردن یک‌باره موتور باعث آسیب به آن‌ها می‌شود.

مسئله بعدی توجه ویژه به سرویس‌های دوره‌ای و به‌ویژه تعویض به‌موقع روغن موتور است. موتورهای توربو مانند موتور تیگو ۸ پرو، نیاز به روغن موتور با کیفیت بالا دارند. به همین دلیل همیشه سرویس‌های دوره‌ای این خودروها را در موعد مقرر و در نمایندگی خدمات پس از فروش مدیران خودرو انجام دهید. با این کار هم دوام موتور را افزایش می‌دهید و هم می‌توانید طول عمر توربو شارژر را افزایش دهید.

آیا لوازم یدکی موتور تیگو ۷ در دسترس است؟

اگر برای خرید تیگو ۷ پرو اقدام کردید، نیازی نیست نگران تامین قطعات یدکی و به‌ویژه لوازم یدکی موتور تیگو ۷ باشید.

به‌علاوه موتور تیگو ۷ پرو در دیگر محصولات مدیران خودرو ازجمله نسل قبلی تیگو ۷ و نسل فعلی آریزو ۶ پرو استفاده شده است و به همین دلیل حضور گسترده‌ای در بازار ایران دارد. به این ترتیب لوازم یدکی این موتور مانند سایر موتورهای میران خودرو در دسترس است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عارف می گوید

    سلام
    حدود یک ماهه تحویل گرفتم دوتا باک بنزین زدم یکی 47لیتر یکی 45لیتر کارکرد ماشین 670کیلومتره
    مصرفش خیلی بالاس
    کسی میدونه چرا؟
    ضمنا گرمکن فرمان و ینسور باران و سنسور جلو نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.