استفاده از Auto Hold در عمل چگونه است؟

0

اتوهلد چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتوهلد از جمله آپشن‌هایی است که این روزها نام آن را بیشتر از گذشته در بازار می‌شنویم. این سیستم قبلا تنها بر روی خودروهای وارداتی بازار ایران نصب می‌شد اما امروزه خودروهای رده بالای تولید داخل از جمله تیگو ۸ پرو هم به این سیستم مجهز هستند.

در این مطلب اتوهلد را به‌طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و چگونگی کارکرد آن را مرور خواهیم کرد.

***

اتوهلد در خودرو چیست؟

 اتوهلد خودرو چیست
 فناوری اتوهلد
 اتوهلد چیست
 مزایای اتوهلد چیست
 نحوه کار اتوهلد
 اتوهلد تیگو 7
 انواع آپشن خودرو
 ترمز دستی برقی چیست
 مقالات آموزشی خودرو
 اطلاعات تخصصی خودرو

اتوهلد یکی از آپشن‌های خودرو است و کارکرد آن را می‌توان تا حدی از نام این آپشن حدس زد. نام اتوهلد Auto Hold ترکیبی از دو واژه اتو (اتوماتیک) و هولد به معنای توقف است. به این ترتیب اتوهلد آپشنی است که در آن امکان متوقف کردن خودرو به‌صورت اتوماتیک فراهم شده است.

سیستم اتوهلد در ترافیک‌های سنگین به کمک راننده می‌آید. Auto Hold یک سیستم کمکی الکترونیکی است که در صورت فعال کردن آن، خودرو می‌تواند در زمان تردد در ترافیک، بدون نیاز به دخالت راننده و بدون نیاز به ترمز کردن، خودرو را متوقف نگهدارد.

این یک مزیت بزرگ برای رانندگی در ترافیک است چون با فعال بودن این سیستم، راننده نیاز ندارد در ترافیک، پای خود را روی ترمز نگهدارد و یا در هر توقف، ترمز دستی را فعال کند. باوجود سیستم اتوهلد و در صورت روشن بودن این سیستم، پس از توقف، خودرو به‌طور خودکار توان ترمزها را حفظ می‌کند و راننده می‌تواند پای خود را از روی ترمز بردارد.

در این حالت خودرو حرکت نخواهد کرد چراکه نیروی ترمزها برقرار است. پس از این، وقتی راننده بخواهد حرکت را آغاز کند تنها کافی است پدال گاز را فشار دهد. با فشردن پدال گاز، اتوهلد به‌طور خودکار نیروی ترمزها را قطع می‌کند تا خودرو به حرکت در آید. تا زمان روشن بودن این سیستم، همین وضعیت وجود دارد و در هر توقف کامل، سیستم به‌طور خودکار فعال می‌شود.

اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، سیستم اتوهلد خودرو وظیفه دارد در شرایط مشخصی، فشار ترمزها را حفظ کند تا خودرو متوقف بماند. اتوهلد تنها یک سیستم الکترونیکی است و به‌تنهایی نمی‌تواند نیرویی ایجاد کند. به همین دلیل برای ایجاد نیروی ترمز و تغییر احتمالی در آن، به سیستم‌های ABS و ESP وابسته است و می‌تواند آن‌ها را در شرایط توقف کنترل کند.

با روشن بودن سیستم اتوهلد، در صورتیکه سیستم از طریق سنسورهای ABS تشخیص توقف خودرو و وجود نیروی ترمز را بدهد، وارد عمل می‌شود. در این شرایط، معمولا نیروی ترمزی که راننده بر روی ترمزها اعمال کرده است محاسبه شده و همان نیروی ترمز روی چرخ‌ها حفظ می‌شود.

به این ترتیب با توجه به آنکه ترمز چرخ‌ها درگیر است، عملا خودرو متوقف می‌ماند و راننده می‌تواند پای خود را از روی پدال ترمز بردارد. در زمان توقف البته این سیستم همچنان وضعیت کارکرد را بررسی می‌کند تا وجود هرگونه حرکت احتمالی را تشخیص دهد. این بررسی از طریق سنسورهای ABS انجام می‌شود.

در این شرایط اگر سنسورهای ABS تشخیص دهند خودرو در حال حرکت است، سیستم احتمال می‌دهد که نیروی ترمز کافی نبوده است. در این شرایط نیاز به افزایش نیروی ترمز است و سیستم اتوهلد به‌صورت خودکار و از طریق ESP، نیروی ترمز بیشتری روی چرخ‌ها اعمال می‌کند.

البته راننده متوجه هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها نمی‌شود و اصلا حرکتی در خودرو حس نمی‌کند. در این شرایط سیستم به‌طور خودکار نیرو را حفظ می‌کند تا زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز بگذارد.

استفاده از Auto Hold در عمل چگونه است؟

برای استفاده از اتوهلد ابتدا باید مطمئن شوید خودرو شما به این سیستم مجهز است. بسیاری از خودروهایی که ترمز پارک برقی دارند به سیستم اتوهلد هم مجهز هستند. کلید این سیستم را معمولا می‌توانید در اطراف سردنده خودرو و کنار دگمه ترمز پارک برقی ببینید. بر روی کلید اتوهلد معمولا یک حرف A درج شده یا عبارت Auto Hold بر روی آن نوشته شده است.

برای استفاده از سیستم Auto Hold در خودرو، کافی است این کلید را فعال کنید تا نشانه Auto Hold در نشان‌دهنده‌ها ظاهر شده و یا چراغ این سیستم روی کلید فعال شود. این سیستم در زمان حرکت خودرو وارد مدار نمی‌شود و به‌صورت آماده به کار می‌ماند.

در صورت توقف خودرو به‌وسیله پدال ترمز، این سیستم با تشخیص توقف کامل خودرو بلافاصله فعال شده و توان ترمزها را حفظ می‌کند. در این شرایط از طریق نشانگرها (معمولا با رنگ سبز) فعال بودن سیستم را نشان می‌دهد. راننده می‌توان با اطمینان کامل، پای خود را از روی پدال ترمز بردارد چراکه خودرو به‌طور کامل متوقف خواهد ماند.

این مسئله در سراشیبی‌ها و سربالایی‌ها هم وجود دارد و اصلا جای نگرانی در زمینه حرکت خودرو در شیب‌ها نیست چون حتی اگر خودرو در چند میلی‌متر هم حرکت کند، سیستم به‌طور خودکار توان ترمزها را افزایش می‌دهد تا جلوی حرکت خودرو را بگیرد.

در صورتیکه قصد حرکت داشتید، کافی است پدال گاز را فشار دهید. در این شرایط سیستم به‌طور خودکار و بلافاصله، ترمزها را رها می‌کند و خودرو به راه می‌افتد. پس از آن سیستم اتوهلد بار دیگر در وضعیت آماده به کار است و در توقف بعدی هم همین روند ادامه پیدا می‌کند.

مزیت های اتوهلد در خودرو چیست؟

اصلی‌ترین مزیت اتوهلد در خودرو بدون شک راحتی بسیار زیادی است که برای راننده در ترافیک شهری ایجاد می‌کند. در این شرایط لازم نیست راننده در توقف‌های کوتاه، پای خود را روی پدال ترمز نگهدارد و خودرو به‌طور خودکار متوقف باقی می‌ماند.

این مسئله را قطعا همه‌کسانی که در ترافیک‌های سنگین رانندگی کرده‌اند درک خواهند کرد. در این شرایط صدها بار نیاز به توقف و آغاز حرکت است اما اتوهلد بخش زیادی از این مشکلات را از بین می‌برد. در اینجا نیازی نیست پای خود را روی پدال ترمز نگهدارید و فقط کافی است یک بار برای توقف ترمز کنید تا سیستم بقیه کارها را انجام دهد. به‌علاوه در این شرایط نیازی به استفاده از ترمز دستی و یا تغییر وضعیت دنده اتوماتیک به وضعیت پارک نیست و همه‌چیز به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

تفاوت ترمز دستی برقی و اتوهلد

هرچند همان‌طور که گفتیم، معمولا خودروهای دارای ترمز پارک برقی مجهز به سیستم اتوهلد هم هستند اما این دو سیستم ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند و نمی‌توانند جایگزین همدیگر بشوند.

سیستم ترمز پارک برقی هرچند ظاهرا یک سیستم الکترونیکی است اما پایه کار آن همانند ترمزدستی‌های سنتی است و از نیروی مکانیکی برای قفل کردن چرخ‌های عقب استفاده می‌کند. به همین دلیل است که وقتی ترمز پارک برقی را فعال می‌کنید، می‌توانید صدای الکتروموتور و صدای درگیری مکانیکی را از عقب خودرو بشنوید.

در مقابل سیستم اتوهلد، بیشتر الکترونیکی است که نیاز به یک سیستم مرکزی برای مدیریت دارد و از سایر سیستم‌های الکترونیکی خودرو (ABS و ESP) استفاده می‌کند. همچنین کارکرد این سیسم کاملا خودکار است و نیازی به دخالت راننده در هر نوبت ندارد.

شاید به نظر برسد می‌توان از ترمز دستی به‌جای اتوهلد استفاده کرد ولی در عمل این‌گونه نیست. اتوهلد عملکردی کاملا خودکار دارد اما برای ترمز دستی، راننده در هر نوبت باید برای فعال کردن آن، به‌صورت دستی سیستم را فعال کند.

در بعضی از خودروها غیرفعال کردن ترمز دستی (حتی ترمز دستی برقی) هم بر عهده راننده است هرچند در مقابل بعضی از خودروها در شرایط خاصی، با فشردن پدال گاز، ترمز دستی به‌صورت خودکار غیرفعال می‌شود.

به‌علاوه در نظر داشته باشید از اتوهلد هم نمی‌توان به‌عنوان ترمز دستی استفاده کرد چراکه با خاموش کردن خودرو، سیستم اتوهلد از کار می‌افتد و توان ترمزها آزاد می‌شود و خودرو می‌تواند حرکت کند.

آیا امکان نصب اتوهلد در خودرو وجود دارد؟

سیستم اتوهلد اصلا چیزی نیست که بتوان آن را در بازار یدکی بر روی خودرو نصب کرد و باید به‌صورت استاندارد بر روی خودرو نصب شده باشد. به این ترتیب نصب اتوهلد در خارج از شرکت سازنده اصلا ایده خوبی نیست و عملا غیرممکن است. این سیستم نیاز به فرمان به سایر بخش‌های خودرو دارد و تجهیزات الکترونیکی خودرو اصلا چیزی نیست که بتوان با آن‌ها شوخی کرد.

این سیستم ابتدا در خودروهای لوکس مانند ب ام و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس نصب می‌شد اما این روزها در خودروهای کلاس متوسط جهانی هم شاهد نصب Auto Hold هستیم. در ایران اما این سیستم در خودروهای رده بالا نصب می‌شود و همچنان آپشن لوکسی است. به‌عنوان مثال تیگو ۸ پرو به‌عنوان لوکس ترین خودرو چینی بازار ایران، تیگو ۷ IE و تیگو ۷ پرو با سیستم اتوهلد عرضه می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.