مهمترین نکات رانندگی در برف و یخبندان

0

چند روز از آغاز فصل زمستان در کشور می‌گذرد و مطابق رسم همه‌ساله می‌خواهیم نکاتی را درباره رانندگی ایمن‌تر در شرایط یخبندان و برفی با شما عزیزان در میان بگذاریم.

از دیروز برخی از استان‌ها و جاده‌های مواصلاتی کشور درگیر برف و یخبندان هستند و ضرورت رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان دوچندان جلوه می‌کند. به همین خاطر دانستن برخی نکات دراین‌باره خالی از لطف نخواهد بود. متأسفانه علیرغم هشدارهای فراوان دراین‌باره هنوز هم برخی افراد نکات ساده رانندگی در آب‌وهوای زمستانی را رعایت نمی‌کنند که همین موضوع منجر به صدمات جانی و مالی فراوانی می‌شود.

برای اینکه بتوانید فصل زمستان را بدون خطر و با خوبی پشت سر بگذارید حتماً سه نکته کلیدی زیر را رعایت کنید:

استفاده از لاستیک‌های مناسب

لاستیک‌های برفی در زمستان بسیار بسیار کاراتر از لاستیک‌های چهارفصل خواهند بود. لاستیک‌های چهارفصل برای مناطقی که آب‌وهوای نسبتاً ثابتی دارند گزینه مطلوبی خواهد بود اما اگر در شهرهای سردسیر و برفی زندگی می‌کنید حتماً به دنبال خرید لاستیک‌های زمستانی کارا و استاندارد باشید. در جاده‌های برفی و یخی، تفاوت لاستیک‌های چهارفصل و زمستانی آشکار خواهد شد یعنی جایی که خودروهای مجهز به لاستیک‌های چهارفصل با مشکل نبود کشش و از دست رفتن کنترل مواجه می‌شوند.

حتماً به میزان آج تایرها دقت کنید و اگر نیاز است از تایرهای نو استفاده کنید. باد لاستیک را نیز کنترل کنید. در مسیرهای یخبندان و برفی از زنجیر چرخ مناسب بر روی محور محرک استفاده کنید.

با آرامش برانید

استفاده از فرمان، ترمز و گاز در مسیرهای برفی و یخ‌زده باید با آرامش و بدون تنش باشد. تغییر وضعیت ناگهانی باعث برهم خوردن تعادل و از دست رفتن کنترل خودرو می‌شود. ترمز شدید، گاز بیش‌ازاندازه و ناگهانی و پیچیدن سریع فرمان باعث می‌شود خودروی شما منحرف شده و در اختیار گرفتن آن دشوار شود. از دورهای پایین خودرو استفاده کنید و شتابگیری آرامی داشته باشید. اگر خودرو شروع به لیز خوردن کرد، آرامش خود را حفظ کرده و به آرامی فرمان را درجهت سُر خوردن قرار دهید. از ترمزگیری در شرایط سُر خوردن اجتناب کنید.

توجه به جزئیات

بهتر است برف را از کفش‌های خود بزدایید و آن را وارد خودرو نکنید زیرا باعث سُرشدن پدال‌ها می‌شود. مسیر سفر خود را قبلاً کنترل کنید. به هشدارهای هواشناسی دقت کنید. عینک آفتابی مناسب، کیت کمک‌های اولیه و مقداری غذای فاسدنشدنی، نوشیدنی، لباس اضافی، بیلچه یا پاروی کوچک و چراغ‌قوه همراه داشته باشید.

اقدامات احتیاطی را جدی بگیرید

چراغ‌های کوچک و یا مه‌شکن‌ها را در هوای بارانی و مه‌آلود حتماً روشن کنید. یخ را از روی شیشه‌ها و آینه‌ها پاک کنید. مخزن شیشه‌شوی خودرو را با مایعی ضدیخ مناسب پرکنید. سیستم گرمایشی خودرو را قبل از فصل زمستان بررسی نمایید. با باک پر برانید.

فاصله ایمنی خود با دیگران را حفظ کنید

در فصل زمستان برخی رانندگان به‌گونه‌ای رانندگی می‌کنند که انگار در پیست ناسکار و به دنبال سبقت گرفتن از خودروی جلویی هستند! این عمل در هوای عادی شاید خطرساز نباشد اما در زمان بارش برف وضعیت را دگرگون خواهد کرد. در جاده‌های خیس و کمبود کشش و اصطکاک لاستیک‌ها با جاده، اولین ترمز به معنی برخورد با پشت خودروی جلویی خواهد بود.

حتماً فاصله مناسب بین خودروی خود و خودروی جلویی را رعایت کنید و این فاصله به معنی باختن شما در مسابقه نیست بلکه نشان دهنده توجه به ایمنی و حفظ جان خود و دیگران است. درصورتی‌که اتفاقی جلوتر رخ دهد شما به خاطر فاصله مناسب با خودروهای دیگر خواهید توانست کنترل اوضاع را به دست‌ گیرید. توصیه می‌شود فاصله بین خودروی شما و خودروی جلویی ۱۰ برابر حالت عادی در نظر گرفته شود.

اگر مجبور نیستید رانندگی نکنید

باید اعتراف کرد برخی رانندگان این موضوع را پس از گذشت چندین سال نیز متوجه نشده‌اند. گاهی اوقات بهترین کار این است که در خانه بمانیم و از بارش برف لذت ببریم. اگر خروج از خانه و رانندگی در زمستان ضروری نیست این کار را انجام ندهید و بجای آن می‌توانید اوقات فراغت زیادی در کنار خانواده داشته باشید. درصورتی‌که این اقدامات را رعایت کنید جان خود و دیگر سرنشینان خودرو در امان خواهد بود. زمستان بی‌خطری داشته باشید.

منبع:پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.