نگرانی جدید برای بازار خودرو ایران

0

چین که در چند سال اخیر توانسته بود سلطه خود را در بازار خودرو جهان بگستراند، حالا با تهدید قطع همکاری از سوی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مواجه است. موضوعی که ممکن است بازار ایران را کاملاً در اختیار چینی‌ها قرار دهد.

در سال‌های اخیر چین به یکی از غول‌های بزرگ خودروسازی دنیا تبدیل شده است. شرکت‌های این کشور به میزانی توسعه یافتند که خودروسازان اروپایی، ساخت برخی از قطعات خود را برعهده چینی‌ها گذاشتند. اما حال برخی از خودروسازان بزرگ جهان، از جمله فورد آمریکا اعلام کردند که قصد قطع همکاری با چین دارند. اتفاقی که در اروپا هم رخ داده است.

گرچه گمان می‌رود که این خودروسازان نتوانند رابطه خود را با چین به صورت کامل قطع کنند، اما قطعاً خودروسازان در پی کاهش روابط تجاری با چین هستند. در این میان، این سوال مطرح می‌شود که چرا خودروسازان اروپایی دست به چنین کاری زده‌اند؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: حدودا چهار سال است که یک جنگ تجاری بین چین و آمریکا آغاز شده است. آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که می‌توانند چین را تحت سلطه خود نگه دارند. اما چین طی سال‌ها قوی شد و دیگر به کمک غربی‌ها نیازی ندارد.

او افزود: آمریکا در سال 2018 تصمیم گرفت که تجدیدنظری در رابطه با کاهش رابطه با چین داشته باشند که اکنون به صنعت خودروسازی این دو کشور رسیده است. حال شرکت‌های خودروساز آمریکایی تصمیم گرفته‌اند که باوجود اینکه هزینه ساخت این قطعات در آمریکا بیشتر می‌شود، اما رابطه خود را با  چین کاهش دهد. این اقدام آمریکا می‌تواند به عنوان دست‌آور برای مسئولان کشور معرفی کرد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: در این میان باید یادآور شد که کاهش روابط با آمریکا به چین قرار نیست تا مدت‌ها صنعت خودروسازی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. چراکه این کشور جمعیت زیادی دارد و باتوجه به رشدی که چین در جهان داشته است، مردم ثروتمندی دارد و به همین دلیل قرار نیست تقاضای محصولات خودروسازان چینی با کاهش مواجه شود.

قطع همکاری با چین برای ایران جای نگرانی دارد!

او ادامه داد: اتفاقی که بین خودروسازان چین و آمریکایی درحال رخ دادن است، برای ایران جای نگرانی دارد! دولتمردان در چنین موقعیتی به جان صنعت خودروسازی کشور افتاده‌اند. مسئولان از طرفی، اصرار بر واردات خودرو دارند و از طرفی دیگر نیز، اصرار بر واردات قطعه دارند تا به هر شکلی تیراژ خودرو را در کشور افزایش دهند.

کاکایی تاکید کرد: درحالی که چین یکی از بازارهای خود را از دست داده است، محصولات خود را با قیمتی باورنکردی به ایران می‌فروشد. شاید این اقدام در ظاهر مفید باشد، اما در حقیقت، با این کار صنعت خودروسازی کشور تحت چالش بزرگی قرار خواهد گرفت.

ایران هوشمندانه عمل می‌کند؟

اما ایران چگونه این اقدامات چین را پاسخ می‌دهد؟

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال مطرح کرد: در این مساله شکی نیست که اگر خودروسازان چین محصولات بیشتری به ایران دهند، مسئولان این اجازه را صادر می‌کنند که کل بازار ایران به دست چینی‌ها بیفتد.

او تاکید کرد: با این اقدامات، نه تنها صنعت خودروسازی ایران آسیب می‌بیند، بلکه صنعت قطعه‌سازی کشور نیز به دست چینی‌ها خواهد افتاد و دیگر شاهد رشدی در هیچ زمینه‌ای نخواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.