تاریخچه ورود موتورسیکلت به ایران +عکس
هشتاد سال پیش بود که برای اولین بار موتور سیکلت وارد ایران شد. وسیله نقلیه دو چرخی که خیلی زود بین ایرانیها جا باز کرد و در خیابانهای شهر درخشید.
موتورسیکلت با خاطره جمعی ایرانیها عجین شده است. برخی از برندها و مدلهای این وسیله نقلیه پرکاربرد و پرطرفدار، در لایف استایل شهروند ایرانی نقشی پر رنگ بازی میکند.
مدلهایی که نامشان در برخی موارد مساوی است با هویت این وسیله و حتی نسلی که در دهههای گذشته میزیسته است. مانند براوو، موتور گازی، وسپا، سی جی 125 و …
اما به مرور زمان مدلهای قدیمی، جای خود را به موتورهای مدرن با امکانات بالا داد. موتورهایی که امروز در بازار ایران موجود است؛ شباهتی به نسلهای پیشین خود ندارد اما همچنان بین ایرانیها پرطرفدار است.
کار، کار انگلیسها است
فهرست مطالب
اولین موتورسیکلتهایی که به ایران وارد شدند؛ انگلیسی بودند. موتورهای سادهای که البته در آن زمان برای شهروندان ایرانی تازگی داشتند و بسیار مورد استقبال واقع شدند.
موتورهای انگلیسی تا اواخر دهه 30 یکه تاز بازار موتورسیکلت ایران بودند اما ناگهان ورق برگشت.
موتورسیکلتهای ایتالیایی وارد شدند و چهره شهرهای ایران تغییر کرد. موتورهایی با برند وسپا، لامبرتا، دوکاتی و …
ایتالیاییها هنوز هم یکی از مهمترین سازندگان موتورسیکلت جهان هستند. سازندگانی که طراحی و کیفیت ساخت موتورسیکلتهایشان باعث شده همواره طرفدار داشته باشند.
با ورود ایتالیاییها، فضا برای ورود برندهای دیگر نیز باز شد. فرانسویها با موتورهای پژو و آلمانیها با برند زاکس زونداب وارد بازار ایران شدند.
آخرین سامورایی
دیگر نوبت ژاپنیها بود که بازار موتورسیکلت ایرانی را دگرگون کنند. یاماها به عنوان اولین برند ژاپنی موتورسیکلت وارد ایران شد و توانست خیلی زود بازار را تصاحب کند.
کیفیت این برند و کارایی مناسب آن باعث شده خاطره جمعی ایرانیها، تصویری خوب از صنایع ژاپن در ذهن داشته باشد. تصویری که همچنان نیز پابرجا است.
دهه پنجاهِ بازار موتورسیکلت ایران را باید به نام یاماها سند بزنیم. در آن سالها این برند ژاپنی با موتورهای شهری و آفرود و در انواع حجم موتورها از 50 سی سی تا 1000 سی سی بازار را مال خود کرد.
125YB مدلی از یاماها بود که بین ایرانیها خیلی طرفدار پیدا کرد و پر فروش شد. در کنار این مدل، موتورهای آفرود یاماها، مدلهای شهری 200 سی سی دوسیلندرِ دو اگزوز و … نیز فروش خوبی داشت.
در دهه 50، مجوز واردات انحصاری موتورهای یاماها در اختیار کارخانه ایران دوچرخ بود و این کارخانه توانست بازار را دگرگون کند.
سوزوکی وارد میشود
واردات موتورهای سوزوکی در ایران با نام آقای گلابچی عجین شده است. فردی که اولین مدلهای این موتور خاطرهانگیز را به کشور معرفی کرد.
موتورهای دو زمانه 80، 100 و 125 سی سی سوزوکی در کنار موتورسیکلتهای برند یاماها، هواخواهان بسیاری پیدا کرد.
اما اوج شهرت برند سوزوکی در ایران برمیگردد به سالهای 1357 تا 1362. سالهایی که پس از دورهای رکود، دوباره این برند توانست بازار را فتح کند.
در آن زمان موتور Gs1000 سوزوکی با حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت تبدیل شد به رویای بسیاری از جوانهای ایرانی. ابهت، شتاب، زیبایی و صلابت این موتور چشم همه را گرفته بود.
البته عمر فروشِ موتورهای بالای 250 سی سی در ایران، کوتاه بود. پس از اوج گیری درگیریهای دهه 60 و افزایش ترورهای خیابانی، فروش موتورهای به اصطلاح سنگین با حکم کمیته انقلاب برای همیشه ممنوع شد.
هرچند هنوز برای ارگانهای دولتی و نظامی از این نوع موتورها استفاده میشود اما دیگر شهروندان اجازه خرید موتورهای بالای 250 سی سی را ندارند.
معجزه هوندا
از دیگر برندهای ژاپنی دنیای موتور سیکلت و محبوب ایرانیها، برند هوندا است. برندی که سالها است با مدل سی جی 125 شناخته میشود.
موتوری افسانهای که بارها و بارها توسط برندهای دیگر کپی شد و اما همچنان طرفداران بسیاری در بازار موتورسیکلت دارد.
از دیگر مدلهای شناخته این برند مورد اطمینان، موتورهای تریل 250 سی سی است که در جبهه جنگ هشت ساله به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
دهه 70 و کاوازاکی
KR 150، 22HP و AR از جمله مدلهای پردرخواست کاوازاکی در ایران است. موتورهایی که از دهه 70 در بازار موتور سیکلت ایران رقیب دیگر برندهای ژاپنی شد.
ورود این نوع موتورها بعد از دورهای سکون در بازار موتورسیکلت رقم خورد و توانست بسیاری را به این بازار امیدوار کند.
منبع:نیروموتور