چرا روغن موتور کف می کند؟

0

شیری شدن درب روغن موتور ،علت سفید شدن رنگ روغن موتور ،حباب روی گیج روغن ،شیری شدن درب روغن موتور کوییک ،بخار آب در درب روغن موتور ،شیری شدن درب روغن موتور در هوای سرد

یکی ار پدیده هایی که اغلب در روغن های صنعتی با آن روبرو می شویم، پدیده کف است. این مشکل معمولا در روغن های هیدرولیک، گردشی و دنده مورد توجه قرار می گیرد.

حال ببینیم این پدیده چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. کف در روغن از اختلاط هوا در روغن و تشکیل حباب در سطح روغن بوجود می آید که شدت آن می تواند متاثر از عوامل گوناگونی باشد.

ما در این مقاله سعی داریم این سوال را پاسخ دهیم که چرا روغن موتور کف میکند؟ و اصلا چرا روغن موتور ممکن است رنگ خود را تغییر داده و درون آن، آب مشاهده شود؟ در صورتی که پشت درب روغن موتور خودروی شما شیری رنگ شده و یا وجود کف در آن دیده میشود، همراه ما باشید تا علل مختلف کف کردن روغن موتور را با هم بررسی کنیم. ما در کنار شما هستیم تا بهتر از خودرویتان محافظت کنید.

کارکرد روغن موتور

انواع روغن هیدرولیک آموزش تعویض روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک چیست روغن هیدرولیک مناسب 206 مزایای تعویض روغن هیدرولیک زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان سنسور فشار روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک پژو 405 روغن هیدرولیک مناسب پورشه روغن هیدرولیک مناسب بی ام و روغن هیدرولیک مناسب مرسدس بنز آدرس تعمیرگاه های تهران تعمیرات تخصصی پورشه تعمیرگاه پورشه

روغن موتور یک مایع مصرفی در موتور خودرو است. پس از چند کیلومتر تردد با خودرو در اغلب خودروها روغن موتور کاهش پیدا میکند. کار روغن موتور روان کاری قطعات درون موتور خودرو، همچنین جذب ذرات ایجاد شده درون موتور و در عین حال کاهش حرارت موتور خودرو می باشد چرا که با کاهش استهکاک عبور قطعات داخل خودرو مانند رینگ و پیستون ها در کنار هم باعث میگردد که حرارت ایجاد شده بر اثر این حرکت کاهش پیدا کند. پس روغن موتور با ساختار روان خود می تواند عملیات روانکاری درون موتور درون خودرو را انجام دهد. روغن موتور باید به موقع تعویض شود.
دقت کنید که همیشه باید فیلتر روغن را نیز با روغن موتور تعویض کنید. در این مقاله سعی داریم تا این سوال را پاسخ دهیم که چرا روغن موتور کف میکند؟

مشاهدات لازم برای کف کردن روغن موتور

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

تنها جایی که می توان مشاهده کرد که روغن موتور کف کرده یا خیر، درب محل ورود روغن موتور به خودرو است. شما با باز کردن این درب و مشاهده ی پشت آن در صورتی که کف یا رنگ شیری خاصی، پشت درب ورودی خودرو دیدید، می توانید متوجه شوید که روغن موتور شما به حالت کف درآمده است پس باید علت را جویا شوید و مشکل را حل کنید.

دقت کنید در صورت عدم حل مشکل اساسی موتور خودرو که باعث کم کردن روغن موتور می‌شود و به مرور زمان این علت ممکن است گسترش پیدا کرده و هزینه‌های بیشتری برای شما باقی میگذارد. پس اگر میخواهید کمتر هزینه کنید، باید در سریعترین زمان ممکن علت را جویا شوید و موتور را تعمیر کنید.

 علل مختلف کف کردن روغن موتور

 علت کف کردن روغن موتور علت سفیدک زدن در روغن علت شیری رنگ شدن روغن علت شیری شدن در روغن 206 علت شیری شدن در روغن سمند علت شیری شدن در روغن دنا علت شیری شدن در روغن پژو پارس کف کردن روغن آموزش تعمیر خودرو آموزش نکات فنی خودرو دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر

علتهای مختلفی برای کف کردن روغن موتور وجود دارد.
1. اولین علت آن ترکیب آب با روغن موتور است.

این آب از دو راه میتواند وارد روغن موتور شود. آب درون رادیاتور خودرو که با چرخش درون موتور و در محل هایی که نزدیکترین ارتباط را با موتور دارد، مانند واشر سرسیلندر و بقیه اجزای موتور می‌تواند با روغن ترکیب شود.

۲. ورود آب از درب روغن موتور و یا محل گیج آن.

گاهی ممکن است با شستشوی موتور خودرو، از دریچه های ورودی روغن موتور مانند درب گیج روغن موتور، مقدار یا قطره ای آب وارد موتور خودرو شود و در صورت کارکرد موتور خودرو، این مایع یعنی آب، بخار شده و به بالای درب ورودی روغن موتور رسیده و باعث ایجاد کف روی آن می گردد.

که در این حالت در صورتی که یکبار درب روغن موتور را پاک و تمیز کنید و دوباره آن را بگذارید و مدتی با موتور خودرو کار کنید، دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. در صورتی که علت کف کردن درب روغن موتور این باشد، شما باید در واقع خوشحال باشید چرا که هزینه ای گریبانگیر شما نشده است.

اما در غیر این صورت، در صورتی که درب روغن موتور را پاک کردید و باز هم در سری بعد، چند روز بعد از کار کرد، روغن موتور خودروی شما کف کرد، علت آن ترکیب شدن آب رادیاتور و آب موتور خودرو با روغن موتور می باشد که حتما باید موتور باز شود و با مشاهده ی واشر سرسیلندر یا محل هایی که روغن موتور با آب ارتباط دارد علت بررسی شود.
این کار باید توسط مکانیک ها و یا تعمیرگاه های مجاز انجام شود که در صورت بررسی علت ترکیب شدن آب با روغن موتور باید در اسرع وقت آن را رفع کرد و پس از آن با شستشوی موتور، هرگونه کف یا آبی که درون روغن موتور است شسته شده و روغن موتور جدید به موتور خودرو اضافه گردد.

در صورتی که به این نکته رسیدگی نکنید و این مورد را در زمان سریع تر رفع نکنید، نشتی ارتباط بین روغن و آب قطعاً بیشتر شده و هزینه های بیشتری برای شما باقی میگذارد چرا که قطعات بیشتری درگیر این ترکیب شدن آب و روغن می باشد و باعث می شود که شما مشکلات با اساسی برای موتور خودروی خود مواجه شوید.

3- در برخی مواقع پیش آمده است که علت کف کردن روغن موتور از کیفیت روغن موتور و دستکاری در آنتی فوم روغن می باشد . چرا که وقتی روغن موتور تقلبی باشد و انواع مواد افزودنی غیرمجاز به آن اضافه می کنند بخاطر سیال بودن داخل موتور بصورت کف و چسب در می آید .

 علت کف کردن روغن موتور علت سفیدک زدن در روغن علت شیری رنگ شدن روغن علت شیری شدن در روغن 206 علت شیری شدن در روغن سمند علت شیری شدن در روغن دنا علت شیری شدن در روغن پژو پارس کف کردن روغن آموزش تعمیر خودرو آموزش نکات فنی خودرو دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر

در صورتی که میزان کف در روغن بیشتر از حد استاندارد باشد، مشکلات متعددی برای روغن و تجهیز ایجاد خواهد شد. کف در روغن باعث اختلاط بیش از حد هوا با روغن شده و در عمل مجاورت روغن با هوا (اکسیژن) را افزایش می دهد که این فرایند شرایط را برای اکسیداسیون روغن فراهم می کند. همچنین وجود کف در روغن های گردشی مانند توربین باعث می شود تا در هین کار کرد روغن و در شرایط تحت فشار حبابهای هوا در روغن فشرده شده و در اثر این فشردگی دچار افزایش دما شوند که در کل باعث افزایش دمای توده روغن می شوند.

از آنجاییکه افزایش دمای روغن در تسریع واکنش اکسیداسیون نقش موثری دارد، این مسئله منجر به کاهش عمر مفید روغن خواهد شد.

تجمع کف به میزان زیاد در مخزن روغن بصورت یک لایه عایق بر روی سطح روغن عمل کرده و از تبادل حرارت و کاهش دمای روغن در مخزن جلوگیری می کند . این اتفاق نیز مانند شرایط بالا باعث افزایش دمای روغن و کاهش عمر مفید آن خواهد شد.

کف نه تنها بر کیفیت و سلامت روغن مصرفی تاثیر می گذارد، بلکه می تواند به واسطه پدیده های مکانیکی مانند کاویتاسون باعث ایجاد خرابی در تجهیزات سیستم مانند پمپ روغن گردند.

عوامل گوناگونی در ایجاد این مشکل تاثیر گذار هستند. عواملی مانند آلودگی های فیزیکی و شیمیایی که بر کشش سطحی سیال موثرند، مشکلات مکانیکی که باعث ایجاد نشتی در نقاط مکش در سیستم می شوند و بر ورود بیش از حد هوا به روغن موثرند و عوامل دیگری که می توانند در شرایط خاص بر پدیده کف در روغن تاثیر گذار باشند.

این نکته را باید یاد آور شد که نحوه مواجهه با این پدیده در روغن های مختلف می تواند متفاوت باشد. از اینرو توصیه می گردد در صورت رویارویی با این مشکل از متخصصین مجرب در این زمینه یاری بجویید.

مشکلات آب و روغن قاطی کردن قاطی شدن آب و روغن نشانه ای قاطی شدن آب و روغن آب و روغن ثاطی کردن پژو 405 آب و روغن ثاطی کردن پژو 206 آب و روغن ثاطی کردن پژو پارس دلایل سوختن واشر سر سیلندر سوختن واشر سر سیلندر پژو 206 دلایل سوختن واشر سرسیلندر سمند سوختن واشر سرسیلندر چیست علت سوختن واشر سرسیلندر پراید چیست

نتیجه گیری در مورد این سوال که چرا روغن موتور کف میکند

در این مقاله سعی کردیم علت کف کردن روغن موتور را با هم بررسی کنیم. کف کردن روغن موتور در واقع به معنی ترکیب شدن آب با روغن موتوراست. از آنجایی که روغن موتور با حرارت بسیار بالا در حال فعالیت درون موتور خودروست، در صورتی که حتی قطره ای آب با آن ترکیب شود، سریع آن قطره آب تبدیل به بخار شده و باعث ایجاد کف روی روغن موتور و یا بالای درب ورودی روغن موتور خواهد شد.
شما با مشاهده ی کف ابتدا باید آن را تمیز کرده و در صورتی که چند روز بعد باز هم کف مشاهده کردید، فورا به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید چرا که همانگونه که در این مقاله بررسی شد، در صورت عدم مراجعه به تعمیرگاه های مجاز احتمال اضافه شدن هزینه به هزینه ی تعمیر موتور خودروی شما زیاد میباشد. استهلاک قطعات داخلی موتور علت اصلی کف کردن روغن موتور می باشد.

در صورتی که هرگونه نظر یا پیشنهاد و انتقادی دارید می توانید با ما در میان بگذارید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.