چگونه ماشین را با هل دادن روشن کنیم ؟

0

زمانی که هیچ روشی برای روشن کردن یک خودروی دنده دستی کارساز نباشد، هل دادن می‌تواند یک آپشن خوب برای روشن کردن خودرو محسوب شود.

زمانی که خودرو به درستی کار می‌کند، خیلی راحت می‌توانید با چرخاندن سوئیچ آن را روشن کنید. هنگامی که خودرو روشن نمی‌شود این موضوع می‌تواند بسیار خسته و همچنین گیج کننده باشد.

هل دادن ماشین اتوماتیک مشکلات هل دادن خودرو بررسی مشکلات خودرو دلایل روشن نشدن خودرو خطرات هل دادن خودرو اخبار دانستنی دانستنی های فنی خودرو دانستنی های فنی معرفی خودرو مجله مکانیک سایت تخصصی خودرو

روشن کردن یک خودروی دنده دستی با هل دادن باید آخرین راهکار شما محسوب شود، به عبارتی دیگر بخواهیم بگوییم، وقتی خودرو روشن نمی‌شود، اولین گزینه‌ای که باید مد نظر قرار دهید باتری به باتری کردن است و اگر آن هم چاره کار نبود، به عنوان آخرین آپشن می‌توانید خودرو را با هل دادن روشن کنید. روشن کردن یک خودرو با هل دادن، موتور را به صورت اجباری به کار می‌اندازد.

ولی از آن جایی که نوع سیستم دنده‌ها در گیربکس‌های دستی و اتومات با هم متفاوت می‌باشد، چرخاندن قطعات داخلی یک گیربکس اتوماتیک کار بسیار سختی خواهد بود و اگر تلاش کنید یک خودروی دنده اتومات را با هل دادن روشن کنید، به احتمال زیاد به گیربکس آن آسیب خواهید رساند. از این رو، روشن کردن یک خودروی دنده اتومات با هل دادن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اخطار: تحت هیچ شرایطی تلاش نکنید که به تنهایی یک خودرو را با هل دادن روشن کنید. تلاش برای این کار نه تنها برای خودرو خطرناک است، بلکه ریسک آسیب جدی به خود شما هم وجود دارد. در صورتی که خودروی شما خراب شده و یک یا چند دوست و اعضای خانواده در کنارتان هستند، مطابق با توضیحاتی که در ادامه مطلب خواهیم آورد، می‌توانید خودرو را با هل دادن روشن کنید.

زمانی که خودرو روشن نمی‌شود، مشکل می‌تواند به موضوعات بسیاری از جمله موارد زیر مرتبط باشد:

  • سوختن فیوز احتراق
  • باتری خراب
  • استارت خراب
  • خالی بودن شارژ باتری در اثر روشن ماندن چراغ‌های خودرو
  • سوئیچ احتراق معیوب
  • استارت معیوبی که به درستی کار نمی‌کند

دلیل هر چه که باشد، حتی اگر کابل برای باتری به باتری کردن هم نداشته باشید، می‌توانید یک خودروی دنده دستی را با هل دادن روشن کنید.

یک گیربکس دستی شبیه به یک سیستم حرکت مستقیم طراحی شده است: موتور با چرخاندن گیربکس خودرو را به حرکت در می‌آورد، ولی زمانی که خودرو در حال حرکت باشد، یک گیربکس دستی به خاطر حرکت چرخشی خود می‌تواند موتور را در حال کار نگاه دارد.

زمانی که پدال کلاچ را فشار می‌دهید، گیربکس از فلایویل که در پشت موتور قرار گرفته جدا می‌شود. در این حالت موتور گاز می‌خورد، ولی این افزایش دور موتور با کمک دنده نمی‌تواند خودرو را حرکت بدهد.

زمانی که پدال کلاچ را رها می‌کنید، کلاچ با فلایویلی که به میل لنگ موتور متصل شده درگیر می‌شود و ورودی گیربکس با همان سرعت یکسان موتور می‌چرخد.

هر زمان که خودرو را روشن می‌کنید، استارتر فلایویل را به چرخش درمی آورد تا پروسه احتراق داخل موتور شروع شود. زمانی که خودرو را هل می‌دهید، حرکت آن رو به جلو در واقع نقش استارتر را بازی می‌نماید.

آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش روشن کردن خودرو مکانیک خودرو خود باشیم خاموش شدن خودرو در جاده بررسی برق وایر شمع عیب یابی خودرو به زبان ساده خدمات فنی خودرو پمپ بنزین پراید کجاست

روش اول: در یک سرازیر خودرو را روشن کنید

این روش، مطمئن‌ترین راه برای روشن کردن یک خودرو با هل دادن است. در این روش، شما قادر هستید به تنهایی خودرو را روشن کنید و برای مواقعی که کسی کنار شما حضور ندارد، بهترین روش محسوب می‌شود. متاسفانه، گاهی اوقات ممکن است خودرو در جایی خراب شود که شیبی وجود ندارد، یا موقعیت خودرو به گونه‌ای هست که این کار به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

قدم اول: سوئیچ را باز کنید. روی صندلی راننده بنشینید و سوئیچ را باز کنید.

اگر سوئیچ باز نشده باشد و کلاچ درگیر شود، از آن جایی که هیچ سوختی توسط پمپ سوخت خودرو به موتور ارسال نمی‌شود، موتور روشن نخواهد شد.

قدم دوم: ترمز دستی را آزاد کنید. اگر خودرو در یک شیب قرار دارد، ممکن است ترمز دستی را بالا کشیده، دسته دنده را در دنده قرار داده یا هر دوی این کارها را انجام داده باشید. پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و ترمز دستی را آزاد کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: تا زمانی که پدال ترمز را محکم نگرفته‌اید، ترمز دستی را آزاد نکنید. از آن جایی که در آن لحظه موتور خودرو کار نمی‌کند، سیستم ترمز به طور کامل فعال نیست و برای ترمز گرفتن باید فشار بیشتری وارد کنید.

قدم سوم: دسته دنده را در دنده ۲ قرار دهید. دسته دنده گیربکس دستی خودرو را در دنده ۲ قرار دهید.

شما این کار را با دنده‌های دیگر هم می‌توانید انجام بدهید، ولی زمانی که بعداً کلاچ را رها می‌کنید، دنده دو بهترین و نرم‌ترین پرفورمنس را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکته: روشن کردن یک خودرو با هل دادن، در دنده دو بسیار راحت‌تر بوده و خودرو تکان‌های شدید و بد نخواهد خورد. در نتیجه، این کار میزان آسیب احتمالی به گیربکس و کلاچ را کاهش می‌دهد. فقط در شرایطی که فاصله‌ای که می‌توانید خودرو را هل دهید کم است، از دنده یک استفاده کنید

قدم چهارم: پدال کلاچ را تا ته فشار دهید. در این لحظه، تنها چیزی که خودروی شما را سر جای خود نگه داشته پدال ترمز است، از این رو حتماً تا لحظه‌ای که آماده حرکت نشده‌اید پای خود را روی پدال ترمز نگاه دارید.

قدم پنجم: پدال ترمز را رها کنید. از آن جایی که خودرو در سرازیری قرار دارد، زمانی که پدال ترمز را رها خودرو شروع به حرکت خواهد کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: نگرانی اصلی شما باید کنترل ایمن خودرو باشد، از این رو حواستان به خودروهای دیگر و عابرین پیاده حتماً جمع باشد.

قدم ششم: کلاچ را رها کنید. به محض این که خودرو سرعت گرفت، به آرامی پدال کلاچ را رها کنید.

صدای موتور را خواهید شنید که تلاش می‌کند روشن شود و احساس خواهید کرد که خودرو می‌خواهد سرعت خود را کم‌تر کند. پس از چند ثانیه، موتور روشن خواهد شد.

قدم هفتم: رانندگی کنید! اگر موتور روشن شده، حتی در صورتی که دوباره پدال کلاچ را بگیرید باز هم روشن خواهد ماند.

اکنون می‌توانید مانند همیشه رانندگی کنید، ولی تا زمانی که به مقصد نرسیده‌اید موتور را خاموش نکنید.

روش دوم: روشن کردن خودرو با هل دادن زمانی که نیروی کمکی دارید

اگر از اعضای خانواده یا دوستانتان، یا حتی یک فرد غریبه کنار خیابان کسی هست که به شما کمک کند، می‌توانید با بهره گیری از کمک آن‌ها حتی در یک جاده صاف هم خودرو را روشن کنید.

اخطار: روشن کردن خودرو با هل دادن به کمک انسان کار خطرناکی می‌باشد، زیرا کسانی که خودرو را هل می‌دهند ممکن است لازم باشد دقیقاً پشت خودروی شما وارد خیابان شوند. همیشه برای شروع پروسه روشن کردن خودرو با هل دادن، حتماً منتظر یک موقعیت امن بمانید.

قدم اول: کسانی که خودرو را هل خواهند داد باید پشت خودرو در موقعیت خود بایستند. از دوستان خود بخواهید که پشت خودرو قرار بگیرند. در حالت ایده آل، برای هل دادن خودرو به سه یا چهار فرد بالغ نیاز خواهید داشت، اگر چه یک یا دو فرد بالغ قوی هم می‌توانند در بیشتر مواقع کار شما را راه بیاندازند.

قدم دوم: ترمز دستی را آزاد کنید. روی صندلی راننده بنشینید و سوئیچ را باز کنید. پدال ترمز را محکم فشرده و ترمز دستی را آزاد کنید.

قدم سوم: برای روشن کردن خودرو آماده شوید. پدال کلاچ را تا ته فشار داده و دسته دنده را در موقعیت دنده دو قرار دهید. تنها چیزی که خودروی شما را ثابت نگاه داشته در این حالت فقط پدال ترمز است، از این رو حتماً محکم پای خود را روی آن نگه دارید.

قدم چهارم: با دوستان خود صحبت کنید. به آن‌ها اطلاع بدهید که آماده شروع کار هستید.

اخطار: قبل از شروع هل دادن خودرو اطمینان حاصل کنید که مسیر روبرو باز است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

نکته: از سه شمارش معکوس انجام دهید تا همه کسانی که قصد هل دادن خودرو را داند، همزمان کار را شروع کنند.

قدم پنجم: به محض شروع هل دادن، پدال ترمز را رها کنید. در حالی که خودرو شروع به حرکت می‌کند، پدال ترمز را رها کرده و در عین حال، پای خود را از روی پدال کلاچ به هیچ وجه برندارید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: از این لحظه به بعد به هیچ وجه پدال ترمز را نگیرید، زیرا این کار می‌تواند به دوستان شما آسیب جدی وارد کند.

قدم ششم: به آرامی کلاچ را رها کنید. زمانی که سرعت خودرو حدوداً به ۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید به آرامی پدال کلاچ را رها کنید.

اخطار: قبل از رها کردن پدال کلاچ به دوستان خود هشدار دهید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. اگر این کار را نکنید، به دلیل تکان خودرو هنگام روشن شدن ممکن است آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود.

در حالی که شما کلاچ را رها می‌کنید، موتور شروع چرخش کرده و روشن خواهد شد. پدال کلاچ را دوباره فشار دهید و اگر موتور روشن شد، کار را به درستی انجام داده‌اید!

اگر موتور با تلاش اول روشن نشد، اجازه دهید دوستانتان استراحت کنند و کمی بعد دوباره امتحان کنید.

روش سوم: روشن کردن خودرو با هل دادن زمانی که تنها هستید

اخطار: اگر چه با کمک این روش می‌توان خودرو را به تنهایی با هل دادن روشن کرد، ولی حتماً به عنوان آخرین گزینه از آن استفاده کنید. اگر هر یک از مراحل آن را به درستی انجام ندهید، خطر از دست دادن کنترل خودرو و همچنین آسیب رسیدن به خود شما وجود دارد.

قدم اول: اطمینان حاصل کنید که خودرو در یک سطح صاف قرار دارد. حتماً مطمئن شوید که خودرو را در یک سطح صاف و بدون شیب پارک کرده‌اید و تا چند ده متر در مقابل خودرو هیچ مانعی وجود ندارد.

اخطار: اگر خودروی شما در سطح شیب داری قرار دارد، به هیچ وجه این روش را امتحان نکنید. اگر در اطراف شما خودروی دیگری پارک شده، یا خودرو در محلی قرار دارد که فضای کافی وجود ندارد، این روش را انجام ندهید.

 

قدم دوم: سوئیچ را باز کنید. دنده را در حالت خلاص قرار دهید و ترمز دستی را آزاد کنید.

اکنون خودرو به راحتی حرکت می‌کند. زمانی که موتور استارت می‌خورد، آماده باشید که سریعاً پشت فرمان خودرو قرار گرفته و ترمز دستی را بکشید.

قدم سوم: درب سمت راننده را باز بگذارید. به خوبی با موقعیت پدال ترمز، کلاچ و گاز آشنا شوید.

حتماً اطمینان حاصل کنید که به فرمان خودرو در صورتی که مشکلی پیش بیاید و جهت حرکت آن تغییر کند، دسترسی خواهید داشت.

قدم چهارم: خودرو را هل بدهید. با کمک ستون جلوی خودرو، هل دادن را شروع کنید. از ستون جلویی درب راننده برای هل دادن خودرو استفاده کنید.

اگر خودرو شروع به حرکت کرد، به هل دادن ادامه دهید تا خودرو به سرعت مناسبی برسد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: اگر با هل دادن شما خودرو حرکتی نمی‌کند، می‌توانید به امداد خودرو زنگ زده یا از یک فرد دیگر کمک درخواست کنید.

قدم پنجم: سوار خودرو شوید. به دقت و بدون آسیب رساندن به خود، روی صندلی راننده بنشینید. در حالی که دست چپتان روی ستون جلوی درب راننده قرار دارد، با پای راست وارد خودرو شده و روی صندلی راننده بنشینید.

یا می‌توانید اول روی صندلی نشسته و سپس پاهای خود را داخل خودرو بیاورید.

قدم ششم: دسته دنده را در دنده دو قرار دهید. پدال کلاچ را تا ته فشار دهید، دسته دنده را در موقعیت دنده دو قرار دهید، سپس پدال کلاچ را رها کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: کل این پروسه باید در عرض یک الی دو ثانیه از زمان نشستن پشت فرمان باید انجام شود. قبل از شروع به هل دادن خودرو، اگر نیاز بود این روش را چند بار تمرین کنید.

در حالی که شما کلاچ را رها می‌کنید، موتور شروع به چرخش کرده و روشن خواهد شد.

بعد از روشن شدن موتور دوباره پدال کلاچ را فشار دهید تا موتور به درستی کار بکند، یا اگر در موقعیت خوبی هستید می‌توانید با فشار دادن پدال گاز، به رانندگی ادامه دهید.

متاسفانه، اگر موتور روشن نشد، باید کل این مراحل را از ابتدا تکرار کنید.

زمانی که خودرو را حرکت می‌دهید و گیربکس را درگیر می‌کنید، موتور شروع به چرخش می‌کند. اگر خودروی شما دنده دستی است و باتری آن خراب شده، با هر یک از این روش‌ها می‌توانید خودرو را روشن کنید.

اگر حتی با هل دادن هم خودرو روشن نمی‌شود، یا اگر هنگام روش کردن خودرو صداهایی بلند به گوشتان می‌رسد، حتماً با مراجعه به یک مکانیک ماهر استارتر موتور را بررسی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.