چه زمانی ضدیخ ماشین صفر را تعویض کنیم؟

0

رسیدگی به خودرو برای همه خودرو ها یکسان است حتی برای خودرو های صفر کیلومتری که از کمپانی دریافت می کنید نیازمند یکسری رسیدگی هاست. این سوال که زمان تعویض ضد یخ ماشین صفر؟
پس در صورتی که خودروی صفر کیلومتری دارید و این سوال که آیا ضد یخ اصلا در این خودرو وجود دارد؟ و نیاز به تعویض آن چه زمانی است؟

آیا ضد یخ در ماشین صفر کیلومتر وجود دارد؟

سوالی که خیلی از شماها ممکن است درنظر داشته باشید این است که آیا ضد یخ در ماشین های صفر کیلومتر وجود دارد؟ یا نیاز است که خودمان آن را اضافه کنیم؟ پاسخ این سوال بله است قطعا ضد یخ در ماشین های صفر کیلومتر وجود دارد و یک ضد یخ متناسب و معقول برای خودرو های مختلف درون شرکت های تولیدی خودرو وجود دارد که به محفظه رادیاتور و موتور خودرو اضافه می شود و شما می تواند با خیال راحت تا مدتی با همان ضد یخ سر کنید.

این مایع یعنی ضد یخی که درون موتور خودرو وجود دارد همان ضد جوش و ضد زنگ نیز می باشد، که در ادامه جزییات بیشتر این مورد را بررسی خواهیم کرد. اما این سوال که آیا ضد یخ درون خودرو های صفر کیلومتر وجود دارد یا نه؟ جواب آن قطعا بله می باشد.

کاربرد ضد یخ چیست؟

ضد یخ همانگونه که از نامش پیداست مانع یخ زدن آب می باشد که البته مایع خالص ضد یخ باید با آب مقطر یعنی آبی که رسوب آن گرفته شده است، ترکیب شود و درون محفظه موتور خودرو از آن استفاده شود. محفظه موتور خودرو یعنی همان درون رادیاتور خودروست که از درون موتور خودرو عبور می‌کند و وظیفه خنک سازی موتور خودرو را به عهده دارد.

مکانیزم یا کارکرد آبی که درون موتور خودروست بدین شرح می‌باشد که به صورت یک چرخه از بین رادیاتور و موتور خودرو عبور می‌کند. پس از خنک کردن آب توسط رادیاتور آب موجود در منبع وارد موتور خودرو شده و گرمای موتور خودرو را به خود می‌گیرد سپس دوباره وارد رادیاتور خودرو می شود و بعد از آن دوباره خنک می‌شود و این چرخه همچنان ادامه دارد. اما وجود ضد یخ درون این مایع باعث می شود که این مایع یخ نزند.

یخ زدن این مایع با توجه به این که پس از یخ زدن آب حجم آن افزایش پیدا می‌کند باعث ترکیدگی اجزای رادیاتور و اجزای درون موتور می شود یعنی شما اگر از آب خالص برای محفظه رادیاتور و موتور خودرو استفاده کنید با بالا رفتن حجم آن به قطعات موتور خودرو در هنگامی که خودرو در شب های زمستان پارک کرده و خاموش است آسیب وارد می شود.

پس شما جهت جلوگیری از یخ زدگی این موارد باید از ضد یخ استفاده کنید و در واقع ترکیب ضد یخ و آب مقطر را درون محفظه رادیاتور خودروی خود بریزید‌.
همچنین این مایع به عنوان ضد جوش نیز استفاده می شود که باعث می شود که درجه جوش مایع درون رادیاتور افزایش یابد. یعنی به عنوان مثال در فصول گرم سال در صورتی که درجه حرارت صد درجه آب به جوش می آید با وجود ضد یخ و ضد جوش درون آن باعث می شود در صد و بیست درجه به جوش بیاید که این موضوع کمک شایانی به کاهش حرارت موتور خودرو می کند.
با توجه به این توضیحات کاربرد ضد یخ و ضد جوش برای شما کاملا مشهود و واضح شد. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد این که کاربرد های دیگر ضد یخ چه می باشد صحبت کنیم.

 آیا ضد یخ همان ضد جوش است؟

پاسخ این سوال بله است. علاوه بر این که ضد یخ همان ضد جوش است بلکه ضد زنگ نیز می باشد. با گرم شدن و سرد شدن مایع موجود در رادیاتور و موتور خودرو در اندازه زیاد این موضوع باعث می شود که رسوب و زنگ زدگی قطعات داخلی اتفاق بیفتد. پس باید مایعی که درون این محفظه قرار می گیرد علاوه بر ضد یخ و ضد جوش بودن ضد زنگ نیز باشد تا بتواند از زنگ زدگی و رسوب جلوگیری کند.

وجود رسوب درون این محفظه باعث خوردگی بیشتر قطعات داخلی می گردد که این امر باعث می گردد که قطعات آسیب ببینند و یا اصلا از کار بیفتند. پس با این اوصاف شما باید از ضدیخ، ضد جوش و ضد زنگ که هر سه اغلب در یک مایع خلاصه شده اند استفاده کنید.
میزان استفاده ضد یخ و ضد جوش در موتور هر خودرویی بسته به میزان حجم آب موجود در محفظه ی رادیاتور آن متفاوت است و شما باید با توجه به درجه حرارت محل زندگیتان باید میزان آن را که درون یک جدول روی جلد این محصولات اغلب نوشته شده است تعیین کنید‌. معمولاً برای خودرویی مانند پژو دو لیتر ضد یخ کافیست و برای پراید یک و نیم لیتر از ضد یخ کافی می باشد.
هر خودرویی میزان ضد یخ مورد نظر خود را دارد که باید بر اساس نوع خودرو میزان ضد یخ آن تعیین شود.

بهترین مارک ضدیخ تعویض ضدیخ پراید ضدیخ چیست طریقه مصرف ضدیخ قیمت ضدیخ مواد تشکیل دهنده ضدیخ دلایل جوش آوردن 206 علت داغ شدن موتور پراید علت رسوب بستن داخل موتور

چه زمانی ضد یخ ماشین صفر خود را تعویض کنیم؟

پاسخ این سوال هر یک سال یک بار است یعنی زمان تعویض ضد یخ ماشین صفر یک سال بعد از خرید آن است. از آن جایی که عمر ضد یخ یک سال می باشد و یک سال با چشیدن گرما و سرما در مدت یک سال خاصیت خود را نسبت به روز اول از دست می دهد. بنابراین پس از یک سال خرید خودروی صفر باید ضد یخ موجود در محفظه آن را به صورت کامل تخلیه کنید و ضد یخ جدید اضافه کنید.
دقت کنید که تعویض ضد یخ به صورت سرریز کار درستی نیست و بهتر است با توجه به این که شما اغلب هزینه که خرید ضد یخ است را کرده اید، ضد یخ را به صورت کامل تعویض کنید.

چرا که در صورت وجود رسوب در محفظه رادیاتور و موتور با تعویض کامل و باز کردن جنت های موتور باعث می شود که تمامی این رسوب ها روی زمین ریخته شده و موتور خودرو کاملا پاکیزه تمیز شود.
همچنین می توانید از دستگاه های شست و شوی رادیاتور و محفظه موتور استفاده کنید تا تمام این محفظه را شسته و سپس ضد یخ جدید را در کنار آب مقطر یا آب رادیاتور به درون رادیات و موتور خودرو بریزید.
بنابراین پاسخ این سوال که چه زمانی ضد یخ ماشین صفر را تعویض کنیم چیزی نیست به غیر از این که یک سال پس از دریافت خودرو.

برای تعویض ضد یخ چه کار کنیم؟

خرید ضد یخ اولین نکته در مورد تعویض ضد یخ می باشد. شما در ابتدا باید ضد یخ را خریداری کنید . حجم ضد یخ مورد نظر با توجه به نوع خودرو متفاوت است که می توانید آن را از کارشناسان مختلف بپرسید. به عنوان مثال همان طور که در بالا گفته شد برای خودرو های مانند: نیسان، پژو، سمند، دنا و انواع این خودرو ها در این حجم در مناطق معمولی آب و هوایی باید برای هر خودرو دو لیتر ضد یخ استفاده کنید. برای خودروهایی مانند: پراید، تیبا، ساینا و کوییک می توانید از یک و نیم لیتر ضد یخ استفاده کنید‌. البته این مقدار ها برای ضد یخ خالص می باشد نه ضد یخ های کولانت که خودشان ترکیب آب مقطر را دارند. در کنار ضد یخ نیز باید آب مقطر خریداری شده یا آب رادیاتور و باهم ترکیب شده و درون موتور خودرو ریخته شود.

برای تعویض ضد یخ به اتو سرویس کار یا تعمیرگاه رادیات سازی مراجعه کنید همچنین مکانیکی ها نیز می‌توانند ضد یخ را برای شما تعویض کنند. پس با توجه به این توضیحات نحوه تعویض ضد یخ نیز در این بخش خدمت شما ارائه شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.