دیگنیتی بخریم یا فیدلیتی؟

0

دو خودروی نسبتا جدید بازار ایران دیگنیتی و فیدلیتی هستند که حالا در بورس کالا هم عرضه می‌شوند؛ اما کدام یک از این دو خودرو برای خرید مناسب‌تر است؟

شرایط فروش فیدلیتی قیمت خودرو فیدلیتی مشخصات خودرو فیدلیتی معایب و مزایای فیدلیتی اخبار بهمن دیزل اخبار گروه بهمن امکانات شاسی بلند دیگنیتی شرایط فروش دیگنیتی قیمت دیگنیتی معایب و مزایای دیگنیتی نمایندگی دیگنیتی در ایران

براساس داده‌های پلتفرم فروش آنلاین دیوار، قیمت دیگنیتی که در سال 1401 تولید شده باشد در بازار یک میلیارد و 690 میلیون تومان است. دیگنیتی تولید سال گذشته نیز یک میلیارد و 620 میلیون تومان قیمت دارد.

فیدلیتی اما قیمت پایین‌تری دارد. قیمت فیدلیتی پرایم 5 نفره تولید امسال یک میلیارد و 480 میلیون تومان است که 50 میلیون تومان نسبت به تولید پارسال گرانتر فروخته می‌شود.

فیدلیتی 5 نفره تولید امسال نیز یک میلیارد و 430 میلیون تومان است اما تولید سال گذشته با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت فیدلیتی بهتر است یا دیگنیتی؟

قیمت خودرو دیگنیتی از فیدلیتی بیشتر است. گران‌‌ترین فیدلیتی بازار 7 نفره است که 14 درصد معادل 210 میلیون تومان از قیمت دیگنیتی ارزان‌تر است.

از نظر این که هر سال چه میزان از ارزش خودرو کم می‌شود، فیدلیتی 7 نفره از مدل 5 نفره آن و دیگنیتی بهتر است. چرا که اختلاف قیمت فیدلیتی 7 نفره تولید امسال نسبت به پارسال 3.4 درصد است. اما این نسبت برای دو مدل خودرو دیگر 4.3 درصد است.

سود کدام خودرو بهتر است؟

در خصوص اینکه در روندهای صعودی کدامیک از این 3 مدل خودرو رشد خوبی دارند، محاسبات دیگنیتی را نشان می‌دهد. چرا که از ابتدای آبان امسال تا به امروز 18 دی ماه، دیگینیتی 27 درصد رشد قیمت داشته است.

کمترین رشد برای خریداران خودرو فیدلیتی پرایم 7 نفره با حدود 18 درصد ثبت شد. فیدلیتی 5 نفره نیز در حدود دو ماه و نیم گذشته 18.7درصد رشد قیمت داشته است.

یک نکته قابل توجه برای خرید خودرو این است که در شرایط نزولی، هر خودرو چقدر افت می‌کند. از ابتدای آذرماه تا 10 دی بازار خودرو با قدرت شروع به رشد کرد. اما تقریبا از 11 دی‌ماه بازار خودرو آرام گرفت و تا حدودی عقب نشست.

در این مدت خودرو دیگنیتی، 5 درصد افت قیمت را تجربه کرده اما میزان افت ارزش فیدلیتی بیشتر بوده است. نوع 5 نفره این خودرو 8.5 درصد و 7 نفره آن معادل 7.8 درصد افت را ثبت کرده‌اند.

از این بخش این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که خودرو دیگنیتی از فیدلیتی بهتر است. چرا که اولا این خودرو در بازار صعودی رشد بالایی دارد. دوما در شرایط کاهش قیمت‌ها، میزان افت آن نسبت به 2 مدل فیدلیتی کمتر است. در واقع ریسک خرید دیگنیتی بیشتر از مدل‌های دیگر محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

خودروی دیگنیتی در واقع همان خودروی چینی دانگ‌فنگ ix5 بوده و حالا با نامی جدید، به عنوان یک خودروی کراس‌‌اوور کوپه سایز متوسط به بازار آمده است. رقیب این خودرو محصولاتی همچون چری تیگو 7 و یا جک S5 است.

فیدلیتی نیز همان خودروی جتور X70 چینی است که اکنون تحت برند جدید بهمن موتور یعنی فیدلیتی (Fidelity) به بازار عرضه می‌شود. البته از نظر شکل ظاهری، دیگنیتی با شکل و شمایل جوان پسندانه سعی کرده که این گروه را هدف قرار داد. اما فیدلیتی که ابتدا به عنوان یک خودرو 7 نفره هم عرضه شد، سعی کرد خود را به عنوان یک خودرو خانواده معرفی کند.

از نظر میزان سوخت مصرفی هر دو خودرو یکسان هستند و مصرف سوخت 7.5 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری دارند. همچنین فیدلیتی از سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و سیستم تشخیص نقاط کور بهره مند است که خبری از این امکانات در دیگنیتی نیست.

از نظر شتاب، قدرت، گشتاور و حداکثر سرعت فیدلیتی بهتر از دیگنیتی است. اما همانطور که گفته شد دیگنیتی قیمت بالاتری دارد که به نظر می‌رسد به دلیل متقاضیان آن است. در واقع جوانان بیشتر جذب ظاهر دیگنیتی شده‌اند تا فیدلیتی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.