علت صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی از چیست ؟

0

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی مواجه شوید. در این شرایط درگیری فکری زیادی در مورد علت این صدا و نگرانی از وجود یک مشکل اصلی برای هر شخصی پیش می‌آید.
ما در این مقاله قصد داریم تا عمده‌ترین دلایلی را که باعث ایجاد صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی می‌شوند بررسی نماییم.

دلایل صدای جیر جیر ماشین

سیستم جلوبندی خودرو تعمیر جلوبندی پژو 405 اجزای جلوبندی خودرو سیبک فرمان چیست نشانه های خرابی جلوبندی آموزش تنظیم باد نرم کردن کمک فنرها

معمول‌ترین دلیلی که برای صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی وجود دارد، خشک بودن سیستم‌ و عدم وجود مایعی برای روغنکاری سیستم‌ها، فرمان خودرو و دیگر اجزاء است. دلیل دیگری که برای ایجاد این صداها وجود دارد ساییده شدن محفظه فرمان به تزئینات داخلی است. علاوه بر این ممکن است علت صدا خرابی سیستم فرمان برقی است.

به محض این که ماشین شما هنگام چرخاندن چرخ شروع به ناله کردن، جیغ، جیر جیر یا صداهای عجیب و غریب دیگر کرد حتماً آن را به متخصص تعمیر خودرو بسپارید.

بررسی منشا جیر جیر و تق تق ماشین

  • صدای تق تق موتور یا جیر جیر ماشین: ممکن است ناشی از موتور، ترمز جلو، نیاز به روغنکاری و … باشد. بهتر است در این موارد برای تشخیص مشکل و رفع آن به تعمیرگاه مراجعه نمایید.
  • صدای ماشین در زمان جابجایی به گوشه‌ها: این حالت در اکثر موارد به وجود مشکل در فرمان و ستون فرمان مرتبط است.
  • صدای ضربه مانند درون موتور ماشین: صدای ضربه زدن از داخل موتور می‌تواند به علت فرسودگی شدید یاتاقان باشد که در صورت رسیدگی نکردن منجر به شکستن یاتاقان شود. در این وضعیت بلافاصه ماشین را برای بازدید به یک تعمیرگاه بسپارید.
  • صدای ساییده شدن چرخ دنده: اگر با چنین موقعیت روبرو شدید، به احتمال زیاد نشان‌دهنده وجود یک مشکل اساسی در سیستم انتقال قدرت ماشین و کلاچ است.
  • سوت کشیدن ماشین هنگام شتاب گرفتن: معمول‌ترین دلیل بروز این حالت، شل بودن یا فرسودگی کمربند فن است که باید تعویض گردد.
  • صدای خش خش در قسمت زیر کاپوت: این حالت در زمان خاموش بودن خودرو ایجاد می‌شود. دلیل بروز چنین وضعیتی معمولاً تراوش ماده خنک‌کننده یا روغن بر روی موتور ماشین است، و یا این‌که نشان‌دهنده جوش آوردن موتور در اثر گرم شدن بیش از حد می‌باشد.
  • صدای تق تق در قسمت زیر ماشین: علت اصلی بروز این حالت می‌تواند مربوط به شل شدن اگزوز یا لنت ترمز ماشین باشد.
  • صدای غرش هنگام شتاب گرفتن ماشین: احتمالاً نشان‌ دهنده مشکل در سیستم انتقال قدرت و یا اگزوز خودرو است.
  • صدای بلند در کابین ماشین هنگام رانندگی: به گوش رسیدن صدا در بخش عقبی اتاق ماشین در موارد بسیاری به دلیل مخلوط شدن هوا و سوخت است، گاهی نیز دلیل بروز این صدا مشکل در مبدل کاتالیزوری است.
  • صدای سایش هنگام ترمز گرفتن: این وضعیت به شما می‌گوید که لنت ترمز را باید هرچه سریع‌تر تعویض کنید تا دچار حادثه نشوید.

هنگام جیر جیر ماشین خود چه کاری باید انجام دهید؟

آموزش تعمیر جلوبندی پراید جلوبندی پراید خرابی جلوبندی پراید عیب یابی جلوبندی پراید قیمت جلوبندی پراید هزینه تعمیر جلوبندی پراید تعمیرات تخصصی پراید مکانیک پراید آموزش مکانیکی و جلوبندی مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

صدای جیر جیر ماشین و روش‌های رفع آن این بستگی به علت مشکل دارد. مطلب بالا باید به شما ایده بدهد که مشکل چه می تواند باشد. هم چنین می تواند به شما کمک کند که بفهمید با چند چیز در جعبه ابزار خود می توانید از عهده کدام موارد برآیید. به عنوان مثال می توانید مقداری روغن به قسمت‌هایی از ماشین خود که نیاز به روغن کاری دارند بمالید، اما اگر همچنان صدا رفع نشد هیچ چیز بهتر از بازدید ماشین توسط یک تعمیرکار مجاز و متخصص نیست؛ بهتر است اجازه دهید که کارشناسان آن را مدیریت و به بهترین نحو ممکن رفع کنند.

به شدت توصیه می‌کنیم هرگز این صداهای عجیب و غریب که از وسیله نقلیه شما می‌آید را نادیده نگیرید، آن ها می‌توانند علائم هشدار دهنده اولیه یک مشکل بسیار بزرگ‌تر باشند که در دراز مدت ممکن است هزینه بیش‌تری برای شما داشته باشد.

سوالات متداول

۱- چرا ماشین در حین رانندگی با سرعت کم جیغ می کشد؟

معمولاً ترمزها در سرعت‌های بالا ایجاد صدا می‌کنند، اما در صورتی که از ماشین شما در حین رانندگی با سرعت پایین صدای جیغ به گوش رسید می‌تواند به دلیل نامرتب یا نامناسب بودن لنت‌ها یا دیسک‌های ترمز باشد؛ این حالت می‌تواند در شرایطی مانند روانکاری ضعیف، وجود گرد و خاک و کثیفی یا رطوبت در ترمزها باشد.

۲- علت صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی در سرعت بالا چیست؟

این حالت می‌تواند ناشی از فرسودگی تسمه تایم باشد. خرابی تسمه تایم اغلب منجر به صدای جیر جیر یا تیک تیک موتور می شود. توجه داشته باشید که سالم بودن تسمه تایم برای عملکرد طبیعی موتور ماشین بسیار حائز اهمیت است، بنابراین حتماً به صورت دوره‌ای آن را چک و بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل یا فرسودگی آن را تعویض نمایید.

۳- آیا لاستیک های معیوب می‌توانند علت صدای جیر جیر ماشین باشند؟

بله، لاستیک‌های ماشین می‌توانند علت برخی صداهای عجیبی باشند که وسیله نقلیه شما تولید می‌کند. البته همیشه صدای جیر جیر نیست، گاهی ممکن است صدای تپش مانند از ماشین شما به گوش برسد که در نتیجه فشار هوای کم در لاستیک‌ها، لاستیک‌های نامناسب یا ناهمواری آج ایجاد می‌شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.