دلایل کوبیدن موتور ماشین چیست؟

0

دلایل کوبیدن موتور، هرچه که باشند، به شدت ناخوشایند هستند و هیچ راننده‌ای دلش نمی‌خواهد چنین صداهایی را از خودروی خود بشنود. کوبیدن موتور ماشین که به آن اصطلاحاً ناک (knock) می‌گوییم، انواع گوناگونی دارد. انواع صداهای ماشین مانند تق‌تق، قیژقیژ یا صدای جیغ‌مانند و غرش، هر کدام معنایی دارد و نشان می‌دهد موتور ماشین ایرادی دارد که باید حتماً به آن رسیدگی شود پس به هیچ عنوان بی‌توجهی به چنین صداهایی نکنید.

مجله خودرو مجله خودرو کارستان مجله ماشین معرفی خودرو دنیای خودرو بهترین موتور خودرو قویترین موتور خودرو بهترین پیشرانه انتخاب بهترین خودرو

هر یک از انواع صداهایی که گفتیم، خبر از وجود ایراد متفاوتی در کاپوت خودروی شما می‌دهد. بنابراین، عیب‌یابی همیشه مشکل نخواهد بود. توصیه می‌شود اگر چنین صداهایی نشیدید و خودتان نتوانستید از پس شناخت صدا برآیید، خودرو را هرچه زودتر به یک تعمیرگاه برسانید. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی این صحبت کنیم که چه چیزی باعث کوبیدن موتور می‌شود و راه‌های آسان برای رفع کوبش موتور چیست. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

کوبیدن موتور چیست؟

تنها وقتی می‌توانید مشکل کوبیدن موتور ماشین را حل کنید، که بفهمید منشا این کوبش چیست و از کدام قسمت موتور است. از واژه‌ی کوبش یا ناکینگ برای اشاره به صدایی استفاده می‌کنیم که موتور می‌سازد. اما همانطوری که پیش‌تر گفتیم، صداهای گوناگونی از موتور شنیده می‌شود و هر یک علت خاص خود را دارد.

اگر دلایل کوبیدن موتور در زمان‌ها و موقعیت‌های گوناگون را بررسی کنید، می‌بینید که  گاهی وقتی ماشین ساکن است صدای ناک می‌شنوید، گاهی وقتی گاز می‌دهید، و …

خبر خوبی که می‌توانیم بدهیم این است که در خودروهای مدرن و جدیدی که وارد بازار می‌شوند، این صدای ناک شنیده نمی‌شود و نیازی نیست به این فکر کنید که در صورت شنیدن صدای ضربه موتور چه اقداماتی انجام بدهید.

آموزش تقویت موتور تقویت موتور ef7 تقویت موتور TU5 تقویت موتور XU7 تقویت موتور ام وی ام 315 تقویت موتور پراید تقویت موتور بوگاتی شیرون تقویت موتور پراید انژکتوری تقویت موتور پژو 206 تقویت موتور خودرو تقویت موتور سمند تقویت موتور پژو پارس راه های تقویت موتور ماشین بررسی مشکلات خودرو افزایش قدرت موتور دلایل کاهش قدرت موتور آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش نکات فنی خودرو
۶ مورد از دلایل کوبیدن موتور

  1. سوخت مصرفی کیفیت ندارد.
  2. ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمی‌شود.
  3. یاتاقان‌ها فرسوده‌اند.
  4. زمان‌بندی پیشرانه مشکل دارد.
  5. سنسور ناک خراب است.
  6. بلبرینگ‌ها خراب هستند.

۱. سوخت مصرفی بی‌کیفیت یکی از دلایل کوبیدن موتور است

اگر سوخت خوبی در موتور استفاده کنید که استانداردهای لازم را دارد، به چنین مشکلی برنخواهید خورد. طبق استانداردی که برای سوخت وجود دارد، هر پیشرانه برای این که بدون مشکل فعالیت کند نیاز به سوخت با عدد اکتان مشخصی دارد. مثلاً خودرو سمند نیاز به بنزینی با اکتان ۸۷ دارد. پژوهای مدرن‌تر سوخت با اکتان بالاتری نیازی دارند.

بنابراین اگر مشکل از سوخت خودروتان باشد، یک راه آسان برای رفع کوبش موتور این است که بنزینی باکیفیت و با توجه به نیاز ماشینتان تهیه کنید.

۲. ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمی شود

در خودروهای درون‌سوز، چند قطعه سیستم سوخت‌رسانی را تکشیل می‌دهند. این سیستم، موظف است که ترکیب سوخت و هوا را به موتور بفرستد. حال اگر در فرآیند سوخت رسانی ایرادی به‌وجود بیاید، موتور ناک می‌زند. این مشکل می‌تواند در سنسور اکسیژن، انژکتور یا پمپ سوخت پیش بیاید. اگر خودرو شما هم از پیشرانه TU5 استفاده می‌کند، مشکل کوبش موتور یکی از مشکلات رایج است چون ماشین‌هایی با این پیشرانه اکثراً مشکل سنسور اکسیژن دارند.

۳. فرسودگی یاتاقان‌ها، یکی دیگر از دلایل کوبیدن موتور

محل نصب بغل یاتاقانی پراید صدای یاتاقان ثابت و متحرک علائم خرابی میل لنگ دلایل یاتاقان زدن خودرو اموزش بستن یاتاقان صدای یاتاقان پراید تفاوت یاتاقان ثابت و متحرک آموزش تعمیر موتور پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش تعویض میل لنگ آموزش مکانیک خودرو

دیگر دلیل کوبیدن موتور ، به یاتاقان‌ها برمی‌گردد. پیستون‌ها در موتور بالا و پایین می‌شوند و با چرخاندن میل‌لنگ، قدرت را به دیفرانسیل می‌فرستند. یکی از قطعاتی که در این فرآیند نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کند، یاتاقان است.

این قطعات با گذشت زمان، مستهلک می‌شوند. هرچه عمر بیشتری از یاتاقان‌ها بگذرد، خراب‌تر شده و لغزششان بیشتر خواهد بود. کارکرد بد این قطعه روی پیستون‌ها و میل‌لنگ هم تاثیر گذاشته و در نتیجه، باعث شنیده شدن صدای کوبش در ماشین می‌شود. اگر یاتاقان‌ها و دیگر اجزای درونی خودرو به خوبی روغن‌کاری نشوند، کارکردشان مختل شده و قسمت‌های درونی پیشرانه خشک می‌شوند. بهتر است به موقع یاتاقان‌ها را تعویض نمایید. بدین تزتیب از ایجاد ناک در خودرو جلوگیری خواهد شد و کارکرد سیستم درونی خودرو هم بهتر خواهد بود.

۴. مشکل در زمان‌بندی پیشرانه باعث کوبیدن موتور می‌شود

در موتورهای دورن‌سوز، چهار فرآیند در سیلندرها رخ می‌دهد. مکش، تراکم، انفجار، تخلیه. برنامه‌ریزی تمامی این فرآیندها در کامپیوتر خودرو اتفاق می‌افتد. اگر در برنامه ریزی خطایی ایجاد شود، پیشرانه ناک می‌زند. اگر خواستید این خطاها را رفع کنید باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید اما بهترین کار، سپردن ماشین به دست تعمیرکار خبره خودرو است.

یکی از دلایلی که منجر به این اتفاق می‌شود، عملکرد بد و ناقص شمع‌ها است. راه آسان برای رفع کوبش موتور در این مشکل، تعویض به موقع شمع‌هاست.

۵. خرابی سنسور ناک، دیگر دلیل کوبیدن موتور

ماشین‌های مدرن به سنسور ناک مجهز هستند. سنسور ناک در پیشرانه اتومبیل قرار گرفته تا اگر جایی در موتور ناک زد، سنسور آن را پیدا کند و به کامپیوتر خودرو اطلاع دهد. در این صورت، کامپیوتر خودبه‌خود آن را رفع می‌کند.

سنسور ناک کجا قرار گرفته است؟

این سنسور به بیرونِ جعبه موتور وصل است. در برخی خودروها هم ممکن است زیر مانیفولد هوا و در فضای مابین سیلندرها باشد. اگر سنسور ناک، کوبشی را در موتور حس کند، کامپیوتر موتور، باید از سرعت زمان‌بندی جرقه زدن شمع‌ها بکاهد تا این اتفاق بی‌موقع نیوفتد.

۶. خرابی بلبرینگ‌ها

زمان‌بندی پیشرانه درون‌سوز، با تسمه‌تایم انجام می‌شود که به آن زنجیرتایم هم می‌گویند. این قطعات هم همانند دیگر قطعات پرمصرف ماشین، باید گاه به گاه عوض شوند تا دردسرساز نشوند.

تسمه‌تایم روی بلبرینگ‌ها در حال حرکت است. این قطعه از جنس پلاستیک است و بهتر است هروقت تسمه‌تایم را عوض کردید، آن را هم تعویض کنید.

اگر این قطعه به خوبی کار نکند، پیشرانه به مشکل خورده و شما صدای ناک و جیرجیر می‌شنوید.

نتیجه‌گیری

همانطور که متوجه شدید، دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد. ناک زدن موتور را نباید سرسری انگاشت و باید اقدام به رفع آن کرد. اکثر این مشکلات با تعویض یا یک سری کارهای نه‌چندان پیچیده قابل رفع هستند. اگر خودتان زیاد وارد به کارهای مکانیکی نیستید و نمی‌توانید خودرو را عیب‌یابی کنید، از نیروهای متخصص این حوزه کمک بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.