علائم خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو چیست؟

0

سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو بخشی ضروری از موتور اتومبیل شما است که در زمان مناسب برای اطمینان از احتراق تمیز و کارآمد، سوخت را می‌رساند. با این حال بدون تعمیر و نگهداری منظم خودرو، انژکتورهای سوخت ممکن است دچار خرابی یا گرفتگی شوند. بنابراین باید بدانید که چگونه علائم خرابی انژکتور سوخت را برطرف کنید.

آموزش تعویض پمپ بنزین پراید آموزش تعویض پمپ بنزین انواع پمپ بنزین خودرو پمپ بنزین پراید کجاست اجرت تعویض پمپ بنزین ال 90 اجزای تشکیل دهنده پمپ بنزین مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو علت سوختن پمپ بنزین ویزه پمپ بنزین چیست

این مجموعه میزان و زمانی را که سوخت در حین ولتاژ به محفظه احتراق می‌رود را کنترل و احتراق و کارایی مطلوب را تضمین می‌کند. با این حال بدون تعمیر و نگهداری مناسب، ممکن است این سیستم دچار مشکلاتی جدی شود.

بنابراین مهم است که نسبت به علائم خرابی انژکتور هوشیار باشید تا در صورت وقوع فوراً اقدامات لازم را انجام دهید.

انژکتور سوخت چیست؟

سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو با استفاده از سوپاپ‌های کنترل‌شده الکترونیکی، سوخت را به داخل موتور خودرو می‌آورند که می‌توانند چندین بار در ثانیه باز و بسته شوند. این مجموعه دارای یک نازل اتمیزه کننده است که بنزین یا گازوئیل را به طور مساوی برای احتراق و کارایی بهینه توزیع می‌کند.

انژکتورها به عنوان جایگزینی برای سیستم کاربراتوری قدیمی به کارکرد موتورها با راندمان بالای سوخت کمک کرده و همچنین به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر خواهند شد. یک خودرو معمولاً دارای یک انژکتور سوخت در هر سیلندر است. بنابراین اگر شما با یک ماشین چهار سیلندر رانندگی می‌کنید به احتمال زیاد خودروی شما دارای چهار انژکتور سوخت خواهد بود.

انژکتورهای سوخت چگونه کار می‌کنند؟

سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو، حجم سوخت تحویلی به محفظه احتراق را کنترل می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که مقدار مناسب در زمان مناسب تزریق می‌شود. این فرآیند به صورت زیر است:

  • پمپ سوخت، بنزین یا گازوئیل را از طریق خطوط سوخت به انژکتورها می‌رساند.
  • انژکتور سوخت با زاویه بسیار دقیق سوخت را به منیفولد ورودی تزریق می‌کند.
  • در منیفولد ورودی، هوا و سوخت مخلوط می‌شوند.
  • مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق فشرده می‌شود و واکنش شیمیایی مورد نیاز برای تامین انرژی موتور شما را مشتعل می‌کند.

وظیفه اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو تأمین سوخت موتور است. انژکتور از طریق یک نازل سوخت را به داخل سیلندر موتور تزریق می‌کند تا فرآیند احتراق داخلی آغاز شود. سوخت باید در زمان مناسب، به مقدار مناسب و با فشار، زاویه و الگوی توزیع مناسب تحویل داده شود.

واحد کنترل موتور (ECU) کامپیوتر مرکزی یا “مغز” هر وسیله نقلیه است و بسیاری از اجزای جداگانه مانند انژکتور سوخت را مدیریت می‌کند. از طریق سنسورهای مختلف، ECU اطمینان حاصل می‌کند که انژکتور سوخت را در زمان مناسب و به مقدار مناسب اسپری می‌کند تا مخلوط مناسب هوا و سوخت شکل گیرد.

پمپ سوخت وسیله نقلیه، بنزین را از باک از طریق خطوط سوخت به داخل انژکتورهای سوخت هدایت می‌کند. زمانی که ECU تشخیص می‌دهد که به سوخت نیاز است آن را به شیر برقی انژکتور سوخت منتقل می‌کند تا سوخت تحت فشار به داخل سیلندر پاشیده شود.

علائم و نشانه‌های خرابی انژکتور سوخت

روغن موتور مناسب پراید روغن موتور مناسب بنز E200 روغن موتور مناسب تندر 90 روغن موتور مناسب پژو 206 روغن موتور مناسب پژو 405 راههای کاهش مصرف سوخت پراید راههای کاهش مصرف سوخت سمند کاهش مصرف سوخت پژو 405 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک

گاهی اوقات انژکتورهای سوخت ممکن است دچار نقص‌هایی شوند که بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا باعث خرابی آن‌ها می‌شود. این مشکلات اغلب به دلیل مسدود شدن آن‌ها به خاطر زباله است. اگرچه برخی از مشکلات مکانیکی و الکتریکی نیز می‌توانند بر عملکرد انژکتورهای سوخت تأثیر بگذارد.

در ادامه نگاهی به برخی از علائم و نشانه‌های رایج مرتبط با خرابی انژکتور سوخت می‌اندازیم.

چراغ هشدار موتور

رایج‌ترین علامت خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو، چراغ هشدار موتور است که روی داشبورد ظاهر می‌شود. به محض اینکه یک انژکتور کاری را که باید انجام نمی‌دهد این چراغ روشن می‌شود.

اگرچه چند دلیل مختلف برای روشن شدن چراغ موتور وجود دارد اما این احتمال زیاد است که به انژکتور سوخت مربوط باشد. زمانی که انژکتور سوخت را به مقدار کم یا زیاد توزیع می‌کند، ECU یا واحد کنترل موتور چراغ هشدار را روشن می‌کند.

گیر کردن یا لرزش موتور

آیا ماشین شما اغلب به موقع روشن نمی‌شود یا بعد از فشار دادن پدال گاز در روشن شدن موتور تأخیر وجود دارد؟ هر دوی این علائم می‌تواند نشان‌دهنده خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو باشد. این خرابی به گرفتگی در نازل مرتبط است.

اگر انژکتور نتواند دوز سوخت مورد نیاز واحد کنترل موتور را تحویل دهد ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق خاموش می‌شود که می‌تواند منجر به احتراق نادرست یا کاهش ناگهانی شتاب شود. به همین دلیل است که تمیز نگه داشتن انژکتورهای سوخت خودرو و تمیز کردن هرگونه انسداد از اهمیت زیادی برخوردار است.

در جا کار کردن موتور با صدایی گوش‌خراش

اگر صدای خودروی شما تغییر کرده و به نظر خشن‌تر شده است علت این است که انژکتورهای سوخت آن‌طور که باید سوخت را تحویل نمی‌دهند. مانند احتراق نادرست، این مشکل معمولاً به دلیل مسدود شدن نازل‌های انژکتور به خاطر ذرات است که در اتمیزه شدن و پاشش سوخت نیز اختلال ایجاد می‌کنند.

چندین مشکل می‌توانند باعث ایجاد صدای خشن در موتور شوند از جمله شمع معیوب یا فیلتر هوای کثیف. اما گرفتگی انژکتورها یکی از رایج‌ترین دلایل این اتفاق است.

توقف موتور

آیا موتور خودروی شما به طور تصادفی از کار می‌افتد؟ این مشکل می‌تواند به دلیل عدم رسیدن سوخت به موتور از انژکتورها باشد. اگر سوخت خیلی کمی به محفظه احتراق برسد، ECU موتور را متوقف می‌کند. خاموش شدن موتور در نتیجه خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که نازل‌ها مسدود شده باشند یا زمانی که انژکتور به خطوط سوخت وصل می‌شود نشتی سوخت اتفاق افتاده باشد.

نشت سوخت

اگر در زمان رانندگی بوی سوختگی شدید احساس می‌شود و خودروی شما علائم دیگری که در بالا گفتیم را نشان می‌دهد ممکن است به نشت سوخت مربوط باشد. نشت سوخت در محل اتصال انژکتور به انژکتور و همچنین در خود انژکتور قدیمی رخ می‌دهد مخصوصاً اگر به درستی نگهداری نشده باشد.

با بررسی انژکتور سوخت، می‌توانید متوجه شوید که آیا نشتی وجود دارد یا خیر. همچنین ممکن است متوجه افت نشانگر سوخت شوید.
مصرف سوخت ضعیف

یک انژکتور معیوب می‌تواند باعث کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت شود. این اتفاق به این دلیل است که ECU از انژکتور تقاضای سوخت بیشتری می‌کند اما آن را در محفظه احتراق دریافت نخواهد کرد. هرچه سوخت کمتری به موتور برسد مصرف سوخت کمتر می‌شود. زمانی که انژکتورها مسدود هستند یا نشتی دارند ممکن است مصرف سوخت ضعیفی داشته باشید.

تست MOT ناموفق به دلایل انتشار گازهای گلخانه‌ای

با توجه به اینکه هزاران وسیله نقلیه به دلایل آلایندگی از رده خارج می‌شوند رانندگان باید تمام تلاش خود را برای کاهش حجم آلاینده‌های مضری که خودروی آن‌ها تولید می‌کند انجام دهند. اطمینان از تمیز بودن و نگهداری انژکتورهای سوخت نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند.

زمانی که سیستم انژکتور، سوخت را به‌طور کامل تحویل نمی‌دهد، با ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق تداخل ایجاد می‌کند و مقداری از سوخت نمی‌سوزد. به این ترتیب گازهای گلخانه‌ای مضر بیشتری به سیستم اگزوز ارسال می‌شود.

اگر می‌خواهید انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروی خود را کاهش دهید بررسی و تمیز کردن انژکتورهای سوخت یک کار ضروری در حوزه تعمیر و نگهداری سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو خواهد بود.

تعمیر و نگهداری انژکتورهای سوخت خودرو

آموزش نکات فنی خودرو خدمات فنی خودرو دلایل ریپ زدن ماشین دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور عوامل کاهنده قدرت خودرو آموزش عیب یابی ماشین تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیرات تخصصی پژو 405

ساده‌ترین راه برای تمیز کردن و نگهداری انژکتورهای سوخت استفاده از پاک‌کننده‌های سیستم سوخت رسانی است. طیف وسیعی از محصولات تمیز کننده تخصصی برای موتورهای بنزینی و دیزلی موجود است. عملکرد این پاک کننده به این صورت است که ذرات انژکتورهای سوخت را که ممکن است باعث انسداد شوند را حذف می‌کنند.

اگر می‌خواهید به طور خاص در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سهیم باشید برای کمک به محیط زیست، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات پیشرفته و کاهش‌دهنده‌های اختصاصی انتشار گازهای گلخانه‌ای جدید استفاده کنید.
جمع بندی

اکثر خودروهای جدید مجهز به موتورهای تزریق سوخت الکترونیکی پیشرفته هستند که جایگزین کاربراتور شده است. بخش عمده این مجموعه، سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو است.

در حالی که ممکن است هیچ وقت با انژکتورهای سوخت خودروی خود مشکلی نداشته باشید مخصوصاً اگر به طور منظم از پاک کننده انژکتور سوخت استفاده می‌کنید گاهی اوقات ممکن است کثیف شوند یا به دلیل گرفتگی و خرابی نیاز به تعویض داشته باشند. قبل از تعویض انژکتورها ابتدا باید با سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو آشنا باشید تا بتوانید به درستی خرابی را برطرف کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.