نیم کلاچ یا کلاچ درگیر (جایگزین موقت ترمز) چیست ؟
فرض کنید در یک سربالایی بعلت سنگینی بیش از حد اتومبیل،شما مجبور به توقف شدید و با پیاده شدن تعدادی از مسافرها یا پایین گذاشتن مقداری از بار اضافی باید بصورت نیم کلاج حرکت کنید یا اصلا خود شما اتومبیل را در یک سربالایی پارک نموده و بعد از مراجعه متوجه شدید پشت سر اتومبیل شما وسیله ی نقلیه ی دیگری با فاصله ی بسیار کم پارک شده است و شما بیم آن دارید که اتومبیل شما هنگام حرکت کردن به عقب رفته و با اتومبیل پشت سر برخورد کند.در اینجا شما به دو طریق میتوانید اتومبیل خود را حرکت دهید بدون اینکه به عقب حرکت کند که به این دو روش نیم کلاچ میگویند.
برای پیدا کردن نقطه ی لرزش کلاج نیز از دور موتور می توانید استفاده کنید به این ترتیب که کلاج را باید به اندازه ای بالا بیاورید که عقربه ی دور موتور شما کم کم به سمت پایین بیاید وقتی عقربه ی دور موتور یک خط پایین تر بیاید (معمولا تنظیم عقربه دور موتور اتومبیلها ی جدید بین 8 تا 12 میباشد که حالت نرمال 10 میباشد.
و در اتومبیلهای قدیمی بین 8. تا 1.2 که حالت نرمال همان عدد یک میباشد و بستگی دارد دور موتور اتومبیل شما روی کدام عدد تنظیم باشد)به نقطه ی لرزش کلاج رسیدید و نباید اجازه دهید عقربه ی دور موتور پایین تر بیاید در غیر این صورت اتومبیل شما خاموش خواهد شد.نیم کلاج فقط هنگام شروع حرکت در سربالایی کاربرد دارد یا بصورت دنده عقب یا بصورت رو به جلو که نیم کلاج در دنده عقب هم مثل حرکت رو به جلو انجام میشود.انواع نیم کلاچ:
1- حالت سکون و سطح صاف:
3- حالت سکون و سربالایی:
سخت ترین حالت نیم کلاچ و مهمترین حالت در این جا فرض کنید تو یک سربالایی با شیب تند هستی و توی ترافیک گیر کردید.دنده ی ماشین خلاصه و ترمز رو گرفتید. حالا ماشین جلویی حرکت می کنه و به اندازه ی یک ماشین میره جلو چه جوری حرکت کنید بدون اینکه برید عقب و بزنید به ماشین عقبی، راحت برید جلو و فاصله رو پر کنید؟
ببینید دو حالت داره:
1- اگر خیلی سربالایی تند نباشه:
پا روی ترمز، کلاج و دنده1، حالا آروم پا رو از روی کلاچ بر دارید تا ماشین بلرزه؛ بعد ترمز رو رها کنید و گاز بدید و آروم پا رو از روی کلاچ بر دارید تا ماشین بره جلو. در واقع شما با این کار، بدون استفاده از ترمز و فقط با نیم کلاچ، ماشین رو در سربالایی نگه میدارید و با گاز دادن و رها کردن بیشتر کلاج، بدون اینکه عقب برید، به جلو حرکت می کنید.
برای ایستادن هم گاز رو رها کنید، کلاج رو تا ته بگیرید، ترمز کنید و بعد دنده رو خلاص کنید؛ پا رو از روی کلاج بردارید و فقط ترمز رو نگه دارید. می تونید یه کار خوب کنید که ترمز دستی رو بکشید بالا و پا رو از روی ترمز بر دارید و راحت بنشینید. و بعد برای شروع حرکت ترمز رو بگیرید، دستی رو بخوابونید و مثل بالا عمل کنید.
2-سرازیری شیب خیلی تندی داره:
تو این حالات نمیشه مثل بالا عمل کرد.چون نیم کلاج زورش نمیرسه ماشین رو نگه داره و ممکنه سریع خاموش کنید. تو این حالت دستی رو بکشید بالا، کلاج دنده 1، حالا همزمان که نیم کلاج می کنید گاز بدید تا ماشین تکون بخوره و بلرزه.حالا دستی رو بخوابونید و حرکت کنید.
برای ایستادن هم مثل حالت بالا عمل کنید.منتهی هر وقت که توقف کامل کردید، خلاص کنید و ترمز دستی رو بکشید. بعد برای شروع حرکت دوباره از نو شروع کنید. در این حالات ترمز دستی خیلی کارایی داره و بدون اون، کار خیلی سخت میشه.
پس این روش رو حتماً یاد بگیرید که خیلی کارایی داره و فقط راننده های حرفه ای از این روش استفاده میکنند و تازه کارها توی سربالایی ها همش خاموش میکنند و حرص بقیه رو در میارن در نهایت اینکه نیم کلاج موضوع بسیار مهمی در رانندگیه برای تمرین هم در یک سربالایی با شیب کم، سعی کنید بدون استفاده از گاز و ترمز و فقط با استفاده از نیم کلاج:
ماشین رو در سربالایی نگه دارید(توقف کامل).
رو به جلو حرکت کنید.
وقتی ماشین در حال عقب رفتنه، با نیم کلاج نگهش دارید.
و تمریناتی از این قبیل