چرا تنظیم مصرف سوخت با دیاگ ضروری است؟

0

کاهش مصرف سوخت ماشین یکی از مواردی است که احتمالا همه ما به آن فکر کرده‌ایم. موضوعات مثل شرایط اقتصادی جامعه و گرانی بنزین را می‌توان از مهم‌ترین دلایل این تصمیم دانست. جالب است بدانید که روش‌های مختلفی هم برای انجام این کار وجود دارد.

شما می‌توانید با تنظیم باد تایر، تمیز کردن فیلتر هوا، استفاده از بخاری و کولر مناسب و… مصرف سوخت ماشین خودتان را به شکل چشمگیری کاهش دهید. اما بهترین روش برای کاهش سوخت مصرفی ماشین، تنظیم مصرف سوخت با دیاگ است. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه انجام این کار را با هم بررسی کنیم:

چرا تنظیم مصرف سوخت با دیاگ ضروری است؟

آموزش برق خودرو آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش تنظیم برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزشگاه برق خودرو هزینه تعمیر بی ام و تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی بی ام و آموزش عیب یابی با دیاگ بهترین تعمیرگاه بی ام و در تهران مجله مکانیک

در صورتی که مصرف سوخت خودروی شما بهینه باشد، ماشین شما بنزین کمتری مصرف می‌کند و این موضوع در نهایت باعث خواهد شد که هزینه‌های نگهداری ماشین نیز به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. علاوه بر کاهش هزینه بنزین، تنظیم مصرف سوخت با تنظیم موتور مزایای دیگری هم دارد:

  • صرفه جویی در زمان با کاهش تعداد دفعات مراجعه به پمپ بنزین
  • افزایش طول عمر موتور به دلیل ایجاد گرمای کمتر در ترافیک
  • کاهش آلایندگی هوا
  • روشن شدن راحت‎تر موتور ماشین
  • بهبود شتاب اولیه ماشین

تنظیم موتور چیست؟

تنظیم موتور یکی از مواردی است که ممکن است به دلایلی مثل فرسودگی قطعات، اشکال در سیستم برق و سنسورها، اختلال در عملکرد پمپ بنزین و… انجام شود. در صورت بروز هر کدام از این مشکلات عملکرد موتور دچار اختلال خواهد شد و به دنبال آن چراغ چک موتور نیز روشن می‌شود.

البته چراغ چک همیشه بعد از باز شدن سوئیچ روشن می‌شود و در صورت نبود مشکل به صورت خود به خود خاموش خواهد شد اما اگر پس از مدتی چراغ چک خاموش نشد، احتمالا یکی از مشکلات زیر برای ماشین شما به وجود آمده است:

  1. خراب بودن سنسورها
  2. اختلال در ارتباط ECU
  3. قطعی ارتباط سنسورها و کامپیوتر ماشین
  4. اختلال در سیستم ایموبلایزر
  5. فعال شدن سوئیچ اینرسی

در صورتی که چراغ چک روشن شد باید حتما به تعمیرکار خودرو مراجعه کنید تا دلایل احتمالی را بررسی کنید و با تنظیم موتور آن‌ها را برطرف کند. تنظیم مصرف سوخت با دیاگ نیز از طریق تنظیم موتور انجام می‌شود و در صورتی که موتور ماشین شما تنظیم باشد مصرف سوخت آن نیز کاهش خواهد یافت.

معمولا ماشین‌های قدیمی‌تر هر ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر به دیاگ نیاز داشتند اما این دوره در مدل‌های جدیدتر کمی متفاوت است و باید به دوره‌هایی که کارخانه تعیین کرده است توجه کنید.

مراحل تنظیم موتور

  • سیستم برق ماشین: اولین مرحله از تنظیم موتور بررسی سیستم برق ماشین است. در این مرحله شمع‌ها و وایر ماشین بررسی می‌شوند و در صورت نیاز تعمیرکار آن‌ها را تعویض خواهد کرد. همچنین تعمیرکار در این مرحله میزان جرقه زنی را هم مورد بررسی قرار خواهد داد.
  • سیستم هوا: در صورتی که عمر فیلتر هوا به پایان رسیده باشد، باید آن را تعویض کنید. همچنین دریچه هوا نیز باید تمیز و روغن کار شود.
  • سیستم سوخت رسانی: شرایط فیلتر بنزین هم در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز تعویض خواهد شد. همچنین اگر سوزن‌های انژکتور تمیز باشند با دستگاه مخصوص انژکتور نیز شسته خواهد شد اما در صورت معیوب بودن سوزن‌های انژکتور باید آن‌ها را تعویض کنید.
  • رفع ایرادات باقی مانده: در آخرین مرحله تعمیرکار با دستگاه دیاگ ماشین را بررسی خواهد کرد و در صورت وجود عیب و ایراد احتمالی آن‌ها را برطرف خواهد کرد.

ماشین من چه زمانی به تنظیم موتور نیاز دارد؟

معمولا در ابتدای هر فصل باید به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکلات احتمالی خودرو، از طریق تنظیم موتور آن‌ها را رفع کنید. همچنین اگر ماشین شما سوخت زیادی هم مصرف می‌کند، تنظیم مصرف سوخت از طریق دیاگ یکی از روش‌هایی است که می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. در صورتی که تنظیم موتور را به موقع انجام ندهید با مشکلاتی مثل دیر استارت خوردن ماشین و افزایش دمای موتور مواجه خواهید شد که در طولانی مدت هزینه سنگینی را به شما تحمیل خواهد کند.

صرف اینکه خودرو شما کار می‌کنید دلیل نمی‌شود که موتور آن هم تنظیم باشد اما به صورت کلی علائم زیر، علائمی هستند که نشان می‌دهند خودرو نیاز به تنظیم موتور دارد:

علائم نیاز خودرو به تنظیم موتور

  • بد استارت خوردن
  • سخت روشن شدن خودرو
  • روشن شدن چراغ چک
  • لرزش در حالت در جا کار کردن
  • کاهش شتاب خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • خارج شدن دود سیاه از اگزور
  • ایجاد صداهای غیرعادی در موتور

آیا ریمپ ایسیو باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؟

جواب شما بله است؛ شرکت‌های خودروسازی برای اینکه ماشین تولیدی آن‌ها با تمامی شرایط آب و هوایی و جغرافیایی سازگار باشد و بتوان از هر نوع بنزینی در آن‌ها استفاده کرد، ایسیو ماشین‌های خودشان را محدود می‌کنند. یکی دیگر از دلایل این موضوع رعایت استانداردهای سختگیرانه محیط زیست است.

اما با ریمپ ایسیو و به روزرسانی آن می‌توانید ماشین خودتان را با بنزین موجود در جایگاه‌های ایران که معمولا دارای استاندارد یورو ۲ است و اکتان پایینی دارد سازگار کنید. این موضوع باعث می‌شود که مصرف سوخت ماشین شما به صورت تضمینی تا ۱۰ درصد کاهش یابد و از مزایایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم هم بهره مند شوید.

  • افزایش توان و گشتاور موتور حتی در صورت استفاده از بنزین بی کیفیت
  • رفع صدای تق تق موتور هنگام شتابگیری
  • رفع تاخیر دریچه گاز
  • رفع مکث بین تعویض دنده یک و دو
  • رفع مشکلات مربوط به فرسودگی کاتالیست
  • افزایش برد خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای در حالت CNG

سوالات متداول

۱- آیا تنظیم موتور را می‌توانیم خودمان انجام دهیم؟

این موضوع به تجربه و مهارت شما بستگی دارد. در صورتی که مهارت ضروری برای این کار را داشته باشید می‌توانید خودتان تنظیم موتور را انجام دهید اما در غیر این صورت بهتر است به یک تعمیرکار ماهر برای این کار مراجعه کنید

۲- آیا ممکن است دیاگ نیاز به تنظیم موتور را نمایش ندهد؟

بله! در برخی موارد ممکن است دیاگ نتواند به شما نشان دهد که موتور به تنظیم نیاز دارد یا خیر! برای اطمینان بیشتر بهتر است حتما به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
سخن نهایی

تنظیم مصرف سوخت با دیاگ یکی از کارهای ضروری است که باید حتما برای ماشین خودتان انجام دهید. معمولا در طول سال باید این کار حدودا سه یا چهار مرتبه انجام شود و در صورتی که این موضوع به تاخیر بیافتد ممکن است با مشکلات غیرقابل جبرانی مواجه شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.