۱۹ مورد از دلایل استارت نخوردن ماشین

0

در این مقاله قصد داریم به بررسی علت استارت نخوردن ماشین بپردازیم. فرض کنید برای روز پرمشغله خود آماده می‌شوید، به داخل ماشین خود می‌روید، اما با استارت نخوردن ماشین‌تان مواجه می‌شوید. دلایل زیادی برای روشن نشدن ماشین شما وجود دارد. قبل از درخواست کمک، چیزهایی وجود دارد که خودتان هم می‌توانید بررسی کنید.

رله استارت 206 رله استارت پراید کجاست رله استارت چیست نحوه بستن رله استارت استارت نخوردن پراید تعمیر استارت پراید تعمیرکار

خالی بودن باک بنزین، یکی از دلایل ساده روشن نشدن ماشین شماست. اگر قبلا سوختتان کم بود (یا گیج خراب است)، به احتمال زیاد عقربه‌ای که میزان سوخت را نشان می‌دهد، روی خالی یا «E» قرار دارد.

ماشین هنوز روشن نمی‌شود؟ اگر بعد از اینکه مطمئن شدید بنزین دارید، ماشین روشن نمی‌شود، یکی از موارد زیر می‌تواند دلیل آن باشد. بعضی از این موارد، مربوط به همه‌ی انواع ماشین است اما بعضی، فقط مختص ماشین‌های مدل بالا است.

علائم خرابی زغال استارت قیمت استارت پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو پارس تعمیرات تخصصی سمند آموزش باز کردن استارت سمند آموزش تعویض ذغال استارت آموزش مکانیک و برق خودرو استارت نخوردن سمند عیب یابی استارت خودرو اجرت تعمیر استارت سمند

۱) باتری خالی

باتری خالی، رایج‌ترین دلیل استارت نخوردن ماشین است. اگر دستگاه تست باتری دارید، آن را بررسی کنید تا ببینید ضعیف است یا نه. اگر هم ندارید، کابل‌های جامپر را امتحان کنید.

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

2) فرسودگی باتری

فرسودگی باتری می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. باتری خود را بررسی و تمیز کنید تا مطمئن شوید اتصال تمیز و کاملی وجود دارد، سپس دوباره سعی کنید ماشین‌تان را روشن کنید. کسی که در فروشگاه لوازم خودرو کار می‌کند، می‌تواند شما را به سمت محصولات مناسب راهنمایی کند و در مورد نحوه تمیز کردن باتری، مشاوره بدهد.

۳) کثیف بودن پایانه‌های باتری

اگر دور و اطراف پایانه‌های باتری، مقداری کثیفی سیاه یا مایل به سبز یا متمایل به سفید مشاهده کردید، ممکن است دلیل استارت نخوردن ماشین، ضعیف بودن اتصال باشد. بست‌ها را با دقت باز کنید (مواظب باشید، چون این کثیفی اسیدی است) و پایانه‌ها را با ابزار مناسبی تمیز کنید (مثل برس تمیز کننده ترمینال). اگر برس در دسترس ندارید، روی هر ترمینال ضربه بزنید تا مقداری از کثیفی‌ها بریزد و ماشین دوباره راه بیفتد.

۴)شل شدن بست‌های باتری

ممکن است باتری شما تمام نشده باشد، کاپوت را باز کنید و مطمئن شوید که بست‌های باتری سالم هستند و اسید ندارند. در غیر این صورت، آنها را سفت کنید و سعی کنید ماشین را دوباره روشن کنید.

۵) خراب شدن استارتر موتور

وظیفه چرخاندن فیزیکی موتور و روشن کردن آن را به عهده دارد. اگر مشکل از آن باشد، به یک استارتر جدید نیاز دارید.

۶) خراب شدن تسمه تایم

تسمه تایم تضمین می‌کند که سوپاپ‌های موتور در بازه زمانی مناسب، باز و بسته شوند تا سوپاپ‌ها و پیستون‌ها هرگز با هم برخورد نکنند. در موتور خودرو، تسمه تایم بیشتر از بقیه قطعات به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. خرابی تسمه تایم می‌تواند باعث آسیب فاجعه‌بار به موتور شود که حتی نیاز به تعویض موتور را ایجاد کند. خودروسازان، زمان تعویض تسمه تایم را مشخص می‌کنند. این زمان معمولا بر اساس مسافت پیموده شده، است. به طور کلی، این فاصله هر ۶۰,۰۰۰ مایل یا پنج سال است (هر کدام زودتر اتفاق بیفتد.)

۷) شکسته بودن یا ترک خوردن دلکو توزیع کننده برق

دلکو توزیع‌کننده، ولتاژ را از سیم پیچ یا کویل احتراق موتور، به شمع‌ها هدایت می‌کند. یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین وقتی است که رطوبت به زیر دلکو برسد و می‌تواند برای خودرو مشکل ایجاد کند. قبل از نصب مجدد، آن را با یک پارچه‌ی تمیز و خشک، پاک کنید. دلکوی آسیب دیده را حتما تعویض کنید. خبر خوب این است که بیشتر خودروهای جدیدتر، از بسته‌های کویل جداگانه استفاده می‌کنند که جایگزین توزیع کننده می‌شود. در خودروهای قدیمی، یک درپوش خراب ممکن است منجر به صداهایی شبیه ضربه زدن یا پرت‌پرت شود. از یک متخصص حرفه‌ای برای این مشکل کمک بگیرید.

۸) خراب شدن سیم پیچ یا کویل احتراق

سیم پیچ احتراق، ولتاژ باتری را به یک جرقه الکتریکی تبدیل می‌کند. وجود یک سیم‌پیچ احتراق آسیب دیده، به این معنی است که آب کافی برای ایجاد این جرقه وجود ندارد. شما به یک مولتی‌متر (ابزاری که برای اندازه گیری جریان الکتریکی، ولتاژ و مقاومت طراحی شده است) نیاز دارید تا قدرت جریان عبوری از سیم‌پیچ را بسنجید.

۹) گرفتگی فیلتر سوخت

گرفتگی فیلتر سوخت از رسیدن سوخت کافی به موتور جلوگیری می‌کند. اگر مشکل از فیلتر سوخت باشد، معمولاً به یک جایگزین نیاز دارید.

۱۰)خراب شدن رله پمپ سوخت

به نقل از اتوبلاگ (autooblog.com)، وقتی ماشین شما پرت پرت می‌کند و انگار جان ندارد- یا وقتی که آن را روشن می‌کنید و ناگهان خاموش می‌شود، ممکن است علت آن پمپ سوخت معیوب یا رله پمپ سوخت باشد. برای برگرداندن دوباره این خودرو به جاده، به کمک مکانیک نیاز دارید.

۱۱)سالم نبودن کلید سوئیچ

دلیل استارت نخوردن ماشین، ممکن است اصلا ربطی به خود ماشین نداشته باشد؛ ممکن است کلید خراب باشد. شاید بتوانید چیزی در دفترچه راهنمای مالک پیدا کنید تا ببینید چگونه ماشین را در این شرایط روشن کنید و برای دریافت کلید جدید اقدام کنید.

۱۲) مشکل داشتن سوئیچ استارت

سوئیچ استارت باعث می‌شود برق از باتری، به اجزای خودرو منتقل شود. اگر این انتقال برق وجود نداشته باشد، دچار مشکل می‌شوید. برای این مشکل هم باید به مکانیک مراجعه کنید‌.

۱۳) مشکل داشتن دینام

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

اگر می‌توانید ماشین را روشن کنید اما ناگهان می‌ایستد یا خاموش می‌شود یا اینکه چراغ‌های داخلی روشن و سپس کم نور می‌شود، ممکن است دینام مقصر باشد. نماد باتری هم ممکن است ظاهر شود و حتی بوی سوختگی هم حس کنید، زیرا دینام با تسمه کار می‌کند. هیچ راه حل سریعی وجود ندارد، بنابراین بهتر است یک متخصص نگاهی به ماشین بیندازد. اگر دینام آسیب زیادی دیده باشد، ممکن است به باتری هم آسیب رسانده باشد.

۱۴) به اندازه کافی نفشردن کلاچ

وقتی در حال رانندگی خودروی گیربکس دستی هستید، اگر کلاچ را به اندازه کافی فشار ندهید، ممکن است ماشین روشن نشود.

۱۵) آب گرفتن موتور

خودروهای مدرن نیازی به پمپاژ بنزین موقع استارت زدن ندارند، اما باید مواظب خودروهای مدل پایین‌تر باشید؛ زیرا به گفته کارشناسان، شمع‌های خیس نمی‌توانند جرقه لازم برای روشن کردن خودرو را ایجاد کنند.
موارد زیر فقط مختص خودروهای پیشرفته‌تر است.

۱۶) نچرخیدن کلید

یک نوع مکانیسم ضد سرقت عجیب ممکن است مسئول استارت نخوردن ماشین باشد: اگر فرمان شما در حالت قفل گیر باشد، ماشین روشن نمی‌شود. در حالی که کلید را می‌چرخانید، کمی فرمان را به هر دو طرف حرکت دهید تا موتور روشن شود.

۱۷) بسته نبودن کمربندهای ایمنی

باور کنید یا نه، بعضی از خودروها تا زمانی که کمربندهای ایمنی آن‌ها را به طور ایمن نبندید، با استارت نخوردن ماشین مواجه می‌شوید. هرچند که این ماشین‌ها امنیت بالایی دارند، اماخسته کننده هم هستند. پس قبل از اینکه بخواهید موتور خودرو را روشن کنید، کمربند خود را محکم کنید.

۱۸) سالم نبودن کامپیوتر

خودروهای مدرن دارای ابزارهای کامپیوتری نسبتاً پیشرفته‌ای هستند. اگر سنسور رایانه که وظیفه انتقال اطلاعات به موتور را دارد دچار مشکل شود، ماشین استارت نمی‌خورد و باید آن را نزد مکانیک ببرید.

۱۹) قرار داشتن ماشین در حالت رانندگی یا Drive

یکی دیگر از دلایل احتمالی استارت نخوردن ماشین شما این است که هرگز خودروی گیربکس اتوماتیک خود را در حالت پارک (park) قرار نمی‌دهید. دنده‌ها را از Drive یا دنده عقب (Reverse) خارج کنید و در حالت پارک بگذارید و دوباره امتحان کنید.

جمع‌بندی

به پایان مقاله علت استارت نخوردن ماشین رسیدیم. در حالی که طبیعتاً می‌خواهید مشکل را در اسرع وقت حل کنید، ابتدا باید متوجه شوید که علت استارت نخوردن ماشین چیست. در هر صورت نگران نباشید، به احتمال زیاد موارد بالا دلیل استارت نخوردن ماشین شماست، اما اگر خودتان نمی‌توانید مشکل را برطرف کنید یا با جستجو و بررسی در زیر کاپوت ماشین میانه خوبی ندارید، با یک مکانیک قابل اعتماد تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.