آموزش خرید خودرو از بورس کالا

0

راهنمای نحوه خرید خودرو از طریق بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی برای متقاضیان منتشر شد.

با توجه به اینکه این روزها برخی از خودروهای داخلی از طریق سازوکار بورس کالا به مردم ارائه می‌شود، برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس خواستار ارائه نحوه ثبت‌نام و دریافت کد بورسی برای تقاضای خودرو شدند که این مراحل به اختصار تقدیم می‌شود.

برای خرید خودرو ابتدا باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام، مراجعه و ثبت‌نام شود و مراحل احراز هویت به طور کامل انجام شود. سپس با دریافت پیامک کد ۱۰ رقمی سجامی به دلخواه می‌توان از طریق یکی از ۱۰۸ کارگزاری عضو بورس کالا که در بخش کارگزاری‌های فعال بورس کالا هم اعلام شدند، ثبت‌نام صورت می‌گیرد. پس از آن زمان صدور سامانه کد آنلاین بورس کالا می‌رسد که از طریق سامانه EBGO باید ابتدا کارگزاری عامل انتخاب و کد کارگزاری به عامل بورس کالا مشخص و مراحل ثبت‌نام انجام شود.

پس از آن بر روی گزینه اخذ کد بورس کالا کلیک شود و پس از تکمیل اطلاعات فردی شامل نشانی، اطلاعات شغلی، مالی باید یک حساب وکالتی در بانک باز شود که در بسیاری از کارگزاری‌ها افتتاح حساب وکالتی به صورت آنلاین قابل انجام است، اما در صورتی که افتتاح حساب وکالتی به صورت آنلاین مقدور نباشد، با مراجعه به بانک مورد نظر حساب وکالتی باز می‌کنند و در آن صورت فرایند ثبت‌نام کمی متفاوت است و باید در مرحله آخر ثبت‌نام و مرحله صدور کد آنلاین بورس کالا اقدام به دریافت معرفی‌نامه برای افتتاح حساب وکالتی کنید، در این مرحله کارگزار شما یکی از بانک‌های همکار را معرفی می‌کند و شما با انتخاب یکی از آن بانک‌ها حساب وکالتی دریافت می‌کنید و با پر کردن فرم و تحویل به بانک انتخاب‌شده حساب وکالتی باز می‌شود و بعد از آن با دریافت پیامک افتتاح حساب مجددا باید به سامانه صدور کد آنلاین بورس کالا مراجعه کنید با این تفاوت که این بار در قسمت اعلام حساب وکالتی باید وارد شوید و یک بار دیگرحساب وکالتی خود را در این سامانه تایید نمایید. در نهایت می‌توانید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور وارد سایت صدور کد آنلاین بورس کالا شوید و در قیمت خرید خودرو اقدام به ثبت سفارش به اندازه قیمت پایه و یا چند درصد بیش‌تر از آن نرخ پیشنهادی خود را ارائه کنید. در ضمن باید تا ساعت ۱۷ روز قبل از معامله نسبت به واریز وجه اعلام‌شده در دستورالعمل خودروی انتخابی به حساب وکالتی خود اقدام کنید.

این نکته هم قابل توجه است که در هنگام شارژ حساب وکالتی برای تسویه علاوه بر واریز هزینه خودرو باید مالیات و ۹ درصد از ارزش افزوده هم در نظر گرفته شود، و بعد از موفقیت در رقابت و خرید خودرو ۶ روز کاری مهلت دارید که تسویه صورت گیرد که در سه روز اول بدون جریمه و در سه روز دوم با اعمال جریمه انجام می‌شود. اما در صورتی که قیمت پیشنهادی شما کمتر از بقیه افراد بود، یعنی موفق به خرید خودرو نشدید و وجه بلوکه‌شده در حساب وکالتی شما به نفع خودتان آزاد می‌شود.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.