سیستم تزریق سوخت موترونیک چیست؟

0

به مجموعه‌ای از واحد‌های کنترل دیجیتال در موتور‌های توسعه یافته که با نام Robert Bosch Gmbh شناخته می‌شوند، سیستم موترونیک گفته می‌شود. این سیستم موظف است تزریق سوخت را به خوبی کنترل کرده و احتراق را در یک واحد مجزا ترکیب کند. موترونیک با قابلیت‌های منحصر به فردی که دارد مصرف سوخت، قدرت موتور و نحوۀ رانندگی را بهبود بخشیده و میزان تولید آلاینده‌ها را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بهترین موتور خودرو بهترین موتور کم مصرف قویترین موتور خودرو سریعترین موتور دنیا پرشتاب ترین خودرو جهان پرشتاب ترین خودروهای دنیا خودروهای 4 سیلندر پرشتاب موتور مرسدس بنز موتور بی ام و X6 موتور دوج چارجر قدرت موتور لامبورگینی هوراکان معرفی خودرو مجله خودرو دنیای خودرو

در این سیستم تزریق به صورت مستقیم صورت می‌گیرد، یعنی بخشی از سوخت به طور مستقیم وارد سیلندر می‌شود. موترونیک در سرسیلندر نزدیک شمع‌ها نصب می‌شود.

بر اساس تعداد سیلندر‌ها، این سیستم چندین انژکتور دارد. موترونیک قادر است در مدت زمان معین تزریق سوخت، کنترل ضربه، مصرف سوخت و کنترل آلایندگی را با زمان جرقه زنی ترکیب کند. به بیان دیگر موترونیک یک سیستم مدیریت کننده و کنترل‌گر است، در نتیجه به وسیله واحد کنترل الکترونیکی حلقه‌های باز- بسته موتور‌های بنزینی را کنترل می‌کند.

با رشد صنعت، این سیستم پیشرفته‌تر شده و این قابلیت را دارد به خوبی موتور را تحت فرمان و کنترل خود قرار دهد. اگر قصد دارید بیشتر با سیستم موترونیک آشنا شوید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید در ادامه همراه ما باشید.

بررسی سیستم مدیریت موتور در خودرو و هدف اصلی آن

چیدمان وسایل و قطعات ضروری به منظور کنترل موتور خودرو، توسط سیستم موتور خودرو صورت می‌گیرد. واحد سیستم مدیریت موتور در هنگام به سرقت رفتن خودرو مسدود شده و از راه اندازی مجدد موتور ممانعت ‌می‌کند. این سیستم همچنین زمان‌بندی و نسبت سوخت را برای اتفاق‌های احتمالی تنظیم می‌کند.

سیستم مدیریت موتور خودرو با استفاده از ECU، ورودی داده، سوخت ایده‌آل و مخلوط هوا را به صورت دقیق محاسبه کرده و خدمات مورد نیاز در این زمینه را ارائه می‌دهد.

این سیستم می‌تواند سرعت دور آرام موتور را تنظیم کرده و برای خودرو حداکثر سرعت را محدود کند. توجه داشته باشید، سیستم مدیریت موتور با عنوان EMS یعنی سیستم مدیریت موتور الکترونیکی نیز در صنعت و تکنولوژی شناخته می‌شود.

اهمیت تنظیم سیستم موترونیک خودرو

در هنگام فرسوده شدن قطعات، کارکرد غیر‌صحیح دریچه گاز و پمپ بنزین، وجود مشکل در سنسور‌ها و سیستم برق رسانی، تنظیم موتور باید به صورت دقیق و اصولی صورت بگیرد. در برخی مواقع وجود علائم فوق عملکرد موتور را مختل کرده و چراغ چک خودرو به راننده تذکر می‌دهد که موتور به تنظیم مجدد و آب بندی نیاز دارد. تنظیم نبودن موتور خودرو در سه حالت کاملاً محرز می‌شود:

  1. لرزیدن بدنه خودرو
  2. خاموش شدن ماشین در حین حرکت
  3. بد استارت خوردن اتومبیل

در صورت مشاهده این علائم شخص باید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کرده و این مشکل توسط افراد ماهر و کاربلد عیب‌یابی شده و در نهایت برطرف شود.

مزایای تنظیم موتور خودرو

‌همان‌طور که می‌دانید تنظیم نبودن موتور خودرو عواقب و مشکلات متعددی به همراه دارد. در نتیجه این مشکل باید سریعا پیگیری شود تا آسیب به موتور خودرو وارد نشود. بنابراین تنظیم موتور خودرو بسیار مهم است. در این قسمت به فواید تنظیم موتور خودرو اشاره خواهیم کرد:

  1. مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.
  2. عملکرد و کارکرد موتور را بهبود می‌بخشد.
  3. دود خروجی و آلاینده‌ها را از اگزوز به حداقل می‌رساند.
  4. شتاب اتومبیل را بالا می‌برد.
  5. دما و حرارت موتور را تنظیم می‌کند.
  6. طول عمر قطعات الکترونیکی و مکانیکی موتور خودرو را طولانی می‌کند.
  7. هزینه تعمیرات سالیانه خودرو را کاهش می‌دهد.
  8. ایمنی و آسودگی رانندگی را بالا می‌برد.

تنظیم موتور خودرو در سال باید ۲الی۴ بار صورت بگیرد تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

آموزش باز کردن سوزن انژکتور انواع سوزن انژکتور تعمیر سوزن انژکتور پراید دلایل کثیف شدن سوزن انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور علائم کثیفی سوزن انژکتور دلایل بالا رفتن مصرف سوخت دود سیاه نشانه چیشت علت خروج دود سیاه از اگزوز علت دود سیاه از اگزوز تندر 90 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

 

علائمی که تنظیم نبودن موتور خودرو را نشان می‌دهد!

وجود یک سری علائم که عملکرد خودرو را مختل کرده نشان می‌دهد، که ماشین به تنظیم موتور نیاز داشته، که در این قسمت به چند مورد از آن علائم اشاره می‌کنیم.

۱. بد استارت خوردن

در صورتی که هنگام استارت زدن، ماشین شما روشن نشد و یا پس از روشن شدن مجدد خاموش شد باید به منظور عیب یابی این مشکل به تعمیرگاه مراجعه کرده و در صورت لزوم و اثبات تنظیم نبودن موتور از تعمیرکار بخواهید اقدامات لازم را در جهت تنظیم موتور بکار بگیرد.

۲. ریپ زدن ماشین

از جمله عواملی که به راحتی می‌توان بر اساس آن‌ها به تنظیم نبودن موتور خودرو پی برد؛ لرزش موتور و ریپ زدن اتومبیل است. در این هنگام باید به تنظیم موتور اقدام کرده و فیلترهای سوخت را تخلیه کنید. چون ریپ زدن ماشین خطرناک بوده و در بزرگراه این مشکل منجر به تصادف شده و یا باعث چپ کردن ماشین می‌شود.

۳. روشن شدن چراغ‌های اخطار

در هنگام آسیب دیدن قطعات و مختل شدن عملکرد موتور خودرو، چراغ های اخطار روشن می‌مانند و بر این اساس به راننده تذکر می‌دهند به عیب یابی مشکل پرداخته و در اولین فرصت برای رفع این مشکل اقدام کند.

نحوه عملکرد سیستم جرقه زنی در موترونیک

در جرقه زنی، سیستم‌های تشکیل مخلوط و احتراق به صورت جداگانه عمل می‌کنند و عرضه سوخت توسط JETRONIC کنترل می‌شود. علاوه بر این سیستم احتراق الکترونیکی شرایط بهینۀ احتراق را فراهم کرده و در در آن سیستم تشکیل مخلوط و احتراق توسط موترونیک تلفیق می‌شوند تا جرقه زنی در مدت زمان معین و مناسب صورت بگیرد. انجام تمامی این فرایند توسط‌ کامپیوتر پیشرفته‌ای به نام، موترونیک امکان پذیر است.

ایرادات ایسیو زیمنس پایه های ایسیو زیمنس رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی نقشه ایسیو زیمنس بایفیول ایسیو زیمنس چیست شرکت زیمنس آلمان کامپیوتر خودرو ECU ECU S 2000 ECU SL96 چیست ecu چیست ecu پژو پارس ecu پراید کجاست ecu سمند کجاست آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 ECU زیمنس ecu خودرو تعمیرات تخصصی ecu انواع ای سی یو انواع ایسیو زیمنس آموزش برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیر ایسیو گاز آموزش ریمپ ecu مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

معرفی ESU MOTEC

یک سیستم موترونیک با ESU  که کاربردهای فراوانی دارد، بنچمارک M800 MOTEC است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای موتور‌های مدرن با حداکثر 12 سیلندر بسیار مفید و کارآمد است.

‏پیشرفته بودن و ایده‌آل بودن این ECU در برابر چرخش موتور‌های حرفه‌ای به خوبی محرز شده، در نتیجه جمع‌آوری داده و مدیریت کامل موتور به وسیله این سیستم ادغام شده و تنها با یک مرحله به طور کامل این دو عملیات به صورت همزمان انجام می‌شوند.

این ESU برای موتور‌های دوار با روتور‌های دوقلو، چهارگانه و سه‌تایی بسیار کارآمده است‌. این سیستم از سنسورهای اکسیژن اگزوز و سنسورهایی برای EMC دمای هوای ورودی و خنک کننده، ورودی موقعیت دریچه گاز، بوست توربو و فشار مطلق منیفولد ورودی تشکیل شده است. یک محصول دیگر که در زمینه‌ فوق عملکرد قدرتمند و مفیدی دارد، ESU SYVECS است که افراد با هزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه می‌توانند آن را خریداری کنند.
جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی سیستم موترونیک و کاربردهای آن در صنعت خودروسازی اشاره کردیم. این قطعه عملکرد مهمی در موتور خودرو داشته و آسیب دیدن آن در خیلی از مواقع سبب آسیب موتور خودرو می‌شود. سالیانه ۲ الی ۴ بار باید موترونیک خودرو تنظیم شود تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شده و یا آن‌ها را به حداقل برساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.