راکر در گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

0

موتور و گیربکس، ۲ بخش از خودرو هستند که می‌توان گفت مهم‌ترین نقش را در به حرکت درآمدن این وسیله ایفا می‌کنند. در واقع شما هنگام رانندگی با پدال گاز، موتور را و با دنده گیربکس را کنترل می‌کنید تا خودرو همان‌گونه که مدنظر دارید، حرکت کند.

البته هر کدام از این بخش‌ها از چندین قسمت دیگر تشکیل شده که همه آن‌ها در راستای کارکرد صحیح خودرو، باید عملکرد درستی را از خود به نمایش بگذارند.

یکی از بخش‌های گیربکس که اکثر افراد با نام آن آشنایی ندارند، راکر گیربکس است اما این قطعه چه وظیفه‌ای را در ساختار گیربکس برعهده دارد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کمی بیشتر با گیربکس خودرو آشنا شویم. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره با معرفی بیشتر این بخش از خودرو، پاسخ این سوال که راکر در گیربکس چیست و چه کاربردی دارد را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

گیربکس خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

تعمیر گیربکس هایما s5 تعمیرگاه تخصصی هایما انواع گیربکس CVT اجزای گیربکس CVT تعمیر گیربکس cvt تعمیر گیربکس اتوماتیک CVT تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک اجرت تعمیر گیرکس هایما تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی هایما مشخصات هایما s5 دفترچه راهنمای هایما S5 آموزش برق خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران

جعبه دنده یا گیربکس خودرو، گشتاور تولیدی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و شما با استفاده از آن می‌توانید به میزان موردنیاز خود این گشتاور را انتقال دهید. در واقع زمانی که شما هنگام رانندگی دنده را تعویض می‌کنید، با تغییر حالت گیربکس به خودرو اجازه حرکت در یک بازه مشخص سرعت را خواهید داد. به طور کلی از کاربردهای گیرکس می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

۱. تغییر جهت حرکت خودرو

زمانی که شما قصد حرکت به سمت عقب را دارید، باید با استفاده از اهرم یا دستگیره دنده و تغییر حالت گیربکس، خودرو را اصطلاحا در حالت دنده عقب قرار دهید.

۲. فعالیت خودرو در حالت بی‌حرکت

در صورتی که خودرو به گیربکس مجهز نباشد، این وسیله بدون استفاده از ترمز و نگه داشتن آن، قادر به ایستادن نخواهد بود. با بکارگیری این بخش می‌توان خودرو را در حالت خلاص قرار داده و از انتقال گشتاور به چرخ‌ها جلوگیری کرد.

۳. کنترل سرعت خودرو

تصور کنید که با یک سرعت مشخص در حال حرکت هستید اما شیب جاده یک‌باره تغییر پیدا می‌کند و شما وارد سراشیبی می‌شوید. در این شرایط گیربکس از افزایش بیش از حد سرعت خودرو بسته به حالتی که بر روی آن تنظیم شده، جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که این قابلیت شانس بروز برخی از خطرات احتمالی هنگام رانندگی را به حداقل ممکن می‌رساند.

راکر در گیربکس چیست؟

 لیور دنده چیست  گرفتن خلاصی لیور دنده  لیور دنده پژو 207  لیور دنده پژو 206  لیور دنده تندر 90  راکر گیربکس چیست  جا نرفتن دنده 206  جا نرفتن دنده پراید  جا نرفتن دنده ال 90  جا نرفتن دنده گیربکس اتومات  علت جا نرفتن دنده چیست  آموزش تعمیر گیربکس

بسیاری از افراد علاقه‌‌مند به رانندگی به دستگیره دنده که در کابین خودرو قرار دارد، راکر می‌گویند اما این تصور اشتباهی است. راکر در گیربکس یک قطعه نبوده و مکانیزمی است که دستگیره دنده را به میله‌ای که به صورت مستقیم به ماهک گیربکس وصل است، متصل می‌کند.

در صورتی که خودروی شما محور جلو باشد، راکر گیربکس در ناحیه فوقانی و یا کناری گیربکس قرار داشته و اگر خودرو محور عقب باشد، راکر در ناحیه زیرین گیربکس قرار دارد.

 لیور دنده چیست گرفتن خلاصی لیور دنده  لیور دنده پژو 207  لیور دنده پژو 206  لیور دنده تندر 90  راکر گیربکس چیست  جا نرفتن دنده 206  جا نرفتن دنده پراید  جا نرفتن دنده ال 90  جا نرفتن دنده گیربکس اتومات  علت جا نرفتن دنده چیست  آموزش تعمیر گیربکس
لیور دنده تندر 90

از آنجایی که راکر گیربکس از هر دو سمت تحت فشار بوده و در معرض لرزش زیادی قرار دارد، در صورت بی‌دقتی در نگهداری از آن، فعالیت گیربکس خودرو را دچار اختلال می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که شما باید در نگهداری از راکر مدنظر داشته باشید، روغن‌کاری منظم آن است تا راکر قادر به تحمل فشار تحمیل‌شده به خود باشد.

(آموزش تعویض دستی روغن گیربکس) همچنین در گیربکسصورتی که موادی همچون آب و خاک به لولاهای راکر نفوذ پیدا کنند، کل مکانیزم این بخش با مشکل مواجه خواهد شد. توجه داشته باشید که راکر گیربکس می‌تواند به طور میانگین تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر بدون مشکل فعالیت کند.

 لیور دنده چیست  گرفتن خلاصی لیور دنده  لیور دنده پژو 207  لیور دنده پژو 206  لیور دنده تندر 90  راکر گیربکس چیست  جا نرفتن دنده 206  جا نرفتن دنده پراید  جا نرفتن دنده ال 90  جا نرفتن دنده گیربکس اتومات  علت جا نرفتن دنده چیست  آموزش تعمیر گیربکس

اجزای راکر گیربکس

از زمانی که اولین نسل خودروها به بازار معرفی شدند تا به الان، ساختار تمام بخش‌های خودرو دچار تغییر و تحولاتی شده تا بازدهی آن‌ها افزایش پیدا کند. راکر گیربکس هم از این قاعده مستثنی نبوده و در این سال‌ها ساختار آن در جهت بهبود عملکرد دست‌خوش تغییرات مختلفی شده است. با این وجود عملکرد اصلی راکر تغییری پیدا کرده و کماکان همان وظیفه قدیمی خود را برعهده دارد. با این که ساختار و اجزای راکر بسته به نوع گیربکس نسبت به یکدیگر دارای تفاوت‌های مختلفی هستند، در ادامه میانی‌ترین بخش‌های راکر گیربکس را مرور خواهیم کرد.

  • دستگیره دنده (اهرمی که راننده با استفاده از آن گیربکس را کنترل می‌کند.)
  • میله رابط یا کابل
  • ماهک با دندانه
  • میله‌های ساختاربندی‌شده کمکی و قطعات مرتبط

فارغ از موارد ذکرشده، راکر می‌تواند شامل قطعات دیگری مثل فنر، محفظه، کابل و … نیز باشد. در کنار هم قرار گرفتن این قطعات باعث می‌شود که پس از تغییر موقعیت دستگیره دنده، حالت گیربکس نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن تغییر کرده و چرخ‌دنده مناسب وارد مدار جعبه دنده شود.

روشن شدن چراغ spt در x22 ،علت روشن شدن چراغ at مزدا 3 ،روشن شدن چراغ گیربکس ام وی ام x33 ،خطای گیربکس ۲۰۷ ،خطای گیربکس اتوماتیک ،چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه ،چراغ spt چیست
علائم خرابی راکر گیربکس

با وجود این که عملکرد راکر در گیربکس بسیار قابل اتکا است اما در صورت نگهداری ناصحیح، عملکرد آن به علت کارکرد یک‍‌سره این بخش در فواصل زمانی مختلف دچار اختلال می‌شود. در صورتی که شما نکات مهم در نگهداری از راکر گیربکس را نادیده گرفته و در این راستا هزینه لازم را نکنید، با خرابی قسمتی از راکر و یا بروز اختلال در عملکرد کلی این مکانیزم، شما باید هزینه بیشتری را صرف تعمیر راکر کنید.

زمانی که عملکرد راکر با مشکل روبه‌رو شده باشد، شما با مشاهده برخی از علائم باید اقدامات لازم به منظور تعمیر و رفع مشکل را در نظر بگیرید. علائم خرابی راکر عبارتند از:

  1. بازی کردن اهرم تعویض دنده (شل شدن)
  2. در تعویض دنده با مشکل مواجه شدن (نیاز به اعمال فشار زیاد، گیر کردن و …)
  3. اعمال نشدن یکی از دنده‌ها (کار نکردن دنده ۱ یا ۲ یا …)
  4. اعمال دنده اشتباهی (اعمال شدن دنده ۳ به‌جای دنده ۱ و …)

با این که بروز چنین اختلالاتی ممکن است در لحظه برای شما خطرآفرین واقع نشود اما در صورت نادیده گرفتن مشکل و عدم اقدام برای رفع آن، به مرور زمان عملکرد این بخش از خودرو به صورت کامل مختل خواهد شد و شما برای جبران خسارت باید هزینه زیادی را صرف کنید.

در این شرایط وضعیت راکر در گیربکس باید توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد تا پس از شناسایی اختلال، تدابیر لازم برای رفع آن اندیشیده شود. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۷ علامت خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو و ۹ علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین را نیز مطالعه فرمایید.

هزینه تعمیر گیربکس ام وی ام 315 مشکل گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام ۵۵۰ زمان تعویض روغن گیربکس ام وی ام ۵۵۰ ساعتی گیربکس ام وی ام 550 حجم روغن گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام 110 روشن شدن چراغ گیربکس ام وی ام

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که گیربکس ماشین دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای بوده و عیب‌یابی و تعمیر آن به تخصص نیاز دارد. در صورتی که در این زمینه تجربه‌ای ندارید، توصیه می‌کنیم که تعمیر راکر را به افراد دارای صلاحیت بسپارید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با تعمیرکاران خودروی مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

منبع:آچاره

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.