موتور EF7 پلاس جدید ایران خودرو (EFP)

1

تولید موتور EF7 پلاس در بهمن 1401

نسل جدید خانواده موتورهای EF7 ایران خودرو بزودی معرفی می‌شود. براساس اطلاعات رسمی ایران خودرو، این پیشرانه جدید با نام تجاری موتور EFP شناخته می‌شود اما در واقع، همان موتور EF7P است که از مدت‌ها پیش، طراحی و توسعه آن در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو، آغاز شده.

موتور EF7P قدرتمندترین قوای محرکه‌ای است که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود. این موتور جدید برای اولین‌بار بر روی دناپلاس توربو جدید نصب شود که امکانات ایمنی و رفاهی بیش‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد.

  • تست خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک
  • بررسی خودرو دنا پلاس توربو 6 دنده
  • تست خودرو دنا پلاس توربو 5 دنده

آقای عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو، می‌گوید موتور جدید EFP، روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو، هم‌زمان با تارای سال، در دهه فجر 1401 آغاز می‌شود. پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده است.

تفاوت موتور EF7 با موتور EFP

آقای پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات، میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EF7P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی، متفاوت است.

با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد. در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود و روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید (با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر) نصب شود.

بهینه سازی صورت گرفته روی این پیشرانه، موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF7 توربو قدیمی شده است. آقای پیرمحمدی، در خصوص تفاوت موتور EFP با موتور EF7 قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم ها محسوب می‌شود. پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با بهره‌گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده خواهند داشت. پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ری‌را نیز که سال 1402 تولید انبوه آن آغاز می‌شود، نصب کند.

مشخصات فنی موتور EFP

پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و 16 سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز 240 نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF7 توربو قدیمی قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری معادل 215 نیوتن متر را تولید می‌کند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود 10 تا 20 اسب بخار قدرت بالاتر و 25 نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی می گوید

    باسلام این موتورروی دناپلاس توربوشارژاتومات تحویل برج شش۱۴۰۲هم گذاشته میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.