۸ نکتۀ مراقبت از کلاچ خودرو در برابر آسیب

4

با این که هنگام رانندگی، کلاچ می‌تواند برای ما آزاردهنده باشد اما آسیب رسیدن به این بخش از خودرو، چالش‌های بیشتری را برای ما به همراه دارد.

آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله خودرو کارستان آموزش تعمیر کلاچ

زمانی که شما در حال رانندگی هستید، باید با استفاده از اهرم دنده میزان گشتاور تولیدی موتور را کنترل کنید. این روند در خودروهایی که به جعبه دنده اتوماتیک مجهز نیستند، باید با فشردن پدال کلاچ پشت سر گذاشته شود و همین نکته، برای نشان دادن میزان اهمیت کلاچ در این خودروها کافیست.

از آنجایی که در فواصل زمانی مختلف، عملکرد این بخش از خودرو ممکن است همانند دیگر قسمت‌ها با اختلال مواجه شود، شما باید در استفاده و نگهداری از آن دقت بیشتری به خرج دهید اما چگونه می‌توان از کلاچ خودرو مراقبت کرد؟ در این مقاله از مجله آچاره با بررسی این موضوع، به شما در مراقبت از کلاچ خودرو در برابر آسیب کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 علائم خرابی صفحه کلاچ خودرو

آموزش تعویض دیسک و صفحه کلاچ بهترین دیسک و صفحه خودرو دیسک و صفحه کلاچ علائم تمام شدن دیسک و صفحه علائم تعویض دیسک و صفحه علت زود تمام شدن دیسک و صفحه زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ دیسک و صفحه کلاچ چیست آموزش تعمیر کلاچ بکسواد صفحه کلاچ دلایل خراب شدن سیم کلاچ دلایل سوختن صفحه کلاچ دلایل سفت بودن کلاچ آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی خودرو سیستم کلاچ گیربکس اتوماتیک

هنگامی که عملکرد صفحه کلاچ خودرو با مشکل روبه‌رو می‌شود، شما علائم مختلفی را مشاهده خواهید کرد که در صورت نادیده گرفتن این علائم، مقیاس آسیب در خودروی شما گسترده‌تر خواهد شد. به همین دلیل آشنایی با علائم خرابی صفحه کلاچ، به شما در شناسایی به‌موقع این اختلال و رفع آن کمک زیادی خواهد کرد. در ادامه با مرور این علائم، اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

  • زمانی که پدال کلاچ خودرو نسبت به حالت معمول خود، سفت‌تر شده باشد، احتمالا عمر مفید صفحه کلاچ رو به اتمام است. کلاچ سالم باید در تمامی اوقات حالت ارتجاعی داشته باشد و هرگونه تغییر در این شرایط، نشان‌دهنده عملکرد ناصحیح این بخش از خودرو است.
  • اگر صفحه کلاچ خودرو خراب شده باشد، شما هنگام استفاده از دنده یک و دنده عقب با مشکل مواجه خواهید شد. در این شرایط جا زدن این ۲ دنده دشوارتر از گذشته می‌شود و شما به راحتی قادر به جا زدن آن‌ها نخواهید بود. البته اگر این مشکل در تمامی دنده‌ها وجود داشته باشد، احتمالا روغن گیربکس ماشین تمام شده است و شما با تعویض این روغن می‌توانید عملکرد صحیح این بخش را بازیابی کنید.
  • در صورتی که همزمان با افزایش دور موتور، شتاب خودرو ثابت می‌ماند و بیشتر نمی‌شود، شرایط صفحه کلاچ به بررسی بیشتری نیاز دارد. البته شما برای تست این مشکل یک راهکار پیش روی خود دارید. به این منظور هنگامی که با سرعت پایین (۲۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت) در حال حرکت هستید، خودرو را روی دنده ۴ بگذارید. پس از قرار دادن خودرو بر روی این دنده، پدال گاز را بفشارید. اگر در این شرایط شتاب و سرعت خودرو افزایش پیدا نکرد، صفحه کلاچ خودرو قادر به اجرای صحیح وظیفه خود نیست.
  • تعویض دنده نباید صدای خاصی تولید کند و اهرم دنده باید بدون هیچ مشکل خاصی جابه‌جا شود. اگر هنگام تعویض دنده صدای غیرطبیعی به گوش می‌رسد، احتمالا زمان تعویض صفحه کلاچ ماشین شما فرا رسیده است!

نحوه مراقبت از کلاچ خودرو در برابر آسیب

آموزش تعویض دیسک و صفحه کلاچ بهترین دیسک و صفحه خودرو دیسک و صفحه کلاچ علائم تمام شدن دیسک و صفحه علائم تعویض دیسک و صفحه علت زود تمام شدن دیسک و صفحه زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ دیسک و صفحه کلاچ چیست آموزش تعمیر کلاچ بکسواد صفحه کلاچ دلایل خراب شدن سیم کلاچ دلایل سوختن صفحه کلاچ دلایل سفت بودن کلاچ آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی خودرو سیستم کلاچ گیربکس اتوماتیک

با این که صفحه کلاچ هر خودرویی دارای یک عمر مفید است و شما باید این قطعه را در فواصل زمانی معینی تعویض کنید اما این عمر مفید را می‌توان افزایش یا کاهش داد. در صورتی که شما در نگهداری از صفحه کلاچ خودرو کوتاهی نکنید، عمر مفید این بخش افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

البته این قاعده در صورت استفاده ناصحیح از کلاچ هم صدق می‌کند و عدم مراقبت از صفحه کلاچ می‌تواند این قطعه را با سرعت بسیار بیشتری خراب کند. به همین دلیل آگاهی داشتن نسبت به نحوه مراقبت از کلاچ خودرو، در بلندمدت می‌تواند هزینه‌های نگهداری از خودروی شما را کاهش دهد. در این راستا با بررسی عوامل مهم در مراقبت از کلاچ ماشین در برابر آسیب، نکات مهم در این روند را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

۱. استفاده صحیح از کلاچ خودرو

آموزش باز کردن پدال کلاچ آموزش قلق گیری پدال کلاچ باز کردن پدال گاز پدال ترمز پدال گاز چیست پدال کلاچ چیست دلایل لرزش پدال ترمز علت چوب شدن پدال ترمز علت لرزش پدال گاز چیست علت لرزش پدال کلاچ تعمیر و نگهداری خودرو لرزش پدال ترمز 206 اتومات

شاید در نگاه اول استفاده از کلاچ کار پیچیده‌ای به نظر نرسد اما باید گفت که این روند چندان هم ساده نیست. چرا که استفاده کردن از کلاچ بدون در نظر داشتن نکات مهم، در بلندمدت به ساختار این بخش از خودرو آسیب جدی وارد خواهد کرد. بنابراین اگر شما هم فکر می‌کنید که استفاده صحیح از کلاچ صرفا شامل فشردن پدال کلاچ می‌شود، نکاتی که در ادامه مرور می‌کنیم را به دقت مطالعه کنید:

  1. پس از فشردن پدال کلاچ، پای خود را روی پدال نگه ندارید و همزمان با فشردن پدال گاز، این پدال را به‌آرامی رها کنید. با رعایت این نکته شما درگیری صفحه کلاچ را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهید داد.
  2. شما باید صرفا در مواقع موردنیاز از کلاچ استفاده کنید. به عنوان مثال، زمانی که خودرو را متوقف می‌کنید، نباید پای خود را روی پدال کلاچ نگه دارید؛ بلکه باید خودرو را روی دنده خلاص قرار دهید و پدال کلاچ را رها کنید. اهمیت رعایت این نکته در شرایطی همچون ترافیک دوچندان می‌شود و بی‌توجهی شما در این شرایط می‌تواند عملکرد صفحه کلاچ را با اختلال مواجه کند.
  3. فراموش نکنید که پدال کلاچ محل استراحت پای شما نیست و هنگام رانندگی شما نباید پای خود را روی پدال کلاچ قرار دهید. با این که تصور بسیاری از افراد این است که قرار دادن پا بر روی پدال کلاچ هیچ فشاری به صفحه کلاچ وارد نمی‌کند، باید گفت که هر چقدر هم که فشار پای شما روی این پدال کم باشد، کماکان صفحه کلاچ خودرو را درگیر خواهد کرد. در نتیجه صرفا در مواقع موردنیاز پای خود را بر روی پدال کلاچ قرار دهید.
  4. برای کاهش سرعت خودرو از دنده معکوس استفاده نکنید. پدال ترمز به همین منظور در اختیار شما قرار دارد و استفاده از دنده معکوس صرفا در مواقع اضطراری قابل توجیه است. استفاده زیاد از دنده معکوس، عمر صفحه کلاچ را به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داد، بنابراین در طول رانندگی این نکته را نادیده نگیرید.
  5. زمانی که قصد پارک کردن دارید، با استفاده از ترمز دستی، خودرو را در موقعیت خود ایمن کنید. با این که در دنده گذاشتن ماشین نسبت به حرکت آن جلوگیری به عمل می‌آورد اما با انجام این کار، شما به صفحه کلاچ خودرو فشار وارد می‌کنید. اهمیت رعایت این نکته وقتی سطح موردنظر دارای شیب است، بیش از پیش می‌شود و عدم رعایت این مسئله می‌تواند به مرور زمان باعث خرابی صفحه کلاچ خودروی شما شود.

۲. تعویض استاندارد دنده

هنگام تعویض دنده شما باید ۲ نکته مهم را مدنظر خود داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. زمانی که قصد تعویض دنده را دارید، باید پدال کلاچ را تا انتها بفشارید و سپس نسبت به تعویض دنده اقدام کنید. نصفه گرفتن کلاچ و تعویض دنده می‌تواند صفحه کلاچ را تحت فشار زیادی قرار دهد. بنابراین قبل از فشردنِ کامل پدال کلاچ، موقعیت دنده را جابه‌جا نکنید. شما باید قبل از جابه‌جا کردن موقعیت اهرم دنده، از کامل فشرده شدن پدال کلاچ اطمینان حاصل کنید.
  2. در رها کردن پدال کلاچ عجله نکنید. پس از این که شما دنده را عوض کردید، باید پدال کلاچ را به‌آرامی رها کنید. در صورتی که این پدال به صورت ناگهانی رها شود، به صفحه کلاچ خودرو فشار بسیار زیادی وارد می‌شود و سلامت این قطعه را به خطر میندازد.

۳. استفاده از شتاب مناسب

اگر شما هم در شتاب گرفتن عجله دارید و می‌خواهید سرعت خودرو را در مدت زمان بسیار کوتاهی افزایش دهید، باید بدانید که عمر صفحه کلاچ در این شرایط به شدت کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه برای افزایش شتاب حوصله به خرج دهید و از شتاب گرفتن غیرمعمول با خودروی خود بپرهیزید تا صفحه کلاچ خودرو مدت زمان بیشتری را برای شما کار کند.

۴. نگهداری صحیح از خودرو

یکی از مسائلی که عمر تمام بخش‌های خودرو از جمله صفحه کلاچ را افزایش خواهد داد، مراقبت صحیح از این وسیله است. شما با بررسی روزانه شرایط بخش‌های مختلف خودرو می‌توانید عمر مفید همه قسمت‌ها را به صورت قابل‌توجهی افزایش دهید. از جمله این مراقبت‌ها می‌توانیم به بررسی شرایط مایعات، روغن بخش‌های مختلف و … اشاره کنیم.

۵. سرنشینان مجاز

هر خودرو برای سوار کردن تعداد محدودی از افراد طراحی شده است و شما نباید نسبت به این میزان مجاز بی‌توجه باشید. اگر سرنشینان مجاز خودروی شما ۵ نفر تعیین شده است، شما با سوار کردن افراد بیشتر به قطعات خودرو از جمله صفحه کلاچ فشار زیادی وارد خواهید کرد که کاهش عمر این قطعه را با خود به همراه دارد.

۶. حرکت صحیح در سربالایی

اگر در یک سطح دارای شیب رو به بالا در حال رانندگی هستید، برای کاهش دادن سرعت خود نباید با کلاچ کار کنید. کاهش سرعت خودرو برعهده سیستم ترمز این وسیله است و شما با استفاده از دیگر بخش‌ها به این منظور، فشار زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کنید. در این شرایط صرفا برای تعویض دنده از پدال کلاچ استفاده کنید.

۷. مراقبت از کلاچ خودرو با تعویض به موقع روغن و فیلترها

یکی از بخش‌های بسیار مهم سیستم جعبه دنده، روغن گیربکس است که بدون وجود آن، مشکلات زیادی در این ساختار ایجاد خواهد شد. در صورتی که روغن گیربکس خودروی شما در شرایط خوبی قرار نداشته باشد، چرخ‌دنده با اصطکاک زیادی حرکت می‌کنند که یکی از نتایج آن، خراب شدن صفحه کلاچ ماشین است. کارشناسان توصیه می‌کنند که روغن گیربکس پس از طی کردن بین ۴۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

فراموش نکنید که اگر شما تعویض روغن گیربکس را به هر دلیلی به تعویق بیندازید، در آینده هزینه بیشتری را متحمل خواهید شد. همچنین شما در تعویض فیلترها نیز نباید کوتاهی کنید تا جعبه دنده و صفحه کلاچ قادر به انجام صحیح وظایف خود در بهترین شرایط باشند. بهتر است که فیلترهای خودرو همزمان با روغن بخش‌های مختلف تعویض شوند تا خودرو بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

۸. توجه به عملکرد کلاچ و صدای آن

اگر همیشه وقتی در حال رانندگی هستید، به موسیقی گوش می‌کنید؛ نباید یک نکته مهم را از خاطر ببرید. صدایی که بخش‌های مختلف خودرو تولید می‌کنند، یکی از ساده‌ترین نشانه‌ها برای تشخیص وجود اختلال در عملکرد این بخش‌هاست. بنابراین شما باید با گوش کردن مقطعی به این صداها، اختلال موجود در خودرو را در مدت زمان کوتاهی شناسایی کنید.

به این منظور حداقل هفته‌ای یکبار ضبط خود را خاموش کرده و به صداهای تولیدی خودرو توجه کنید. اگر در این شرایط هرگونه صدای غیرطبیعی شنیدید، باید ریشه این مشکل را با کمک یک فرد متخصص شناسایی کنید. کارشناسان مجرب آچاره در راستای انواع تعمیرات تخصصی خودرو در کنار شما خواهند بود و شما با ثبت یک درخواست ساده می‌توانید در منزل خود از این خدمات بهره‌مند شوید.
 جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم که اطلاعات مهم راجع به مراقبت از صفحه کلاچ خودرو را در اختیار شما قرار دهیم. شما با رعایت نکاتی که در این مطلب مرور کردیم، می‌توانید عمر صفحه کلاچ را افزایش دهید و نسبت به خراب شدن زودتر از موعد این قطعه پیشگیری به عمل آوردید./آچاره

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. محمد جواد می گوید

    با عرض سلام بابت مطالب مفید شما سپاسگزارم.
    باآرزوی موفقیت.

  2. حمید تیتی می گوید

    مطلب خیلی مفیدی بود ممنون

  3. سعید می گوید

    خدا خیرتون بده که این مطالب مفید را یاد میدید تا هزینه های سنگین برامون نداشته باشه بسیار تشکر وسپاسگزارم…

  4. ارشاد می گوید

    ممنون بابت مطالب مفیدتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.