۵ روش بالا بردن سیستم تعلیق (ارتفاع) ماشین

0

تغییر دادن ظاهر خودرو و بالا بردن سیستم تعلیق یا پایین آوردن آن، شاید از نظر خیلی‌ها جالب نباشد و معتقد باشند که این کار به ماشین آسیب می‌زند. اما خیلی‌ از رانندگان هم معتقدند که با بالا بردن سیستم تعلیق و یا پایین تر آوردن آن، می‌توان کارکرد آن را ارتقا داد. با ما باشید تا با ۵ روش بالا بردن سیستم تعلیق (ارتفاع) ماشین آشنا شوید.

سیستم تعلیق ماشین چیست و چه می‌کند؟

سیستم تعلیق، باعث می‌شود وقتی داخل ماشین نشسته‌اید، لرزش‌ها و تکان‌های ماشین بر سطح جاده به درون اتاقک خودرو منتقل نشود. این سیستم ارتعاشات و نوسانات را به کمک فنرهایی که دارد، می‌گیرد و مانع رسیدن آن‌ها به اتاقک ماشین می‌شود.علاوه بر این کار، سیستم تعلیق در کنترل و فرماندهی ماشین حین رانندگی نیز نقش دارد و مانع لغزش چرخ‌ها می‌شود.

چند مدل سیستم تعلیق وجود دارد؟

تعمیر جلوبندی پژو 405 جلوبندی پژو 206 عیب یابی جلوبندی پژو قیمت لوازم جلوبندی پژو 206 اجزای جلوبندی پژو 206 تعمیر جلوبندی 206 تعویض سیبک پژو 206 علائم خرابی پلوس 206 علائم خرابی شاسی پژو 206 آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو

  • سیستم تعلیق مک فرسون: فنرها و کمک فنرها به شاسی ماشین وصل می‌شوند و وزن ماشین را تحمل می‌کنند. این سیستم تعلیق نسبت به انواع دیگر آن ارزانتر است.
  • سیستم تعلیق مستقل: این سیستم برای ماشین‌های مسابقه‌ای و آفرود بسیار مناسب است چون طراحی این سیستم طوری است که اگر یکی از چرخ‌های ماشین با مانعی روبرو شد، چرخ‌های دیگر تحت تاثیر قرار نگیرند و این ویژگی برای ماشین‌های مسابقه‌ای فوق‌العاده است و از واژگونی آن‌ها پیشگیری می‌کند.
  • سیستم تعلیق طبق دار: این سیستم، بسیار نرم و روان است و بسیار خوب ماشین را در جاده و پیچ و خم کنترل می‌کند. علت این کنترل عالی، وجود دو طبق در پایین و بالای سیستم تعلیق است که با فنر مارپیچی به هم وصل شده اند.

۱. بالا بردن سیستم تعلیق با میله‌های چرخشی

میل ژامبون چیست میل ژامبون پژو 206 میل ژامبون پژو 405 کجاست بلبرينگ ژامبون 206 تعویض بلبرینگ ژامبون سمند قیمت بلبرینگ ژامبون زانتیا گیریس کاری بلبرینگ ژامبون اجرت تعمیر اکسل 206 اکسل چیست اکسل پژو 405 بلبرینگ اکسل عقب 206 تعمیر اکسل عقب پژو 405 تعمیر اکسل عقب سمند علائم خرابی اکسل عقب 206 مشکلات اکسل چیست آموزش مکانیکی و جلوبندی

کار میله‌های چرخشی، کمک به جذب ضربه‌هاست. این میله‌ها، برخلاف نامشان همیشه نمی‌چرخند و در انتهای خودرو بی‌حرکت نشسته‌اند، اما با توجه به نوع حرکت، چرخش هم دارند و باز و بسته می‌شوند. اگر این میله‌های چرخشی را سفت کنید، ارتفاع آن زیاد شده و باعث بالا بردن سیستم تعلیق می‌شود.

میله‌های چرخشی، با چرخیدن خود، فشار عمودی وارد شده بر خود را جذب می‌کنند و باعث خشک شدن و سفتی بدنه ماشین، و بالا رفتن ارتفاع آن می‌شوند.

۲. افزایش ارتفاع با بلوک‌های پلی یورتان

 آموزش تنظیم ارتفاع خودرو  پلی یورتان چیست  آموزش تنظیم ارتفاع عقب سمند  تنظیم ارتفاع پژو پارس  تنظیم ارتفاع خودرو  تنظیم ارتفاع خودکار ECS  نحوه بالا بردن ارتفاع خودرو  انواع سیستم تعلیق خودرو  سیستم تعلیق 405  سیستم تعلیق چیست  سیستم تعلیق خودرو

خیلی‌ها فکر می‌کنند که با بالا رفتن ارتفاع خودرو، تعادل آن بهم خورده و سانحه‌آفرینی می‌کند. اگر عاشق ماشین‌های بلند هستید، برای بالا بردن سیستم تعلیق ماشین می‌توانید از بلوک‌های پلی یورتان استفاده کنید. این بلوک‌ها بین بدنه خودرو و چارچوب آن فاصله ایجاد می‌کنند و هیچ لطمه‌ای به کنترل ماشین و تعادل آن وارد نمی‌کنند. همچنین، با این کار کل بدنه به‌طور کاملا یکسانی بالا می‌رود و ارتفاع می‌گیرد. اگر آفرودباز هستید، این کار عملکرد آفرود خودرو را ارتقا می‌دهد.

۳. بالا بردن سیستم تعلیق با سیستم هیدرولیک

با استفاده از سیستم هیدرولیک برای بالا بردن سیستم تعلیق، نیاز نیست چارچوب دستکاری شود. سیستم هیدرولیک، هم می‌توان ارتفاع را افزایش، و هم کاهش دهد. اگر خواستید به این روش سیستم تعلیق را بلندتر کنید، حواستان به ایمنی کار باشد. اگر بخواهید سیستم تعلیق جلوی ماشین یا کل بدنه را بالا ببرید، با این روش کاملا شدنی است.

۴. افزایش ارتفاع با کیت

اگر خواستید ارتفاع بدنه خودروی شاسی بلندتان را بالاتر ببرید، می‌توانید از کیت استفاده کنید. بدین ترتیب هم قد ماشین بلندتر شده و هم هندلینگ و کنترل آن راحت‌تر می‌شود.

۵. افزایش ارتفاع فنر لوله‌ای برای بالا بردن سیستم تعلیق

با بالا بردن ارتفاع فنرهای لوله‌ای، می‌توانید ارتفاع ماشین را بلندتر کنید. فنرهای جلویی و عقبی ماشین را می‌توانید عوض کنید و به جای آن‌ها از فنرهای لوله‌ای با ارتفاع مناسب استفاده کنید که ارتفاع سیستم تعلیق بلندتر شود.

مزایای افزایش ارتفاع ماشین

  1. ظاهر ماشین زیبا می‌شود.
  2. کنترل ماشین راحتتر شده و فرمان بهتر کار می‌کند.
  3. راندمان ماشین در پیچ‌وتاب‌ها بهتر می‌شود.
  4. بادشکنی خودرو بهبود پیدا می‌کند.

پایان

اگر شما هم دوست دارید که بدنه ماشینتان با چرخ‌ها فاصله زیادی داشته باشد، می‌توانید این کار را انجام دهید. با بالا بردن سیستم تعلیق هیچ اتفاقی برای چارچوب ماشین نمی‌افتد و آسیب نمی‌بیند. البته باید این کار هم مثل باقی کارها با رعایت اصول ایمنی و استاندارد صورت بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.