دلایل سوختن چراغ جلو در خودروها چیست ؟

0

حتماً در هنگام رانندگی به خودروهایی برخورده اید كه چراغهای عقب یا جلوی آنها سوخته است و امكان دیده شدن آنها را در شب به حداقل رسانده است.

ممکن است این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد و با این چالش رو به رو شده باشید.چنانچه به دنبال این هستید که علت اینکه چراغ جلو خودرو می سوزد چیست را بیابید مقاله درج شده را مطالعه نمایید.

راننده اینگونه خودروها به دلیل كاهش میزان دیده شدن و پایین آمدن ایمنی خودروهایشان، علاوه بر به خطر انداختن سلامتی خود، رانندگان دیگر را در معرض تصادف قرار می دهند و متأسفانه اغلب رانندگان به این امر حیاتی اهمیتی نشان نمی دهند و برای تعویض لامپهای سوخته چراغ خودروی خود اقدامی نمی كنند.

سیستم روشنایی یك خودرو در ایمنی سرنشینان آن مخصوصاً در تاریكی شب از اهمیت بالایی برخوردار است. ایراداتی مانند تنظیم نبودن چراغهای جلو، نقص مدار الكتریكی خودرو و یا سوختن لامپ چراغهای جلو یا عقب تأثیر منفی بر روی میزان دید راننده می گذارند كه باید مورد كنترل راننده خودرو قرار گیرند.

راه حل چیست؟

به منظور افزایش عمر مفید لامپ‌های چراغ جلو می ‌توانید چندین اقدام را انجام دهید :

1- حتی المقدور هنگام رانندگی از نور بالای خودرو استفاده نکنید یا از تعویض مداوم بین نور بالا و نور پایین خود داری کنید .

2- اگر ممکن است ، نگذارید که چراغ ‌ها بیش از 5 ساعت در شب روشن بمانند . این امر از داغ شدن بیش از حد چراغ‌ ها جلوگیری می ‌کند .

3- توان مصرفی لامپ ‌ها باید با آمپر و ولتاژ مصرفی باتری و دینام هماهنگی داشته باشد .

4- هنگام تعویض لامپ ها ، در حد امکان از لمس کردن بخش شیشه‌ ای لامپ خودداری کنید .

دلایل سوختن لامپ چراغ های خودرو و روش های جلوگیری از آن :

سوختن لامپ ، شایع ترین علت خرابی چراغ های جلو با عقب است ، كه باعث می شود یكی از چراغ ها یا هر دوی آنها كار نكنند و باعث عدم دید كافی برای راننده و همچنین ایجاد اشكال در دیده شدن توسط رانندگان دیگر می گردد .

سیم پیچ داخل لامپ ها یا همان فیلامان( Filament )  از فلز بسیار سختی به نام تنگستن ساخته می شود و وقتی كه لامپ خودرو روشن می شود ، سیم داخل آن در اثر حرارت زیاد به نقطه ذوب خود نزدیک می شود .

در حالتی كه در اثر تغییر ناگهانی در ولتاژ یا میزان جریان برق ، درجه حرارت سیم داخل لامپ بالاتر رود ، سیم مذكور ذوب شده و از وسط و یا از محل اتصال خود پاره شده و جدا می گردد كه باعث خاموش شدن ناگهانی لامپ می شود و در این حالت اصطلاحاً لامپ خودرو سوخته است .

تنگستن ( Tungsten) فلزی است به رنگ خاکستری و بسیار سخت كه سیم های حاصل از آن در مقابل کشش و حرارات مقاومت بسیار زیادی دارند . این فلز بالاترین نقطه ذوب را در میان عناصر دارد و در حرارت 3380 درجه سانتی گراد ذوب می شود .

سوال اینجاست كه چرا سوختن لامپ چراغ ها در خودروهای داخلی بسیار بیشتر از خودروهای وارداتی است و آمار خودروهای داخلی با چراغ های سوخته بیشتر از خودروهای خارجی می باشد ؟

در وهله اول ، مطمئناً نوع لامپ و كیفیت آن تأثیر زیادی در میزان كاركرد لامپ و مقاومت آن در برابر سوختن دارد ، ولی عوامل دیگری مانند ایراد در سیستم دینام یا باتری ، شارژ بیش از حد برق ، نوسانات برق در لامپ ها ، اشكال در فیوز ها ، نقص در مدار سیم كشی خودرو و حتی لمس قسمت شیشه ای لامپ در هنگام تعویض در سوختن لامپ های چراغ خودرو مؤثر هستند .

اقداماتی برای كاهش میزان سوختن لامپ ها

برای تعویض لامپ چراغ های خودرو از لامپهای ارزان قیمت استفاده نكنید و حتی المقدور از برند های توصیه شده شركت سازنده خودرو استفاده نمایید .

برای افزایش عمر لامپ های چراغ های خودرو ، در طول روز از روشن كردن چراغ ها و یا چراغ دادن های بی مورد خودداری کنید .

در هنگام رانندگی در شب ، از نور بالای چراغ ها كمتر استفاده نموده و از تغییر حالت مكرر و ممتد از نور بالا به نور پایین و بالعكس خودداری نمایید .

در مواقعی كه هوا بارانی یا مه آلود نمی باشد ، چراغ های مه شكن را بی مورد روشن نكنید .

در هنگام رانندگی در شب ، بیشتر از 5 ساعت لامپ چراغ های جلو و عقب خودرو را روشن نگذارید و حتی در رانندگی های طولانی مدت نیز گاهی آنها را خاموش كنید تا از داغ شدن بیش از حد لامپ ها جلوگیری نمایید .

توان مصرفی لامپ های مورد استفاده ، باید طبق دفترچه راهنمای خودرو و مطابق با استاندارد كارخانه سازنده ، با آمپراژ و ولتاژ درج شده بر روی باتری و دینام خودرو هماهنگی داشته باشد .

هنگام تعویض لامپ ها ، در حد امكان از لمس کردن بخش شیشه ای لامپ خودداری کنید ، چرا كه چربی روی انگشتان باعث تمركز حرارت در یك نقطه حباب شیشه ای و كاهش عمر لامپ می شود .

همچنین به خاطر داشته باشید كه لمس كردن لامپ های هالوژن باعث عوارض پوستی و هورمونی می گردد .

بررسی و چک کردن سیستم روشنایی خودروی

آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران دانستنی های فنی خودرو آموزش برق خودرو آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو سمند دلیل سوختن لامپ خودرو سوختن لامپ پراید علت سوختن لامپ مه شکن 206 علت سوختن لامپ های led

همچنین لازم است حداقل ماهی یكبار سیستم روشنایی خودروی خود را توسط روشن كردن کلیه چراغ های خودرو ، تغییر وضعیت دسته راهنما و دكمه فلاشر و پا گذاشتن روی پدال ترمز و قرار دادن اهرم تعویض دنده به حالت دنده عقب ، عملكرد كلیه لامپ های سیستم روشنایی خودروی خود را کنترل نمائید و در صورت روشن نشدن هر یک از آنها ، هر چه سریع تر لامپ مربوطه را تعویض كنید ؛ چرا كه روشن نشدن چراغهای جلو و عقب ، چراغ های ترمز ، چراغ های دنده عقب ، چراغ راهنما و یا فلاشر ممكن است ایمنی شما و سرنشینان خودروی شما را به خطر بیاندازد.

اگر یکی از لامپ های چراغ جلو بسوزد ، به دلیل افزایش میزان جریان الكتریكی روی لامپ دیگر ، ممكن است دیگری نیز پس از مدتی بسوزد .

پس به دلیل دشواری تعویض لامپ چراغ جلو ، بهتر است حتی در صورت سوختن یكی از آنها ، هر دو لامپ را با هم تعویض کنید .

بسته به مدل خودرو ، ممکن است لامپ چراغ جلوی آن به صورت همزمان دارای هر دو رشته نور بالا و پایین بوده و به اصطلاح ( دوكانتكت ) باشد و یا اینكه دو لامپ جداگانه ( تك كانتكت ) برای نور بالا و نور پایین استفاده شوند .

بعد از تعویض لامپ باید به جهت نور چراغ دقت كنید وآن را تنظیم نمایید . البته ممكن است لامپ نسوخته باشد و اشکال در فیوز ، سوکت یا کلید چراغ نیز باعث عمل نکردن چراغ خودرو شود .

در صورت سوختن فیوز ، باید آن را با فیوزی با آمپر مناسب تعویض کنید و در صورت سالم بودن فیوز ، باید لامپ یا لامپ های معیوب را تعویض نمایید .

دلایل سوختن مدام چراغ های جلو خودرو چیست؟

خرید هدلایت

نشت کردن آب به داخل چراغ خودرو

یکی از دیگر عوامل مهمی که باعث سوختن چراغ های جلو شما می شود نشت آب به محفظه چراغ می باشد. هر نشانه از تراکم داخل چراغ یا بخار گیری چراغ خودرو ممکن است نشانه نشت آب به داخل محفظه چراغ های جلو باشد.

لامپ هنگامی که روشن است به درجه حرارت بالایی می رسد و تماس هر گونه مایع سرد با آن منجر به شکستن حباب آن می شود. بنابراین یکی از عوامل سوختن چراغ های جلو می تواند نشت آب به دورن چراغ ها باشد.

روشن کردن چراغ جلو قبل از استارت زدن

یکی از عادت های بد رانندگی روشن کردن چراغ های جلو قبل از راه اندازی خودرو یا خاموش کردن چراغ ها پس از خاموش کردن آن است. آیا شما هم چنین عادتی را دارید؟ در صورتی که جواب شما مثبت باشد، باید زود زود منتظر سوختن چراغ های جلو خود باشید.

هنگام راه‌اندازی وسیله نقلیه، چه با چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت، بسیاری از خودروها برق را از لوازم جانبی روشن مانند چراغ های جلو، ضبط و غیره منحرف می‌کنند تا حداکثر انرژی را به کویل های سر شمع برسانند.

اگر قبل از روشن کردن وسیله نقلیه خود چراغ های جلو را روشن کنید، چراغ ها خاموش می شوند و پس از روشن شدن موتور دوباره روشن می شوند.

این چرخه قطع و وصل سریع چراغ ها ممکن است عمر لامپ های آنها را کاهش دهد.

دست زدن به لامپ

تعویض لامپ چراغ جلو 206 تعویض لامپ چراغ جلو سمند تعویض لامپ دنا تعویض لامپ پراید تعویض لامپ پژو پارس باز کردن چراغ جلو خودرو تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

لامپ های هدلایتی که در دماهای بالا کار می کنند، مانند لامپ های هالوژن و زنون، از یک پوشش شیشه ای کوارتز مخصوص برای مقاومت در برابر دمای عملیاتی بالا استفاده می کنند.

اگر مجبورید شیشه لامپ را لمس کنید، همیشه باید دستکش بپوشید یا از دستمال پارچه ای یا کاغذی استفاده کنید.

اگر شیشه را با انگشتان برهنه لمس کنید، روغن پوست شما به شیشه می‌چسبد و ممکن است هنگام روشن شدن لامپ باعث ایجاد

لکه‌های داغ روی شیشه شود و در نتیجه گرمای ناهموار و احتمالاً شکستگی شیشه ایجاد می شود.

با این وجود سعی کنید با احتیاط بیشتری لامپ های چراغ جلو را لمس کنید و در صورت امکان حباب چراغ های هالوژن را با دست لمس نکنید.

درجه حرارت شدید

یکی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر طول عمر چراغ ها درجه حرارت می باشد. رشته های تنگستن در حرارت بالا به راحتی شکسته می شوند.

همانطور که می دانید گازهای هالوژن انرژی الکتریکی دریافتی را به گرمای شدید تبدیل می کنند و در نتیجه باعث ساطع شدن نور می شوند.

با این وجود گرمای زیادی تولید می کنند که در دراز مدت باعث شکستن رشته ها می شود.

اگر مقدار زیادی در شب رانندگی می کنید یا در مکان هایی رانندگی می کنید که نیاز به چراغ های روشنایی دارد، زمان روشن بودن چراغ ها افزایش می یابد و در نتیجه آن احتمال شکستن رشته های بیشتر می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.