آموزش تمیز کردن استاتور و روتور دینام ماشین

0

دینام یکی از قطعات بسیار مهم الکتریکی در خودرو است. این قطعه وظیفه دارد تا برق مورد نیاز خودرو را تامین کند. در برخی اوقات ممکن است در عملکرد این قطعه اختلالی به وجود آمده و دینام دیگر همانند سابق کار نکند. از جمله دلایل مهم این مشکل می‌توان به کثیف بودن دینام اشاره کرد.

در واقع پس از گذشت مدت زمانی ممکن است روی هریک از قطعات موتور گردوغبار و آلودگی‌هایی ایجاد شود. در برخی اوقات کثیف بودن اجزای خودرو دردسرساز نیست. اما در مواقع دیگر آلودگی قطعه‌ای همانند دینام می‌تواند تا حد بسیار زیادی مشکل‌ساز باشد. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه تمیز کردن دینام ماشین را به صورت مرحله به مرحله شرح دهیم. به دلیل این‌که تمیز کردن این قطعه بسیار حساس و تا حدودی پیچیده است، پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید.

 تمیز کردن دینام ماشین

تمیز کردن دینام خودرو معمولا شامل کار با قطعات کوچک الکتریکی می‌­شود. توجه داشته باشید که برای پاک کردن این قطعه، با احتیاط زیاد آن را از موتور خارج کنید، زیرا ممکن است در حین جداکردن دینام از موتور، دیگر قطعات الکتریکی نیز آسیب ببینند. شما می‌توانید برای پاک کردن این قطعه از انواع محلول‌های چربی‌زدا یا مواد تمیزکننده غیرقابل اشتعال استفاده کنید. توصیه می‌شود که اگر در زمان خارج کردن و تمیز کردن دینام ماشین با مشکلی مواجه شدید، سریعا نزد یک تعمیرکار خودرو یا برق‌کار  بروید.

مراحل نحوه تمیز کردن دینام ماشین

آلترناتور پراید آلترناتور چیست فرق دینام با آلترناتور چیست قیمت آلترناتور آفتامات دینام چیست آموزش تصویری تعویض تسمه دینام 405 اجرت تعمیر دینام ماکسیما اجزاء تشکیل دهنده دینام انواع دینام خودرو تعمیر دینام خودرو تعمیر دینام سمند ef7 دلایل سوختن دینام خودرو دلایل خراب شدن دینام عیب یابی دینام دینام چیست وظیفه دینام چیست برق خودرو چیست

همان‌طور که در ابتدای متن نیز گفته شد، دینام جزو قطعات الکتریکی بسیار حساس خودرو است و تمیز کردن آن باید با حساسیت و دقت زیادی انجام شود. شما باید این‌کار را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید تا آسیبی به قطعه وارد نشود. برای منظور تمیز کردن دینام باید مراحل زیر را به درستی انجام دهید:

۱. جدا کردن دینام از موتور

اولین مرحله برای پاکسازی دینام، جدا کردن آن از موتور است. شما باید در ابتدا پایه‌های این قطعه را باز کرده و کاملا از منبع تغذیه جدا کنید. توجه داشته باشید که به هیچ‌وجه نباید برق وارد دینام شود، زیرا ممکن است شما در هنگام کار دچار برق‌گرفتگی شوید. پس از جدا کردن پایه دینام، لازم است که تمام پیچ‌‌ و مهره‌های آن را باز کنید. در صورتی‌که احساس می‌کنید قطعه دارای شارژ الکتریکی است، می‌توانید با استفاده از ابزاری به نام مولتی‌متر آن را بررسی کنید.

جدا کردن سیم‌ها از دینام

آفتامات دینام چیست قیمت آفتامات دینام پژو 405 نحوه نصب آفتامات بوق پراید دلایل سوختن دینام خودرو علت سوختن دینام پراید تعمیر دینام پراید تعمیر آفتامات دینام پراید مکانیک پراید تعمیرات تخصصی پراید آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش باتری سازی

برای جدا کردن این قطعه لازم تا همه سیم‌ها را با دقت کافی جدا کنید. برای این‌کار باید به بخش بیرونی دینام نگاهی بیندارید تا سیم‌هایی که را که این قطعه را به اجزای دیگر متصل می‌کند، پیدا کنید. معمولا رنگ این سیم‌ها آبی، سیاه یا قرمز است. بنابراین پیدا کردن آن‌ها کار سختی نیست. بعد از پیدا کردن سیم‌ها باید با استفاده از یک آچار کوچک آن ها را بچرخانید تا از موتور جدا شوند.

به محل هریک از سیم‌ها دقت کنید تا بتوانید مجددا آن ها را به پایانه متصل کنید. حتی می‌توانید پیش از باز کردن سیم‌های دینام از محل اتصال آن‌ها عکس بگیرید‌.

۲. برداشتن قرقره با استفاده از کش دنده

در دینام میله‌ای فلزی وجود دارد که دارای یک قرقره است. این قطعه شبیه به یک چرخ است که در انتهای میله فلزی قرار گرفته‌است. شما باید برای تمیز کردن دینام ماشین این قطعه را جدا کنید. شما می‌توانید برای این‌کار از دنده ‌کش استفاده کنید. اگر به به دنده‌کش دسترسی ندارید، می‌توانید این وسیله را از ابزار فروشی‌ها خریداری کنید.

۳. زنگ‌های انتهایی را با پانچ وسط علامت بزنید

در قسمت انتهایی دینام شما قطعات دایره شکلی را مشاهده می‌کنید که اغلب آن‌ها با PVC ساخته شده‌اند. به دلیل این‌که قطعات دایره‌ای شکل باید از دینام جدا شوند، بهتر است که محل قرارگیری آن­ها را علامت‌گذاری کنید تا کار شما آسان‌تر شود.

برای این‌کار باید یک پانچ مرکزی را در قسمت بیرونی قطعه دایره‌ای شکل قرار داده و با استفاده از یک چکش روی آن ضربه بزنید تا یک علامت کوچیک ایجاد شود.

۴. بازکردن پیچ‌های انتهایی با استفاده از آچار سوکت

هریک از قطعات دایره‌ای که به آن‌ها زنگ‌ دینام نیز گفته می‌شود، دارای ۸ عدد پیچ هستند که شما باید برای تمیزکردن دینام ماشین آن­ها را باز کنید. شما باید با استفاده از یک آچار سوکت پیچ‌ها را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به راحتی جدا شوند.

البته استفاده از آچار سوکت نمی‌تواند برای هرنوع دینامی مناسب باشد. در برخی اوقات لازم است تا از وسایلی مثل آچار جعبه یا پیچ‌گوشتی استفاده کنید.

۵. ضربه زدن روی زنگ‌های دینام با استفاده از چکش

پس از این‌که پیچ‌ها را کاملا باز کردید، زنگ یا همان قطعه دایره‌ای، همچنان به دینام متصل است. شما باید برای جداکردن این قطعه یک چکش بسیار نرم و کوچک را انتخاب کنید، سپس پیچ گوشتی را میان زنگ و دینام قرار داده و با استفاده از چکش به آن ضربه بزنید تا قطعه از دینام جدا شود‌.

تمیز کردن قطعات دینام

پس از انجام مراحل جدا کردن و باز کردن دینام، نوبت به تمیز کردن قطعات آن ‌می‌رسد. شما برای این‌کار باید به صورت زیر عمل کنید:

۱. کثیفی‌های بیرون موتور را با یک دستمال پاک کنید

از خیس کردن دینام خودداری کنید، زیرا این‌کار باعث شده تا اجزای داخل آن خیس شده و آسیب ببینند. در ابتدا با استفاده از یک دستمال تمیز آلودگی‌های قطعات را از بین ببرید. اما اگر همچنان قطعات چرب و کثیف بودند، لازم است تا از یک محلول چربی‌زدا استفاده کنید. شما می‌توانید این محلول را در هر فروشگاهی پیدا کنید. توجه داشته باشید که پیش استفاده از محلول چربی‌زدا برای تمیز کردن دینام ماشین حتما دستورالعمل روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنید.

۲. سنباده‌کشی قسمت‌های فلزی دینام

در برخی از قسمت‌های دینام ممکن است آلودگی‌های سفت و سختی به اجزای فلزی چسبیده باشد. این کثیفی‌ها با دستمال و محلول چربی‌زدا از بین نمی‌روند. برای تمیز کردن بخش‌های فلزی دینام بهتر است که از یک سنباده بسیار ریز و کوچک استفاده کنید. شما باید به آرامی سنباده را روی اجزای فلزی بکشید تا هرگونه کثیفی ساییده شده و از بین برود. لازم به ذکر است که به هیچ‌وجه برای پاک کردن این نواحی از آب یا مواد شیمیایی استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که خیس شدن یا ساییده شدن سیم‌ها سبب اتصال کوتاه دینام شده و مشکلات زیادی را در خودرو ایجاد می‌کند. بنابراین حتما در سنباده کشی دقت کافی داشته باشید‌.

۳. تمیزکردن داخل دینام با دستمال و مایع تمیز‌کننده

لازم است بدانید که برای تمیز کردن دینام ماشین باید حتما از مایع تمیز‌کننده غیرقابل اشتعال استفاده کنید. در ابتدا یک پارچه کاملا تمیز را برداشته و آن را به محصول پاک کننده آغشته کنید. سپس دستمال را به هر قسمتی که فکر می‌کنید آلوده است، بکشید.

۴. بستن مجدد دینام

بعد از اتمام مراحل تمیز کردن دینام ماشین باید قطعه را دوباره مونتاژ کرده و ببندید. این کار باید با دقت و حساسیت زیادی انجام شود تا دینام بتواند عملکرد درستی داشته باشد. برای مونتاژ این قطعه باید به صورت زیر عمل کنید.

۵. قرار دادن سیم‌ها به داخل حلقه برس

ممکن است در زمان جداکردن قطعات برخی سیم‌ها شل شده باشند. بنابراین لازم است که همه سیم‌های دینام را چرخانده و به شکل یک سیم پیچ دربیاورید، سپس آن‌ها را داخل حلقه برس بگذارید. توجه داشته باشید که در حین کار سیم‌ها نشکنند، زیرا آسیب دیدن آن‌ها سبب عدم عملکرد درست دینام خواهد شد.

۶. بستن زنگ‌های دینام

شما باید قطعات دایره‌ای یا همان زنگ دینام را در قسمتی که با استفاده از پانچ علامت‌گذاری کرده‌اید قرار داده و سپس محکم کنید. پس از محکم کردن زنگ‌ها نوبت به بستن پیچ‌های انتهایی می‌رسد.

۷. ضربه زدن روی پیچ‌های انتهایی

بعد از این‌که با استفاده از پیچ‌گوشتی تمامی پیچ‌ها را متصل کرده و محکم کردید، باید توسط یک چکش پلاستیکی و نرم روی پیچ­ها ضربه بزنید. این‌کار باعث می‌شود تا مطمئن شوید که زنگ دینام بقیه اجزای موتور را به درستی نگهداری می‌کند.

۸. وصل کردن دینام به منبع تغذیه

در ابتدا نیز گفته شد که بهتر است محل اتصال سیم‌ها را به یاد داشته یا از آن عکس بگیرید. در این مرحله لازم است تا سیم‌ها را روی پایانه قرار دهید، سپس پیچ‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. بعد از این‌کار شما می‌توانید به راحتی دینام را به منبع تغذیه متصل کنید.


جمع بندی

کثیف بودن دینام از جمله مشکلاتی است که سبب ایجاد اختلال در برق­رسانی خودرو می‌شود. بنابراین تمیز کردن دینام ماشین هر چند وقت یک‌بار بسیار ضروری است. تمیز کردن این قطعه طی چندین مرحله انجام می‌شود و شما باید در حین انجام این‌کار، دقت زیادی به خرج دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.