چگونه یک راننده تدافعی خوب باشیم

0

همان طور که می دانید، تصادف با خودرو به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاقی بسیار ناگوار باشد. بزرگ‌ترین آن‌ها بدون شک آسیب‌های جانی است که تصادف رانندگی می‌تواند برای شما و سرنشین‌های خودرو به وجود بیاورد، ولی موارد منفی بسیار زیاد دیگری غیر از این مورد هم وجود دارند. تصادف کردن دردسر بزرگی است، جدای از مشکلات و کارهایی که باید نزد بیمه انجام بدهید، از سوی دیگر خودرویی در دست شما خواهد ماند که اگر آسیب آن شدید باشد باید به فکر فروشش به اوراقی‌ها باشید یا در صورتی که وقت و حوصله کافی دارید، خودتان آن را تعمیر و مانند روز اول خود کنید. تعمیر خودرو بدون شک برای شما ارزان تمام نخواهد شد و همان طور که می دانید، با یک تصادف و استفاده از کوپن بیمه، تخفیف خود را نیز از دست خواهید داد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، تصادفات خودرویی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک راننده به وقوع بپیوندد.

با این اوصاف، می‌توان گفت که انتخاب یک سبک رانندگی تدافعی، این روزها می‌تواند کار بسیار عاقلانه‌ای باشد. راننده تدافعی به کسی می گویند که قادر است به کنش‌های رانندگان اطراف خود واکنش نشان داده و از تصادف با دیگر راننده‌هایی که بسیار بد رانندگی می‌کنند جلوگیری کند. یک راننده تدافعی خوب بودن می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های شما، حتی در مواقعی جان شما را هم نجات دهد.

خوشبختانه، هر کسی می‌تواند با اضافه کردن چند عادت راحت و آسان به رانندگی خود، تبدیل به یک راننده تدافعی خوب شود. اگر این کارها را انجام دهید، خود شما، کیف پول شما و خودروی شما بسیار سپاس گزار خواهند بود.

قسمت اول: خودروی خود را برای رانندگی تدافعی آماده کنید

قدم اول: ترمزهایی سالم داشته باشید و سرویس‌های آن را به موقع انجام دهید اطمینان حاصل کنید که ترمزهای خودرو به خوبی کار می‌کنند و سر وقت سرویس‌های دوره‌ای آن را انجام می‌دهید.

مهم نیست چقدر راننده تدافعی خوبی هستید و چقدر دست فرمان خوبی دارید، وقتی ترمزهای خودرو از کار بیفتد هیچ چیزی نخواهد توانست جان شما را نجات دهد. از آن جایی که ترمزها مهمترین قطعه خودرو از نظر ایمنی محسوب می‌شوند و کلید اصلی رانندگی تدافعی خوب هستند، باید اطمینان حاصل کنید که ترمزهای خودرو همیشه در بهترین وضعیت خود می‌باشند.

همیشه ترمزهای خودروی خود را نزد یک مکانیک ماهر بازدید و در صورت وجود مشکل، آن را رفع نمایید.

قدم دوم: چراغ‌های سالم داشته باشید؛ اطمینان حاصل کنید که همه چراغ‌های خودرو سالم بوده و به درستی کار می‌کنند.

 

بخشی از یک رانندگی تدافعی، واکنش نشان دادن به راننده‌های دیگری است که در اطراف شما حین رانندگی حضور دارند. هرچند، بخشی از این موضوع به این ربط دارد که آن‌ها هم بتوانند به صورت کاملاً ایمن نسبت به رفتار شما واکنش نشان دهند.

یک بخش مهم از این موضوع با داشتن چراغ‌هایی سالم ارتباط دارد. هر ماه یک بار، بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام چراغ‌ها شامل چراغ‌های جلو، مه شکن‌ها، نوربالا، چراغ‌های ترمز و چراغ‌های راهنما همگی به خوبی کار می‌کنند. برای انجام این کار، می‌توانید از یک فرد دیگر کمک گرفته و اطمینان حاصل کنید که همه چراغ‌ها سالم هستند.

هر زمان که متوجه شدید یکی از چراغ‌ها به درستی کار نمی‌کند، حتماً آن‌ را تعمیر کنید. اگر چراغ‌های جلو یا عقب خراب شده باشند، اهمیت این موضوع بسیار بیشتر می‌شود.

نکته: حتماً، همیشه هنگام دور زدن یا پیچیدن به یک خیابان دیگر، از چراغ‌های راهنما استفاده کنید.

قدم سوم: آینه‌های خود را تنظیم کنید. همیشه قبل از شروع رانندگی آینه‌های خود را تنظیم کنید.

در حالی که بسیار از تجهیزات ایمنی خودروها، این روزها از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برند، آینه‌ها متاسفانه این گونه نیستند، با این حال، آینه‌ها هنوز هم یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی خودروی شما محسوب می‌شوند. آینه‌های بغل نقش بسیار مهمی در از بین بردن نقاط کور دید شما حین رانندگی دارند و آینه وسط دید عقب، به شما کمک می‌کند تا محیط اطراف خود را هر لحظه ببینید.

قبل از شروع رانندگی، همیشه هر دو آینه بغل و آینه وسط را تنظیم کنید تا حداکثر دید ممکن در اختیار شما قرار بگیرد.

نکته: در حالی که آینه‌ها را تنظیم می‌کنید، حتماً صندلی و فرمان خودرو را هم تنظیم نمایید تا پشت فرمان، حین رانندگی وضعیت کاملاً راحتی داشته باشید.

بخش دوم: با دقت و با یک حالت تدافعی رانندگی کنید

قدم اول: هشیار باشید. تا زمانی که کاملاً بیدار نشده‌اید پشت فرمان به هیچ وجه ننشینید.

 

بسیاری از مردم هنگامی که خواب آلود هستند سعی می‌کنند با آن مقابله کنند. متاسفانه، این یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که پشت فرمان یک خودرو می‌توانید انجام دهید. اگر احساس می‌کنید که خسته شده‌اید، خودرو را متوقف کرده و کمی استراحت کنید، یا اگر امکانش وجود داشته باشد ادامه رانندگی را به فردی دیگر بسپارید.

در حالی که هیچ وقت نباید هنگام خواب آلودگی رانندگی کنید، چند موضوع وجود دارند که می‌توانید برای از بین بردن خواب آلودگی هنگام رانندگی انجام دهید. پنجره‌های خودرو را باز کنید، با صدای بلند موسیقی گوش بدهید و آب و کافئین بخورید.

قدم دوم: چشمان خود را کاملاً باز نگاه دارید. با چشمانی کاملاً باز رانندگی کنید تا همیشه حواستان به همه جا در حین رانندگی باشد.

بخشی مهم از یک راننده تدافعی بودن این است که از وضعیت اطراف خود در حین رانندگی کاملاً آگاه باشید. علاوه بر نگاه کردن به جاده، باید حواستان به آینه‌های بغل و آینه وسط جمع باشد. از پنجره‌ها بیرون و نقاط کور خود را نگاه کنید و اگر خودروی شما سنسور نقاط کور دارد، حتماً به آن‌ها توجه نمایید.

قدم سوم: متناسب با سرعت ترافیک عبوری رانندگی کنید. به هیچ وجه خیلی سریع‌تر یا خیلی کندتر از سرعت ترافیک عبوری رانندگی نکنید.

 

وقتی در آزادراه رانندگی می‌کنید، سعی کنید از نظر سرعت هماهنگ با خودروهای دیگر رانندگی نمایید. اگر سریع‌تر یا کندتر از هر کس دیگری رانندگی کنید، تفاوت موجود در سرعت‌های شما و دیگر رانندگان زمان بسیار کم‌تری در اختیار شما برای هماهنگ شدن با آن‌ها قرار خواهد داد.

قدم چهارم: حواستان را کاملاً جمع کنید. هنگام رانندگی کاملاً حواستان باید متمرکز روی جاده باشد.

زمانی که رانندگی می‌کنید، همیشه باید حواس خود را به طور کامل روی جاده متمرکز کنید. حین رانندگی به هیچ وجه با گوشی تلفن همراه خود کار نکنید. از غذا خوردن حین رانندگی یا نگاه کردن به فیلمی که سرنشین‌ها در حال تماشای آن هستند بپرهیزید. فقط به جاده و خودروهای اطراف خود توجه کنید.

قدم پنجم: یک حالت رانندگی مناسب را همیشه حفظ کنید. دستان خود را روی فرمان و پاهای خود را روی پدال‌ها نگه دارید.

 

یک بخش مهم از رانندگی ایمن است که به سرعت و به راحتی بتوانید به اتفاقات پیرامون خود واکنش نشان دهید. اگر خودرویی به صورت ناگهانی جلوی شما بپیچد، یا خودروی جلویی ترمزی ناگهانی بگیرد، باید آمادگی داشته باشید تا به سرعت به آن واکنش نشان دهید، در غیر این صورت ریسک تصادف برای شما بسیار بالاتر خواهد بود.

برای این که بتوانید به خوبی و به سرعت واکنش نشان دهید، حتماً باید یک فرم رانندگی مناسبی داشته باشید. همیشه دستان خود را روی فرمان و در موقعیت ساعت ۲ و ۱۰ نگه دارید. همیشه پای خود را بالای پدال‌ها نگه دارید تا در صورت نیاز، در کسری از ثانیه بتوانید پدال ترمز یا گاز را بگیرید.

قدم ششم: با محیط اطراف خود سازگار شوید. خود را با جاده، وضعیت‌های مختلف و شرایط متفاوتی که ممکن است هر لحظه به وجود بیاید، هماهنگ کنید.

یک بخش بسیار مهم از رانندگی تدافعی این است که توانایی سازگار شدن با شرایط جدید داشته باشید. هر وضعیت رانندگی کاملاً خاص و متفاوت می‌تواند باشد، از این رو باید همیشه قادر به این باشید که خود را با هر شرایطی که ممکن است به وجود بیاید هماهنگ کنید.

 

اگر شرایط آب و هوا مناسب نیست، سرعت خودرو را کم کنید، ترمزهای سخت و ناگهانی نگیرید و با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. اگر می‌خواهید از چراغ سبز عبور کنید و در عرض چند ثانیه چراغ قرمز شد، اندکی تعلل کنید تا اگر خودرویی در سوی دیگر حرکت کرده بتوانید از وقوع تصادف جلوگیری نمایید. و اگر دیدید خودرویی در کنار شما بسیار بد و بی احتیاط رانندگی می‌کند، تا جایی که بتوانید از آن خودرو دور شوید.

همیشه حین رانندگی آگاه و هشیار باشید و به عواقب و مشکلاتی فکر کنید که اگر با این نوع راننده‌ها بخواهید درگیر شود ممکن است برای شما پیش بیایند.

زمانی که به عادات و روال رانندگی تدافعی عادت کردید، این نوع رانندگی همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند. همیشه به نکاتی که در این مطلب گفته شد اهمیت بدهید، زیرا این موارد می‌توانند خودروی شما و حتی جان شما را نجات دهند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های رانندگی سالم قبل از حتی شروع رانندگی اتفاق می افتد، از این رو همواره به صورت منظم سرویس‌های دوره‌ای خودروی خود را انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.