نکته‌ای که قبل از خرید یک شاسی بلند باید بدانید

0

اندازه بزرگ‌تر، صندلی‌های بیشتر و فضای بار اضافی همه و همه شاسی بلندها را به گزینه‌ای بسیار محبوب برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد ۵ نکته که قبل از خرید یک شاسی بلند باید آن‌ها را در نظر بگیرید با شما صحبت کنیم. لطفاً با زوم فور کار همراه باشید. البته قبل از این که به بیان این ۵ نکته بپردازیم، از آن جایی که خیلی ها هنوز تفاوت کراس اور و شاسی بلند را نمی دانند، قصد داریم در توضیحی کوتاه، این موضوع را برای شما بیان کنیم.

شاسی بلندها و کراس اورها چه فرقی با هم دارند؟

TOYOTA CHR قیمت تویوتا CHR مشخصات تویوتا C-HR محصولات جدید تویوتا بهترین خودروهای 2020 تازه های خودرو مجله خودرو معرفی خودرو

کراس اور تویوتا C-HR در مقابل شاسی بلند تویوتا لندکروزر

اگر به دنبال خرید یک خودروی خانوادگی هستید، بدون شک کراس اورها و شاسی بلندهای مختلفی در ذهن شما وجود دارند. در حالی که به این خودروها در ذهن خود فکر می کنید، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت بین این دو مدل خودرو چیست. چرا به برخی شاسی بلند و به بعضی دیگر کراس اور می گویند؟

همه چیز به پلت فرم این خودروها باز می گردد. از نظر بسیاری از کارشناسان خودرو، تفاوت بین این دو مدل بسیار ساده است: یک کراس اور روی پلت فرم یک خودروی سواری ساخته می شود، در حالی که یک مدل شاسی بلند از شاسی یک تراک استفاده می کند. نتیجه این که کراس اورها یک معماری یونی بادی دارند، بدین معنی که در این خودروها بدنه و فریم خودرو یکی هستند، در عین حال، شاسی بلندها از یک معماری خاص به نام بدنه روی فریم استفاده می کنند.

کراس اور هیوندای توسان در مقابل کراس اور هیوندای سانتافه

به دلیل شباهت ظاهری این خودروها، معمولا مردم هر دوی آن ها را شاسی بلند می نامند. البته این روزها وضعیت بسیار بهتر شده است. شرکت های خودروسازی چند سالی می شود که بیشتر روی کراس اور بودن یک مدل از خودروهای خود تاکید می کنند، دلیل آن هم این که شاسی بلندها معمولا به سواری و هندلینگ نامناسب و مصرف سوخت بالا معروف بودند و خودروسازها می خواهند مردم تفاوت بین این دو مدل را درک کنند.

حال که ذهنیتی کلی در مورد این دو مدل مختلف داریم، بیایید به بررسی ۵ نکته ای که هنگام خرید یک مدل شاسی بلند باید در نظر گرفت بپردازیم.

آیا به اندازه بزرگ‌تر یک شاسی بلند نیاز دارید؟

کراس اور کیا سورنتو

شاسی بلندها هم مانند انواع مدل‌های دیگر خودروها، اندازه‌های مختلفی دارند. اگر فقط به کمی اندازه بزرگ‌تر نیاز دارید، یک شاسی بلند ساب کامپکت که فضای کافی برای ۵ سرنشین دارد احتمالاً بهترین گزینه برای شما خواهد بود. هر چند، یک خانواده بزرگ یا خانواده‌ای که با ساک و چمدان‌های زیاد، خیلی مسافرت می‌روند ممکن است یک شاسی بلند بزرگ با ردیف سوم صندلی بهترین گزینه برایشان باشد. دانستن این که خودرویی با چه اندازه می‌خواهید بخرید، در کل پروسه خرید را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

کراس آور یا شاسی بلند؟

کراس اور مینی کانتری من

همان طور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم، شاسی بلندها به دو دسته کراس آور و شاسی بلند معمولی تقسیم شده‌اند. کراس اورها کوچک‌تر هستند و معمولاً در مقایسه با شاسی بلندها هندلینگ بسیار بهتری، تقریباً مشابه با دیگر سواری‌ها ارائه می‌دهند، این در حالی است که شاسی بلندهای معمولی بیشتر سواری‌ای شبیه به تراک ها دارند و معمولاً به موتورهای قوی‌تر مجهز می‌باشند. این که دوست دارید سواری خودروی جدید شما چگونه باشد، حتماً قبل از خرید یک شاسی بلند در نظر بگیرید. این به شما کمک خواهد کرد تا شاسی بلند مناسب خود را خریداری نمایید.

مصرف سوخت بیشتر را مد نظر قرار دهید

کراس اور ولوو XC90

به طور کلی بخواهیم بگوییم، شاسی بلندها خودروهایی بزرگ‌تر و سنگین‌تری هستند و آیرودینامیک خوبی در مقایسه با دیگر سواری‌ها ندارند، از این رو خرید یک شاسی بلند بدین معنی است که باید زمان بیشتری را در پمپ بنزین‌ها بگذرانید. چه یک شاسی بلند مجهز به موتور ۴ سیلندر، شش سیلندر یا هشت سیلندر خریداری کنید، آماده باشید و بدانید که در برابر مزایایی که یک شاسی بلند در اختیار شما قرار خواهد داد، مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با سواری‌های دیگر خواهید داشت. اگر شما بیشتر داخل شهر رانندگی می‌کنید، یا مسافرت‌هایی طولانی می‌روید و خیلی اهل آفرود نیستید، یک شاسی بلند با موتور ۴ سیلندر برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل

کراس اور تویوتا C-HR

حتماً در مورد این که با شاسی بلند جدید خود چه مدل رانندگی می‌خواهید انجام دهید فکر کنید. اگر معمولاً داخل خودروی خود، در شهر دور دور می‌کنید، یک مدل تک دیفرانسیل قطعاً تمامی نیازهای شما را جواب خواهد داد. هرچند، اگر شهری که در آن زندگی می‌کنید زمستان‌های سختی دارد یا جاده‌های آن نه چندان خوب نیست، یک مدل دو دیفرانسیل انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اگر اهل آفرود هم هستید که باید بگوییم خرید یک مدل دو دیفرانسیل یک الزام برای شما خواهد بود. از سویی دیگر، مدل‌های تک دیفرانسیل مصرف سوخت کم‌تری دارند و استهلاک آن‌ها هم کم‌تر است.

موارد ایمنی

کراس اور نیسان ایکس تریل

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید یک شاسی بلند باید به آن توجه کنید ایمنی خودرو است. در حالی که شاسی بلندها اندازه بزرگ‌تری دارند، ولی این به معنی این که در جاده‌ها آن‌ها شکست ناپذیر هستند. شاسی بلندها به دلیل داشتن مرکز ثقل بالاتر، بیشتر در معرض و خطر چپ شدن قرار دارند. وزن بیشتر آن‌ها هم بدین معنی است که توقف کامل خودرو از زمان ترمزگیری مسافت بیشتری نیاز دارد. اکثر شاسی بلندها به تجهیزات و امکانات ایمنی مختلفی مانند ایربگ ها و ترمزهای ضد قفل مجهز هستند و بسیاری از آن‌ها آپشن های ایمنی اضافی مانند دوربین‌های دید عقب، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم‌های هشدار نقاط کور را ارائه می‌کنند. اگر می‌خواهید بهترین خودروی شاسی بلند را از نظر ایمنی انتخاب کنید، حتماً به گزارش‌های تصادف یورو انکپ و NHTSA آمریکا مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.