انواع سانروف ماشین و آموزش کامل نصب سانروف سقف خودرو

0

انواع سانروف ،مراکز مجاز نصب سانروف قیمت سانروف خودرو،  قیمت سانروف پژو پارس نصب سانروف دنا

سانروف، سقف خودرو ولی از جنس شیشه است. معمولا سانروف ها تا یک سوم مساحت سقف خودرو را می‌گیرند. سانروف ها به دو صورت برقی و دستی به کار می‌رفتند که در حال حاضر، دیگر هیچ خودرویی با سانروف دستی تولید نمی‌شود.

سانروف ها ممکن است از ابتدای ساخت خودرو روی آن نصب شده باشند. اما خودتان نیز می‌توانید پس از خرید خودرو های بدون سانروف در صورت تمایل یکی از آن ها را نصب نمایید.

اما پیش از نصب سانروف باید انواع آن را بشناسید و اطلاعاتی درباره آن کسب نمایی. اگر می خواهید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنیدْ به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه سانروف مراجعه کنید.

سانروف ماشین چیست؟

سانروف،‌ قطعه متحرک تعبیه‌ شده در سقف ماشین است که با هدف جذب نور و ورود جریان هوا به داخل کابین در برخی از ماشین‌ها استفاده می‌شود. این صفحات بیشتر از جنس شیشه خودرو هستند؛ امکان تنظیم حد باز و بسته بودن آن و همچنین کنترل میزان نور و هوای مورد نیاز توسط سرنشینان وجود دارد.

نحوه عملکرد و کنترل انواع سانروف‌ها به دو صورت دستی یا الکترونیکی است. در نوع اول (دستی)، سرنشینان برای باز و بسته کردن پنل باید از دست خود کمک بگیرند؛ اما در نوع دوم (الکترونیکی)، کنترل صفحه به صورت الکتریکی و توسط دکمه‌های کنترلی انجام می‌شود.

خیلی از افراد هستند که سانروف و مونروف را یکسان می‌دانند و تصور می‌کنند که هر دوی آن ها کاملا با یک دیگر برابر هستند اما خوب است بدانید که سانروف و مونروف دارای تفاوت های زیادی هستند.

اگر بخواهیم به صورت کلی تعریفی ارائه دهیم، سانروف و مونروف به طور مشترک به هر صفحه ای گفته می‌شود که در سقف خودرو به کار می‌روند و هدف آن ها وارد کردن نور یا هوا یا هر دو به داخل خودرو است.

یکی از تفاوت های سانروف و مونروف این است که معمولا سانروف ها شفاف و شیشه ای هستند اما مونروف رنگی ساخته می‌شود. در واقع می‌توانیم این طور بگوییم که مونروف ها نوعی از سانروف ها هستند. عملکرد مونروف نیز می‌تواند مانند سانروف دستی یا برقی باشد.

امروزه به سانروف های شیشه ای داخلی هم مونروف گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که مونروف ها صفحه ای متحرک هستند که بین سطح داخلی و خارجی سقف خودرو حرکت می‌کنند.

انواع سانروف خودرو

 انواع سانروف
 ایرادات سانروف بسترن آسا
 بستن سقف سانروف در کاهش سوخت
 تعمیر سانروف بی ام و
 آموزش ریست سیستم سانروف
 تعمیر سانروف سراتو
 تعمیر سانروف اسپورتیج
 تعمیر سانروف مرسدس بنز
 خرابی سانروف
 سانروف چیست
 سقف سانروف
 آموزش نصب سانروف خودرو
 مونروف چیست
 تفاوت سانروف با مونروف
 شرکت آپکو نصب سانروف
 نصب سانروف دنا
 نصب سانروف پژو 206
 نصب سانروف پژو پارس

صفحات سانروف با توجه به موقعیت و حالت قرارگیری نسبت به سقف، نحوه باز و بسته شدن، کنترل دستی یا الکتریکی، زاویه شیب، جنس و ابعاد دارای انواع مختلفی هستند.

  • سانروف داخلی (In-Built Sunroof)

پنل این نوع از سانروف‌ها در داخل خودرو قرار می‌گیرد؛ در حقیقت هنگام باز و بسته شدن، قطعه وارد سقف ماشین می‌شود. به این دلیل که In-Built Sunroof در داخل اتومبیل قرار گرفته است؛ ضخامت سقف نسبت به حالات دیگر، کمی بیشتر بوده و از فضای درون کابین، کم می‌کند.

نکته: در ابتدا از فلز هم‌رنگ بدنه ماشین در ساخت سانروف داخلی استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر از پنل‌های شیشه‌ای در ساخت آن بهره می‌برند.

  • سانروف اسپویلر (Spoiler Sunroof)

دریچه این مدل برخلاف نوع داخلی به سمت بیرون خودرو باز و بسته می‌شود؛ طراحان آن با هدف ورود هوا و نور به میزان استاندارد، پنل آن را با زاویه ساخته‌اند. ویژگی مثبتی که سانروف اسپویلر دارد، حرکت به طرف عقب ماشین هنگام باز شدن است که درنتیجه حد باز شدن آن با دقت بیشتری توسط سرشینان و به کمک کلیدهای فرمان، قابل کنترل است.

نکته: بیشتر از پنل‌های نوع اسپویلر برای ماشین‌های کوچک استفاده می‌شود و کنترل آن‌ها به‌ صورت کامل، الکتریکی است.

  • سانروف پاپ‌ آپ (Pop-Up Sunroof)

دریچه سانروف‌های نوع پاپ‌آپ با بلندکردن پنل آن رو به سمت بالا (دارای زاویه به سمت جلو خودرو) و به‌ صورت دستی باز می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این مدل از صفحه‌ها، امکان جدا شدن پنل از روی سقف ماشین است؛ در حالی که به‌صورت کامل، جای آن روی سقف خالی بماند.

پیشنهاد ما به شما این است که Pop-Up Sunroof را به‌صورت جداگانه بر روی خودرو بدون سانروف خود نصب نکنید. زیرا که نصب After Market آن نیاز به تغییرات زیادی در سقف و صرف هزینه بسیاری دارد؛ همچنین امکان آسیب رسیدن به بدنه کابین از داخل و بیرون ماشین و دفرمه شدن ظاهر آن بسیار بالا است.

  • سانروف جمع‌ شونده (Folding Sunroof)

صفحه سانروف جمع‌شونده از جنس شیشه است و طبق نظر طراحان، این قطعه بین سقف فلزی ماشین و تزئینات داخل کابین قرار گرفته است. در این نوع از پنل‌ها، سطح دومی هم در نمای بیرونی قرار دارد که با پارچه پوشانده می‌شود و راننده بعد از باز شدن صفحه شیشه‌ای، باید اقدام به جمع‌کردن پارچه به‌صورت دستی کند.

نکته: در برخی از خودروها، امکان جمع‌شدن کامل Folding Sunroof تا انتهای ماشین و باز شدن سقف به‌صورت کامل نیز وجود دارد.

  • سانروف جدا شونده (Removable Sunroof)

امکان جدا شدن پنل از سقف خودرو به‌صورت کامل در نوع سانروف جدا شونده وجود دارد و بیشتر برای ماشین‌های خاص گران‌ قیمت از آن استفاده می‌شود. همچنین اندازه این نوع از صفحات نسبت به انواع دیگر، کمی بزرگ‌تر است.

  • سانروف چشم‌ انداز (Panoramic Sunroof)

جدیدترین نسل از سانروف‌ها، نوع چشم‌انداز است که از دو عدد پنل شیشه‌ای بزرگ جدا در کنار هم ساخته شده و امکان باز و بسته کردن هر یک به صورت جداگانه وجود دارد. در واقع یکی از صفحه‌ها برای سرنشینان جلو و صفحه دوم برای سرنشینان عقب استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید.

قیمت سانروف ماشین

مبالغ مربوط به نصب این قطعه اسپرت، متفاوت بوده و در حالت کلی با دو رنج قیمتی قابل اجرا است. ارزان‌ترین نوع سانروف موجود در ایران، چینی بوده و بیشتر توسط فروشگاه‌های بدون مجوز نصب می‌شوند؛ این نوع صفحات دارای کیفیت کمی بوده و امکان شماره‌گذاری آن‌ها وجود ندارد.

اما نوع دوم سانروف‌ها که توسط شرکت‌های مجاز استفاده می‌شوند؛ ساخت هلند یا ایتالیا هستند که قیمت بالاتر و کیفیت بیشتری هم دارند. در نتیجه برای امنیت بیشتر و کسب مجوز، توصیه ما به شما استفاده از نوع دوم است.

آموزش کامل نصب سانروف ماشین

 انواع سانروف
 ایرادات سانروف بسترن آسا
 بستن سقف سانروف در کاهش سوخت
 تعمیر سانروف بی ام و
 آموزش ریست سیستم سانروف
 تعمیر سانروف سراتو
 تعمیر سانروف اسپورتیج
 تعمیر سانروف مرسدس بنز
 خرابی سانروف
 سانروف چیست
 سقف سانروف
 آموزش نصب سانروف خودرو
 مونروف چیست
 تفاوت سانروف با مونروف
 شرکت آپکو نصب سانروف
 نصب سانروف دنا
 نصب سانروف پژو 206
 نصب سانروف پژو پارس

1. آموزش کامل نصب سانروف ماشین: انتخاب سانروف

در بازار، برای کسانی که دنبال نصب سانروف غیر فابریک هستند گزینه‌های زیادی وجود دارد. برای انتخاب سانروف، ابعاد سقف و بودجه‌ای که می‌خواهید به این کار اختصاص دهید را در نظر بگیرید. معمولاً ارزان‌ترین سانروف موجود در بازار، سانروف‌های پاپ‌آپ هستند و سانروف های اتوماتیک هم، قیمتشان نسبت به بقیه بیشتر است.

  • سانروف‌های پاپ‌آپ به‌صورت کشویی باز نمی‌شوند. در عوض، عقب سانروف بلند می‌شود.
  • برخی از سانروف‌ها را با دست می‌توان به عقب کشید و دیگر نیازی به خرید سانروف‌های گران قیمت اتوماتیک نیست.
  • سانروف‌های برقی با استفاده از موتور باز و بسته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که کشویی عمل کنند، بالا بپرند یا هر دو.

۱.۱- بخش صاف و عریض سقف ماشین را اندازه بگیرید

اندازه‌ی سانروفی که می‌خواهید تهیه کنید، به اندازه‌ی فضای صاف و آزاد سقف خودروتان بستگی دارد. از سمت چپ تا راست را، تا جایی که سقف به طرف پنجره‌ها خم می‌شود اندازه بگیرید. بعد از جلو به عقب را به همین ترتیب اندازه بگیرید.

۱.۲- سانروفی تهیه کنید که اندازه خودروتان باشد

از طریق سایت های آنلاین، سانروفی پیدا کنید که اندازه آن به خودروتان بخورد. حواستان باشد، سانروف مورد نظرتان باید حداقل دو سه سانتی‌متر کوچکتر از سقف خودرو باشد تا نگرانی از بابت آن نداشته باشید.

۱.۳- سقف خودرو را با چسب رنگ‌زنی بپوشانید

در این مرحله از آموزش کامل نصب سانروف ماشین، درباره اهمیت چسب رنگ‌زنی بهتان می‌گوییم. این چسب، باعث حفظ رنگ سقف ماشین، در مواقع دریل‌کاری و بریدن آن می‌شود. چسب رنگ‌زنی باعث می‌شود موقع بریدن سقف، رنگ نپرد. این‌طوری در پایان کار نصب سانروف ماشین، نیازی به رنگ زدن مجدد خودرو نیست.

حواستان باشد که از چسب نواری ساده یا هر ماده چسبنده دیگری به هیچ‌عنوان استفاده نکنید. چسب‌های دیگر، در پایان کار موقع جدا شدن رد خود را به جا می‌گذارند و گاهی اوقات باعث کنده شدن رنگ بدنه‌ی خودرو می شوند.

۱.۴- سانروف پلاستیکی را روی چسب رنگ‌زنی قرار دهید

درون کیت سانروفی که سفارش داده‌اید، یک سانروف پلاستیکی به ابعاد سانروف اصلی است که به کمک آن می‌توانید تصمیم بگیرید که کجا باید سانروف اصلی نصب شود و پس از بررسی، اقدام به نصب کنید.

از جلو، عقب و چپ و راستِ سانروف پلاستیکی، اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهید و حواستان باشد که دقیقا در وسط باشد.

ییکی دیگر از خدماتی که مجموعه اتوصافکار به شما مشتریان عزیز در سراسر تهران ارائه می دهد، خدمات صافکاری و نقاشی در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه می باشد که توسط افراد مجرب و متخصص انجام می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه ها می توانید به صفحه صافکاری مراجعه کنید.

2. مرحله دوم نصب سانروف ماشین؛ بُریدن سقف

در این مرحله باید از یک تیغ استفاده کنید و دورتادور فضایی که مشخص کرده‌اید را خط بکشید. این کار را آرام و دقیق انجام دهید تا موقع نصب به مشکل نخورید. نیازی نیست که تیغ را فشار دهید تا به درون رنگ سقف فرو برود چون اگر کمی اشتباه کنید، ردِ خط‌ کشی‌ها در پایان کار باقی می‌ماند. استفاده از تیغ بهتر از استفاده از خودکار است چون هنگام کار خط باقی مانده از تیغ، بهتر از جوهر خودکار مشخص خواهد بود.

۲.۱- چهار سوراخ در سقف دریل کنید

با استفاده از دریل ۴ میلی‌متری، ریو سقف چهار سوراخ درست کنید. حواستان باشد که دریل داخل لایه‌ی پارچه‌ای سقف فرو نرود.

موقع دریل کردن حواستان باشد که اشتباه نکنید چون در این صورت، راهی برای جبران آن وجود ندارد.

۲.۲- از داخل سقف فضای مشخص‌شده را ببرید

با یک قیچی تیز یا چاقو، از داخل لایه‌ی پارچه‌ای را ببرید. چهار سوراخ ایجاد شده می‌توانند به‌عنوان راهنما کمکتان کنند. حواستان باشد که بخش‌های دیگر لایه‌ی پارچه‌ای را از بین نبرید. اگر عایق صدا یا هر چیز دیگری بین پارچه و آهن سقف قرار دارد، با کمک تیغ از میان بردارید.

۲.۳- خطوط مشخص شده را ببرید

با استفاده از نیبلر، خطوط مشخص شده را برش بزنید. حواستان باشد که از خطی که با تیغ مشخص کرده‌اید بیرون نزنید. با آرامش این کار را انجام دهید که اشتباهی صورت نگیرد.

۲.۴- براده‌های آهن را جمع کنید

زمانی که برش‌کاری تمام شد، دستکش ضخیم دست کنید و براده‌ها را جمع کنید. بدون دستکش این کار را نکنید چون براده‌ها ممکن است خیلی تیز باشند.

۳. مرحله سوم نصب سانروف ماشین؛ نصب 

در این مرحله لازم است چسب‌ها را بردارید و اگر لبه‌های بریده شده، تیزی دارند، آن‌ها را صاف کنید. در حین صاف کردن لبه‌ها، حواستان باشد که رنگ سقف را نپرانید چون چسب‌های محافظ را برداشته‌اید.

۳.۱- از پرایمر و لایه‌ی پوشش دهنده استفاده کنید

از آن‌جا که لبه‌های سقف تازه بریده شده‌اند، آهنِ سقف مستعد فرسودگی و زنگ زدن است. بنابراین لازم است یک پرایمر تهیه کنید و به هر قسمت سقف که می‌بینید بزنید. بگذارید تا پرایمر خشک شود و بعد، همین کار را با  لایه‌ی پوشش‌دهنده (clear coat) انجام دهید.

پس از نصب سانروف ماشین، پرایمر دیده خواهد شد، اما به‌هرحال از پوسیدگی آهن زیر آن محافظت خواهد کرد.

۳.۲- لایه‌ی پارچه‌ای سانروف را نصب کنید

یک لایه‌ی پارچه‌ای در بسته‌ی سانروفی که تهیه کرده‌اید باید باشد. این لایه چسب سرخود دارد. پس چسب آن را بکنید و در قاب ایجاد شده‌ی سانروف روی سقف قرار دهید. در برخی از مدل‌های سانروف، این لایه ممکن است به خود سانروف متصل باشد. در صورتی که متصل بود، کل سانروف را در قاب قرار دهید.

۳.۳- لایه داخلی سانروف را جاگیر کنید

از داخل ماشین، لایه داخلی سانروف را نصب کنید. در صورتی که سانروف غیر برقی باشد، درون بسته‌ی آن، پیچ‌هایی برای این کار وجود دارد. با کمک این پیچ‌ها، لایه درونی و بیرونی را به هم محکم کنید. اگر سانروف برقی‌ست، باید برق‌کاری‌های لازم را از زیر لایه پارچه‌ای سقف تا جعبه فیوز که نزدیک صندلی راننده است، انجام دهید.

۳.۴- پارچه‌ای را چسب‌کاری کنید

برای این که خیالتان راحت باشد لایه ی بریده شده دور سانروف آویزان نمی‌شود یا نمی‌افتد، آن را چسب‌کاری کنید. می‌توانید از لایه‌های چسب‌دار استفاده کنید. این‌طوری تمیزتر است و ظاهر شیک‌تری به داخل ماشین می‌دهد.

۳.۵- لایه شیشه‌ای سانروف را نصب کنید

این بخش، پایان کار است. سانروف شیشه ای را به طور دقیق روی لولاها قرار دهید. موقعی که آن را جاگیر کردید، لولاها را فشار دهید و سانروف را ببندید. اگر سانروف برقی است، فراموش نکنید که بخش برقی آن را راه‌اندازی کنید.

چگونه سانروف ماشین خود را تعمیر کنید؟

اولین “سانروف”، یک پانل فلزی کشویی در سقف یک ماشین کلاسیک به نام ناش بود، که در سال 1937 پدید آمد کمی بعد از سه دهه، لینکولن “مونرووف” را معرفی کرد، که از شیشه، به جای فلز ساخته شده بود. این بدان معنابود ،که حتی در صورت بسته بودنش، مون روف آن مدل ماشین،کمترین نور را به داخل کابین ماشین می توانست وارد کند. امروز، هر چند، به نظر نمی رسد که قواعد مربوط به آنچه آنها گذاشته بودند، وجود داشته باشد ، “کلیک” و “کلاک” ٍ میگویند:که سانروف ها آهنی هستند و یا مونروف ها ،شیشه ای ؛ اما صنعت، همچنان به توافق در این باره نرسیده اند. تمام پانل های شیشه ای در سقف، اگر نصب شده باشد، صفحه تو کشیدن یا زاویه کجی آن، قابل جا به جایی هستند به خاطر وضوح در ماجرا، از الان ما از اصطلاح سانروف استفاده خواهیم کرد.

مشکلات عمومی سانروف ها :

این مشکلات اساسی مسائل مربوط به سانروف است ،که معمولا صاحبان وسیله نقلیه با آنها مواجه می شوند:

  • مشکلات مکانیکی:

اکثر مشکلات مکانیکی، مانند شکستگی یا شل شدن شیشه، می تواند با چند ابزار دستی تعمیر شوند ، سفت کردن شیشه ها ،اغلب می تواند با تنظیم مهره ها و پیچ ها انجام شوند. سانروف های چسبی یورتان، به نظر می رسد که بهترین گزینه برای حرفه ای ها باشد که باقی مانده باشند.

  • چسباندن، در حال ظاهر شدن یا چرخاندن سانروف:

توضیح این موارد، ممکن است پیچیده یا حیله گرانه باشند ، گاهی اوقات ممکن است، مشکل یک روغنکاری ساده باشد و با یک گریس کاری سیلیکونی از سایش و خراب شدنش جلوگیری شود. متأسفانه این مرحله تعمیر و نگهداری، اغلب نادیده گرفته می شوند تا زمانی که دیر شود خرابی ها نیز ممکن است توسط کابل های فرسوده یا پاره ایجاد شوند. کابل های انعطاف پذیر جعبه دنده که روی موتور قرار دارد، با هم در ارتباطند و گیرند، می تواند به سرعت خراب شود، اگر مسیر اتصالشان به هم بچسبد یا ضعیف شود این یک تعمیر سنگین می خواهد، و احتمالا در قلمرو تعمیرهای معمولی DIY خودرو انجام نمی شود.

  • سانروف های غیر قابل استفاده

اگر سانروف شما غیر قابل استفاده است، ممکن است یک مشکل الکتریکی در کار باشد، مانند فیوز ترکیده شده (احتمالا مربوط به عدم روغنکاری باشد)، یا سیم پاره یا سوئیچ یا موتور سانروف که از کار افتاده اند.

همیشه ابتدا فیوزها را چک کنید، سپس به سراغ هر چیزی که در آن راحت تر هستید، بروید. دسترسی به موتور سانروف ،شاید سخت باشد، اما در بعضی خودرو ها، آن را در پشت کنسول جای می دهند، تا دسترسی به آن آسان شود ، ممکن است بخواهید ماشین و تعمیرش را به متخصصان بسپارید، تا اگر برای تعمیرات نیاز به برداشتن صندلی سرنشینان بود، انجام دهند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.