دلایل روشن شدن چراغ گیربکس در خودروهای اتوماتیک

0

روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات از جمله مواردی است که برای این مدل خودرو ها پیش آمده و عوامل و دلایل مختلفی را نیز در بر می‌گیرد. این موارد علاوه بر هزینه هایی که برای تعمیر به وجود می‌آورند در حالت هایی کارکرد درست خودرو را نیز مختل می‌کنند و ملزم به ریشه یابی و تعمیر هر زود تر هستند. در این مقاله به بررسی عوامل موثر در روشن شدن چراغ گیربکس می‌پردازیم.

یکی شایع ترین موارد خرابی خودرو هایی اتومات، روشن شدن چراغ گیربکس است که البته هم پر هزینه و هم بسیار مهم است. گیربکس یکی از درگیر ترین اجزای خودرو در هنگام حرکت است که جعبه دنده را در خود جای داده و ابتدا برای قدرت گرفتن و در نهایت سرعت گیری اتومبیل، بین رابطه موتور و چرخ هاست.

گیربکس خودرو های اتومات عملکرد تعویض دنده از یک تا پنج را خود به خود به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند و فرد راننده دخالتی در این موضوع ندارد. اما در مواقعی پیش می‌آید که سوار خودرو خود شده و قبل از هر گونه اقدامی برای حرکت متوجه روشن شدن چراغ گیربکس می‌شوید! در این حالت قطعا اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که چرا چراغ گیربکس روشن شده است؟ ایراد از کجاست؟

گیربکس چیست و چکار می‌کند؟

اگر شما هم با رانندگی و خودرو آشنایی داشته باشید به خوبی می‌دانید که گیربکس یا همان جعبه دنده (Gear Box) یکی از قطعات مهم و حیاتی خودرو و در واقع رابط میان موتور و چرخ هاست که نیرو تولید شده توسط موتور را از طریق دیفرانسیل به چرخ ها منتقل می‌کند تا خودرو به حرکت درآید.

گیربکس ها در خودرو های معمولی دارای پنج یا شش دنده و دنده عقب می‌باشد. حال این قطعه عملکردی متفاوت در دو اتومبیل دنده ای و اتومات دارد. بدین ترتیب، خودرو های دنده ای که دارای گیربکس دستی هستند، توسط راننده با استفاده از پدال کلاچ و دسته دنده تعویض دنده دارند اما بحث در خودرو های اتومات کاملا متفاوت است و مکانیزم خودکار گیربکس اتوماتیک این قابلیت را دارد که دنده را به صورت اتومات تعویض کند.

با توجه به کاربرد اساسی گیربکس، این قطعه از حساسیت بالایی نیز برخوردار است و استفاده نامناسب و نادرست از آن موجب خرابی و هزینه تراشی برای شما می‌شود.

در خودرو های دنده اتومات، گیربکس دارای چند حالت مختلف است؛ حالت D یا همان Drive که برای حرکت خودرو است و راننده به محض برداشتن پای خود از روی پدال ترمز می‌تواند حرکت کند.

دنده در حالت N یا Neutral که به معنای خلاص بودن دنده است و به حالت هایی اطلاق می‌شود که خودرو در هر وضعیتی باشد، تغییر نخواهد کرد. به عنوان مثال، اگر در حال حرکت باشید و دنده را روی این حالت بگذارید، خودرو همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد یا اگر اتومبیل خود را پارک کرده باشید باز هم در همان حالت ثابت می‌ماند.

حالت P یا Park در مواقعی است که قصد پارک کردن خودرو خود را دارید و بهتر است این حالت را در هنگام پارک بگذارید چرا که چرخ های خودرو در این صورت قفل شده و حرکت نمی‌کنند و بدین ترتیب، خودرو پارک شده در حالت خود باقی می‌ماند.

حالت R یا Reverse در خودرو همان دنده عقب است که برای مواقعی استفاده می‌شود که قصد عقب رفتن دارید. اگر خودرو را در حالت دنده عقب قرار ندهید، برگشت به عقب نخواهد داشت.

علت روشن شدن چراغ گیربکس

 دلایل روشن شدن چراغ گیربکس
 روشن شدن چراغ گیربکس بی ام و
 روشن شدن چراغ گیربکس ساندرو
 هشدار چراغ گیربکس اتومات
 مشکلات گیربکس مزدا ۲
 چراغ گیربکس مزدا 3
 آموزش تعمیر گیربکس
 آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک
 TCM در گیربکس اتومات چیست
 آزاد کردن گیربکس اتوماتیک از حالت پارک
 آموزش باز کردن گیربکس 405
 آموزش تعریف گیربکس اتومات
 آموزش تعویض روغن گیربکس اتومات
 آموزش تنظیم سلکتور گیربکس
 اجزای گیربکس اتوماتیک
 اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو 207
 مشکلات گیربکس اتومات
 مشکلات گیربكس CVT
 ایرادات گیربکس اتوماتیک
 روشن شدن چراغ snow و sport
 معایب گیربکس اتوماتیک پژو 207
 معایب گیربکس اتوماتیک پژو 206

اگر صاحب یک خودرو ۲۰۶ یا ۲۰۷ اتومات باشید، قطعا چراغ های s یا sport و برف که با علامت (*) نشان داده می‌شود را دیده اید. این دو چراغ در واقع نشان دهنده وضعیت گیربکس در خودرو های اتومات است و هر زمان که روشن شود بوق زده و وجود خطایی در گیربکس را گوشزد می‌کند. البته در بعضی خودرو ها چراغ گیربکس به صورت جداگانه وجود دارد اما در باقی خودرو ها چراغ چک نمایانگر وجود مشکل است که با دیاگ زدن مشخص می شود که مشکل از گیربکس و یا جای دیگر خودرو است.

معمولا پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ اتومات با مشکل روشن شدن چراغ s و برف به تکرار مواجه می‌شوند که ممکن است دلایل مختلفی را به راننده اعلام کند. وجود این مشکل بخصوص در ۲۰۷ اتومات به تکرار دیده می‌شود و تاکنون توسط بسیاری از افرادی که صاحب این مدل خودرو هستند گزارش شده است. به طور کلی، اگر این دو چراغ روشن شوند، نشان دهنده موارد زیر هستند:

خرابی یا ضعیف شدن شیر برقی

خراب شدن بخش کوچکی در شیر برقی موجب روشن شدن چراغ s و برف می‌شود که در این حالت گیربکس در حالت دنده ۳ گیر کرده و امکان خارج کردن آن وجود ندارد. معمولا با خاموش و روشن کردن مجدد خودرو می‌توان دنده را از حالت گیر درآورد.

سررسید زمان تعویض روغن گیربکس

خودرو های دارای گیربکس اتومات دارای شمارنده ای هستند که زمان تعویض روغن گیربکس را بر حسب میزان فشار، استهلاک، و کیلومتر طی شده خودرو نشان می‌دهد. در این حالت اگر روغن گیربکس به حدی رسیده باشد که نیاز به تعویض دارد، چراغ گیربکس روشن شده .

گفتنی است که گیربکس به صورت عادی به کار خود مشغول است اما با خاموش و روشن کردن این چراغ ها خاموش نمی‌شوند.

کم یا زیاد شدن فشار روغن و یا انسداد آن

کمتر یا بیشتر شدن فشار روغن گیربکس بیش از محدوده تعیین شده آن از دیگر دلایل عمده روشن شدن چراغ چک و یا گیربکس می‌باشد. در برخی حالت ها نیز مسدود شدن مجرای حرکت و جریان روغن گیربکس سبب روشن شدن این چراغ ها می‌شود.

وجود نقص در ECU

در حالت هایی هم این امکان وجود دارد که روشن شدن چراغ چک و یا گیربکس به علت وجود نقص در ECU خودرو باشد. عواملی چون قطع شدن ارتباط کابل کامپیوتر خودرو با پنل، چرب و کثیف شدن سوکت های ارتباطی، و نقص در تامین ولتاژ مورد نیاز آن از جمله این موارد است.

برای جلوگیری از وجود چنین مواردی سعی کنید در فواصل تعیین شده نسبت به بررسی میزان روغن گیربکس اقدام کنید و آن را تعویض کنید. این روش اولین و ساده ترین راه برای رفع این ایراد است، تا اگر نشتی هم در آن وجود دارد رفع شود. اگر با تعویض روغن گیربکس باز هم چراغ گیربکس روشن شد، هرچه سریعتر به مرکز معتبر مراجعه کنید. عدم رسیدگی به مشکلات ایجاد شده در گیربکس و استفاده از ان در همان حالت موجب آسیب رسید جدی به خودرو و هزینه تراشی های بالایی می‌شود.

در مواردی که مشکل از هیج کدام یک از موارد ذکر شده نباشد، برای محاسبه و تشخیص دقیق تر، به خودرو دستگاه دیاگ وصل می‌کنند تا ایراد را به صورت تخصصی تر بررسی کنند.

نکته: به گاز هرز خوردن، تقه زدن های گیربکس، و زوزه کشیدن جعبه دنده توجه ویژه داشته باشید و در صورتی که هرگونه صدا عجیب و غریب در هنگام تعویض دنده و دور موتور و سرعت را در خودرو اتومات خود جدی بگیرید.

علت روشن شدن چراغ CVT

اجزای داخل توربین گیربکس اتومات تعمیر توربین گیربکس اتومات تعویض توربین گیربکس اتوماتیک توربین گیربکس پژو 206 قیمت توربین گیربکس اتوماتیک AL4 گشتاور چیست تفاوت میان گشتاور و قدرت موتور توربین چیست علائم خرابی توربین هزینه تعویض توربین آموزش عیب یابی گیربکس اتومات آموزش باز کردن گیربکس خودرو آموزش تعمیر گیربکس آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک اجزای گیربکس اتوماتیک اجزای گیربکس اجزای گیربکس CVT علائم خرابی اویل پمپ اویل پمپ گیربکس اتومات استاتور گیربکس چیست دنده فلایویل چیست باز کردن فلایویل پژو 206
اگر با خودرو های اتومات آشنایی داشته باشید، حتما نام گیربکس CVT را شنیده اید. گیربکس CVT مخفف عبارت  Continuously Variable Transmission است که یکی از گیربکس های تک سرعته شناخته می‌شود و به دلیل جمع و جور بودن ابعاد و سادگی در طراحی آن در بیشتر خودرو های کوچک دیده می‌شود. این نوع گیربکس در عین کارایی مناسب مقرون به صرفه هم می‌باشد و امروزه در خودرو هایی بسیاری از کمپانی های نیسان، هوندا، و تویوتا استفاده می‌شود.

گیربکس CVT شباهت زیادی با گیربکس های معمولی دارد اما تفاوت آن قیمت بالاتر و عدم وجود پدال کلاچ است. این گیربکس میزان مصرف مشابه با گیربکس های دستی دارد و از مزایای مختلفی نیز برخوردار است. اما در مواقعی هم با مشکلاتی رو به رو می‌شود که با روشن شدن چراغ CVT همراه است. در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که سبب به وجود آمدن این مشکل می‌شوند:

پارگی دسته موتور گیربکس

پارگی دسته موتور و همچنین ایرادات برقی از جمله مهم ترین دلایلی است که سبب روشن شدن چراغ CVT می‌شود. این مشکل با علائمی همچون صدای تقه زدن گیربکس نیز همراه است.

میزان نبودن فشار روغن گیربکس

فشار روغن گیربکس در هر حالتی باید به میزانی دقیق جا به جا شود تا گیربکس به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. حال اگر انسداد یا گرفتگی در مجرای گردش آن وجود داشته باشد سبب روشن شدن چراغ CVT می‌شود که در مواقعی صدای تقه زدن را در حین تعویض دنده ایجاد می‌کند.

پاره شدن تسمه انتقال قدرت بین پولی ها

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای گیربکس های CVT وجود دارد پاره شدن تسمه انتقال نیرو آن می‌باشد که در بین پولی ها قرار گرفته است. این پارگی در تسمه به علت افزایش خلاصی و لقی خود پولی هاست که در نتیجه باعث روشن شدن چراغ CVT و همچنین صداهای زوزه مانند به خصوص در هنگامی که دنده روی حالت P قرار دارد شنیده می‌شود.

فرسودگی صفحه کلاچ و یا نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ

یکی از عواملی که سبب ایجاد مشکل در گیربکس اتومات و روشن شدن چراغ CVT می‌شود فرسوده شدن صفحه کلاچ ها و یا نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ است. این یراد علاوه بر اینکه با روشن شدن چراغ خود را نشان می‌‌دهد، موجب گاز هرز خوردن خودرو نیز خواهد شد.

برای رهایی از مشکل به وجود آمده در ابتدا اقدام به تعویض کامل روغن گیربکس CVT کنید. اگر چراغ آن همچنان روشن می‌شود، مشکل باید به صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار گیرد. در مواقعی ممکن است دیسک های جلو را نیز تعویض کنند تا ایراد به وجود آمده رفع شود.

علت روشن شدن چراغ AT مزدا ۳

روشن شدن چراغ گیربکس بی ام و هشدار چراغ گیربکس اتومات دلایل روشن شدن چراغ گیربکس آموزش باز کردن گیربکس 405 آموزش تعمیر گیربکس آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش تنظیم سلکتور گیربکس آموزش عیب یابی گیربکس اتومات آموزش باز کردن گیربکس خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله خودرو کارستان مجله مکانیک

گیربکس های اتومات در خودرو هایی مانند مزدا ۳ معمولا معضلات مختلفی را برای راننده به وجود می‌آورند. این مشکل معمولا در این مدل خودرو و خصوصا مزدا ۳ نیو بعد از طی ۸۰ الی ۱۲۰ هزار کیلومتر معمولا خود را با روشن شدن چراغ AT و در مواقعی چراغ چک نشان می‌دهد.

بعد از روشن شدن این چراغ، زمان تعویض دنده خودرو با صدای تقه ای نیز همراه است و در حالت های دیگر راننده جهشی را در حین تعویض دنده توسط گیربکس احساس می‌کند. عمده ترین مشکلی که در رابطه با این موضوع وجود دارد،TCM  گیربکس است.

TCM ها یونیت هایی هستند که رابط میان گیربکس خودرو و ECU موتور می‌باشند و به طور مستقیم بر مصرف سوخت و آلایندگی خودرو تاثیر دارند. به دلیل نصب این یونیت در زیر باتری و طراحی ضعیف در خودرو های مزدا ۳، این قطعه به سرعت دچار خرابی می‌شود.

بنابراین، علل های روشن شدن چراغ AT می‌تواند به موارد زیر اطلاق شود:

  • خرابی کامیپیوتر گیربکس اتومات
  • خرابی قطعات SMD برد الکتریکی گیربکس
  • ایراد در عملکرد یونیت TCM

با توجه به اینکه خرابی در این قسمت های گیربکس با تشخیص دشوار همراه است، و تعمیر آن نیاز به تخصص، مهارت، و ظرافت بالا دارد، بهتر است به تعمیرکار خودرو خود مراجعه کنید.

علت روشن شدن چراغ گیربکس ساندرو

رنو ساندرو استپ وی نسخه اتوماتیک این مدل خودروست که تفاوت هایی نیز از نظر امکانات و آپشن با نسخه دنده ای دارد. متاسفانه مشکل خرابی در گیربکس این خودرو هم دیده می‎شود که به طور ناگهانی با روشن شدن چراغ گیربکس خود را نشان می‌‌دهد. چراغ گیربکس ساندرو تقریبا علامتی دارد که دو دایره در کنار یکدیگر قرار گرفته و شکل یک عینک را می‌سازند. در قسمت بالایی آن هم مستطیلی وجود دارد که خطوط زیگزاگ در ان دیده می‌شود.

برخی از مهم ترین علت های روشن شدن چراغ گیربکس ساندرو عبارتند از:

  • وجود مشکل برقی در قطعات برقی خودرو
  • انسداد در شیر های برقی گیربکس
  • خراب شدن پدال گاز
  • مشکل در پردازش ECU

وجود این مشکلات در حالتی است که چراغ گیربکس ساندرو روشن شده و خطای بین موتور و گیربکس را نشان می‌دهد. اما چون دلیل اصلی آن ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود، در این حالت بهتر است تا رسیدن به مرکز تعمیراتی به آرامی برانید چرا که این مشکل باید با استفاده از دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار گرفته و توسط آن پارامتر های مشخص شده چک شود.

بهتر است قبل از انجام هر گونه اقدامی در زمان هایی که دچار مشکل روشن شدن چراغ گیربکس خودرو اتومات خود می‌شود، خونسردی خود را حفظ کنید و به بررسی مواردی که امکان تشخیص ان برای شما وجود دارد بپردازیم اما هیچ گاه بدون اطمینان از وجود مشکل در بخش های گفته شده اقدام به تعمیر آن به تنهایی نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.