ایرانی‌ها، این شکلی یک‌شبه پولدار می‌شوند

0

ولع مردم برای خرید خودرو در بورس کالا پدیده این روزهاست، در واقع بسیاری از افراد در میان روزمره‌های خودشان و در حالی که چشمی هم به تحولات گسترده سیاسی و اجتماعی دارند، سعی می‌کنند با شرکت در این فرآیند از قافله عقب نمانند و بتوانند سودی از این روزهای پرضرر به جیب بزنند. اقدامی که البته قاعدتا با این شیب وحشتناک دلار منطقی‌ست.

در واقع ماجرا به این شکل است که وقتی عرضه یک خودرو در بورس اعلام می‌شود بسته به تقاضا قیمت آن تعیین می‌شود اگر تقاضای یک خودرو کم باشد کسانی که اسمشان برای خرید آن خودرو درآمده از یک فاصله قیمتی بهره خواند برد که همان سود موردنظر بسیاری از مردم ایران در این روزهاست! البته حالت دیگری هم متصور است، اگر تقاضا برای یک خودرو زیاد باشد قیمت آن از قیمت متوسط بازار بالاتر می‌رود و در این حالت تولیدکننده و نهایتا دولت سود می‌برند و مصرف‌کننده ضرر خواهد کرد. در اینجا از زوایای مختلف به این ماجرا نگاه انداختیم.

قبل از ورود به اصلِ بحث این را در نظر داشته باشید که تورم در خیلی از خودروهای پرتیراژ ادامه دارد: مثلا طی یک ماه گذشته قیمت پراید ۱۱۱ در حدود ۶۰ میلیون تومان گران شده و به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.  یا در موردی دیگر، پژو۲۰۶ تیپ دو در بازار در طول یک ماه گذشته ۴۰ میلیون تومان گران شده و با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

رجبی‌پور(کارشناس)موافق عرضه خودرو در بورس است: «علت افزایش قیمت خودرو، شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایه‌ای شدن خودرو است اما عده‌ای که شفاف شدن معاملات به سود آن‌ها نیست، ورود خودروسازان به بورس را عامل رشد قیمت مطرح می کنند در شرایطی که خریداران خودرو از بورس موفق به خرید ارزان‌تر شده‌اند، در گذشته خودرو در دسترس عموم نبود و هیچ کس مستقیما نمی‌توانست از کارخانه خودرو خریداری کند و تنها یک شانس بسیار اندک در قرعه کشی داشت، ولی با عرضه خودرو در بورس کالا این شرایط فراهم شد. طبیعتا وقتی منافع بزرگی از گروهی گرفته می‌شود مقاومت هایی شکل می‌گیرد، بنابراین اگر فشار افرادی که نام و نشانی از خود ندارند کنار بگذاریم، براساس همه تجربیات حدود دو دهه گذشته، استمرار عرضه هر کالایی در بورس، رمز آرامش و تعادل آن بازار است».

علی جدی (نماینده) اما مخالف عرضه خودرو در بورس است، او می‌گوید: با این مدل عرضه خودرو در بازار بورس به شدت مخالف هستیم، زیرا به یک باره قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد و حتی ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است لذا بر اساس آیین نامه سازمان حمایت در رابطه با تصویب قیمتها، سود بالای هفت تا هشت درصد تخلف است.  در حال حاضر این شیوه عرضه، تولیدکننده خودرو را با ۶۰ و حتی ۸۰ درصد سود روبه رو کرده و سود حاصل به نفع تولیدکننده مصادره می‌شود و مردم هم متضرر شده و هیچ نفعی هم برای کشور ندارد.  تولیدکننده تا دیروز یک خودرو را ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و در حال حاضر برخی مواقع همان خودرو را تا دو میلیارد تومان در بورس عرضه می‌کند این اختلاف قیمت بر اساس چه قانونی است، کجای قانون گفته شده که یک تولیدکننده باید این همه نفع ببرد؟

برخی کاربران به عرضه خودرو در بورس واکنش نشان داده‌اند:

کابری به اسم نفوذی نوشته: امروز یک کارخانه تعداد ۱۰هزار دستگاه از یک خودروی پرتیراژ را در بورس عرضه و هر دستگاه را حدود ۲۰۰میلیون بیشتر از قیمت کارخانه فروخت.
یعنی امروز دوهزار میلیارد تومان به جیب زدند. (۱۰.۰۰۰×۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰= ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

امیر حسین نظر خود را اینگونه به اشتراک گذاشته: قیمت خودرو تا قبل از شروع فرایند عرضه در بورس کالا نزولی بوده است. با شروع عرضه در بورس کالا، روند صعودی آغاز و با شوک ارزی، باعث تشدید این افزایش می‌شود. طبق نمودار، شیب افزایش قیمت خودرو نیز بیش از افزایش قیمت ارز می باشد. حالا دقیقا قیمت بورس کالا، قیمت بازار قبل از جهش ارزی است.

ایرانی‌ها، این شکلی یک‌شبه پولدار می‌شوند

ایرانی‌ها، این شکلی یک‌شبه پولدار می‌شوند

زهرا نوشته: اینکه مشکلات اقتصادی رو با سپردن خودرو و سکه و مسکن به بورس میخوان حل کنند مثل این می‌مونه که به بیمار دچار خونریزی، داروی ضد انعقاد تزریق کنند. هرچند ممکنه اسم این کار هم جراحی باشه!

مهدی هم انتقاد کرده: من متوجه نشدم وقتی قیمت خودروهایی مثل شاهین و تارا در بورس کالا حداقل 100 تا 200 میلیون تومان زیر بازار آزاد عرضه شده و فقط خریداران واقعی می‌توانند از این بازار خرید کنند، چرا می‌خواهند عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کنند

کیانوش نوشت: اگر قرار بر عرضه در بورس و کشف قیمت است، پس اون #قیمت گذاری و قیمت مصوب برای چیست؟!یا اون خطاست یا این نابجا…

منبع:برترین ها

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.