از مصرف نخودسبز در زمستان غافل نشوید

0

خواص نخود سبز و فواید مصرف آن در زمستان نخود فرنگی یکی از سبزیجات مغذی است که در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، مصرف این ماده غذایی در زمستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

خواص نخودفرنگی مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی آشپزی مجله دانستنی ها مجله سلامت طب سنتی درمان دیابت درمان پوکی استخوان تقویت سیستم ایمنی بدن بهبود عملکرد سیستم گوارش درمان بیماری قند سلامت قلب

یکی از سبزیجاتی که در سرتاسر دنیا بسیار محبوب است و کنار بسیاری از غذاها بخصوص غذاهای پروتئینی و انواع سالادها قرار می‌گیرد نخودفرنگی است. خواص نخود فرنگی بسیار زیاد است و به سلامت کلی بدن کمک می‌کند و نباید از قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه غافل شد.

تعداد کمی از مردم از مزایای نخود سبز برای سلامتی آگاه هستند و این درحالیست که این خوراکی سبز رنگ از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا کنترل سطح قند خون و سطح کلسترول، منبع خوب آهن و سایر مواد معدنی است که می‌تواند سلامت افراد را تامین کند. در گزارش زیر به شرح فواید این خوراکی پرداخته شده:

نخود فرنگی و تشکیل گلبول‌های قرمز خون
نخود سبز نوعی سبزیجات است و معمولاً به‌عنوان نخود باغی نیز شناخته می‌شود و نام علمی آن Pisum sativum است. صدها سال است که از خواص نخود فرنگی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم متعادل در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود. می‌توان نخود فرنگی را یکی از حبوبات پرطرفدار نیز به شمار آورد؛ زیرا مانند لوبیا، نخود و عدس از غلاف‌های گیاهی خارج می‌شود.

این سبزی دارای نشاسته زیادی است که به همین دلیل به‌عنوان یک سبزی کربوهیدراتی مانند سیب‌زمینی، ذرت و کدوسبز در نظر گرفته می‌شود با این تفاوت که کربوهیدرات آن بسیار سالم است و با توجه به فیبری که دارد برای استفاده در انواع خوراک‌ها و سالادها یک انتخاب عالی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه منبع گیاهی خوبی از آهن است می‌تواند در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن نیز موثر باشد.

کنترل سطح قند خون
نخود فرنگی دارای شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً پایینی است که می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. فیبر و پروتئین نخودفرنگی همچنین می‌تواند به شما کمک کند بین وعده‌های غذایی احساس سیری کنید، به این معنی که میان وعده‌های کمتری می‌خورید و از مصرف تنقلات حاوی قند اجتناب می‌کنید. نخود فرنگی همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم، ویتامین‌های B و ویتامین C است که همگی به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش
نخود سبز سرشار از فیبر است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. فیبر باکتری‌های خوب روده را رشد می‌دهد، آن‌ها را سالم نگه می‌دارد و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری و درنهایت این روند به پیشگیری از بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

مناسب برای پوکی استخوان
نخود فرنگی منبعی سرشار از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند و باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. همچنین نخود فرنگی با دارا بودن ویتامین K باعث دوری از بیماری‌هایی نظیر ورم مفاصل و آلزایمر در افراد می‌شود.

کمک به رشد طبیعی مغز کودک
فولات که به عنوان یکی از مواد مغذی مهم در دوران بارداری محسوب می‌شود، در نخود فرنگی به وفور یافت می‌شود و می‌تواند به رشد طبیعی مغز و نخاع کودک کمک کند. مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولات ممکن است برای این منظور کافی باشد.

فولات در واقع شکل طبیعی ویتامین B است و نام آن از کلمه لاتین «فولیوم» به معنی برگ گرفته شده است. برگ درختان یکی از مهم‌ترین منابع غنی فولات در طبیعت هستند. فولات برای استفاده در بدن باید ابتدا به شکل فعال آن تبدیل شود و این تبدیل عمدتا در دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد.

تقویت سیستم ایمنی
نخودفرنگی منبع غنی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C، مواد معدنی مفید برای قلب مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم و همچنین مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها و فلاونول‌هاست که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. به لطف فیبر محلول موجود در نخود فرنگی، می‌توان سطح کلسترول به ویژه کلسترول LDL را نیز کنترل کرد.

محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن
از دیگر خواص نخود فرنگی که می‌توان به آن اشاره کرد قدرت محافظتی آن در برابر بیماری‌های مزمن است. ترکیبات موجود در نخود فرنگی باعث جلوگیری از برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و انواع سرطان می‌شود؛ این خاصیت به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین c‌، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سایر ترکیباتی که ذکر شد ایجاد شده است.

مصرف دائمی نخودفرنگی می‌تواند از دیابت و آرتریت نیز جلوگیری کند. درواقع فیبر و پروتئین موجود در نخودفرنگی از افزایش سریع قند خون جلوگیری کرده و به کنترل قند خون کمک می‌کند.

روهینی پاتیل، متخصص تغذیه می‌گوید: نخود سبز کروی شکل و تازه که به آن نخود باغی نیز می‌گویند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک قابل توجهی می‌کند؛ به ویژه در ماه‌های زمستان که ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

ریحانا، متخصص تغذیه نیز تأکید می‌کند: “نخود سبز علیرغم کوچک بودن، مقدار قابل توجهی فیبر دارد. در واقع کالری اصلی نخود سبز از محتوای فیبر (کربوهیدرات) آن می‌آید و فیبر موجود در نخود فرنگی از انواع نامحلول است به این معنی که مانند یک اسکرابر در معده عمل و به حفظ دستگاه گوارش ما کمک می‌کند. علاوه بر این با توجه به شاخص گلیسمی پایین (GI) آن، انتخاب خوبی برای افراد دیابتی و پیش دیابتی هستند.”

منبع : بهداشت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.