شغل های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای (باتری سازی، مکانیکی، جلوبندی سازی)

0

شغل رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای

تحصیل در رشته اتومکانیک فنی حرفه ای و یا شرکت در کلاس‌های فنی حرفه ای مکانیکی در رشته های مختلف را می‌توان بهترین روش‌های برای ورود به یکی از شغل‌ های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای دانست.
در این مطلب به بررسی دقیق 3 شغل مکانیک فنی حرفه ای پرداخته شده است تا ببینیم از میان رشته های باطری سازی، جلوبندی سازی ماشین، تعویض روغنی، مکانیکی و تعمیرات ایسیو کدام شغل بازار کار مناسبتری دارد و بهترین روش برای یادگیری عملی این کارها کدام است؛ تحصیل در دبیرستان یا شرکت در کلاس‌های فنی حرفه ای.

نگاهی اجمالی به شغل های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای

پر طرفدارترن شغل های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای که با شرکت در کلاس‌های آموزش فنی حرفه ای می‌توان آن‌ها را یاد گرفت شامل موارد زیر هستند:

  • تعمیرات مکانیکی خودرو فنی حرفه ای
  • تعمیرات برق خودرو یا باطری سازی فنی حرفه ای
  • تعمیرات جلوبندی خودرو فنی حرفه ای
  • اتوسرویس(آموزش تعویض روغنی و آپاراتی)
  • تعمیرات ایسیو خودرو

در ادامه به بررسی دقیق 3 مورد از این 5 شغل خواهیم پرداخت.

شغل مکانیک خودرو چیست؟

شغل مکانیک خودرو، یکی از مشاغل حوزه تعمیرات اتومبیل است که متخصص آن به عیب یابی و رفع عیب قطعات موتور و بخش های دیگری مانند سیستم ترمز خودرو پرداخته می‌شود.

شغل مکانیک خودرو، بسته به محیط کار و تخصص ممکن است وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی را شامل شود. در این شغل لازم است که فرد مکانیک تک تک اجزا و قطعات به کار رفته در خودرو را بشناسد و با وظیفه هر یک از آن‌ها آشنا باشد. همچنین باید بتواند بعد از انجام بررسی‌های لازم و عیب یابی، به رفع مشکل ایجاد شده بپردازد.

بیشتر مکانیک‌های خودرو برخی وظایف و مسئولیت‌های عمده را بر عهده دارند، از جمله:

  • استفاده از روش های تشخیصی دستی و کامپیوتری برای شناسایی مشکلات احتمالی در خودرو
  • توضیح مشکلات مکانیکی و راه حل های ممکن برای مشتریان
  • برنامه ریزی کار و روش های آزمایش با استفاده از نمودارها، تجربه و سایر روش های سازمانی
  • تست قطعات و سیستم ها برای اطمینان از کارکرد صحیح آنها
  • اطمینان از بررسی و آزمایش تمام قطعات حیاتی
  • تعمیر یا تعویض قطعات فرسوده، قدیمی یا معیوب خودرو

شغل رشته برق خودرو فنی حرفه ای

درآمد مکانیک خودرو در سال 1401 چقدر است؟

جدول زیر شامل درآمد یک مکانیک خودرو در ایران و دو کشور آلمان و کانادا برای دو شغل تعمرات ماشین سنگین و خودروهای سواری است.

عنوان شغل کشور متوسط میزان درآمد واحد پول
مکانیک خودروهای سواری ایران 300000000 ریال
مکانیک خودروهای سواری آلمان 3500 یورو
مکانیک خودروهای سواری کانادا 4800 $
مکانیک ماشین‌های سنگین ایران 400000000 ریال
مکانیک ماشین‌های سنگین آلمان 4300 یورو
مکانیک ماشین‌های سنگین کانادا 5800 $

 

شغل باطری سازی خودرو چیست؟

شغل برق خودرو که بیشتر نام باطری سازی شناخته می‌شود، اشاره به خدمات تعمیر و نگهداری سیستم‌های برقی خودرو نظیر

چراغ، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم صوتی، راهنما و برف پاک کن و سایر موارد مشابه دارد.

درآمد برق خودرو در سال 1401 چقدر است؟

درآمد ماهیانه برق خودرو، بسته به توانایی، تجربه، استعداد و سرمایه اولیه فرد احتمالاً بین 10 تا 30 میلیون تومان در ماه متغیر است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ممکن است فردی در دوره کارآموزی خود، رقمی کمتر دریافت کند و یا فرد بسیار حرفه ای بتواند تا رقم چند برابر سقف ذکر شده از برق خودرو درآمد داشته باشد.

شغل جلوبندی سازی خودرو چیست؟

شغل جلوبندی(کار جلوبندی سازی)؛ به انجام مجموعه‌ای از  خدمات عیب یابی، تعمیر و تعویض قطعات بخش جلویی ماشین گفته می‌شود. این قطعات می‌توانند شامل:فرمان، میل فرمان، فنر، کمک فنرها،  میل تعادل، سگ دست، بوش، سیبک و رام اشاره کرد.

درآمد شغل جلوبندی سازی در سال 1401 چقدر است؟

تصور کنید یک جلوبندی ساز در ماه 25 روز کاری و در هر روز کاری 8 ساعت فعالیت داشته باشد. اگر تصور کنیم ارائه هر یک از خدمات حدود 2 ساعت زمان نیاز داشته باشد، در هر روز کاری این فرد می‌تواند مشکل خودرو 4 مشتری را رفع کند. یا به عبارت دیگر 100 ماشین را در هر ماه تعمیر کند.

شغل رشته جلوبندی سازی خودرو فنی حرفه ای
اگر میانگین دستمزد هر خدمت را 200 هزار تومان متصور شویم، می‌توان به صورت تخمینی گفت که یک جلوبندی ساز در هر ماه رقمی معادل 20 میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

برای یادگیری شغل‌ های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای چه باید کرد؟

یکی از بهترین روش های یادگیری مکانیک خودرو و رشته های مرتبط با آن شرکت در دوره آموزش مکانیک خودرو(https://darr.ir/product/mekanik-khodro/) است.

فراموش نکنید که تحصیل در رشته‌های هنرستان حداقل 3 سال زمان از شما خواهد گرفت و علاوه بر عملی نبودن، فنون بازار را به شما یاد نخواهد داد.
در واقع اکثر افرادی که در هنرستان‌های کاردانش یا فنی حرفه ای به تحصیل این رشته می‌پردازند، نیاز خواهند داشت تا با شرکت در یک دوره عملی یا با فعالیت به عنوان شاگرد در یک تعمیرگاه، این مهارت را به صورت دقیق‌تر نیز یاد بگیرند.
به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قصد ورود به یکی از این مشاغل را دارید، با شرکت در کلاس های عملی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کار شوید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رشته‌ها می‌توانید از مرجع آموزش مکانیکی فنی حرفه ای بازدید کنید.

بهترین روش یادگیری مکانیکی با توجه به مدت یادگیری مکانیک خودرو!

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که طول مدت دوره کار دانش در کشور ما برابر با 3 سال است؛ این به آن معنا است که مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو با این روش، چیزی حدود 3 سال تحصیلی است.
این در حالی است که شما با شرکت در دوره‌های آموزشی کار محور می توانید شغل های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای را در کمتر از 1 ماه آموزش ببینید. علت این امر آن است که در کلاس‌های آموزش مکانیکی فنی حرفه ای یک استاد متخصص با تجربه کار در بازار طی کلاس‌های فشرده 2 هفته ای و یا کلاس های نیمه فشرده 4 هفته ای مهمترین مباحث عملی را به شما یاد داده و شما با کار بر روی خودرو در این موارد به تسلط می‌رسید.
اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می توانید به منبع این متن مراجعه کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.