چرا و در چه هنگامی راهنما بزنیم؟

0

یک راننده با خوردرو پراید در بلوار  با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت بود که ناگهان خودرو سمند جلویی‌ که در شانه چپ بلوار در حال حرکت بود، بدون استفاده از چراغ راهنما یا علامت دست، به سمت راست می‌پیچید و قصد دارد به فرعی برود، خودرو پراید هیچ امکان فراری نداشت و خودروها با هم برخورد کردند و هردو دچار آسیب جدی می‌شوند.

 فاصله راهنما زدن در اتوبان  فاصله راهنما زدن درون شهر  قوانین راهنمایی و رانندگی  آدرس آموزشگاه رانندگی بهار  آدرس مراکز راهنمایی و رانندگی  آموزش رانندگی  آموزش رانندگی از صفر  آموزش رانندگی با پراید  آموزش رانندگی برای مبتدیان  آموزش رانندگی تو شهر  آموزش رانندگی خودرو  آموزش رانندگی در جاده  مهارت های رانندگی حرفه ای  نمونه سوالات آیین نامه رانندگی  سولات فنی آیین نامه  زمان راهنما زدن چپ  زمان راهنما زدن راست
راننده پراید از ناحیه سر آسیب سطحی دید، پس از بگو مگوهای زیاد پلیس از راه می‌رسد قضیه را فیصله می‌دهد، راننده زخمی مغبون به بیمارستان منتقل می‌شود، در حالی که مدام این جمله را زمزمه می‌کند‌:

«اگر از چراغ راهنما استفاده می‌کرد چی می‌شد؟ شاید اصلا این حادثه پیش نمی‌آمد».

این حکایت هر روز خیابان‌های اصلی و فرعی است و رانندگانی که تحت هیچ شرایطی حاضر به استفاده از چراغ راهنما نیستند و بدون هیچ هشداری و با بی‌توجهی نسبت به وضعیت خودرو پشت سر خود از مسیر اصلی با سرعت به فرعی یا برعکس می‌چرخند و جالب اینجاست که اگر به آنها اعتراض بکنید، نمی‌پذیرند.
این رویه برخی خودروها حتی زمانی که می‌خواهد از پارک کنار خیابان خارج شوند و به مسیر اصلی تردد وارد شوند هم دیده می‌شود در نقطه حرکت بدون استفاده از چراغ راهنما حرکت می‌کنند که تاکنون همین حرکت نادرست موجب تصادف شده است.
د.
راننده تاکسی ای میگوید :چندی پیش در بلوار  در حال حرکت بودم که ناگهان در بین راه یک خودرو پژو پارس بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای از چراغ راهنما به سمت چپ پیچید و من مجبور بودم برای جلوگیری از برخورد با وی ترمز شدید کنم که سر مسافر جلویی به شیشه برخورد کرد و دچار آسیب شد، در حالی که اگر از چراغ‌راهنما استفاده می‌کرد، این مشکل پیش نمی‌آمد.
این راننده اضافه کرد: وقتی به وی گفتم چرا از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنی با تندخویی و پرخاش می‌گوید «این مشکل شماست نه من، دلم می‌خواد از چراغ‌راهنما استفاده ‌نمی‌کنم.»

اغلب رانندگان بر این باور هستند زمانی‌ که گواهینامه رانندگی را دریافت کردند دیگر به تمام مهارت‌ها و فنون راندگی آشنا هستند که این تصور کاملا غلط و اشتباه است.
اغلب رانندگان به استفاده از چراغ‌راهنما توجه کافی ندارند و این امر به یک عادت روزمره تبدیل شده و زمانی که فردی مهارت لازم برای دریافت گواهینامه کسب کرده تازه به چرخه حمل و نقل که آن را میلیون‌ها کاربر اعم از وسیله نقلیه و عابر پیاده تشکیل داده است، وارد می‌شود.

بر همین اساس برابر بند 2138 جدول جرائم تخلفات راهنمایی و رانندگی عدم استفاده و یا استفاده غلط از علائم با دست یا چراغ‌ راهنما وسیله نقلیه در مواقع لزوم به مبلغ 200 هزار ریال جریمه پیش‌بینی شده است.
شایسته است رانندگان در هنگام رانندگی به استفاده صحیح از چراغ‌راهنما توجه جدی داشته باشند تا شاهد کاهش حوادث، سوانح، افزایش ایمنی و ارتقاء فرهنگ ترافیک باشیم.
خوشبختانه یکی دوسال اخیر بیشتر میبینیم که راننده های ما به زدن راهنما اهمیت میدهند …قبل از آموزش در آموزشگاههای رانندگی راهنما زدن را حکم ناشی بودن راننده میدونستند ولی با آموزش  وفرهنگ سازی آن بسیاری از راننده ها اهمیت راهنما زدن را فهمیدند

راهنما برای ماشین پشت سر است برای هشدار واعلام اینکه تصمیم به چه حرکتی دارید به طور کل وقتی میخواهیدسر ماشین به سمت راست برود راهنمای سمت راست یا بالارا بزنید واگر بخواهید سر ماشینسمت چپ برود راهنمای سمت چپ یا پایینرا بزنید

برای دنده عقب هم همیشه راهنما بالاست بدون استثناء

راهنمای راست (بالا):گردش به راست -پارک(افقی -عمودی-مورب)خارج شدن از میدان -هشدار برای تغییر لاین سمت چپ به لاین سمت راست موقع سبقت

راهنمای چپ(پایین):گردش به چپ-دور برگردان -وارد شدن به میدان -هشدار برای تغییر لاین سمت راست به لاین سمت چپ

نکته:راهنمای هشدار فقط برای چند ثانیه است وباید فورا خاموش بشود

چند تا نکته را برای زدن راهنما باید در نظر گرفت

اول اینکه وقتی قصد گردش یا تغییر مسیر دارید 100 متر زودتر راهنمای طرفی که قصد گردش دارید را بزنید

در لحظه ی آخر زدن راهنما وگردش خطرناک است چون خودرو پشت سر به موقع نمیتواند از تصمیم شما آگاه شود

دوم اینکه بعد از اتمام گردش وحرکتی که برای انجامش راهنما زدید حتما راهنما را خاموش کنید ….خیلی وقتها اگر دور فرمان کامل باشد راهنما خودش خاموش میشود ولی اگر خاموش نشد حتما خودتان خاموش کنید که باعث گمراهی راننده های پشت سر نشود

در امتحان عملی شهر راهنما یک نمره دارد ولی اگر چند بار فراموش کنید موجب رد شدنتون میشه

هر حرکتی افسر از شما خواست اول راهنمای آن را بزنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.