چه نوع روغنی برای موتورسیکلت اسکوتر مناسب است؟

0

روغن اسکوتر با روغن مورد استفاده در موتورسیکلت های چهار زمانه دنده ای متفاوت است. ما در مطالب منتشر شده دیگری 13 نکته انتخاب و تعویض روغن موتورسیکلت و خصوصیات روغن موتورسیکلت، تفاوت روغن معدنی و سنتتیک را تشریح کرده ایم و به توضیح تفاوت های روغن خودرو با موتورسیکلت نیز پرداخته ایم. توصیه ما این است که حتما مطالب فوق را مطالعه فرمایید تا تصویر کامل تری از داستان روغن موتورسیکلت بدست آورید.

اسکوترها با موتورسیکلت های دیگر فرق دارند. سیستم کلاچ اغلب موتورسیکلت های دنده ای امروزی از نوع مرطوب یا تر است و به همراه گیربکس و انجین همگی در یک پوسته قرار دارند و روغن ریخته شده در موتورسیکلت وظیفه روغنکاری هر سه عضو(کلاچ، گیربکس و انجین) را به عهده دارد.

بنابراین روغن نباید آنقدر لیز باشد که باعث لغزیدن یا سر خوردن کلاچ شود. به عبارت دیگر این روغن باید ضمن روغنکاری، اصطکاک لازم برای صفحه کلاچ را تامین کند.

اجرت تعمیر موتورسیکلت تعمیر موتور تعمیرات تخصصی موتورسیکلت نگهداری از موتور خودرو تعویض روغن موتورسیکلت دفترچه موتورسیکلت آموزش سرویس موتورسیکلت مجله موتورسیکلت تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت رادیاتور موتورسیکلت

اما اسکوترهای اتوماتیک سیستم متفاوتی با موتورسیکلت های دنده ای دارند. سیستم انتقال نیروی CVT (Continuously Variable Transmission) مستقل از انجین است و مشکلی بنام سر خوردن یا لغزیدن کلاچ به شکلی که در موتورسیکلت های دنده ای وجود دارد ندارند. پس روغن متفاوتی باید مصرف شود. اما هنوز نمی توان از روغن خودرو برای اسکوتر استفاده کرد به این دلیل که:

  • انجین اسکوتر ها (و کلا موتورسیکلت ها) در دمای بالاتری از خودروها کار می کنند،
  • دور موتور بالاتری دارند و فشارهای متفاوتی را نسبت به خودروها تحمل میکنند.
  • شدت تولید نیرو(Power Density) در موتورسیکلت ها (شامل اسکوترها) بالاتر از خودرو ها است. یعنی به ازای هر سی سی حجم انجین، در موتورسیکلت ها نیروی بیشتری تولید می شود.

استانداردJASO T903  ژاپن – که مهم ترین مرجع برای روغن موتورسیکلت است – برای اسکوترها روغن متفاوتی را تعریف میکند.  طبق این استاندارد علامت MB نشانگر روغن مناسب برای اسکوتر است. این علامت باید برروی قوطی روغن به شکل JASO MB درج شده باشد. به هموطنان توصیه میشود که در موقع خرید روغن اسکوتر، این علامت را با علامت MB229.1 که بر روی قوطی برخی از روغنها درج شده و نشانگر تطابق با یکی از استانداردهای شرکت مرسدس بنز برای روغن خودروهاست اشتباه نگیرند.

برای اطلاع از نوع روغن مناسب برای اسکوتر ابتدا به دفترچه راهنمای اسکوتر خود مراجعه فرمایید. اطلاعات مورد نیاز شما برای تهیه روغن مناسب اسکوتر و یا اطمینان از اینکه سرویس کاران از روغن مناسب در اسکوتر شما استفاده میکنند شامل موارد زیر است:

  • مطابقت روغن با استاندارد ژاپن که به صورت JASO MB و یا MB باید بر روی قوطی روغن درج شده باشد.
  • درجه گرانروی که بر مبنای استاندارد SAE مشخص میگردد. به عنوان مثال مطابق با دفترچه راهنمای اسکوتر هوندا کلیک (Honda Click) این عدد 10W-30 است.
  • طبقه بندی سطح کیفی روغن که بر مبنای استاندارد API است و باید حداقل SG و یا بالاتر باشد.

 مجله موتورسیکلت
 قیمت موتور آپریلیا
 روغن موتورسیکلت اسکوتر
 اسکوتر برقی ES5
 اسکوتر چیست
 نحوه شارژ اسکوتر برقی
 قیمت اسکوتر برقی
 تعمیرات تخصصی
 تعمیرات تخصصی موتورسیکلت

مطابق با همان استاندارد (JASO T903)، علامت MA نشانگر روغن مناسب موتورسیکلت های دنده ای است که خود به دو دسته M1 و M2 تقسیم می‌شود. برای آگاهی بیشتر از استانداردهای روغن موتورسیکلت و راهنمای خرید روغن موتورسیکلت به مطلب لینک شده مرتبط مراجعه فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.