طرز تهیه یتیمچه نیشابوری (مشهدی) ؛ سنتی

0

یتیمچه نیشابوری یکی از غذا های بسیار خوشمزه مشهدی می باشد که خیلی ساده و خوشمزه است و با انواع حبوبات تهیه می شود.

طرز تهیه یتیمچه نیشابوری آموزش غذای خوشمزه آموزش غذای خونگی آموزش غذای مجلسی آموزش غذای محلی مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی آشپزی ساده سریع

در این غذا از کشک و نعنا داغ استفاده می شود و کنار نان تازه و سبزی خوردن بیشتر سرو می شود. در تهیه این یتیمچه نیشابوری از بادمجان استفاده می شود می توانید گوجه خرد شده را روی یتیمچه نیشابوری بریزید و میل کنید. اگر به دنبال یک غذای جدید و خوش طعم است و شما می توانید به عنوان شام یا نهار این غذای خوشمزه را تهیه کنید. امروز طرز تهیه یتیمچه نیشابوری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

 

مواد لازم :

نخود ۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز یا چیتی ۱/۲ پیمانه
عدس ۱/۲ پیمانه
بادمجان ۳ عدد
پیاز ۲ عدد
گوجه خرد شده ۲ عدد
کشک و نعنا به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا باید از شب قبل نخود و لوبیا را خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا هم نفخ آن نیز گرفته شود و راحت تر پخته شود. عدس را نیز ۱ ساعت قبل از غذا خیس کنید. نخود و لوبیا را داخل زودپز یا قابلمه بریزید و به همراه کمی آب بگذارید تا پخته شود. عدس را نیز جداگانه بپزید.

مرحله دوم: پخت بادمجان

بادمجان ها را پوست بگیرید و خرد کنید و به همراه کمی نمک و آب خیس کنید و برای ۲۰ دقیقه زمان دهید تا تلخی بادمجان ها گرفته شود و بعد آبکش کنید و بشورید و روی یک دستمال پهن کنید و به همراه کمی روغن بادمجان ها را سرخ کنید و جدا قرار دهید.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه زردچوبه و کمی روغن داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود و بعد حبوبات و عدس را اضافه کنید و روی مواد کمی آب بریزید و بگذارید تا پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه یتیمچه نیشابوری

در ۲۰ دقیقه آخر باید بادمجان سرخ شده و گوجه خرد شده را به یتیمچه نیشابوری اضافه کنید و زمان دهید تا مواد غلیظ شود و مزه ها به خورد هم برود و بعد داخل کاسه بریزید و به همراه کشک رقیق شده و نعنا داغ سرو کنید. نوش جان

 

فوت و فن های دستور پخت یتیمچه نیشابوری با حبوبات و کشک

  1. نعنا را به همراه روغن برای چند ثانیه تفت دهید تا تلخ نشود و روی یتیمچه نیشابوری بریزید.
  2. می توانید از لوبیا چیتی یا سفید استفاده کنید.
  3. می توانید بجای بادمجان از کدو نیز استفاده کنید.
  4. برای این که یتیمچه نیشابوری خوشمزه تری داشته باشید می توانید از عصاره گوشت یا آب قلم استفاده کنید.

منبع :پارسی دی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.