راه های تشخیص واشر سرسیلندر سوخته

0

واشر سرسیلندر قطعه ای فلزی است که میان سرسیلندر و سیلندر قرار می گیرد و وظایف آب بندی، هدایت درست آب و روغن و جلوگیری از مخلوط شدن آن ها را انجام می دهد. این قطعه از جمله قطعات مهم و حیاتی در موتور خوردوها محسوب می شود که تشخیص علل سوختگی آن اهمیت زیادی برای صاحبان خودروها دارد.
در صورت عدم تشخیص به موقع سوختگی این قطعه، آسیب ها و خسارات بسیاری به موتور وارد شده که در نهایت باید هزینه های زیادی را برای تعمیر آسیب های وارد شده باید پرداخت کرد. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا مهم ترین علل سوختن واشر سیلندر و نحوه تشخیص آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مشخصات واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر 405 دلایل سوختن واشر سر سیلندر آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر موتور خودرو

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

  1. خراب شدن پروانه موتور: یکی از دلایل مهم خرابی و سوختگی واشر سیلندر خراب شدن پروانه موتور است. در صورت خرابی پروانه امکان سوختگی واشر سیلندر بسیار بالا می رود.
  2. مسدود شدن مجاری و لوله های آب: در صورت انسداد در مجاری و لوله های آب امکان سوختن واشر سیلندر بالا می رود.
  3. وجود و انباشته شده رسوبات در سیستم خنک کننده: در صورت بروز این علت امکان سوختن واشر سیلندر نیز بالا می رود.
  4. کم بودن میزان آب رادیاتور: این علت هم ممکن است سبب سوختن واشر سیلندر شود. پس کنترل میزان آب رادیاتور بسیار ضروری است تا سوختگی واشر سرسیلندر تشخیص داده شود.
  5. روش نامناسب رانندگی: اگر سبک رانندگی اشتباه باشد، امکان سوختن واشر سیلندر نیز بسیار بالا می رود.
  6. دمای بیش از حد هوا: در صورت بالا رفتن دما و حرارت هوا امکان سوختن واشر سرسیلندر نیز بسیار بالا می رود.
  7. خرابی ترموستات: یکی از دلایل دیگر سوختن واشر سرسیلندر خرابی ترموستات است که باید نسبت به کنترل آن اقدام کرد.
  8. خرابی واتر پمپ: این علت هم از علل عمده سوختن واشر سرسیلندر است که در صورت خرابی آن امکان سوختن واشر سیلندر نیز بالا می رود.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر دلایل سوختن واشر سرسیلندر سمند علائم سوختن واشر سر سیلندر علت زیاد سوختن واشر سرسیلندر پژو دانستنی های فنی خودرو تعمیر خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی خودرو

راه های تشخیص واشر سرسیلندر سوخته

سوختن واشر سرسیلندر علائمی دارد که با مشاهده آن ها می توان تشخیص داد که واشر سرسیلندر سوخته است. موارد زیر مهم ترین این علائم است که لازم است رانندگان با مشاهده این علائم سریعا نسبت به کنترل سوختگی واشر سرسیلندر و در صورت سوختگی نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

  1. پایین آمدن سطح مایع خنک کننده سیستم پیشرانه: کم شدن آب موتور در صورتی که هیچ گونه نشتی و خروج آب از شلنگ ها، رادیاتور، لوله ها و ….. در سیستم پیشرانه مشاهده نمی شود، احتمال این که واشر سرسیلندر سوخته باشد بسیار یالاست. زیرا آب موتور به منافذ و مجاری روغن در داخل سیلندر ریخته می شود و همراه با دود حاصل از سوخت به صورت بخار از اگزوز خارج می شود.
  2. یکی دیگر از راه های تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر در این است که هنگام باز کردن درب رادیاتور هنگامی که سرد است و لایه ای از روغن بر روی آن وجود داشت، باید تشخیص داد که واشر سرسیلندر سوخته است و روغن از محفظه سیلندر به درون مجاری آب نفوذ پیدا کرده است.
  3. از دیگر راه های تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر آن است که در آب رادیاتور حباب وجود داشته باشد. در حین کار کردن موتور درون آب رادیاتور وجود حباب های هوا مشاهده شود نشان از سوختگی واشر سرسیلندر دارد. در این وضعیت احتمال این که شلنگ رادیاتور متورم شده باشد بسیار است.
  4. دیگر راه تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر تغییر رنگ روغن موتور است. اگر حین گرم بودن موتور گیج روغن را بیرون کشیده و مشاهده کنید که رنگ روغن به شیری تغییر یافته است و حالت عادی ندارد، باید احتمال بسیار بدهید که واشر سرسیلندر سوخته است و آب موتور درون مجاری روغن نفوذ پیدا کرده است.
  5. خروج دود سفید رنگ نسبتا غلیظ که به حالت غیر عادی از اگزوز خودرو هنگامی که خودرو در حال روشن شدن است نشانه دیگری از سوختن واشر سرسیلندر است که نشان دهنده ورود آب به درون سیلندر است که آب با مخلوط هوا و بنزین می سوزد و حاکی از خرابی و سوختگی واشر سرسیلندر است.
  6. سرانجام آخرین راه تشخیص خرابی و سوختگی واشر سرسیلندر آن است که خودرو را نزد یک تعمیرگاه برده و با تست کمپرس موتور، تست بلوک و نشت خرابی و سوختگی آن محرز شود.

کلام آخر

همان گونه که بیان شد واشر سرسیلندر قطعه ای مهم  و حیاتی در داخل موتور خودرو محسوب می شود که عملکرد و وظایف آن بسیار مهم است.

مواردی که گفته شد مهم ترین علل و راه های تشخیص خرابی و سوختگی واشر سرسیلندر است که ضروری است رانندگان گرامی این نکات ساده و فنی را همواره به خاطر داشته باشند و با اقدام به موقع در تشخیص و رفع خرابی و سوختگی از وارد آمدن آسیب ها و خسارات مالی دیگر به خودور جلوگیری کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.