خواص موسیر کوهی در حفظ سلامتی بدن

0

موسیر کوهی یکی از انواع موسیر می باشد که به صورت وحشی در کوهستان ها می روید. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد که در این مطلب با آن ها آشنا خواهید شد.

خواص موسیر کوهی پیشگیری از سرطان سلامت استخوان ها سلامت پوست و مو کاهش وزن و لاغری راه مقابله با کبد چرب درمان دیابت تنظیم کلسترول خون نحوه درمان سرماخوردگی بهبود عملکرد سیستم گوارش مجله آشپزی مجله سلامت مجله دانستنی ها طب سنتی

موسیر کوهی یا موسیر ایرانی حاوی خواص فراوانی برای سلامت بدن به ویژه سلامت پوست و مو می باشد. افرادی که موسیر مصرف می کنند دیرتر دچار سفیدی مو می شوند. برای اطلاع از خواص بی نظیر موسیر کوهی با ما همراه باشید.

خواص موسیر کوهی برای سلامتی

موسیر کوهی یا موسیر ایرانی یکی از گیاهان دورگه و شبیه سیر و پیاز است که دارای برگ های باریک و درازی بوده و گل های آن ارغوانی می باشد. پیاز این گیاه خوراکی بوده و خواص دارویی فراوانی دارد. به موسیر کوهی موسیر وحشی نیز اطلاق می شود که در ایران در مناطقی مانند آشتیان، کوهرنگ، بروجرد، خمین، نهاوند، خوانسار، هرسین و اراک می روید.

البته این گیاه پیازدار به طور وحشی در کوهستان های غرب کشور رویش دارد و پیاز آن مورد مصرف قرار می گیرد که به طور عامه موسیر گفته می شود. موسیر کوهی پیازهای بیضوی با پوست سفید رنگ داشته که گاها دوتایی می باشند و با موسیر معمولی فرق دارند.

موسیر یک گیاه مغذی با طعم خاصی است که از برش های حلقوی آن در کشور به عنوان یک افزودنی در ماست و ترشی ها استفاده می شود. پودر موسیر نیز به عنوان ادویه در بیشتر غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. موسیر کوهی از مواد معدنی همچون گوگرد، پتاسیم، مس، روی، منگنز  و ویتامین آ و ث سرشار بوده و میزان اسید لیولنیک و اسید لینولئیک آن بیشتر از موسیر معمولی و پیاز گزارش شده است.
از تفاوت های موسیر کوهی با موسیر معمولی یکی این است که خاستگاه موسیر کوهی کوهستان های سرد کشور می باشد در حالی که موسیر معمولی در نواحی گرم غرب آسیا می روید. تفاوت دیگر در نحوه تکثیر آن ها بوده به این صورت که موسیر کوهی دانه های بیشتری نسبت به موسیر معمولی تولید می کند.

موسیر کوهی، گیاهی وحشی، چندساله، علفی و عطری است که دارای ساقه لخت و راست به ارتفاع ۸۰-۱۲۰ سانتی متر می باشد. برگ های سبز موسیر کوهی به صورت خطی و باریک است. موسیر معمولی دارای پیازی گلابی شکل به رنگ قرمز -قهوه ای بوده که به صورت خوشه ای در پای گیاه می روید  و ممکن است این خوشه تا ۱۵ پیاز هم داشته باشد.

اما در موسیر کوهی ریشه گیاه به صورت بیضی، زردرنگ با پوست سفید می باشد که اغلب یک یا دو پیاز دارد که هریک ممکن است ۵ تا ۸ برابر سیر وزن داشته باشند. ریشه و پیاز موسیر کوهی پس از انجام برخی اقدامات خاص مورد استفاده واقع می شود.

موسیر ایرانی را اغلب به حلقه های نازکی برش زده و درون آب خیس می کنند تا تلخی آن از بین رود. بعد آن را در معرض نور خورشید قرار داده تا خشک شوند. در نهایت به عنوان چاشنی در انواع دسر و غذاها استفاده می شود. پودر موسیر نیز طعم دلپذیری به غذاها می دهد.

استفاده از موسیر کوهی برای افراد مبتلا به دیابت خاصیت داشته و سبب کاهش قند خون آنها می شود. این گیاه همچنین در رفع تنگی نفس، فراموشی مفید بوده و قاعده آور، مدر، ترمیم کننده زخم ها، تسکین دهنده التهاب کبد، تنظیم فشار خون و … مفید می باشد.

در ادامه با خواص بیشتر موسیر کوهی برای سلامت بدن و سلامت پوست و مو آشنا می شوید.

خواص موسیر کوهی

 خواص موسیر کوهی
 پیشگیری از سرطان
 سلامت استخوان ها
 سلامت پوست و مو
 کاهش وزن و لاغری
 راه مقابله با کبد چرب
 درمان دیابت
 تنظیم کلسترول خون
 نحوه درمان سرماخوردگی
 بهبود عملکرد سیستم گوارش
 مجله آشپزی
 مجله سلامت
 مجله دانستنی ها
 طب سنتی

شایان ذکر است ارزش غذایی هر نصف فنجان موسیر شامل ۵۶ کالری انرژی، ۵ گرم فیبر، ۱۲ گرم کربوهیدرات،۶ گرم قند و فاقد چربی می باشد. از جمله خواص موسیر کوهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت قوای جنسی

قابل ذکر است افراد سرد مزاج برای تقویت قوای جنسی خود می توانند از موسیر استفاده کنند.

جوان سازی صورت

میزان بالای گوگرد موجود در موسیر کوهی موجب جوانسازی پوست صورت و شفافیت آن می شود. کمی از موسیر خشک شده را در آب خیسانده تا عصاره آن خارج شود و هر روز صبح صورت را با آن شستشو دهید. البته پیش از استفاده از هر ماسک صورتی بهتر است کمی از آن را روی ناحیه ای از دست امتحان کنید تا اگر حساسیتی بروز کرد از استفاده ماسک خودداری کنید.

بهبود نیش حشرات

مسیر و گلبرگ های آن برای درمان و بهبود نیش حشرات موثر است. گلبرگ های گل موسیر را به همراه موسیر تازه برش زده و روی محل نیش حشره قرار دهید.

بهبود شوره سر

این گیاه دارویی برای بهبود شوره سر نیز مفید است. آب لیموترش تازه را به همراه آب موسیر و عسل ترکیب کرده و روی پوست سر و موها اعمال کنید. بعد از سی دقیقه آن را با آب گرم و شامپو شستشو دهید.

بهبود ریزش مو

گوگرد موجود در موسیر کوهی سبب تقویت فولیکول مو شده و ریزش مو را بهبود می بخشد. کمی موسیر خشک شده را در آب خیسانده تا عصاره آن خارج شود. این آب را به موها بمالید و بعد از یک ربع آن را با آب گرم و شامپو شستشو دهید. در ضمن افرادی که موسیر مصرف می کنند، دیرتر و کمتر دچار سفیدی مو می شوند.

سلامت استخوان

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد موسیر از ویتامین های آ و ث و مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم غنی می باشد. از این رو برای سلامت استخوان و بهبود رشد نوزادان و کودکان بسیار مفید خواهد بود.

بهبود سرماخوردگی و آلرژی

موسیر کوهی حاوی مقدار زیادی ترکیبات گوگردی است که خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی داشته و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و برونشیت موثر خواهد بود. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که گل موسیر کوهی حاوی خواص ضد التهابی و ضد آلرژیک است و به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای بهبود حساسیت کاربرد دارد.

سلامت دستگاه گوارش

موسیر کوهی سبب تحریک آنزیم های گوارشی، بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش خواهد شد. مقدار بالای فیبر در این گیاه دارویی سبب بهبود حرکات روده شده و در بهبود یبوست موثر است.

ضد دیابت

نتایج تحقیقات نشان می دهد که موسیر همانند سایر اعضای خانواده اش یعنی سیر و پیاز خاصیت ضد دیابتی دارد. موسیر سبب افزایش تولید انسولین در بدن می شود و با این کار قند خون را کاهش می دهد. همچنین میزان فیبر زیاد در موسیر برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو موثر است.

کاهش چربی و کلسترول

در موسیر ترکیبات فلانوییدی موجود است که به کاهش چربی و کلسترول خون کمک می کنند. آلیسین و کورستین از آنتی اکسیدان های موجود در سیر می باشند که سبب کاهش فشار خون بالا شده و موسیر از پتاسیم غنی است که برای کاهش فشار خون  بالا مفید خواهد بود.

پیشگیری از سرطان

در پژوهش ها ثابت شده ترکیبات گوگردی و اتیل استات موجود در موسیر سبب کاهش رشد سلول های سرطانی و تومور می گردد. موسیر برای پیشگیری از انواع سرطان های سینه، معده و کولون سودمند خواهد بود.

پاکسازی کبد و لاغری

همانطور که اشاره شد موسیر مقادیر بالایی ترکیبات گوگردی دارد که جریان خون را بهبود بخشیده و در سم زدایی و پاکسازی بدن به ویژه کبد نقش شایانی دارند. همچنین مصرف موسیر ذخیره چربی در بدن را کاهش داده و سبب لاغری و کاهش وزن هم می شود.

عوارض موسیر

پیش از هر چیز باید اشاره کرد طبع موسیر گرم و خشک است. از این رو افراد گرم مزاج در استفاده آن احتیاط کنند. زیاده روی در مصرف موسیر نیز ممکن است رفلاکس معده و سوزش سر دل را به همراه داشته باشد. موسیر ممکن است نشانه های سندرم روده تحریک پذیر را تشدید نماید. همچنین ممکن است برخی افراد به موسیر واکنش آلرژی نشان دهند که به صورت آسم، بثورات پوستی، قرمزی و خارش چشم ها بروز می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.