علت قفل شدن دنده ماشین از چیست ؟

0

گیر کردن اهرم دنده – علت قفل شدن دنده ماشین

مجله خودرو کارستان ؛ هیچ چیز ناامید کننده تر از گیر کردن اهرم تعویض دنده نیست، آن هم هنگامی زمانی که کار مهمی دارید و باید به جای مهمی بروید. اگر ترمز دستی اتومبیل شما گیر کرده باشد، می توانید در همان جا خودتان این مشکل را رفع کنید، اما چنانچه مشکلی در جعبه دنده و سیستم انتقال خودرویتان ایجاد شده باشد، برای رفع آن نیاز به مکانیک دارید.

هر مشکلی راه حل خاص خود را دارد، برای برطرف کردن چنین مشکلی در اتومبیل خود، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

علت های بروز مشکل گیر کردن اهرم دنده

مکانیزم ایمنی معیوب

هر اتومبیل دارای مکانیزم ایمنی است که باعث می شود تا زمانی که راننده پایش را روی پدال ترمز قرار نداده از حالت پارک خارج نشود. این مکانیسم به عنوان سولنوید قفل درونی تعویض نیز شناخته می شود. سولنویدها فنرهای فلزی هستند که شکلی مانند سیلندر دارند و به شما امکان می دهند عمل تعویض دنده را به سهولت انجام دهید.

هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، سیگنال توسط سولنوئید دریافت می شود و این موضوع باعث می شود که قفل مکانیکی آزاد شده و تغییر دنده را ممکن کند. یک سولنوید معیوب دیگر نمی تواند سیگنال پدال ترمز را دریافت کند و به همین دلیل اتومبیل شما نمی تواند از حالت پارک خارج شود. این مکانیسم ایمنی طوری طراحی و ساخته شده است که در طول عمر مفید خودرو نیاز به تعویض نداشته باشد، اما چنانچه دچار خرابی شد و مشکلاتی مانند گیرکردن سوییچ یا اخطلال در تعویض دنده را بوجود آورد، نیاز است که عیب یابی و تعویض شود.

نقص در عملکرد چراغ ترمز

چنانچه چراغ های ترمز شما عمل نکنند، عملکرد سیستم قفل تعویض دنده نیز دچار مشکل خواهد شد. این چراغ ها با استفاده از یک کلید فعال می شوند و اگر این کلید خراب شود، عمل تغییر دنده نیز در اتومبیل شما با اخطلال مواجه می شود. کلید چراغ ترمز را می توان با فشار دادن و رها کردن پدال ترمز در حضور یک دوست یا عضو خانواده که در پشت خودرو می ایستد و در هنگام انجام این آزمایش عملکرد چراغ ترمز را مشاهده می کند، آزمایش کرد. اگر پدال را فشار دهید و هیچ اتفاقی نیفتد، ایراد از همان کلید چراغ ترمز معیوب است. برای رفع مشکل و انجام آزمایشات بیشتر شما به یک مکانیک نیاز دارید.

ایجاد مشکل در حالت پارک دنده

حالت پارک اهرم دنده مکانیسم ایمنی دیگری است که به منظور جلوگیری از چرخش چرخ ها و حرکت ماشین در هنگام قرار گرفتن اهرم دنده در حالت پارک طراحی شده است. اگر این مکانیزم در اتومبیل دچار آسیب گردد، باعث می شود چرخ های خودروی شما به اختیار خود به گردش در بیایند. اگر شما برای حفظ اتومبیل در حالت توقف، تنها از این مکانیزم استفاده می کنید، ریسک ایجاد مشکل و خرابی را در آن افزایش می دهید.

این وضعیت فقط در صورت آزاد کردن پیاده حل می شود. حرکت اتومبیل در یک مسیر سربالایی، باعث برداشتن بار اضافی از این سیستم شده و اهرم دنده را آزاد می کند. فقط مطمئن شوید که ترمز الکترونیکی را قبل از باز گرداندن خودرو به وضعیت اولیه فعال کرده باشید.

 لیور دنده چیست  گرفتن خلاصی لیور دنده  لیور دنده پژو 207  لیور دنده پژو 206  لیور دنده تندر 90  راکر گیربکس چیست  جا نرفتن دنده 206  جا نرفتن دنده پراید  جا نرفتن دنده ال 90  جا نرفتن دنده گیربکس اتومات  علت جا نرفتن دنده چیست  آموزش تعمیر گیربکس

کابل تعویض دنده آسیب دیده

در اتومبیل های دارای سیستم گیربکس اتوماتیک، یک کابل گیربکس را به اهرم دنده متصل می کند. اتومبیل های دنده دستی نیز به جای یکی، دو کابل دارند. با توجه به استایل رانندگیتان، ممکن است این کابلها کشیده یا پاره شوند. تغییرات بیش از حد و پرتکرار در سرعت و همچنین ضربات ناشی از چرخ دنده های گیربکس منجر به ایجاد آسیب های ابتدایی در این کابل می شود.

یک کابل بیش از حد کش آمده، می تواند منجر به ایجاد خرابی بسیاری شود و همچنین رانندگان به سختی می توانند حالت اهرم دنده را تغییر دهند. این مشکل همچنین می تواند منجر به گیر کردن سوییچ اتومبیل در استارت خودرو یا ایرادات دیگری در اتومبیل شما گردد. برای مثال، ممکن است متوجه شوید نشانگر اتومبیل دنده عقب را نشان می دهد، در حالی که در واقع اتومبیل روی حالت پارک قرار دارد.

زمانی که حالت limp mode اتومبیل فعال شده باشد

(limp mode حالتی است در خودرو، که سیستم رایانه اتومبیل وجود مشکلی را در آن تشخیص می دهد و برای اینکه بارهای وارده به اجزای خودرو را کاهش دهد، از نیروی موتور می کاهد، اما همچنان به شما اجازه رانندگی می دهد.). این حالت زمانی اتفاق می افتد که اتومبیل توان تفسیر سیگنالهایی که از سنسورها دریافت می کند را ندارد.

این سنسورها به اتومبیل کمک می کند تا زمان مناسب برای تعویض دنده را تشخیص دهد و دریافت اطلاعات نادرست از آنها، به صورت خودکار limp mode را فعال می کند. این مکانیزم باعث می شود سیستم انتقال و گیربکس روی دنده دو یا سه قفل شود و شما نیز کاری برای عوض کردن دنده نمی توانید بکنید. این ویژگی به این دلیل طراحی و تعبیه شده، تا اتومبیل از گیربکس خود در مواقع بحرانی محافظت کند، تا اینکه شما به یک تعمیرگاه گیربکس مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کنید.

رانندگی در حالت limp mode ریسک بالایی دارد، چرا که راننده نمی تواند به راحتی سرعت خود را کم و زیاد کند. بنابر این، برای ایمنی هرچه بیشتر توصیه می شود، اتومبیل را در حالت پارک نگاه دارید و به یک سرویس امداد اطلاع دهید تا اتومبیل را تا تعمیرگاه بکسل کند.

مشکلات مرتبط با آب و هوا

در برخی موارد، مشکلات ناشی از عوامل بیرونی هستند که از کنترل شما خارج می باشد. آن دسته از رانندگانی که معمولا در دمای زیر صفر زندگی و فعالیت می کنند، امکان دارد هوای بسیار سرد مشکلی را در سیستم انتقال نیروی خودروی آنها به وجود آورد. هوای سرد ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سیستم و همچنین چرخدنده ها شود. یک سولنوید یخ زده، می تواند دلیل گیر کردن اهرم دنده اتومبیلتان باشد. گرم کردن گاراژ، می تواند منجر به حل این مشکل شود.

راه حل های مشکل گیر کردن دسته دنده

دنده سنگین چیست دنده سنگین پراید دنده سنگین پژو 405 کدام است آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های مهم رانندگی تعمیرکار کدام دنده ها سنگین هستند

تعویض فیوز دنده

فیوزهای متعلق به سیستم کنترل را بررسی کنید. اگر یک فیوز سوخته دلیل نقص در گیربکس اتومبیل باشد، با تعویض آن می توانید مشکل را برطرف کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا مشخص شود با چه نوع فیوزی سر و کار دارید و چگونه می توانید با موفقیت آن را تعویض کنید. فیوزها چندان گران نیستند و به ندرت نیاز به مراجعه به مکانیک برای این کار لازم است.

سنسور تعویض دنده را بررسی کنید

بسیاری از اتومبیل ها دارای دکمه حسگری در زیر پدال ترمز هستند. این دکمه باید قبل از استفاده از سیستم تعویض دنده فعال گردد. در برخی موارد ممکن است، گیر کردن این دکمه باعث شود که اجازه تعویض دنده به اتومبیل داده نشود. شما به راحتی می توانید با کمک مقداری روغنکاری این مشکل را برطرف کنید. از این نوع روغن می توان برای تمیز کردن فلز و نفوذ در فضاهای فوق العاده تنگ و ذره بینی استفاده کرد و در صورت نیاز به کار با یک دستگاه یا دکمه کوچک، این امر می تواند مفید باشد.

کافیست مقدار کمی از این مایع را اسپری کنید تا به روانکاری دکمه کمک کند. این به شما امکان می دهد تا بدون آسیب رساندن به اجزای دیگر آن را روان کنید. این یک راه حل موقت است که می تواند در مواقع اضطراری یا هر زمان که در جاده هستید و نیاز به رفع سریع مشکل دارید، به کمکتان بیاید. برای رفع دائمی و همیشگی این مشکل نیز، می توانید دکمه سنسور را تعویض کنید.

کمی خودرو را هل دهید

رانندگانی که خودروی خود را در یک سراشیبی پارک می کنند، ممکن است با این مشکل دست به گریبان شوند. اگر در هنگام پارک خودرو در سرازیری، اتومبیل کمی به عقب حرکت کرد و سپس شما ترمز کردید، احتمال آن وجود دارد که ترمز در این حالت گیر کند. هل دادن خودرو به میزان سه سانتی متر، می تواند این مشکل را برطرف کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.