عوامل و علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو چیست ؟

0

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ یکی از آن مواردی است که شاید تا به حال با آن برخورد کرده باشید. قطعات مختلف در خودرو در تعامل و هماهنگی با یکدیگر سبب عملکرد صحیح و اصولی موتور می‌شوند؛ از این‌رو بروز مشکل و خرابی در یکی از این قطعات، کارایی موتور را مختل خواهد کرد. سنسور میل سوپاپ یا میل بادامک یکی از قطعات مهم موتور خودرو به‌حساب می‌آید که به تنهایی کاربرد خاصی ندارد اما در ارتباط با سایر قطعات به تنظیم احتراق در مدت زمان مشخص کمک خواهد کرد. احتراق داخلی موتور خودرو به میزان مشخصی هوا، سوخت و جرقه نیاز دارد که زمان‌بندی اصولی و درست این فاکتورها به مقدار مناسب توسط سنسورهای مختلف انجام خواهد شد.
در این میان میل سوپاپ برای کنترل موقعیت سوپاپ‌های ورودی و خروجی تعبیه شده است و میل لنگ با خود پیستون‌ها کار می‌کند؛ بنابراین سنسور میل بادامک، موقعیت میل سوپاپ را کنترل کرده و اطلاعات باز شدن هر سوپاپ در سیلندر خاص را به واحد کنترل ارسال خواهد کرد که در صورت خرابی سنسور میل بادامک یا میل سوپاپ، عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

حال بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که علت و علائم خرابی سنسور میل سوپاپ چیست؟! در اینجا سعی خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی را در این ارتباط در اختیارتان قرار دهیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب از توربومگ را از دست ندهید.

سنسور میل سوپاپ چیست؟

سنسور میل بادامک یا میل سوپاپ دارای یک المنت و یک قطعه نیمه هادی بوده که یک سوکت سه پایه دارد و جریان را از خود عبور می‌دهد. این سنسور وظیفه مخابره موقعیت دقیق میل سوپاپ به ECU را برعهده دارد و به نوعی مکمل سنسور موقعیت میل لنگ محسوب می‌شود. سنسور میل بادامک با اثر الکترومغناطیسی هال کار می‌کند؛ یعنی هر زمان که جریان در داخل سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف شود، ولتاژ دو سر سنسور تغییر کرده و سبب ایجاد سیگنال‌های مربعی شکل خواهد شد. این سنسور با ارسال پالس‌های مربعی شکل، به ECU زمان دقیق احتراق سیلندر اول را اطلاع می‌دهد. به‌طور کلی سنسور میل بادامک برای کنترل موقعیت سوپاپ‌های ورودی و خروجی تعبیه شده است تا در ارتباط با سنسور موقعیت میل لنگ، شرایط مناسب احتراق (هوا، سوخت و جرقه) فراهم شود؛ بنابراین بروز علائم خرابی سنسور میل بادامک باعث اختلال عملکرد موتور خودرو خواهد شد.

آموزش تعویض سنسور اکسیژن تندر ۹۰ آموزش تعویض سنسور دور موتور پراید آموزش نصب سنسور عقب انواع سنسور انواع سنسور خودرو انواع سنسور موقعیت میل سوپاپ سنسور دور موتور چیست سنسور موقعیت میل سوپاپ ایرادات سنسور دمای آب سنسور دمای آب چیست ایراد سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست سنسور ناک چیست خرابی سنسور ناک چیست

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ

حال سوالی که پیش می‌آید، این است که خرابی سنسور میل بادامک با چه علائم و نشانه‌هایی همراه است تا افراد متوجه بروز مشکل شوند؟ در ادامه به برخی از مهمترین علائم خرابی سنسور میل سوپاپ اشاره می‌کنیم:

1-    روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

اولین نشانه خرابی سنسور میل بادامک، روشن شدن چراغ چک خودرو است اما از آنجایی‌که روشن شدن چراغ چک دلایل زیادی دارد، باید با ابزار تشخیص دقیق کد خطا به عیب‌یابی خودرو اقدام کرد.

2-    اختلال در احتراقدر صورتی‌که سنسور میل سوپاپ دچار مشکل شود، ارسال سیگنال‌ به ECU خودرو دقیق انجام نمی‌شود و جرقه‌ای برای احتراق صورت نمی‌گیرد و در نهایت موتور خودرو روشن نخواهد شد.

3-    خاموش شدن ناگهانی موتور خودروچنانچه موتور خودرو در هنگام رانندگی به‌طور ناگهانی خاموش شود، یکی از علائم خرابی سنسور میل بادامک خواهد بود؛ زیرا انژکتورهای سوخت، اطلاعاتی را برای تزریق سوخت به سیلندرهای موتور دریافت نمی‌کنند.

4-    مشکل در تعویض دندهگاهی اوقات با خرابی سنسور میل بادامک یا میل سوپاپ، گیربکس قفل شده و در یک دنده گیر می‌کند؛ در چنین شرایطی تعویض دنده انجام نمی‌شود و تنها با خاموش کردن موتور، امکان خارج شدن از دنده مورد نظر و تعویض آن وجود دارد که در فرصت مناسب باید نسبت به تعویض سنسور اقدام کرد.

5-    ضعف در شتاب خودروشتاب ضعیف خودرو به دلیل سوخت‌رسانی نامنظم انژکتورها یکی دیگر از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ شناخته می‌شود که باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مجاز مراجعه کرد.

6-    تکان شدید خودرومشکل در سنسور میل بادامک خودرو سبب تکان‌های شدید و ناگهانی خودرو ناشی از کاهش قدرت موتور می‌شود. همچنین گاهی این مشکل باعث نوسان خودرو به سمت جلو خواهد شد؛ زیرا ماژول کنترل قدرت، اطلاعات صحیح از سنسور دریافت نمی‌کند و تزریق سوخت به سیلندرها به مقدار مناسب انجام نمی‌شود.

دلایل خرابی سنسور میل سوپاپ

علت خرابی سنسور میل سوپاپ را در موارد مختلفی باید جست‌و‌جو کرد. از دلایل خرابی این قطعه خودرو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معیوب بودن سیم‌کشی خودرو
  • گرمای بیش از حد (پارک کردن اتومبیل در روزهای گرم به مدت زیاد زیر نور آفتاب)
  • پارگی سیم‌ها، شل‌ شدن درپوش روغن، نشتی مخازن روغن و… ناشی از تصادف و ضربه
  • تنظیم نبودن تسمه تایم یا پاره شدن آن
  • وجود رطوبت، روغن، رسوبات و آلودگی در اطراف موتور به مدت طولانی

بنابراین چنانچه با مشکل خرابی سنسور میل بادامک یا میل سوپاپ مواجه شده‌اید، می‌توانید با رعایت نکات ایمنی و مطالعه راهنمای تعویض نسبت به عیب‌یابی آن اقدام کنید یا کار تعمیر و تعویض را به مکانیک مجرب و باتجربه بسپارید.

جمع بندیسنسور میل سوپاپ به عنوان یک قطعه مهم در خودرو، وظیفه انتقال اطلاعات زمان‌بندی، شرایط و فاکتورهای مورد نیاز برای احتراق بی‌عیب و نقص را برعهده دارد؛ بنابراین خرابی در عملکرد ا÷ین قطعه سبب اختلال کارکرد موتور خودرو خواهد شد. خرابی سنسور میل بادامک با علائمی چون روشن شدن چراغ چک، توقف ناگهانی خودرو، لرزش خودرو، ضعف در شتاب و … به دلایلی از جمله خرابی و پارگی سیم‌کشی، گرمای زیاد، پاره شدن تسمه تایم و وجود ناخالصی اطراف موتور خودرو به مدت طولانی همراه خواهد بود. تشخیص و عیب‌یابی مشکل با استفاده از ابزار اسکن دقیق زیر نظر مکانیک مجرب انجام می‌شود که گاهی با تمیز کردن ساده سنسور مشکل رفع شده و گاهی به تعویض قطعه نیاز خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.