ابزارهای گیربکس اتوماتیک برای کاهش مصرف سوخت

0

با توجه به افزایش قیمت بنزین، فاکتور میزان مصرف سوخت در خودروهای اقتصادی از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. از سوی دیگر می خواهیم ببینیم دنده ای یا اتوماتیک بودن یک خودرو چه تاثیری در مصرف سوخت آن دارد و این باور که خودروهای دنده ای مصرف سوخت کمتری از خودروهای اتوماتیک دارند چقدر صحیح است؟ در انتهای این گزارش، به شما خودرویی را معرفی می کنیم که در کنار بهره بردن از گیربکس اتوماتیک، مصرف سوخت پایینی دارد.

افزایش قیمت بنزین در هر برهه ای از زمان، تاثیرات مختلفی بر بازار خودرو داشته. بدون شک مهمترین تاثیر این اتفاق بر بازار خودرو، پرطرفدار شدن و در پی آن افزایش قیمت نسبی خودروهایی است که مصرف سوخت پایینی دارند. در شرایطی با شما صحبت می کنیم که هر لیتر بنزین سهمیه ای 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3000 تومان قیمت دارد. با این شرایط، یکی از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب یک خودروی اکونومی (اقتصادی) برای خانواده ای متوسط، این است که هر باک بنزین خودرو چقدر آب می خورد؟ و چقدر طول می کشد تا یک باک بنزین خالی شود.

اگر بخواهیم با نگاهی نسبتا قدیمی و با چشم بستن بر روی تکنولوژی های جدید تفکیکی کلی از نظر میزان مصرف سوخت میان خودروها قائل شویم، باید بگوییم، خودروهای اتوماتیک از خودروهای دنده ای مصرف سوخت بیشتری دارند. وقتی با خودروی دنده ای (مجهز به گیربکس دستی) رانندگی می کنید، کنترل بیشتری بر روی عملکرد موتور و نحوه انتقال قدرت به چرخ‌ ها دارید. همین اتفاق باعث می شود تا بتوانید در شرایطی دند ه ای را در دورهای بسیار پایین تعویض کنید و جایی که می خواهید رانندگی اسپرت تری را تجربه کنید، دنده ها را روی دور موتور بالا تعویض کنید.

 

چرا خودروهای دنده ای مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای اتوماتیک دارند؟

چرا خودروهای مجهز به جعبه دنده‌ دستی میزان کمتری سوخت نسبت به خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک مصرف می کنند؟ در خودروهای دنده ای، وقتی راننده خودرو را متوقف می کند، (مثلا در ترافیک یا پشت چراغ قرمز)، برای اینکه پایش از روی کلاچ آزاد شود، دنده را در حالت خلاص قرار می‌دهد و در نتیجه سوخت کمتری مصرف می‌شود. اما در خودروهای اتوماتیک، از آنجایی که همه فعالیت ها به گیربکس واگذار شده، بسیاری از راننده ها در توقف های کوتاه ترافیکی یا ایستادن پشت چراغ قرمز، فراموش می کنند دنده را خلاص کنند و دنده در حالت داریو یا همان D باقی می ماند. همین اتفاق یکی از مهمترین دلایلی است که باعث مصرف سوخت بیشتر خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده ای می شود.

ابزارهای گیربکس اتوماتیک برای کاهش مصرف سوخت

البته اکثر گیربکس های اتوماتیک جدید به دلیل داشتن دنده های بیشتر نسبت به گیربکس های دستی، در سرعت‌های بالاتر مصرف سوخت را بهتر کنترل می کنند. وجود دنده های بیشتر باعث می‌شود که موتور قدرت یکسانی را در مقایسه با گیربکس‌های دستی در دور موتور پایین‌تر به چرخ‌ها منتقل کند که این امر مصرف سوخت کمتر خودرو را در پی دارد.

همچنین بیشتر خودروهای جدید که از نظر قیمتی در دسته متوسط رو به بالا جای می گیرند، به سیستم انتخاب حالت های رانندگی مجهز شده اند. انتخاب حالت های رانندگی این امکان را به راننده می دهد تا رفتار خودرو را با توجه به شرایط تغییر دهد. اگر می خواهد بهترین بازدهی را در اختیار داشته باشد، سراغ حالت اسپرت برود و اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف سوخت استف حالت اقتصادی را انتخاب کند. این امکان نیز باعث می شود تا راننده بتواند مصرف سوخت را در خودرویی اتوماتیک کنترل کند.

تفاوت گیربکس های اتوماتیک با گیرباکس های CVT در مصرف سوخت

اما با ظهور گیربکس های CVT ، تمرکز بر روی کاهش مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک بیشتر شد. مکانیزم گیربکس‌ های CVT با سایر جعبه دنده‌ های اتوماتیک متفاوت است. اما این موضوع تغییر چندانی برای راننده ایجاد نمی‌ کند.

موضوع از این قرار است که، برخلاف گیربکس‌ های دستی و اتوماتیک دارای دنده، که از نسبت دنده‌ های ثابت بهمره می برند، گیربکس های CVT برای مصرف سوخت بهینه‌ تر، نسبت دنده‌های متغیر دارند. همین موضوع باعث می‌شود که خودروهای مجهز به گیربکس CVT در مقایسه با نمونه‌های دستی مصرف سوخت کمتری داشته باشند. در سیستم CVT چیزی به نام چرخ دنده و تعویض دنده وجود ندارد و گیربکس در تمام مدت به بهترین نحو نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و همین اتفاق باعث می شود که گیربکس های این خانوادهف بیشترین صرفه جویی را در مصرف سوخت داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.